HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hör ni skillnad på olika DAC-filter?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Strmbrg Posted - 2020/12/19 : 11:00:41
Jag lyckas inte göra det. 
Vad jag syftar på är DAC:ar där man kan välja mellan flera filter-alternativ.
Min erfarenhet är nog - jämfört med många andras här - förvisso rätt begränsad vad apparatmängden beträffar. Jag har haft följande apparater med variabla filter:

Pro-ject Dac box S2 (Den har massor...)
Chord Mojo (Den har några, minns inte antalet nu.)
Chord Hugo2 (Den har fyra olika filter.)
Pro.ject-DACen gjorde mig ytterligt förvirrad. Alla filter (är det nio olika?) lät precis likadant. Det fanns en beskrivning har jag för mig, som talade om för mig vilken karaktär de olika filtren hade. Inte ens när jag läste på om detta lyckades jag fokusera "rätt" och höra vad det handlade om... Det spelade heller ingen roll om jag lyssnade via lurar eller via högtalare. (Stax/Magneplanar)

De andra två apparaterna är det samma sak med. Ingen skillnad. 

När jag läser recensioner så verkar det som att skillnaderna är både uppenbara och att det är lätt att komma fram till vilken filtrering man föredrar.

Det hjälper inte att jag dessutom har en M-Scaler, som ju rimligtvis borde hjälpa till att lyfta fram detta.
Att M-Scalerns olika steg ger skillnader är dock inga problem att höra för mig. Hugo2:ans olika "Cross-feed"-alternativ ger även de påtagliga förändringar. Det senare har jag läst att somliga knappt kan höra...

Så, vad kommer sig detta tro? Lyssnar vi olika? Beror det på musik-typ? Är det så att min hörsel är såpass dassig att just filterskillnader går mig helt förbi?

För övrigt hajar jag inte vad det är som skall höras vid filterväxlingar. Det snackas om "lite varmare" och liknande. Tittar jag på tonkurve-illustrationer så har jag jättesvårt att fatta att en förändring i den övre delen av översta oktaven (där det knappt finns någon relevant energi i alla fall...) skulle rendera i "varmare" eller "kallare" karaktär.
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MartinN Posted - 2020/12/22 : 17:01:06
Digital musik stavas S-Ä-M-R-E. Litet bättre blir det med hi-res. Filter manipulerar ringningen vid spikpulser. Och när man ser på diagrammen verkar det förnuftigt och kanske tom. storslaget. När man lyssnar på det hela försvinner hela storskaligheten i ett nafs.

På tal om Stax, jag har utvärderat transistorsteg och rör, samt föredrar det gamla SRM-006t. Där tycker jag att man har något relevant att vinna.
lampuradio Posted - 2020/12/19 : 15:52:55
Nu är jag som vanligt inte rätt person att uttala mig, men jag fastnade på sista stycket:

"För övrigt hajar jag inte vad det är som skall höras vid filterväxlingar. Det snackas om "lite varmare" och liknande. Tittar jag på tonkurve-illustrationer så har jag jättesvårt att fatta att en förändring i den övre delen av översta oktaven (där det knappt finns någon relevant energi i alla fall...) skulle rendera i "varmare" eller "kallare" karaktär."

Är det inte så, att filter i en DAC har till uppgift att ta borta omvandlingsartefakter (dvs en restprodukt av det faktum att den AF som kommer ur DAC'en byggs av diskreta stegvisa ändringar av utsignalen)? Om man filtrerar "hårt" så kan det ju gå ut över de högsta diskantfrekvenserna och därmed göra ljudet "varmare" (dvs faddare). Då har väl DAC-filtret gått ifrån att vara ett lågpassfilter till att vara en tonkontroll.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000