HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kizz & Natanssons Betonghögtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
soundbrigade Posted - 2021/11/08 : 21:57:07
Dags att krossa murarna, få marken att rämna och mana fram Enrisulven Arma Gideon och Apkalopsens ryttare ....






Nu är det slut på fritiden, hämnarna från Hells Godsstation har startat sina Harry Davidssonhojjar och rullar in med mörsare, stalinorglar och CEMENTBLANDARE ....






Nu ska det byggas!




(Det är väl så här man börjar en byggtråd väl??!! )
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2022/03/19 : 16:59:06
Nu spelar vi ukrainsk rock - Okean Elzy.
Noterar att betongisarna måste ha basstöd och med sådant låter det ruggigt bra.
Här är uppställningen, utan massa ormoljade anti-vetenskapliga puckar, stenar och kortslutningspluggar som samvetslösa "uppfinnare" säljer för idiotsummor till folk som har en törst för KoolAid ...

Quackti och en ukrainsk fana får vara med. Quacktin för att visa mitt förakt för dem som prånglar ut audiovärldens varianter av kejsarens nya kläder och ukrainska fanan för att påminna om folkmordet runt hörnet.

Tre-kanalaren med det lilla nätaggregatet (såg att Solhaga hade ett snarlikt på träffen).



Oj, noterar att kanalerna kommit fel. Det här är ju babord-kanalen och den är ju kopplad till styrbords kanal ...

soundbrigade Posted - 2022/03/13 : 21:24:22
Har jag gjort en betonghögtalartråd!!!!!

Hade jag ingen aaaaaaaaaaaaning om.

Nu blev det inte betongspelat på lördagens möte på Frimurarlogen Nr 56 Halvpannan, men jag ska koppla ihop något imorgon och spela betongisar + fula baslådan + 3-kanalaren (måste ta rätt på delningsfrekvensen).

Dessutom ser jag att många bilder saknas i början av det vettlösa reportagen, så jag kanske åtgärdar det med.


- Where did Mythbuster's concrete truck go?
- All over California ...

soundbrigade Posted - 2021/11/12 : 13:23:35



Kröp till det stora PLUSset och köpte en 2.1-förstärkare som kanske funkar betydligt bättre än den gamla:
https://www.aliexpress.com/item/32858671021.html

Ställbar delningsfrekvens upp till 200 Hz och 2x50W + 1x100W. Passar mig perfekt som foten i mössan.
Micke Y Posted - 2021/11/12 : 09:59:17
Härligt repotage

Micke
soundbrigade Posted - 2021/11/12 : 09:54:56
Fullt på tallriken ... överlevnadsbidraget räcker ofta inte speciellt långt och även om en 3D-skrivare hade varit coolt tror jag aldrig en investering skulle "betalat" sig. Jag får leta i mina lådor för jag har sett vinklar någonstans. Jag kan åka till jobbet och klippa lite plåtremsor och bocka. DEt löser sig.

Får ta upp detta i min rörtråd. På tal om rör, jag har ett nystan (bokstavligen) av komponenter och rörsocklar och vad skulle blivit en EL84-PP stärkare. Kanske jag skulle spana in nystanet för jag tror jag har kvar utgångstrafarna och se om jag kunde köra med EL81 istället.


I övrigt tror jag att jag är färdig med beskrivningen av projektet som det ser ut nu. Vi väntar på ett beslut från anti-aktivitetskomm .... orka!
peterh Posted - 2021/11/12 : 08:54:52
Om du inte redan hade fullt på tallriken skulle jag rekommendera en 3D printer att t.ex.
göra monteringsvinklar med. Själv tar jag enklaste vägen och låter barnbarnet göra
monteringsvinklar.
Sveriges ApatikerFörbund - borde kontakta dem om jag bara orkat.
soundbrigade Posted - 2021/11/11 : 23:20:45
Jag vet inte om jag gör dig besviken men jag har stora problem med att kunna koncentrera mig och jobba på ett projekt. Minsta lilla hinder, om det bara är en tappad M3-skruv, och jag lägger av.

Källaren och delar av lägenheten är fyllda av halvfärdiga projekt och det tar enorma energimängder att slutföra dem.

Att jag körde detta till slut var i mångt mycket den här betonggjutarkursen i höstas. Men eftersom jag slarvat bort ena formen höll jag nästan på att lägga ner detta. Mycket som kunde varit klart veckor innan vår träff satt och och pillade med dagarna innan eftersom jag följt mottot från SAF - Sveriges ApatikerFörbund: Gör slag i saken - men inte nu!

