HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kort presentation av dipolsystem från DIY-träff

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
MatsT Posted - 2021/11/10 : 08:34:09
Jag känner att det behövs lite beskrivningar och förklaringar av systemet jag hade med mig till Highfive's DIY-arragemang i Mölnlycke i helgen och jag lånar några bilder från bildtråden därifrån. Jag hade med en kamera men den blev aldrig uppackad eftersom det var så roligt att gå runt och lyssna på anläggningar och att samspråka med likasinnade.

Så här såg det ut på plats:


Systemet består av ett par Magnepan MMG som byggts ihop med egenhändigt byggda dipol-subwoofers. Dessa delas aktivt med 4:e ordningens L/R vid 100Hz med ett kinesiskt delningsfilter och dipolkompenseringen är gjord akustiskt genom användande av ett ganska högt Q-värde.



Elektroniken bestod av en gammal Sansui AU-555A som delas upp i förförstärkardel och effektdel där den senare drev Magnepan MMG efter passage genom delningsfiltret. MMG är inte så stora för att vara Magnepan och vinner en del på att slippa hantera lägre frekvenser så den aktiva delningen tjänar 2 syften, dels att integrera MMG med dynamiska basar och dessutom för att förbättra registren från 100Hz och uppåt en smula. Basarna drivs med inbyggda slutsteg från Zachry.



Övrig utrustning som användes var en Pioneer N-50AE streamer kopplad till en ANK Kits DAC 2.1 Signature. DAC'en har jag byggt ihop och även gjort en liten modifikation av och därför har den begåvats med tillägget "MT Edition" och en skylt. Den är inte helt original och då ska man markera det på något vis och det blir ju extra roligt att få sätta dit en egen skylt då.

En tillställning av det här slaget är inte det bästa forumet för att demonstrera de relativt små skillnader som DAC'ar ger så jag går inte in så mycket på den men tyckte ändå att det var roligt att ta med och visa den.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MatsT Posted - 2021/11/27 : 09:21:57
Avslutningsvis tänkte jag kommentera uppställningen i rummet och hur det lät jämfört med hur det låter hemma i vardagsrummet.

Alla som flyttat runt med sina anläggningar har nog upplevt hur stora förändringar det ger i hur man upplever ljudet. En del av detta har med tillvänjning att göra eftersom hjärnan med tiden lär sig att plocka fram det viktiga i ljudet och sortera bort oväsentligheter. Ett exempel är om det finns en tickande klocka i rummet, det är väldigt störande i början men efter en tid hör man det faktiskt inte.

Det finns förstås en hel del akustiska orsaker till att det låter annorlunda beroende på hur grejorna ställs upp och jag hann inte med mycket arbete med fintrimning under den dryga kvart jag hade på mig på träffen. Dipoler är ganska tacksamma att ställa upp i större rum när väggarnas inverkan på direktljudet är liten. Det är bara att ställa upp dem så fritt som möjligt och det gjorde jag med den lilla inskränkningen som fanns i och med att stolarna redan var uppställda. Det gav en uppställning med ett par meter till den gardinförsedda väggen bakom högtalarna och för de flesta sittande ett något större avstånd till högtalarna än så. Inställning av nivån till basdelarna gjordes lite snabbt och jag fick väl till det hyfsat i alla fall innan folk började ramla in och sätta sig tillrätta.

Hur blev det då jämfört med hemljudet? Det storskaliga med allmän klang påminde om ljudet hemma och inga påtagliga problem med rumsresonanser kunde höras och med dipoler placerad som dessa i ett stort rum ver det inte att vänta heller. Det som jag inte kände igen var en "simmig ljudbild" och frånvaron av "intimitet" och ljudbilden kändes inte så frikopplad från högtalarna och fritt svävande som hemma. Förklaringen till detta är att i den visade uppställningen lyssnade alla i huvudsak till reflekterat ljud och även om avstånden till väggarna var så pass stort att direktstudsarna inte störde direktljudet så mycket så bidrog det reflekterade ljudet så mycket att ljudbilden inte blev tydlig alls och att detaljerna försvann. Gardinen på väggen bidrog också till en lite mer ojämn rumsklang och jag uppfattade det som att det blev lite mer dovt än vad jag är van vid.

