HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hitta reparatör av kasettdäck

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2021/01/22 : 09:37:39
I min digitaliseringsprocess har jag nu börjat snegla på bandsamlingen. Tog därför fram trotjänaren Nakamichi CR-3E, som legat i träda minst 10 år. Som jag befarat fungerade den inte.
Efter att ha googlat runt lite och läst servicemanualen, tror jag det känns tryggare att lämna till någon expert på området.

Var finns denne expert?
Emottager tacksamt tips om kompetens på kassettdäck i allmänhet, och då Nakamichi i synnerhet.
Eftersom startpunkten är Vänersborg, hoppas jag finna någon på västsidan av landet, men tips om andra ställen är också välkomna, Tack på förhand för hjälpen.
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
miaber Posted - 2021/01/29 : 11:07:46
quote:
En annan grupp jag spelade in på min kassettbandspelare var Trettioåriga Kriget. Det var 1976 och jag blev fullständigt knockad. De spelade bättre än någon grupp jag hört tidigare.
Jag var hänförd när jag satt och lyssnade medan musiken spelades in. Jag kunde inte låta bli att trumma till musiken med handflatorna mot mina lår. Tyvärr hade jag glömt att koppla ur mikrofonen till bandspelaren så musiken spelades in med lite extra trumvirvlar som jag retade mig oerhört på, det var ju inte ens i takt.
Efter alla dessa år, så finns nu den radioinspelningen tillgänglig. Jag jublade när jag såg det.
https://trettioarigakriget.bandcamp.com/album/war-diaries-vol-2-1976

Det här blir ju långt off topic, men TACK! 30-åriga kriget knockade även mig fullständigt. 1980 i Roskilde. Vi hade bara koll på huvudnummren. Råkade gå in i ett tält där ett band spelade. Vi hade ingen aning om vad det var, men det svängde grymt. När sångaren, med sin speciella sångstil, började sjunga på svenska blev vi helt paffa! Vad var detta? Ännu idag rankar jag denna konserten som den bästa jag någonsin varit på.
highfive Posted - 2021/01/28 : 19:01:37
Jag lyssnade också på Tonkraft!
Fantastiskt program!
Tänk om de inspelningarna kynde sändas i repris...
Spelade in den Ultravoxkonserten på Rullband och många andra bra konserter.
Bandsplearen var en SONY TC 377.
Rullbanden gick med min stora AKAI GX 630, bytte jag in när jag köpte en riktigt bra CD-spelare på HiFi-stället i Göteborg.

Med vänlig hälsning, highfive
Björn-Ola Posted - 2021/01/28 : 18:43:00
Jag spelade ofta in radioprogrammet Tonkraft på 70- och 80-talet.
Det var inspelningar av konserter eller så gjorde man demoinspelningar med mindre kända grupper. En del inspelningar man gjorde med kända grupper, ex.vis Deep Purple, finns utgivna på skiva.

Jag har en inspelning från 70-talet med gruppen Moder Svea. Känner ni till dem? Inte? Synd. De var skitbra. Fantastiska låtar. Men det kom aldrig någon skiva med dem, så det är inte konstigt att ni inte hört talas om dem. De finns bara på min kassett som jag nu har digitaliserat. Värt mycket för mig.

En annan grupp jag spelade in på min kassettbandspelare var Trettioåriga Kriget. Det var 1976 och jag blev fullständigt knockad. De spelade bättre än någon grupp jag hört tidigare.
Jag var hänförd när jag satt och lyssnade medan musiken spelades in. Jag kunde inte låta bli att trumma till musiken med handflatorna mot mina lår. Tyvärr hade jag glömt att koppla ur mikrofonen till bandspelaren så musiken spelades in med lite extra trumvirvlar som jag retade mig oerhört på, det var ju inte ens i takt.
Efter alla dessa år, så finns nu den radioinspelningen tillgänglig. Jag jublade när jag såg det.
https://trettioarigakriget.bandcamp.com/album/war-diaries-vol-2-1976