Jag väntar på visst tillskott av pengar och beslutar då - bygga filter själv eller köpa färdig modul. Gjuta basröret får vänta till våren.

På köksbordet, förresten, en liten SE-stärkare från Kina (byggsats) med 6P1. Den började jag väl bygga på för ganska länge sedan. Såg att bilderna i min rörtråd inte fanns längre. Jag får väl dokumentera på nytt då.
Med andra ord, nu uppbådar jag mina sista krafter ska sägas.

Här är förresten en bild på Kina-stärkaren när jag lämnade den sist:



Här är den idag (ingångsmodulen - relästyrd med LED-indikatorer - på plats, trafo framplockad men kräver nån sorts monteringsvinklar (ont om plats) och så hade ett 6N2 släpp ut sitt vacuum och flaskan med vacuum jag köpte för några år sedan på Clas-i-Sjön är tom. Måste fylla på mer.

peterh Posted - 2021/11/11 : 21:20:17
Jag är imponerad av din energi och kreativitet ! Önskar jag kunde växla upp till en tiondel av farten.

soundbrigade Posted - 2021/11/11 : 21:11:55
Något kort om basarna i den fula baslådan.

Ungefär på samma sätt som jag sökte passande bredbandselement letade jag baselement och fick för mig att 10" skulle vara mer än optimalt - fråga inte varför.

Jag hade siktat in mig på ett par billiga på Ljudia men när jag skulle slå till bestämde sig Ljudia för att flytta (och flyttar fortfarande - något står inte rätt till).
Återigen fick jag kolla vad HiFi-kit hade, vad jag kunde gräva fram hos Eluxon respektive BRL.
Eluxon säljer Monacor och brukar köpa små enkla bredbandare hos dem till "struntprojekt".

Hos BRL hittade jag en bas till rimligt pris (REA!!! ) och fann att det enda exemplar som fanns i landet fanns i Örebro. Notera DET ENDA!! Sjyssta som BRL var tog man ner det till Trollhättan och jag fick strax innan Mölnlycketräffen min tiotummare.





Elementet är ett DaytonAudio DC250 och är den första tiotummare jag någonsin ägt.

Mer info finns här: DC250-8 10" Classic Woofer 8 Ohm

Några snabba enkla beräkningar på allehanda sajter där man kunde knappa in TS-parametrar gav att 40-50 liter sluten låda skulle funka eller uppemot 80 liter portad.
Det blev sluten låda. Och en skiva 18mm MDF på Jem&Fix kom att precis räcka till. Ska säga att när jag kapat upp min skiva på gamla jobbet var jag snabbt därifrån då kapklingan tydligen förlorat all skärpa i en hast . I vardagsrummet sattes lådan samman och den fick lite udda stag inuti, mest för att tvinga upp lådresonanser i frekvens där dämpullen lättare skulle ta hand om dem.



Jag ficade dessutom en utomordentlig jigg för att ta upp ett hål för högtalaren.



Lagom till träffen sket dig sig sedan då 2.1-förstäörkaren jag köpt (billigt) från Kina vägrade fungera som den skulle. Den fungerade egentligen inte alls för när jag knackade på kylflänsarna för att få mer än 1 1/2 kanal att fungera försvann allt ljud. Försvann och försvann ... det ersattes av brum och knaster.
Uppenbarligen spelar lådan bas men nu sitter jag här med två och en halv fundering:

Fundering #1: Björn hade ju en sittmöbel som också fungerade som högtalare. Det var en ordentlig pjäs byggd av ett kraftigt papprör. Om man hittade ett sådant kunde jag gjuta en baslåda. Nu finns det egentligen papprör på 302 mm på Bauhaus och om jag inte räknar helt galet skulle jag kunna gjuta ett 80 cm långt rör och porta det. Eller ett häften så långt och köra slutet.

