HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius & Musical Fidelity Integrerade modeller

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
FBK Posted - 2022/01/17 : 23:19:45
Hej på er!

Nu har ju många medlemmar som har/haft förstärkare ifrån dessa märken försvunnit ifrån forumet, men några är kanske kvar...
Funderar främst på modeller ifrån dessa tillverkare som Bladelius och Musical Fidelity. Och det är de tidiga modellerna som jag söker "intryck" om dvs Bladelius Tyr och Tyr2. Bladelius Thor och Thor2. Musical Fidelity A5 och A5.5
Den info som jag har läst så får jag känslan att Tyr är mer lik Musical Fidelity i ljudet än Thor dvs. mer pang på rödbettan. Musical Fidelity A5 har jag lyssnat på i en anläggning som var ny för min del, men jag fick intrycket att den förstärkaren är helt klart åt det neutrala hållet utan någon extra värme och så. Och Tyr ? vad tycker ni ?
Sedan angående Bladelius Thor var tycks om dem och så vad skiljer Thor och Thor2 ?
Och har någon lyssnat och jämfört någon Bladelius emot Musical Fidelity ?
Mycket olika modeller är det, men en del kan vara intressanta då jag funderar på att byta ut min rigg med Linn Kolektor och Nad 275Bee.
Och det skulle vara intressant att veta vilka högtalare ni har lyssnat på de olika modellerna med då det blir enklare att förstå intrycken när man vet hur olika högtalare låter.
Modeller som inte är intressanta är Advantage S101 Thor och Amplifix och dessa har jag lyssnat på flera gånger och de låter för mjukt och saknar upplösning.
Mvh Per


7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2022/01/26 : 18:24:56
S101 var den sista förstärkaren med mosfet. Sedan gick Bladelius över till bipolära transistorer. Det kan förklara varför tidigare förstärkare lät lite mjukare och att basen blev bättre på senare förstärkare.
Tror att det var Hifi Consult som tyckte att S101 borde få ett namn och döpte den till Thor efter ett tag.
FBK Posted - 2022/01/25 : 21:30:20
Jag hade Sonus Faber Grand Piano Home när jag testade A300 och jämfört med ett Primare som också inte var direkt bra så var det platt fall.
Sedan angående Thor så är första versionen som kallas Thor inte Thor på baksidan utan där står det S101 på dem och den har en mjukare och varmare karaktär. Nu blir det ett lite oväntat inköp så det kommer dröja innan jag byter förstärkare och då kommer det stå mellan Thor 2, Tyr, Tyr 2 och Musical Fidelity A5 "tror" jag idag.
Björn-Ola Posted - 2022/01/21 : 21:42:46
Jag vet inte om jag håller med om att upplösningen var dålig på A300, det var basen som inte riktigt levde upp till den övriga klassen på slutsteget. Bladelius använde mosfet transistorer fram till andra generationen av Thor, där Thor släppte namnet Advanage för namnet Bladelius. Andra generationen hade bipolära transistorer som är bättre i basen. Huruvida det blev en försämring uppåt i frekvensen vet inte jag, jag har inte hört Advantage Thor.
När jag bytte från McCormac DNA 05 till A300, så tyckte jag att det var en förbättring.
FBK Posted - 2022/01/18 : 22:59:59
All denna info stämmer väl med vad jag trodde. A300 är inte bra,mesigt mjukt i basen och med dålig upplösning. Haft ett sådant steg ett kort tag så jag håller med dig Micke Y.
Thor 1:an är säker bra, men jag tror att 2:an är bättre (och dyrare...). Och mina tankar kring Tyr stämmer bra med med dina erfarenheter AlfaGTV, misstänkte att den skulle ha den karaktären och angående TYR så har man inte läst något negativt om den så de som ägt/ägare verkar vara nöjda.
Och Musical Fidelity har ett rent dynamisk ljud med liiiite värme i mina öron. Får fundera lite så får jag se vad detta landar i då jag inte har råd att inte tänka långsiktigt så det blir inget impulsköp, om jag ska byta. Tack så mycket för svaren, det gjorde lite klarare att få höra ifrån er som ägt grejerna och inte bara info ifrån Tidningar.
AlfaGTV Posted - 2022/01/18 : 18:04:01
Jag har haft ett antal Bladelius-pryttlar under åren, och har förvisso haft mycket glädje av dem också.
Har haft Tyr (första) som var kul, bra fart i den. Ett haveri på den tyvärr, men det var snabbt fixat. Sen blev det ett Balder steg som för all del var stabilt och lät OK.
Tre Embla har jag haft och jag tror inte ens jag vill gå in på hur service och support på dessa hanterats. Min tredje står här och låter förvisso riktigt bra, trots sin ålder i en kraftigt avancerad streamer-marknad.
Jag har även provat en Mimer som jag verkligen gillade, den korta stund jag fick den att fungera. Den tyckte jag däremot lät ganska trist?

Fast jag har aldrig provat någon Musical Fidelity-produkt så jag vet inte riktigt hur de "låter"...
Skulle jag hitta nåt idag tror jag en Tyr skulle ligga bra till.
Micke Y Posted - 2022/01/18 : 12:52:23
Hade en gång en A300 som jag trodde var trasig eftersom den hade så dålig upplösning. Är det mjukare?
Steget var helt men Bladelius bytte ingångsteget kostnadsfritt och det blev lite bättre upplösning och lite mindre geggigt ljud men den var ingen jag behöll.

Om Thor är bättre så är det åt rätt håll.

Micke
Björn-Ola Posted - 2022/01/18 : 12:26:50
Jag har ägt en Thor och den ersatte Advantage P1 o A300. Jag upplevde att ljudet var betydligt bättre med Thor, större ljudbild, bättre upplösning, dynamik och tydligare bas. P1 o A300 hade som du skriver ett mjukare ljud och även lite mörkare ljud. Jag tror att slutsteget var den svagare länken. Försteget upplevde jag som mycket transparent. Jag kan inte säga så mycket mer. Som alltid handlar det om synergieffekter och Thor passade betydligt bättre till mina QLN Signatur jag hade då. Advantage och QLN drog ljudet åt samma håll.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000