HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Erik Andersson,vår rörguru

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
HansÖ Posted - 2021/02/17 : 11:05:00
Inte en nyhet egentligen eftersom han jobbat med projektet i 5 år, men säkert nytt för många.
Ni är säkert många som känner ingen våran Erik Andersson, rörexperten av rang.

Jag hade en längre pratstund med han i går via telefon. Det visar sig att han inte legat på latsidan.
Han pratade om ett projekt han jobbat på sista åren, det heter Knispel. En helt galen rörstärkare som saknar motstycke. Jag förstod inte allt han sa om transformatorkoppling mm men efter att ha sett filmen förstår jag att steget är något riktigt extra

https://www.knispelaudio.com/filmer
Kul att se Erik själv i filmen när han pratar om steget och ljud
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Erik Andersson Posted - 2021/03/04 : 09:14:10
Hej Imperial, gläder mig verkligen att du är på G igen efter allt fysiskt elände du gått igenom. Och tack för de fina orden det värmer mitt hjärta!
Imperial Posted - 2021/03/04 : 02:40:55
De va e trevlig video å kul å se Perka igång.
Ja har ju haft endel problem men e på g nu å m tanke på min ålder nu så verkar ja ha några hundra år å utveckla mina byggen på
Ja har lyssnat hos Mirre å de e hatten av för Perka.
De e ett snyggt å estetiskt bygge åxå.
HansÖ Posted - 2021/02/27 : 02:02:32
https://hifi-musik.se/artiklar/e/958/rordrom-/ :)
tordnilsson Posted - 2021/02/25 : 11:45:02
" På vilket sätt då?

Hur tycker du den står sig / låter om du jämför med andra förstärkare som du hört PiP spelas med? "

Ang fjärrkontrollen så måste man nog hålla den i handen för att verkligen känna och förstå, mycket fin helt enkelt !

Jag har inte hört så många olika förstärkare ihop med PiP så det är svårt att säga så mycket om annat än att det spelade väldigt trevligt.
HansÖ Posted - 2021/02/24 : 10:18:26
Hej Erik,
Bananskalet var jag Menade inte att du hade ekonomisk vinning, ville bara upplysa andra om detta intressanta steg du förklarade om per telefon.
Intressant fakta om historien och transformatorerna.

Och tack för rep av mitt Edison 30, funkar perfekt igen
Erik Andersson Posted - 2021/02/19 : 12:29:07
Hej alla på forumet! Såg att jag åkte in på ett bananskal här. Denna förstärkare är något jag funderat på i många år men har inte realiserats bla på att de kopplingstransformatorer jag testat inte tillfört något jämfört med "vanlig" motståndskoppling. Men genom ett samarbete med Lundahl transformers har läget helt förändrats. Konceptet har jag med varm hand överlämnat till Henrik Westerberg en mycket sympatisk person med anor då hans far var Gerhard Westerberg som tillhörde transistorgruppen på 1950-60 talet, riktig hi-tech alltså! Finslipandet av mitt koncept har Henrik mfl arbetat med under mycket lång tid, varvid de uppvisat ett enormt tålamod. Jag har naturligtvis bidragit med goda råd ibland. Tyvärr blir denna förstärkare relativt kostsam beroende på bla att det tar c:a en månad att tillverka ett exemplar! Själv har jag inget som helst ekonomisk utbyte av det hela, jag tycker bara det är kul att hjälpa till. Jag tillverkar ingenting själv längre,tycker jag gjort mitt. Den som önskar provlyssna förstärkaren är det bara att kontakta Henrik, uppgifter finns på hemsidan. www.knispelaudio.com
abbot Posted - 2021/02/18 : 12:31:38
I många sammanhang är det väl så att om något ska sälja måste det vara antingen billigt eller dyrt annars försvinner det i mängden. Mycket pengar är inte alltid synonymt med dyrt. Om man jämför prestanda med annat som kostar mycket pengar så kan det vara billigt. Även om man jämför med sådant som kostar lite mindre pengar. Nu talar jag rent generellt. Kläder t ex.
HansÖ Posted - 2021/02/18 : 11:44:15
Jag har ett av Eriks "enklare" steg, Edison 30 med EL34 som är triodkopplat, men även det spelar nog skjortan av många andra rörsteg tack vare Eriks unika kopplingar. Han är helt enkelt ett unikum när det gäller konstruktioner av rörsteg.

Det var väldigt trevligt att prata med han, vi pratade säkert en halvtimme, allt från tiden i Borlänge, han känner väl till Peter Svensson som byggde högtalarna Newton, till hans tid i England med Audion, och hans Andersson och Edison Steg.

FBK, ja hans Edison låter fortfarande så bra. Står sig mot mot mycket dyrare stärkare!

Dato; haha nej, den är nog lite för dyr När jag pratade med Erik sa han att projektet blev kanske lite för dyrt, men sa inget pris. Sen kollade jag på knispels hemsida och fick lite hicka Dyrt trodde jag, men inte så..
FBK Posted - 2021/02/18 : 10:26:00
Jo även om den kostar så skulle det vara kul att få lyssna någon gång på den. The Dream var ju en upplevelse som man inte glömmer.
Bernt Jansson Posted - 2021/02/18 : 09:37:45
Vore roligt att lyssna på någon gång.

Så där ska en fjärrkontroll se ut!!!
Dato Posted - 2021/02/18 : 08:22:36
quote:
. fjärrkontrollen är en historia för sig !

På vilket sätt då?

Hur tycker du den står sig / låter om du jämför med andra förstärkare som du hört PiP spelas med?
tordnilsson Posted - 2021/02/18 : 08:15:53
Hörde lite på den ihop med PiP hos VeteranHifi i höstas, det spelade mycket trevligt !
Och den är otroligt fint byggd, fjärrkontrollen är en historia för sig !
DavidS Posted - 2021/02/18 : 06:47:17
Detta är väl en vidareutveckling av Hesselvall The Dream fast det är någon annan än Perka som driver firman och bygger förstärkaren.

Väldigt fint bygge, både Knispels variant och The Dream.
FBK Posted - 2021/02/17 : 22:49:50
Och den lät ju inte direkt kattskit så nog har något följt med.
Micke Y Posted - 2021/02/17 : 19:15:19
Snyggt bygge inuti men jag tycker mig känna igen många saker från Hesselvall burken. GM70 är ett riktigt bra rör för slutsteg.

Micke
abbot Posted - 2021/02/17 : 17:22:05
Det är inte så stor skillnad på honom nu och hur han var när han höll till i Borlänge. Men det är kanske jag som har blivit gammal och gaggig?

Perka Knispel; visst låter det som om han kom från Baltikum eller något liknande?

Fanns det inte något band som hette Alphaville och hade en låt 'Forever young' - varför jag nu kom att tänka på den?

Nog med frågor!
Pac Posted - 2021/02/17 : 17:00:14
Erik i sitt esse, riktigt roligt att se!
FBK Posted - 2021/02/17 : 16:19:45
Kul att se att gubben håller på ännu. Inga ålders krämpor där.
Lyssnade nyligen på en av hans alster, Edison. Och det var trevligt. Så trevligt att man fick lite myror i skallen.
Dato Posted - 2021/02/17 : 12:05:55
Vilken förstärkare

Den skulle var kul att lyssna på någon gång.

Har du beställt den Hansö?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000