HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högpassfilter 6dB

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Rolf-san Posted - 2021/02/27 : 20:49:13
Tänkte mig ett högpassfilter_6dB vid 450 Hz med en konding på knappt 50 uF i en sluten femliterslåda med FaitalPro 4Fe32. Men det ser ju heltokigt ut. Se den svarta linjen och jämför med den röda ovanför.
Jag vet att det går att sträcka ut Fs med hjälp av en stor konding. Men hur då få till ett första ordningens högpassfilter?

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Rolf-san Posted - 2021/11/21 : 23:36:38
Till slut var det kanske inte så svårt.
Jag använde Xsim och lade in en parallell RCL- länk. Gick hyggligt lätt att få till det.
Rolf-san Posted - 2021/03/27 : 21:31:56
Jag har försökt, men gav upp. Kör nu som tidigare aktivt med miniDSP.
Fick inte ihop RCL- länken.
AndersP Posted - 2021/03/26 : 01:39:11
1:a ordningens filter kan ibland innehålla en hel del komponenter; Speciellt om det ska vara 1:a ordningen akustiskt.
Rolf-san Posted - 2021/03/01 : 16:53:24
Tack för ytterligare referenser.
Lite att bita i.
SBAcoustics metod verkar vara den som ger lite extra utsträckning neråt i frekvens.
EngelholmAudio Posted - 2021/03/01 : 14:34:32
Passiva filter reagerar på impedansen...det är det som gör att du får en peak vid ca 110Hz, eftersom seriespolen ser en impedansvariation. Det finns (minst) 3 alternativ:

En RCL krets (resistance, capacitor, inductance (fast L kommer från han som "kom på det": Heinrich Lenz)) beräknas baserat på den aktuella resonansfrekvensen, Rs i högtalaren och Q värdet på peaken, vilket i stort handlar om hur hög/spetsig den är jämfört med låg/tjock. :) Här är en (av många) online-calculatorer:
http://www.mh-audio.nl/Calculators/ICTAPX.html
Jag skulle gissa på 10 ohm, 22 uF och 100uF. Här är det bra att kunna kontrollmäta impedansen.

Ett annat alternativ är att "mekaniskt" dämpa impedanstoppen. En aperiodisk avstämning kan få bort peaken nästan helt - eller iaf tillräckligt för att inte påverka filterfunktionen så illa.

Tredje alternativet är att använda sig av impedanspeaken, göra en speciell avstämning och sätta en (stor) konding i serie. Detta är beskrivet t.ex. här
https://sbacoustics.com/wp-content/uploads/2018/05/Capacitor-Tuning.pdf
Rolf-san Posted - 2021/03/01 : 09:06:28
Tack Fuling för svaret.
Kollar där. Det brukar bli bra.
Fuling Posted - 2021/03/01 : 00:35:53
Det du behöver är en RCL-länk parallellt med elementet. Finns säkert nåt program eller nån onlinekalkylator som tar fram rätt komponentvärden utifrån resonansfrekvens och Q-värde, annars finns formlerna för att räkna manuellt på Rod Elliots sida.
Blir förmodligen fråga om ganska stora spolar och kondingar, kan mycket väl bli billigare med nån aktiv lösning faktiskt.
Dato Posted - 2021/02/28 : 15:03:17
För övrigt lycka till med ditt projekt.
Rolf-san Posted - 2021/02/28 : 10:22:46
jonasz, tack för svaret. Men hur dämpar jag peaken? Konjugatlänk tillför ju inget i det frekvensområdet..
Den syns när jag mäter på lådan, som är dämpad. Har inte mätt impedansen.Har tyvärr inte kvar mätningen.
Dato Posted - 2021/02/28 : 06:07:36
Intressant . Detta kommer jag följa. När det blir lite varmare i källaren ska jag såga ihop lite spånplattor och få ihop något med :
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96831
jonasz Posted - 2021/02/28 : 00:13:42
Det är nog impedanspeaken vid systemets resonans som ställer till det. Dämpa den och avrullningen kommer se bättre ut. :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000