Fundering #2 och #2.5: Jag vill ju gärna köra aktiv delning eftersom ett passivt skulle bli alldeles för dyrt. Jag har ett roligt schema från Popular Electronics på ett 2.1-filter som är lätt att bygga. Jag har två 35W förstärkarkort och skulle kunna frigöra någon 2x15W eller 2x25W förstärkare och få till ett 3-vägssystem.
Eller (halva funderingen) köpa färdigt:

Bluetooth 5.0 Power Amplifier Module 2.1 Channel TPA3116D2 100W+2*50W Stereo Sound Digital Audio Amplifier Board

XY-S100L 2.1 channel Bluetooth audio power amplifier module high and low bass subwoofer

Eller denna enkla och billiga
TPA3110 2*15+30W Digital HiFi Audio Stere Amplifier Board 2.1 channel Amplifier Board AC Dual 9V-Dual 16V DC 9V-26V


- Men snälla du, varför kör du med sådan kinaskit?
- För att det är billigt, funkar (inte alltid) och betongisarna är inte mitt premiumprojekt.
FForsman Posted - 2021/11/10 : 22:35:19
soundbrigade Posted - 2021/11/10 : 14:13:42
Lite mer om den praktiska konstruktionsfasen.

Hur har jag nu löst det med att sammanfoga avloppsröret med bafflen? Mannen på det andra forumet verkade sikta på att gjuta varje sida för sig och sedan (misstänker jag) sammanfoga sidorna med cement.
Grejen med cement/betong att det är ett ämne när det är kletigt och klaffsigt och ett helt annat när det bränt klart. Eller för att parafrasera R Kipling "Betong är betong och aldrig mötas de två"".
Har man gjutit klart ett stycke kan man inte senare gjuta på ett lager till och tro att det ska förena sig med det första lagret.

Så hur fick jag bafflen att fästa mot "lådan". Kompisen i Emmaboda sade STENLIM. Men jag tyckte dels det var kämpigt med priset (runt hundringen) för något som skulle räcka långt, dels skummar det och jag ville inte ha skum överallt.

Jag hittade istället det här:



Det blev helt fel!!!! Det här använde jag!



Men för F-N!!! Har någon raffsat runt bland mina bilder. NU ska det vara rätt.



AAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGGGHHH!!!!!!!!! Hur svårt kan det vara.
Är det rätt nu då????



Jag använde PL400 konstruktionslim. Tyvärr är det väldigt vitt och det syns i skarven. Jag kanske ska pressa i mer lim om jag nu skulle ha ett läckage.

soundbrigade Posted - 2021/11/10 : 12:31:43
Det är så himla skönt med den här hobbyn för det är sådan spännvidd. Det är lika härligt att njuta Solhagas MEGA-system som Martins mini-audiofilen (från en träff för några år sedan). Entusiasmen och glädjen finns där och är så smittsam. Synd att DIY-smitta inte orsakar hälsosamma pandemier.

Innan jag går vidare med lite fler detaljer kommer några tidiga bilder.

Så här hade jag tänkt mig gjutformen. Betongen skulle liksom täcka alla sidor och så skulle jag pillat ut papp och frigolit inuti lådan.




Jag skissade i Illustrator på fronten för att se om allt fick plats.



Och när allt fått plats i teorin fyllde jag bilen till bristningsgränsen. Det var knappt jag fick plats med pulverfärgen ... (Bilen köptes faktiskt med tanke att transportera stora högtalare.)



T-nötterna (T-nuts) skulle gjutas in men jag fick skaffa sådana i rätt storlek - M4. Tools eller Svedol som de heter hade M4, eller för att korrekt M4 i storlek LARGE. Påsen var märkt M4 men muttrarna var M5 . Jag köpte rätt storlek från Eluxon (och hittade också rätt storlek i mina "gömmor".)



En skiss hur jag tänkte förankra inslagsmuttrarna (jag gjorde nu inte så).



Noterade att jag liksom inte fotograferat "lådorna" på riktigt när de nu är färdiga. Men det blir lite senare.
solhaga Posted - 2021/11/10 : 10:23:01
Härligt byggreportage, soundbrigade!

quote:
Titta Solhaga; han kan verka allvarlig och sammanbiten, men han ler ju över hela kroppen ...




Eller: Get stoned, drink wet cement.
soundbrigade Posted - 2021/11/10 : 10:11:47
Jadu, Forsman, det ser man på dig med - det är roligt att bygga sina egna grejer. Titta Solhaga; han kan verka allvarlig och sammanbiten, men han ler ju över hela kroppen ...

För ett halvt ögonblick tänkte jag göra en resa genom tiden och lista alla högtalare jag byggt, de flesta för att jag varit övertygad om att det skulle låta bra. En annan gång kanske.
Idag ska jag prata om DEN HÄR:



Varför har jag valt att klydda med Dayton Audio PS95-8?!

