HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Minns ni ljudbilder?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Håkan64 Posted - 2021/11/05 : 23:34:04
Jag var på en demo med Sladd igår. Transparent kablage, AVM och Vienna. Det lät så jäkla bra på så många sätt. Idag körde jag igång min anläggning och det låter, ja, inte lika roligt längre. Jag är fd ljudtekniker så det är väl en arbetsskada. Det går över jag vet, det tar en par dagar, om inte så gör det det när man kollar bankkontot.

Nåja bara en reflektion. Minns ni ljudbilder?

6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Håkan64 Posted - 2021/11/06 : 11:45:37
Tack för kommentarer.

Micke Y: Det var längesen jag gjorde hembesök men jag var nere hos Audionet (nog 10 år sen? ) och lyssnade på hans grejor. Lät såklart sanslöst. :)

Strmbrg: Du har såklart en poäng där för det gjorde jag inte, sen är ju mitt rum inte alls lika akustikreglerat som Hificenters där demon kördes. Det finns många aspekter att ta hänsyn till. Det var mer än känsla som dök upp igår. Sen har jag en liten "crush" på Vienna då jag hörde dem på en mässa, med samma elektronik som jag har; Accuphase.

En sak som jag också tar med mig är ju hur kul det var att träffa likasinnande igen, och diskussionerna som uppstod.
Perfector Posted - 2021/11/06 : 10:20:13
Jag får bilder framför mig varje dag när jag spelar musik.
Sitter i soffan som inte står i sweetspot och hör musik, gärna klassiskt som om jag satt på plats i konsertlokalen, inte i sweetspot och får full njutning av det jag hör.
Duger det?
Strmbrg Posted - 2021/11/06 : 08:42:43
Håkan: Spelade du samma musik som när Sladd demade?
Jag vet inte om jag minns ljudbilder direkt. Min tvekan där handlar snarast om att jag inte är säker på vad "ljudbild" innebär.
Men ett minne av hur det lät har jag nog ofta. Dock sällan ner på detaljnivå, eftersom jag inte lyssnar på ett "dissekerande" sätt.

Försöker för övrigt att undvika att "hålla på och jämföra", vilket kanske verkar både obegripligt och korkat. Utom avseende en enda sak egentligen: Kan jag lyssna odistraherat utan att störas av eller tänka på hur det låter? Ja eller nej?
Nästan alltid är svaret nej när jag lyssnar på "demos". Åtminstone när det gäller symfonisk och annan komplex akustisk musik. Den blir ofta onaturlig och grötig. Hur annan musik låter bryr jag mig inte så mycket om, eftersom jag oftast inte är intresserad av att lyssna på den. Det kanske kan tyckas snorkigt och snobbigt, men det är det inte.
soundbrigade Posted - 2021/11/06 : 07:28:32
Nej. Jag minns musiken däremot, och känslan jag hade.
Micke Y Posted - 2021/11/06 : 07:19:37
Absolut och vissa system vågar åtminstone inte jag lyssna på för att kunna behålla glädjen med mitt eget. Typ Byzan

Micke
FBK Posted - 2021/11/06 : 02:13:04
Nog minns man det, är ju därför jag blivit förtjust i Carlsson. På den här sidan har man läst det mesta, men det blir lätt så när man är lite nördig http://carlssonkult.se/Default.aspx

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000