HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gammal vinyl mot digitalt ljud

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2021/01/11 : 12:56:08
Intresset för välljud är en förbannelse. Sedan CD#8217;ns tidiga antåg har jag varit förespråkare för digitala världen framför analoga. Det mesta har låtit så mycket bättre från CD, och senare även övrig digital media (bortser ifrån komprimerat jox från spottan, tuben, etc). Mycket vatten har runnit under broarna. Uppgraderingar har gjorts på de flesta områden. Det enda som varit orört har varit min gamla Pioneer PL510A, med Shure V15mkIV, från slutet av 70-talet. I och med allt som hänt under 2020, i pandemins spår, har det inneburit att jag varit permitterad stora delar av arbetsveckorna. Vad gör man? Jag fick för mig att digitalisera min vinylsamling. LP-skivor, som inte spelats sedan mitten av åttiotalet, plockades fram. Mycket nostalgi och många kära återseenden. Några skivor in i arbetet slog det mig att det lät riktigt bra på många av dom. Faktum är att ljudkaraktären hade en fantastisk närvaro. Röster hade en helt annan #8221;nerv#8221; än något från CD. Vad sjutton! Jag vill ha den nakna karaktären från digital media också! Så nu sitter man här och funderar vad som krävs.
Varför får jag en bättre spelglädje från vinylutrustning från 70-talet, en digitala förmedlare från en annan era?
Era tankar? Var tänker jag fel? Vad missar jag?
(Jag använder inbyggda DAC och Riaa i Mcintosh MA8000)
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Strmbrg Posted - 2021/01/17 : 12:17:32
Min erfarenhet av CD bygger egentligen inte direkt på att jämföra CD med vinyl. Jag har nog aldrig gjort en jämförelse mellan en LP och samma inspelning på CD.
Min erfarenhet är snarast att jag distraherats av något vid CD-lyssning. Jag har ofta jämfört med SR P2, då jag hade den möjligheten förut. P2 lät överlag luftigare och mer verkligt än CD.
Jag tror mig många år efter dessa jämförelser ha förklaringen i att CD/digitalljud är väldigt svårt att få att låta realistiskt. (Jag talar bara om "klassisk musik" nu eftersom det är det enda lag lyssnar på. Därav begreppet 'realism'.)
Knaster, dynamik, frekvensomfång, brusgolvsnivå är mycket mer av problem hos grammofonspelning, men det är något annat som gör att det likafullt kan låta riktigare om en LP än om en CD.
Det går att få till samma realism-känsla i CD/digitalt, men det verkar bli väldigt kostsamt att åstadkomma det. Lyckas man, så får man såklart på köpet digitalljudets dynamik, renhet och minimala störnivå.
Först när jag investerat i mitt tycke mycket stora belopp i digitalapparaturen så har den där "digitala lyssningströttheten" försvunnit. Uppsampling och diverse annat i de apparater jag har idag har givit mig "analogt ljud utan några stora brister". På köpet har jag ju tillgång till enormt mycket mer musik än om jag hade hållt mig till LP.
peterh Posted - 2021/01/13 : 12:52:32
Jag har i alla fall åtminstånde en CD där det kommer dammclick
med periodiciteten motsvarande 33rpm ( The Paul Butterfield Blues band, CD1 8122-73571-2 Electra
utgivet av warner music mfg europe)

Så visst förekommer det.
GyroSE Posted - 2021/01/13 : 11:42:33
Tror inte att ovan nämnda alternativ där en vinylskiva är utgångsmaterialet är så värst vanligt. Det som är mer förekommande är dock att man har använt en senare generation/kopia av masterbandet som grund när man har gjort en digital kopia som sen har använts som bas för nyutgåvor på vinyl. Håller med om att det är ömsom vin ömsom vatten när det gäller digital inblandning när man mastrar för vinyl. Men jag upplever dock att många släpp på vinyl som har en digital master som grund faktiskt är riktigt välgjorda, framförallt är det så i flera fall av det som har släppts på senare år. Sen om man håller på med vinyl och söker den mest välljudande pressningen så är Google många gånger den bästa vännen. Det handlar mycket om att göra god research för att finna den rätta vägen i djungeln bland olika pressningar av samma album.