Efter middagen provade jag att ändra lite på uppställningen och flyttade då ut högtalarna en bit till från väggen och satte mig närmare med mer invinklade högtalare. Det blev lite bättre men fortfarande med samma grundproblem. Slutsatsen är att det tar tid att trimma in ljudet i nya rum och det var naturligtvis inte problem för bara mig utan för alla andra också som ställde ut sina alster Det vi får lyssna till i sådana här sammanhang är bara som ett smakprov på egenskaperna och ger inte en komplett bild av vad som kan presteras med mer jobb och intrimning.

Att jag skriver detta beror delvis på att jag läst många kommentarer om hur illa det låter om de fina anläggningarna på mässor jämfört med hur det låter med det invanda hemmaljudet. Det är helt enkelt ganska besvärligt att få till någonting på kort tid i en ny miljö.
MatsT Posted - 2021/11/20 : 08:42:33
Jag ska försöka avsluta presentationen av ingående apparater och även med lite synpunkter runt uppställning av system i sådana här sammanhang jämfört med normal hemlyssning. Jag börjar med förstärkaren som är en Sansui AU-555A.



Bilden är hämtad från:
https://twitteringmachines.com/hifi-bargains-sansui-au-555a-1971-1973/

Förstärkaren är alltså från tidigt 70-tal och inte sent 60-tal som jag felaktigt uppgav på träffen. Beskrivningen i tråden kan jag i stort sett skriva under på. Det är en förstärkare med ett riktigt trevligt ljud om än med begränsad kraft. Med aktiv delning som den ger möjlighet till med separerbart försteg och slutsteg minskar effektbehovet väsentligt och även tröga högtalare kan drivas hyggligt i hemmiljö. I ett större rum med många lyssnare på lite avstånd hade det nog inte skadat med lite mer effekt.

För den aktiva delningen används ett billigt men fullt tillräckligt bra delningsfilter från China.

https://www.ebay.co.uk/itm/272495300454?hash=item3f71fc4f66:g:8okAAOSw6YNfBCO7

Inga dyra grejor men om man köper förstärkare från tidigt 70-tal får man räkna med att byta ut alla elektrolytkondensatorerna och det är gjort i min förstärkare.

Mer info finns här:
https://www.hilberink.nl/codehans/luxman20.htm
MatsT Posted - 2021/11/13 : 16:13:35
Om man vill ha mycket bas med givna element är nog dipolprincipen den minst effektiva men den har andra fördelar. Det är lätt att stämma av vid låg frekvens och de blir kompakta. Dessutom innehåller dipolbasar i praktiken basabsorbenter som minskar problemet med resonanser i rummet med 67%.
soundbrigade Posted - 2021/11/13 : 14:30:18
Den här konstruktionen har jag sett några gånger, men om man tar samma element och stoppar in dem i en annan sorts låda - BR, IB, OB, isobarisk (heter det så) - hur mycket mer/hur mycket mindre bas får man??

Frågan är dumt ställd men du förstår nog - hur långt ner kommer man i frekvens och vilka ljudtryck/verkningsgrad kan man förhållandevis förvänta sig.
MatsT Posted - 2021/11/13 : 08:52:04
När jag väl hade ett par MMG så började jag fundera på hur en dipol-SW skulle anslutas på lämpligt sätt. Enklast hade väl varit att bygga separata sådana och ställa bredvid högtalarna men jag ville ha ett mindre brett system eftersom det är enklare att få in i rummet där min "andra-anläggning" huserar. En W-baffel med 2 st 12-tummare var det som först dök upp i tankarna men sedan hittade jag ett antal 10-tummare med lämpliga data så jag köpte 8 st av dem. Fördelen är att SW-delen blir mindre djup och kvartsvågsresonansen flyttar upp i frekvens en del och hela paketet blir lite nättare men kanske blev de lite i högsta laget i stället.

Jag siktade på delning vid 100Hz eftersom jag ville ha en oktavs marginal med god linjäritet hos både toppar och subbar. Eftersom jag gick på konstruktionsvarianten med relativt högt Q-värde som dipolkompensering kunde jag använda ett vanligt enkelt aktivt delningsfilter utan speciella kompenseringar. Ett smidigt och rätt billigt bygge totalt sett och förstärkningen till subbarna fick bli med SW-förstärkare som kan monteras på högtalaren och inte heller dessa var speciellt dyra.

Det var ett uttalat mål att bygga något billigt med enkla medel som ändå spelar musik och särskilt akustisk sådan med bra kvalitet i ett paket som tål att stå framme i ett vardagsrum.
nisseW Posted - 2021/11/11 : 15:41:23
Kul länk till Nelson Pass.
MatsT Posted - 2021/11/11 : 08:36:32
Lite om bakgrunden till mitt Maggie-projekt.

