HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ok att förvara rör i kallförråd?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2022/07/17 : 20:43:08
Ja är det ok att förvara rör i kallförråd,ner mot 25 till 30 minusgrader stundtals.
Kan rören ta skada?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2022/07/27 : 22:51:37
Det finns alltid risk för korrosion i kallförråd eftersom korrosion uppstår när den relativa luftfuktighetan övertiger 50%. Vintertid är det nästan alltid över 50% utomhus. I uppvärmt utrymme blir denrelativa fuktigheten alltid lägre eftersom varm luft kan ta upp mer fukt än kall luft.
Risken är att elektronik kan få kortare livslängd i kallförråd. Jag har märkt att jag har problem med korrosion i mitt kallgarage.
När det gäller rör så finns det ju inget syre inuti bulben så där kan väl inget hända.
NSBVZY Posted - 2022/07/20 : 15:37:59
Det är även bra för mig att veta, jag har flera större lådor med rör som i dagsläget står i gillestugan.

Då kan man med gott samvete ställa in dem på vinden.

En tanke var att bygga ett fack-system i nergången till källaren, där är högt till tak och ett par tre decimeter plats på ena sidan. Och sen helt enkelt packa upp alla fina kartonger i hyllan så man får njuta av alla fina gamla kartonger när man går i trappan
AlfaGTV Posted - 2022/07/19 : 21:23:39
PrecIS, lägg dem i kallförrådet så kan du kalla dem för Dala-Cryo sen och sälja för tiodubbla pengen!
Imperial Posted - 2022/07/18 : 18:01:52
Cryogenic Treatment ska det stå.
Imperial Posted - 2022/07/18 : 16:56:31
Ett tag va de poppis m Kryo behandling av rör.
Då kyler man ner rören långsamt (kommer inte ihåg hur många minus men de e jävligt kallt då) å tinar upp dom långsamt.

Imperial Posted - 2022/07/18 : 16:33:21
Ja de e helt ok.

Militären har genom åren förvarat rör i både berg rum å lador ute i skogen.
Militär utrustning e byggd för att användas under extrema förhållanden.

Om du förvarar rören kallt på vintern så ere bara å låta dom värmas upp t normal rumstemperatur lite långsamt innan dom skall användas.

Ryssen Posted - 2022/07/18 : 00:02:43
Äh jag får hitta en plats åt dom i rumstemperatur,dumt att chansa,det är ju bara en flyttkartong..
Perfector Posted - 2022/07/17 : 23:40:20
Kan tänka mig att om du sedan värmer upp dom i rumstemp i några dagar så kanske det håller, men lite rysning får jag över risken att nå't pajar under lagringstiden.
abbot Posted - 2022/07/17 : 21:17:27
Det låter som ett risktagande jag som pessimist skulle undvika, utan att ha någon erfarenhet som stödjer det. Annat än att pessimism ofta är ganska realistisk. Men rörbaserad elektronik har säkert med framgång använts i t ex Sibirien misstänker jag. Kanske även vintertid.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000