Det uppenbara svaret är givetvis att det är ett HIMLA BRA litet bredbandselement. Det benämns ju som "point source", så då måste det vara bra.

Dayton Audio beskriver elementet på sin hemsida och där finns alla data man behöver:
PS95-8 3-1/2" Point Source Full-Range Driver 8 Ohm.

Man blir givetvis mer övertygad när man tittar på nya småprojekt på Instructables eller på YouTube. En del YouTube-länkar:

The Best Driver For Your First DIY Speaker Build? || Dayton Audio PS95 Point Source Driver Review

Mini Tower Desktop Speaker Kit | DIY Speaker Kit Build

Easy DIY Speaker

Amazing Desktop Speaker Project | DIY Speaker Build

DIY Concrete Speakers - Dayton Audio PS95-8 - Inte tjocka betongväggar där inte.

Instructables hittar jag två ett projekt:

LK Audio Mini Monitor Speakers (bookshelf)

Annat från nätet:

My take on the Dayton PS95-8 speaker

Dayton PS95-8 on Open Baffle

Small enclosure for Dayton Audio PS95-8 3-1/2"?

PS95 Bluetooth

SLUTSATS:
DaytonAudio PS95 är ett litet bredbandselement som är synnerligen kapabelt och bara behöver en liten låda och bra musik för att låta bra. Enuff said!!

Jag kollade på mina vanliga inköpsställen, HiFi-kit, Ljudia, Eluxon, Strassacker (Tyskland) .... och BRL. Vilken av alla dessa hade ett lagom litet och LAGOM BILLIGT bredbandselement för betongexperiment??
JO, BRL!!! I slutänden fick faktiskt priset avgöra, fast jag hittade just inget annat element som riktigt i design och storlek och frekvensomfång (bredband) passade mig. Dessutom ser den här bredbandaren helt galet läcker ut.



Det låter också väldigt trevligt och för oss åldringar spelar det inte så stor roll om det rullar av lite lagom i toppen.

Och därmed kunde tråden vara slut, men jag måste bjuda på en spoiler-hanger, eller vad det heter ... Fortsättning följer på ren svenska.
FForsman Posted - 2021/11/09 : 23:23:56
Tack för ett härligt och humoristiskt reportage. Det här är skaparglädje på hög nivå. Jättekul!
soundbrigade Posted - 2021/11/09 : 19:33:49
Jag har väl egentligen inte åstadkommit särskilt mycket ljudiskt sista tiden helt enkelt, om man nu inte räknar med en massa jobb på att försöka reparera sönder en rysk och en amerikansk synt samt ett megaprojekt som förhoppningsvis ska mynna ut i en stor modularsynt, vars hemmasnickrade rack troligen måste byggas på med en våning till.


Som jag antydde ville jag bara testa att gjuta en (liten) högtalare men jag har hittat stora papprör på Bauhaus och skulle kunna gjuta ett betongrör till subbasen ...
Jag har platthögtalarna också på G och hoppas BRL snart levererar drivelementen (DAEX-32) som ska vara till dessa (det blir en ny tråd när det projektet är färdigt). Och samma sak där, jag vill testa något jag sett och hört och läst om och som hamnar inom fattigdomsbegränsningarna.

Som jag skrev började dessa projekteras för ganska länge sedan men det blev till att jaga på eftersom plattisarna inte hade en chans i h-e att bli klara (leveransproblem), och när det arrangerades en betonggjutarkväll till vilken enbart damer (och ljudbrigaden) dök upp - damerna för att gjuta små betongänglar och betongljushållare, brigaden för att gjuta högtalare, var det bara att anmäla sig.

Det blev en kul grej och nu såg jag att jag har skruvöglor som passar i hålen i burkarna så jag skulle ju kunna hänga upp dem i köket och mata med nån enkel BT-förstärkare.

Jag tycker nog att jag prickade rätt ändå. Storleken är lagom och vikten likaså. Jag behöver ju inte tränga mig in hos grannen och sätta stålstöttor i hans vardagsrum. Och visst, man kan fixa ihop en gjutform i plyfa t ex och göra en mer kantig låda.

Jag ska återkomma med några få konstruktionsnotiser och nörda ner mig i högtalarelementen.
Bubbel Posted - 2021/11/09 : 18:16:07
Är detta som har gjort att du har haft en lite sömnig tillvaro här på forumet då du har lagt att energi på "Styr och Babord". När jag såg bilderna från er lilla träff så så undrade jag lite när har han gjort dem eller "lånat" de helt enkelt men nu är all rök i ögonen borta och och lite imponerad är man.