Jag har ända sedan jag hörde Magneplanar Tympani III varit anhängare av märket och de har fortsatt att leverera bra konstruktioner hela tiden efter detta. En kompis köpte Magnepan MG-1 i samband med att vi lyssnade på Magneplanar på den tiden och jag lyssnade en hel del på dessa liksom på diverse andra Magnepan-modeller efter det.

https://www.hifiengine.com/manual_library/magnepan.shtml

Inga högtalare är perfekta och när det gäller de lite mindre modellerna från Magnepan så är det förstås basen som är begränsad i kvalitet och kvantitet även om den basen som finns är rätt OK tack vare dipol-principen som jag tycker har klara fördelar i "smårumsakustik". Det blir i regel bra balans och sällan bumligt. De tidiga modellerna kunde låta lite onödigt stort men det har blivit mycket bättre sedan de kom med banddiskanter och även de med Quasi-ribbon fungerar som bra linjekällor och är lättare att få till med kortare lyssningavstånd och de sprider även ljudet mer homogent så att rumsklangen blir mer naturlig. Magnepan MMG har Quasi-ribbon och när jag kom över ett par i Sverige till rimligt pris så köpte jag dem för att jag var nyfiken på vad de kunde prestera. I USA har de sålts i stora antal men inte i Sverige så jag tyckte att det var roligt att få tag i ett par.

https://www.magnepan.com/model_MMG
https://www.tonepublications.com/review/magnepan-mmg-loudspeakers/

MatsT Posted - 2021/11/11 : 08:08:43
En del verkar kalla det för Ripol och andra kallar principen W-dipol och jag hör till de senare men om det är korrekt vet jag inte.

https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_sub_sonder_en.htm

Jag har fått för mig att Ripol är varianten av Dipol som har en tryckskillnad mellan fram och baksida som Nelson Pass har beskrivit i "The Slot Loaded Open Baffle Project" men kanske ska man använda benämningen Ripol när en trång kavitet används?

Länk till Nelson Pass:
https://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf
nisseW Posted - 2021/11/11 : 07:14:35
Spännande projekt, hade varit kul att höra.
Jag vill minnas att den typen av Dipol kallas Ripol.
FForsman Posted - 2021/11/10 : 22:29:01
Tack för att du berättar lite om ditt fina system. Det är så lärorikt att både ha lyssnat till en konstruktion och få lite information om tanken bakom och hur systemet är uppbyggt. I många fall är vi hänvisade till att lita till varandras ord om hur systemen upplevs. Här har vi som var där både en egen erfarenhet och genom dätta inlägg mm, en bättre förståelse för den tekniska delen av bygget. Jätteroligt att du tog med det så att vi fick chans att lyssna till det.
MatsT Posted - 2021/11/10 : 09:07:45
Dipol-subbarna är gjorda som WW-dipol och jag lånar en bild av Linkwitz för att visa hur det är uppbyggt. Jag har bara en handritad skiss någonstans som det tar ett tag at hitta.

https://www.linkwitzlab.com/woofer.htm


Mina är påbyggda med 2 extra element jämfört med bilden ovan och bestyckningen är 4 stycken 10"-element av enkelt slag som jag köpte vid en utförsäljning för många år sedan och jag vill minnas att jag betalade runt 1500:- för 8 element. Dokumentationen som jag hittat på min dator är från 2008 så det är alltså 13 år sedan jag byggde ihop lådorna.

Jag har inte kvar dokumentation om elementen men jag gissar att de har Fs på cirka 40Hz och Qts runt 1 fritt monterat. Efter montering i WW-baffel med den extra luftmassan som elementen ska driva då ramlar Fs ned till 28Hz och Qts ligger på cirka 1.6.



Jag siktade på Qts på knappt 2 så det blev ganska bra. Då fås en bra dipolkompensering på en oktav och i det här fallet alltså till cirka 60Hz. En liten kvartsvågsresonans syns vid drygt 300Hz men den har ingen större betydelse vid vald delningsfrekvens och filter.

Jag hade tänkt komplettera med ett litet seriemotstånd för att räta ut frekvenskurvan längst ned men Zachry-förstärkaren visade sig ha ett litet lyft där nere så det behövdes inte.



Det är den blå kurvan som används före filtrering och de övriga visar inbyggda filter i Zachry'n. En liten svacka strax under delningsfrekvensen lär det bli men det är inte så mycket att orda om egentligen.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000