HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Integrera "tapped horn" med basreflexlåda?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
JRJ Posted - 2022/02/17 : 13:26:01
Hejsan!

Jag har en massa högtalarelement över som jag tänkte bygga något skoj med, och jag har aldrig provat att bygga tapped horn så det skulle vara kul att prova på.
Men hur integrerar man en baslåda i form av ett tapped horn som ska spela upp till 100-ish Hz med en basreflexlåda som ska spela över 100-ish Hz ?
jag har simulerat lite på de tänka elementen och det ser väl inte helt värdelöst ut, men bashornet är simulerat i Hornresp och basreflexlådan är simulerad i ett program som heter Basta så det går ju inte att se summeringen så som man normalt sett kan när man använder samma program för allt.
kollar man lite på hur fasen ser ut vid den tänkta delningen så ser det inte helt omöjligt ut ändå, hoppas jag... :)

I topparna är det tänkt att ha två st parallellkopplade Seas P17REX / H416 i en 30-liters låda avstämd till 65Hz och högpassdelade vid ca 100Hz, 4e ordningen.






Och i hornet sitter det en "Fynda 10" som dom brukar kallas på faktiskt.io, eller Teczone WF10020 som de verkar heta egentligen.
Lågpassdelade vid 80Hz, 6e ordningen så simulerar dom såhär.






Hornet är ett THPAM10HTL som Martinsson har klurat ut, och det verkar passa ganska okej till de elementen som jag har.
Hela tanken med det här bygget är att använda några av alla de element som jag har på hyllan för att bygga ett system som kan användas till lite allt möjligt.
Släpa lite hit & dit och använda till diverse festligheter, kanske ute i trädgården eller att spela bort barren på granen under nyårsafton.
Det kommer alltså inte att få en permanent plats i vardags eller lyssningsrummet, och det kommer att vara inkopplat lite olika beroende på omständigheterna, ibland med och ibland utan bashornen.
Jag har fyra baselement så det blir fyra bashorn, och två toppar med två P17REX och en Visaton HTH 8.7 i varje.

Men, jag har aldrig byggt några "tapped horn" förut och har ingen aning om hur eller om det går att integrera dessa på nått vettigt sätt mot två basreflexavstämda toppar.
Basreflexlådor har jag däremot byggt för många av så jag är lite sugen på att prova nått nytt!
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
JRJ Posted - 2022/05/13 : 13:52:18
Ingen som har nån input kring hur man får basarna och topparna att samspela på bästa sätt?

Om man labbar lite i HR så verkar det som att minska L23 till 240 så kan man få hornet att spela ca 15 Hz högre i frekvens utan att man tappar mer än ca 5Hz i F-3.
Kortare L23 än 240 så blir det bara ännu toppigare runt 100Hz, så det verkar vara nån form av gräns.
Sen ska man bara få till det i verkligheten också... :)
JRJ Posted - 2022/03/08 : 15:03:44
Du får jättegärna fnula lite på om det går att få till!
Risken är ju att 6#189;" midbasarna får lite svårt att hänga med 10" basarna om man delar för lågt, så det kan absolut vara önskvärt att köra basarna lite högre i frekvens.

Ingen som har några tankar kring integration mellan toppar & basar?
Det kanske inte skiljer nått mellan att integrera ett par vanliga baslådor, map fas och eventuellt tidskompensering?

Eller finns det några fallgropar som man absolut ska undvika redan vid designstadiet?
FForsman Posted - 2022/03/04 : 16:06:19
Kul projekt. Basarna ser ut att funka riktigt bra i THPAM10HTL. Jag funderar på om man skulle kunna öka utsträckningen uppåt lite. Kan man få hornet att spela högre i frekvens kan det bidra till lite mer attack i basen. Inte säker på att det går men jag ska kolla lite...
JRJ Posted - 2022/03/02 : 17:19:40
En bild på basarna i fråga.




Och ett par bilder på hur jag hade tänkt mig hela bygget. :)













JRJ Posted - 2022/03/02 : 17:05:39
Här är en skärmdump på hornet utan några filter.
Toppen vid 85Hz är ju lite elak så man får nog ha ett ganska brant LP-filter och eventuellt lite EQ med ett högt Q vid den frekvensen.



Parametrar som följer:

Re 3.93 Ohms
Fs 24.4 Hz
Qts 0.26
Qes 0.28
Qms 3.17
Le 3.14 mH
Mms 76.5 g
Vas 77.4 L
Sd 320 cm²
BL 13
Rms 3,28
Xmax ± 10mm
FForsman Posted - 2022/03/01 : 21:21:47
Kul projekt. Hur högt spelar din " hittebas " om du tar bort delningsfrekvensen ur HR?
Har du TS-parametrar på basen?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000