De flesta betonghögtalare jag har sett som är hemgjorda är oftast väldigt klumpiga framförallt väldigt tjocka väggar då blir de extremt tunga då har de också övergivet dem, bra jobbat SB!
soundbrigade Posted - 2021/11/09 : 13:12:51
Noch une little kommentar:
Trådtitlen kommer från ett allmänt uttryck om hårdrock, där begreppet "hårdrock" utgörs av fria tolkning av namnet på hårdrocksgrupper - Kiss och Nazareth - och vi myntade uttrycket "Kiss och Natanssons hårdrock" som ett uttryck för ALL hårdrock.


Edit "titel" i bestämd form på småländska blir "titlen". Justerat.
soundbrigade Posted - 2021/11/09 : 11:05:55
Jag slänger in en liten kommentar medan jag grubblar på ett enkelt delningsfilter till mitt 2.1-system.

Det är nog så att jag är mest nyfiken på att testa saker och ting. Jag snappar upp kuligheter på våra träffar, på nätet, i tidningar och numera också på DuRöret. Kan man labba och experimentera till fånigt låga kostnader (halva nettoinkomsten försvann när jag blev pensionär) och det antyds att resultatet kan bli MYCKET bra eller att jobbet bara är roligt och utvecklande, då måste jag bara testa.
Så nu har jag testat att gjuta högtalare (tråden är inte färdig riktigt än och den blir inte så mycket längre heller) och har hum om hur man gör. Det jag noterade, har jag noterat i sista stycket i tråden ovan.
Dock ska sägas att Björn Highfive hade en basburk byggd av ett STORT formrör. Jag borde ju gjuta en betonghögtalare till bashögtalaren jag skaffade till projektet. JUH!
soundbrigade Posted - 2021/11/09 : 10:56:51
En titt i backspeglen:
För 50 år sedan besökte jag Roger Sperrlings studio på St Larsgatan i Linköping och tittade på hans 700kg tunga hornhögtalare i betong. Det sades att de vägde 700 kg i alla fall (eller kanske 70 kg )

Cliffhanger alert! Projektet är avslutat och FUNGERANDE!

Vi börjar här, i mitt kök:




FEL! Vi börjar HÄR:
För något år sedan skulle en, inte så lite fyrkantig, person på ett annat forum, bygga betonghögtalare (projektet handlar om betonghögtalare) och i hans första skisser och funderingar insåg jag att denne var helt ute och cyklade och antingen skulle få ihop något som lät o-bra, eller göra av med en dagsproduktion från Slite till ingen nytta. Jag bestämde mig för att bräcka honom .

Sedan har jag nog närts av en tanke att kanske bygga/gjuta högtalare i betong och här dök "tillfället" upp.

Hursomhelst, i mitt kök finns en säck, 20 kg, finbetong, papprör (15 resp 19 cm) för gjutning av staketstolpar, frigolit, paraffinolja som släppmedel till formarna, isgrus från kommunens kommunala isgruscontainer, ett smalt papprör, några träklotsar, ett par handskar (gåva från min bror) och en liten burk Nitro pulverfärg.
Vad som inte finns är ett par plywoodskivor, och XPS-skivor, glasull.

Finbetong: Jag vet att man kunde använda "flytspackel" - fiberavjämning, men finbetongen kostade bara 1/5 av "spacklet".
Formrör: 19 cm var största röret och med tanke på hur stor/liten högtalarelementet var, blev detta en optimal storlek. Ett rör på 15 cm inhandlades för att utgöra gjutformens inre del, se nedan.
Frigolit: För att göra "proppar/pluggar" till inre formröret samt kaviteter för högtalaren och andra uttag, se nedan.
Paraffinolja: För att smörja gjutformen (formrör och frigolit ska användas för att bygga en gjutform om det inte redan framgått) köpte jag paraffinolja, men vadsomhelst kunde säkert fungerat.
Isgrus: Som aggregat och fyllmedel. Användes inte sen.
Träklotsar: Skulle vara för att förankra papprören lite extra.
Handskar: Betong är basiskt och kan orsaka kraftig hudirritation (frätskador). Handskar och gärna skyddsglasögon är definitivt att rekommendera. Munskydd också då betongen dammar.
Nitro färg: För att färga betongen. Jag kompletterade den röda med en burk grön, se nedan.
Plywoodskivor: Bottenplattat till gjutformen.
XPS-skiva: Kom att ersätta frigoliten, då den var enklare att hantera.
Glasull: Användes som aggregat/armering.

