HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mindre hemmabio för lägre ljudnivåer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Passerati Posted - 2022/06/19 : 22:55:52
Börjat tänka om lite grann, kanske byta ut fullrange högtalare mot mindre satellit högtalare för att titta på film med lägre ljudnivå.

Vad tror ni?
Hur hade ni gjorde eller gör?
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Passerati Posted - 2022/06/29 : 02:48:12
Plockat upp ett litet system nu med Klipsch RSX4, RCX4 (5.0) Mondial S3 Mk2 (.1) drivet av en DA1200ES (7.1) Bilden sköts av en UHD 75" och visar oftast Netflix serier. Eventuellt lägger jag till de två sista RSX4 om sug efter 7.1 uppstår. Satelliterna (7.0) satt tidigare i sovrummet i Atmos UHD konfig med 7.4.2 med Integra driv.

Tittar och lyssnar allt tystare både på musik och film. Ett klart enklare ljud men i mitt tycke helt okey när filmljudet ändå mest går på tomgång.
Perfector Posted - 2022/06/20 : 16:53:38
Jag byggde ett minisystem åt Monacor för många år sedan, för folk med begränsad ekonomi men med stort musikintresse.
Det färdades runt Sverige och Finland och ingen kunde fatta att det gick att få så mycket välljud ur ett system som kostade mindre än 1500:- att bygga.
I dag kostar det nog lite mer.
Jag kan tillhandahålla hela listan på delar till bygget och lådmått om det är intressant.
Passerati Posted - 2022/06/20 : 15:42:00
@Perfector
Fin ide.

Funderingarna grundar sig i att ljudnivån är alldeles perfekt i dialogen mm men när dynamiken kommer i effekter osv så upplever jag att ljudnivån som alldeles för stark för trivseln i både öronen och möblerna.
Perfector Posted - 2022/06/20 : 00:52:23
Du kan ju skapa ett litet system med en 5" subba i 12 liter och ett par små 1,5 liter satelliter
Dela 100 Hz så kan du ställa subban var som helst utan att det hörs var den står pga. våglängden och satelliterna på lagom inbördes avstånd.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000