En annan inspelning jag minns var Ultravox från 1977. Ett punk-rockband enligt presentatören. Jag hade då aldrig hört punkrock och visste egentligen inte vad det var för typ av musik, jag hade bara läst om det. Det skrevs mycket om denna nya musik, äntligen kom det något nytt enligt musikjournalisterna.
Så drog de igång efter presentationen. Med en akustisk gitarr och elfiol i bakgrunden. Det lät inte dumt alls, punkrocken. Det lät verkligen nytt och spännande. Det här skulle jag kunna gilla.
Blev jag lurad eller?
Men liveinspelningen har jag kvar. Ultravox blev ett av mina favoritband, men punkrock var det inte.
Håkan64 Posted - 2021/01/28 : 11:39:35
Japp, den tidens Spotify var ju våra kära radioprogram som spelades in och tokig blev man när diskjockeyn började prata innan låten var slut. Jag har en kassett med min undulat Kalle som numera flyger i himlen. Snacka kunde han så mikrofonen var hans kompis. Många minnen med kassetter.
miaber Posted - 2021/01/28 : 11:19:31
Ja, det kan bli riktigt kul. Plockade med ett par slumpvisa band, med däcket, från vinden att testa med. Musik jag inte mindes jag hade. Ser fram emot att leta bland musikskatterna. Några vinyler som skall digitaliseras kvar bara.
Håkan64 Posted - 2021/01/28 : 11:07:33
Bra jobbat. Nu blev jag sugen på att fixa mitt gamla Technics RS-641 och hämta upp lådorna med kassetter från källaren.
miaber Posted - 2021/01/28 : 10:48:14
Orange cap disease klarar jag mig ifrån. Finns inte dessa kondingar i däcket. Jag var dock inne på att göra en recap av elektrolyterna. Men, "if it ain't broken, don't fix it", så jag avvakter med det till senare. Det behöver jag inte plocka ur mekaniken för. Känns som ett enklare projekt.
miaber Posted - 2021/01/28 : 10:44:36
Ja, det kändes jäkligt gott. Och inte konstigt att remmarna gett upp efter 31 år. Sist jag spelade på det, vet inte när, men minst 10 år sedan, fungerade inte hörlursutgången. Även detta fick jag ordning på.
Passade på att göra jorduppdateringen också. Tror det blev ett lyft, även om jag har svårt med ljudminnet med mer än 10 år sedan senaste lyssningen.
Frekvensomfånget på mitt (CR-3) är 20-20000 +-3dB.

I mitt tycke var Nakamichi Kassettdäckens Rolls Roys, men inspelat på Nacka, spela upp på Nacka, annars lät det skit. Inspelat på andra märken gick bra att spela upp på Nacka, men som sagt, inte tvärt om.
Ryssen Posted - 2021/01/28 : 10:27:40
Hur vaR det med frekvens omfånget på dom bässta kassetdäcken?
FBK Posted - 2021/01/28 : 01:35:42
Jag kommer ihåg på den goda gamla tiden då man använde kasettdäck och stod och dreglade över Nakamichi maskiner som var för dyrt för en själv så jag körde med Pioneer och Yamaha som flåsade i nacken på Nakamichi som var en klass för sig. Minns bland annat det här.
highfive Posted - 2021/01/27 : 23:56:04
Gött jobbat!

Nakamichidäck är fantastiska maskiner!
Låter bäst, när de är korrekt justerade, min favorit är Nakamichi 600 mk!!

Några maskiner/serier har kända svagheter, dock, jag känner till några, genom serviceuppdrag genom åren. Sen finns det ju Orange Cap Disease...

Med vänlig hälsning, highfiv
lampuradio Posted - 2021/01/27 : 23:14:46
Grattis till resultatet!
Grejer som bara står går sällan "sönder". Det som händer är påverkan från luft (oxidation) och att smörjmedel "torkar" samt att gummi helt enkelt bryter ihop. Det som beskrivs ovan som åtgärder på ett gammalt kassettdäck är klassisk återställningsinsats och jag vill gärna säga "snyggt jobbat"! Det är lite pillande, men det kan verkligen löna sig.
Ryssen Posted - 2021/01/27 : 17:06:23
Ja det är vid sådana tillfällen man kan känna sig riktigt nöjd.
miaber Posted - 2021/01/27 : 15:54:22
Det var ju tur att det inte fanns några lämpliga kandidater. Youtube och tapeheads har varit mina vänner några dagar. Beställde remmar på ebay, plockade isär däcket, fick ångest (trodde jag fått fel remmar, eftersom den nya capstan-remmen var ca 2 cm kortare än den gamla), lyckades byta remmar, rengjort kontakter och gjorde jordmodifiering. Lyckades skruva ihop och det fungerar! Efetr provlyssning hör jag inte någon ålderspåverkan på det första TDK SA-bandet (inspelat -93!). Tänk vad pengar jag sparade!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000