Tanken var att göra en gjutform med 19-röret som yttre del och 15-röret som inre. Gjutningen skulle resultera i en en klump med sidor, baffel och bakstycke I ETT. Med frigoliten (XPS) till skuren i lagom bitar skulle uttag för högtalaren, skruvterminalen och basreflexhålet kunna göras. Jag inbillade mig att jag sedan skulle kunna pilla ut det inre pappröret ur hålet för högtalaren men insåg att jag näppeligen skulle få in en hand för att kunna med något slags verktyg karva ut röret.

Om-tanken blev att gjuta i två delar - röret/lådan och bafflen. Pappröret limmades mot plyfan och jag gjorde en form av XPS-skivan satte ner i röret.



Denna form hade en liten klots där anslutningen skulle göras. I formen placerades T-muttrar och rampamuffar (med oljade skruvar) på stragiska platser. Dessa skruvar kom sedan att delvis fungera som förankringar. Allt oljades in, XPS-bitarna sveptes in i plastfolie dessutom.



Betongen blandades till och tvingades ner i formen, bit för bit och formen skakades och knackades efter varje fyllning för att få bort luftblåsor. Formen fylldes över baksidan på XPSen och upp till kanten på pluggen på baksidan.
På ungefär samma sätt gjordes bafflen. En bit XPS-skiva karvades till och fästes i en grund form och T-muttrar med skruvar applicerades. Betongen färgades röd och hälldes i formen.
Därefter fick betongen stå och bränna en knapp vecka, övertäckta för att betongen inte skull tappa fukt.




Lite raljerande:
Jag köpte betongen tidigt på året (om inte förra året vid den här tiden) men hamnade i källaren då jag tänkte dra ner till älven till sommaren och göra grovjobbet där eftersom det fanns vatten till gjutningen och rengöring av ev. verktyg. Men det var nu i höst som Vuxenskolan inbjöd till en kvällskurs (ett tillfälle) i betonggjutning och jag anmälde mig för att säkerställa att jobbet blev gjort.
Men när jag packade in alla mina prylar i bilen, insåg jag att jag fattades delarna till den andra formen och jag göt denna måndagskväll bara ena högtalaren. Högtalare #2 fick jag gjuta hemma och nu föddes tanken att jag skulle göra den GRÖN. Alltså en höger- och en vänsterhögtalare. Eller för att prata skeppsspråk, en babords- och en styrbordshögtalare. Det är ju väldigt viktigt att kanalerna hamnar rätt, juh ....

One vecka später:
Dags att försiktigt få loss betongen. Vi börjar med bafflen.





Och sedan själva "lådan":





Att skvätta lite aceton på det blå snabbade på jobbet, men detta var utomhusgöra.



Styrbordshögtalaren göts en vecka senare hemma och där var jag för snabba att få bafflen ur formen - den sprack, men jag gjorde en ny som blev bra.



Efter lite pillande och putsande (precis när man tagit betongen ur formen är det inte så genombränd att man kan putsa, raspa och fila utan att tvingas till diamantverktyg; en vecka senare är betongen ... stenhård ). Jag ytbehandlade också genom att lacka (tror det är lack, men kan vara vax) med vattenbaserad lack (vax??) för att det inte ska damma.



Detta var mycket om litet men något sammanfattande kan sägas:
Det var roligt att gjuta betong. Dock ska man vara uppmärksam på att det krävs massa planering, varje hål, varje fäste ska vara på plats innan man blandar betongen. Ska man göra håligheter ska man tänka på att håligheten kan börja flyta när man fyller betong runtom.
Betongen ska avluftas, dvs man ska vibrera, skaka, knacka och medan man fyller och man fyller inte hela formen med en gång utan tar bit för bit.
Man ska INTE ha för bråttom att få ut sina högtalare för snabbt. En vecka är en ganska lagom tid att vänta. Se till att formen är smord/oljad. Använder man aceton ska man tänka på hälsoriskerna. Jag använde precis så mycket att jag fick ett hål i mitten men jag droppade i en del och täckte över nån timme.


Här slutar detta inlägg. Nej HÄR.
Amatören Posted - 2021/11/08 : 22:20:14
Wow! Snacka om "Heavy"!
Detta måste följas!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000