HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vad kan göra med en Tuner, Technics ST-Z11

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Dato Posted - 2021/07/24 : 19:01:54
Tja. 20 kr på ett loppis. Den funkar. .....så...

Åh och hej med farbror Dato!
Hej alla barn, nu blir det barnprogram!
Titta nu här vad farbror Dato tar fram
En liten Tuner och nu ska du höra
Vad nu just en Tuner kan göra
Ta bort lock och fram med vatteslangen, gammal likt runor.
Så har vi gjort rent en tuner.

...hmm ganska kass Farbro Frej får väl erkännas , men jag slog vad med en polare. Köra igenom en tuner med vattenslang. Låta den torka några dagar. Kommer den att funka efter det? Den funkade innan badet.

Kan tyvärr inte lägga in några bilder. I annat fall . Jag tog några.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Dato Posted - 2021/07/25 : 12:37:08
Kul för oss som gillar gammal HiFi. Otroligt att det fortfarande ändå finns så mycket hyfsad Hifi liggandes i garderober ute i stugorna. De gamla Hifi-pryttlarna blev väl liggandes där efter inköpet av Sonuslimpan. Kan jag gissa på. Folk verkar passa på att rensa ut gammal HiFi ur garderoben nu när de har semester.

Snackade med en radio/Hifi-handlare i Lysekil för några veckor sedan. En gammal hifiuv. Han sa att visst så som det var för några decennier sedan, då ungdomar köpte dyr hifi för sommarjobbpengar är det inte numera. Ungdomar satsar väl mer på data/internet. Däremot , det är ju lite bonnalandet kring Lysekil ska väl påpekas, så satsar ungdomarna en hyfsad slant på biljud i sina EPA-Traktorer och övriga raggarbilar. Även högtalare kan folk, äldre människor ej tonårsraggare, lägga lite hyfsad med pengar på numera. Det var hans intryck i alla fall.

Inte så dumt . Lägg krutet på högtalarna. Det är väl en klassiker/regel inom hifi.

Lite OT, men denna tråd är ju mest menad för att vara lite skoj så ta det med en nypa salt.
Dato Posted - 2021/07/25 : 12:11:56
För att vara övertydlig , så nu ingen som läser denna tråd får för sig att , jaha nu ska jag dra på med vattenslangen och tvätta min dyra fina stärkare . Än värre testa det Soundbrigade tipsade om.

Det finns ju fölk så bäst att påpeka ovan sagda. Fölk har gjort knasigare saker enbart utifrån att hastigt läst om något på nätet.

Gör icket det, vattenslang och dyrhifi dvs. Obs Tuner 20 kr loppis. Det är en annan femma (eller fyra st) Test för att jag inte hade något bättre för mig.
Dato Posted - 2021/07/25 : 12:01:16
Visst men just de stäkarna jag köpt. Det gamla vanliga. Skapljud i volympot bl.a. Säger till säljarna att det där kan man , med stor sannolikhet , enkelt fixa med lite elektronikspray. Men de vill bara bli av med grejerna. Brukar även säga att , okej jag kan kolla om jag får till det och sen kanske jag säljer den. I princip alla säger samma sak: Kul om du får liv i den och om du eller någon annan kan ha glädje av den.

Det är inga high-end pryttlar jag talar om nu så det blir vad det blir. Kul att pilla lite bara.
soundbrigade Posted - 2021/07/25 : 10:42:21
Laga inte det som inte är trasigt ...
Dato Posted - 2021/07/25 : 10:18:55
Intressant.Du går för en rond 2. Rond 1 är avklarad. Testad nu. Funkar.

Visst kan dra ut den på gräsmattan och testa. Blir till att kolla hur jag har med proppar hemma. För övrigt, kanske bäst att säga : Don't Try This at Home

....jag går över till grannen...

Snacka om att vara uttråkad . Fullständiga meningslösheter. I vilket fall köpte lite olika slutsteg och förstärkare nu. Bara för att ha lite att pilla med och lyssna /jämföra dem sinsemellan. Snacka om att det går att köpa Hifi billigt på sommaren.

Bl.a https://www.hifiengine.com/manual_library/fostex/600.shtml

https://www.google.com/search?q=fostex+600&client=tablet-android-lenovo-rev2&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk018N6jCtnFDxYvjSJfxMiXj6BqwXw:1627200910425&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjrmvnh4_3xAhXO-yoKHdF2Bk8Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=1280&bih=800&dpr=1.5#imgrc=tLJgyBawQE6DhM

Ser väl på pappret inte så pjåkig ut. Sen i vilket skick den är återstå att se.

En... https://www.rehifi.se/arkivet/2019/luxor-7082-a

Några Technics , en Luxman.

Mest intresserad av Luxorn.

Säljer av dem sen under hösten när man får lite vettiga pengar för gammal HiFi.
soundbrigade Posted - 2021/07/25 : 08:57:22
Elektroniken brukar bli varm, så varför inte slå på tunern när den är blöt så kommen värmen från komponenterna att få vattnet att dunsta ....
Dato Posted - 2021/07/24 : 20:14:03
Självklart är det så och låt mig vara 100% kristallklar. Så här ska man inte göra. Om man vill behålla grejerna. Jag vet inte vad som kommer hända.

Dock , som sagt 20 kr loppis. Kollade upp marknadsvärdet på den. Det är en gammal enkel brukstuner som i bästa fall går för 150 kr på Tradera. Det är ingen raritet.

Det handlar bara om en vadslagning om 100 kr. Jag tror den kommer komma igång igen.

Är du inte lite nyfiken? Blåsa rent med vattenslangen. Kommer den komma igång sen...
soundbrigade Posted - 2021/07/24 : 19:35:41
Jag har två radiodelar som åker med till höstens DIY-träff och förhoppningsvis får de nya hussar och mattar.
Man kan ju snygga till en tuner på bättre sätt än att ställa den i duschen.
Dato Posted - 2021/07/24 : 19:12:02
Luktar gott efter bad och tvål gör den i alla fall.

https://youtu.be/8k7p23Av0So

I vilket fall, kommer den igång ska jag hålla på att övningslöda på den. Det verkar kul att pilla med elektronik. Byta , eller ta bort och sätta dit några motstånd , kondingar osv.

Har pillat lite med det tidigare men nu kan jag dra på utav hel..och testa. Spelar ju liksom ingen roll om det går åt hiviti...
Dato Posted - 2021/07/24 : 19:03:36
Såklart fullständigt meningslöst men man får inte roligare än man gör det.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000