HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Läser ni hifi tidningar?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2022/06/10 : 15:46:26
Själv prenumererar jag på Ljud o Bild och Hifi&Musik.
Det känns inte lika angeläget som en gång i tiden. På 90-talet började jag alltid med att läsa begagnatannonserna. Det var en anledning att köpa tidningarna som är borta idag.
Idag finna det konkurrens från internet och Youtube.
Men jag fortsätter att prenumerera så länge det går av gammal vana.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AndersP Posted - 2022/06/15 : 09:08:29
Någon gång köper jag hifi o musik för att titta på bilderna och läsa musikrecensionerna. Speciellt flyg- och tågresor kan göras mer uthärdliga på så vis. Annars läser jag förstås "Musik och ljudteknik", men det gör väl alla?
HerrD Posted - 2022/06/15 : 07:15:49
quote:
Jag tycker mig ha "lärt känna" t.ex. Hifi & Musiks recensenter tillräckligt väl för att ändå kunna dra slutsatser om vad jag tror mig kunna gilla, och det är väl en poäng med att hålla fast vid mediet.


Det är nog enda sättet. Det belyser också varför man inte kan lita på någon random kommentar om ljud på nätet. Alla hör lite olika och vi har våra känsliga punkter och favoritegenskaper. Det förklarar också till viss del varför produktlandskapet ser ut som det gör.
DrBoar Posted - 2022/06/14 : 18:22:37
På 80talet HiFi News & Record Review, Danska High Fidelity (de två bästa) men även då och då HiFI Musik och Practical HiFi. Men jag tyckte det blev mer och mer magi och pseudovetenskapligt dravel så jag gick över till Klang & Ton och The Speaker Builder men de senaste 20 åren så finns det så mycket på nätet.
AlfaGTV Posted - 2022/06/13 : 07:44:13
quote:
Sen är det förstås svårt att säga var gränsen går.

Jo, så är det ju såklart. Och jag är definitivt inte den som tar "den andra sidan" i försvar heller.

De flesta media lutar sig mot de subjektiva intrycken numera, det är väl Stereophile och Hifi News som presenterar och förklarar korrelation mellan intryck och mätningar. Jo, Hifi & Musik kör sina kubmätningar förstås vilket kan vara värdefullt.

Jag tycker mig ha "lärt känna" t.ex. Hifi & Musiks recensenter tillräckligt väl för att ändå kunna dra slutsatser om vad jag tror mig kunna gilla, och det är väl en poäng med att hålla fast vid mediet.
HerrD Posted - 2022/06/12 : 21:32:34
Finns ju en marknad för något som liknar hur Stereophile började med en eller ett fåtal som skriver utan annonser samt med frihet och integritet. Se till exempel detta som riktar sig till de riktigt intresserade: https://www.hificritic.com/

Att tidningarna minskar känns ändå logiskt. Det är ett medium som tilltalar samma "demografi" som går på hifi-mässor, dvs äldre. Frågan är vad branchen gör för att hitta nya kundgrupper? Som det är nu känns det som man kompenserar minskade volymer med stratosfäriska priser. Där finns något att fundera på. Varför inte försöka nå ut på nya sätt till nya generationer? Placera en schysst rigg eller hörlurar på en skivaffär, visa på en heminredningsmässa att man kan få bra ljud hemma på relativt enkelt sätt, sponsra ett café med bra ljud osv. Vi är nog i brytpunkten på något och tidningsdöden är ett symptom som jag ser det.
Leif B Posted - 2022/06/12 : 20:48:42
Ja det är säkert en nedgång i antal sålda nummer. Har svårt att tro att dom ökar.
Tackar dock alla som stöder.
Vi vill att tidningarna ska finnas kvar.
High Fidelity var bra. CD-skivor som följde med var trevliga.
Det är väl bara en tids fråga när dom försvinner för gott. Tyvärr.
Björn-Ola Posted - 2022/06/11 : 17:40:04
Jag tycker att den nedlagda norska tidningen Fidelity hade ett bra koncept där en grupp fick lyssna och skriva ned sina upplevelser utan att konsultera varandra. Ibland publiceras en second opinion i tidningarna vilket också är utmärkt. Det är olika sätt att tackla att det handlar om subjektiva bedömningar utifrån personliga preferenser. Bedömningar utifrån enbart mätningar avfärdar jag rätt upp och ned.

Det var inte min mening att vi ska diskutera detta i denna tråd utan jag är nyfiken på hur hifi tidningarna idag står sig i konkurrensen med annat media. Jag har väl en känsla av att det rent allmänt är en nedgång för tidningar.
HerrD Posted - 2022/06/11 : 17:26:19
quote:

En märklig kyrka detta, med oerhört förenklade sanningar och många fanatiker.



Visst är det så, kan bli fanatiskt och enögt. Jag läser där för att se mätningar. Kanske är det en effekt av polariseringen mellan subjektivitet och objektivitet, ingen av ytterligheterna är tilltalande. Jag gillar när mätningar och upplevelser får en koppling i den mån det är möjligt. Den subjektiva ytterligheten med alla tvivelaktiga produkter besläktade med kungens nya kläder känns mest som en marknadsstrategi att lura pengar av gubbar som inte vet bättre. Då tänker jag på ytterligheter som små energibägare på träblock som ska ha någon kvanteffekt som endast de med de mest utvecklade guldöronen hör osv... Men alla brancher har väl sina charlataner. Sen är det förstås svårt att säga var gränsen går. Kablar? Nätkablar? Parallellfilter på kraftmatningen? Nätverkskablar? Verkligen ingen lätt fråga. Alla har väl sin egen gräns. Spännande men något känslig diskussion som sannerligen förtjänar sin egen tråd, men den är nog dömd att spåra ur.
AlfaGTV Posted - 2022/06/11 : 12:32:13
quote:
audiosciencereview

En märklig kyrka detta, med oerhört förenklade sanningar och många fanatiker.

I övrigt är det väl som med all journalism, att man behöver dra sina egna slutsatser och väga in perspektiv och agenda och personliga preferenser i de texter som produceras.

Jag prenumererar på Hifi+ samt Stereophile digitalt och Hifi & Musik på papper+digitalt. Och jo, jag tycker det är roligt att bläddra i dem när de anländer. Ibland skrattar jag åt slutsatser och åsikter och ibland skrattar jag med dem.
HerrD Posted - 2022/06/11 : 12:14:01
Läste HiFi+ på tiden då de körde med tjockt papper och mycket text. Numera läser jag inga hifi-tidningar, tycker nivån är för låg. Kollar mätningar i Stereophile och om de är spektakulärt bra eller dåliga blir jag nyfiken på vad dom tycker om ljudet. Kul att se audiosciencereview och deras mätningar, mycket som produceras idag och även förr är och var uppenbart inte bra.
Leif B Posted - 2022/06/10 : 17:04:56
Läser dom på biblioteket.
Har haft dom långt tillbaks.
Nja de innehåller inte speciellt mycket.
Roligt att läsa dock. Fina bilder.
Kul när man kan läsa något man inte har sett.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000