Vinylen är det huvudsakliga musikformatet hos mig och jag är mån om att försöka finna den mest välljudande pressningen om jag är på jakt efter ett visst album jag tycker mycket om. Jag lägger därför lite tid på att göra research innan jag slår till i sådana fall. För mig har det sättet varit framgångsrikt då jag blivit mycket nöjd i de flesta fallen. Men det är inte alltid huvudregeln som gäller för mig då jag sätter musiken i första rummet.
peterh Posted - 2021/01/13 : 09:35:34
Har också observerat detta att egna rippningar låter bättre än köpta CD.
miaber Posted - 2021/01/13 : 08:46:17
För mig var det en aha-upplevelse, när vissa plattor låter bättre när jag digitaliserar dom från egen vinyl, än CD-kopiorna jag köpte för att få bättre ljud än vinylen.
lampuradio Posted - 2021/01/12 : 18:25:26
Jag menade såhär:
Under en period, när CD var "nytt" och jag köpte en spelare, så fanns det ett utbud av musik, som tidigare utgivits på vinyl. I en del fall tyckte jag att det var skillnad (bättre eller sämre) mot en inspelning av samma låt, som jag hört/haft på vinyl tidigare. Min uppfattning om detta var/är, att man vid digitaliseringen möjligen kan ha "mastrat om" originalinspelningarna innan man körde resultatet i ADC'n - kanske i samband med att man körde lite komprimering också. Att tvingas digitalisera från en vinyl för att ge ut en CD kan ju vara lite kärvt, men är banden borta så är de.
peterh Posted - 2021/01/12 : 09:32:38
Ett problem tror jag är att masterbanden inte finns / inte är i spelbart skick. Då får vinylskiva blir utgångsmaterialet för nyutgåvan.
lampuradio Posted - 2021/01/12 : 08:49:19
Man skulle ju kunna tro, att en del av skillnaden ligger i om-mixning och, som nämnts, i komprimeringen. En vinylskiva i gott skick, från en bra pressning, som spelas med en bra pickup med ett vettigt RIAA-steg etc, borde återge "insignalen" rätt väl. Dvs jag misstänker att det inte är mediet i sig självt som ger ljudupplevelsen. Om man utgår ifrån samma masterband och graverar resp. digitaliserar samma signal, misstänker jag att skillnaden blir rätt liten för lyssnaren. Grundförutsättningen är bra hårdvara, förstås.
Björn-Ola Posted - 2021/01/11 : 14:53:32
Jag tror en av anledningarna är den hårda dynamiska komprimeringen på cd-skivor. Jag digitaliserade ett antal vinylskivor och jag tycker att de digitala filerna har ett behagligare ljud än motsvarande cd-skiva som jag senare köpte. Jag kunde konstatera när jag analyserade med hjälp av Audacity att det var stor skillnad på skillnaden mellan hög och låg ljudnivå mellan det jag digitaliserat och cd-skivorna.
miaber Posted - 2021/01/11 : 14:26:59
quote:
Nu är det inte alla vinyler som låter bra. Nutida nyutgivningar av vissa distributioner är rent kassa, moderna inspelningar inte heller bra.

Bäst är skivor utgivna före 1980 ( tycker jag )


Nej. Alla låter inte bra. Ofta har också diskanten troligtvis blivit stukad med åren.

Reflektionen jag skrev om gjordes med skivor från 1969-1978.
peterh Posted - 2021/01/11 : 14:12:58
Välkommen till verkligheten.

Även jag snurrar vinyl. Fast till vardags har jag rip-at många
vinyler och lyssnar på dem i form av CD i WAW format ( för att kunna
ta med dem i bilen etc)

Nu är det inte alla vinyler som låter bra. Nutida nyutgivningar av vissa distributioner är rent kassa, moderna inspelningar inte heller bra.

Bäst är skivor utgivna före 1980 ( tycker jag )

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000