HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya gamla rör

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2020/11/06 : 16:14:02


De legendariska Western Electric 300B har börjat tillverkas igen.
Först vinylens återkomst och nu det här. Vart är hifivärlden på väg, egentligen?

https://www.westernelectric.com/300b

Kanske dags att börja fundera på en rörförstärkare?

Unboxing och lite initial provlyssning:
https://youtu.be/Pt52FaeAUG8

Å andra sidan kostar de mer än vad de flesta kan tänka sig lägga på en förstärkare.

Är det någon som har erfarenheter av dessa rör eller kloner av dem?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
abbot Posted - 2021/02/08 : 19:30:12


Björn-Ola Posted - 2021/02/08 : 17:28:55
Lägesrapport.
Jag har konstaterat att förstärkaren inte funkar så bra med min Audio Aero DAC som helt enkelt drar för mycket åt samma håll.
Jag har en Chord 2Qute i samma stapel och kopplade in den. Det öppnade upp diskanten och fungerade bättre.
Jag föredrar också Sennheiser HD800 framför Hifiman med förstärkaren. Undrar om förstärkaren trivs bättre med högre impedans? Kan också vara att jag är van vid HD800.
HD800 har ju dock ryktet att den låter magiskt med en bra rörförstärkare och jag säger inte emot.
Jag kommer förhoppningsvis att landa i någonting, men just nu är jag i fasen byt runt och testa allt i olika kombinationer.
Känns det igen?
Björn-Ola Posted - 2021/01/15 : 22:25:17
Nej, jag lyssnade ju väldigt hastigt på din lur.
AlfaGTV Posted - 2021/01/15 : 07:43:35
quote:
Mina HE1000SE är mer lättdrivna än de tidigare versionerna V1 och V2. Jag upplever inte att det skulle låta trögt och dynamikfattigt med den luren.

Jag har funderat fram och åter, och även Hifiman har ju "uppgraderingskampanjer" för att lyfta mina gamla HE1K till SE-varianten. Jag har dock antagit en lite skeptisk hållning till utlovade "förbättringar" i många aspekter och i stort sett lutat mig tillbaka, nöjd.

Men, vågar du uttala dig om ljudskillnaderna från de äldre generationerna av HE-1000 i dina SE?
abbot Posted - 2021/01/14 : 22:09:51
Du är ingen nybörjare - du är ett proffs på ditt eget lyssnande som är det enda som räknas. Du må vara ny med rör men du hör det du hör.
Björn-Ola Posted - 2021/01/14 : 20:36:58
Just nyfikenheten gör det intressant att läsa om era erfarenheter. Jag är ju nybörjare.
Björn-Ola Posted - 2021/01/14 : 20:30:05
Jag vet inte om jag kan tillföra mer än det jag tidigare skrev. Mina HE1000SE är mer lättdrivna än de tidigare versionerna V1 och V2. Jag upplever inte att det skulle låta trögt och dynamikfattigt med den luren. Men jag sitter inte och analyserar ljudet och det är ett bra betyg. Jag brukar börja analysera om det är något som skaver. Men här bara förlorar jag mig i musiken. Jag lyssnar egentligen bara på klassisk symfonisk musik med finlurar. Rock och metal och sånt brukar jag lyssna på med enklare lurar när jag är på språng. Därför har jag inte testat anläggningen med skrikig sönderkomprimerad metal. Kommer inte att göra det heller.
Björn-Ola Posted - 2021/01/14 : 20:20:41
Då var det ett misslyckat köp. Självklart köper man sådana här prylar för att göra folk avundsjuka. ;-)

Tråden handlar väl egentligen inte om min nyinköpta rörförstärkare. Den fanns inte i mina tankar när jag startade tråden utan det handlade mer om allmän nyfikenhet. Jag hade funderat ett tag på hörlursförstärkare med rör, inte minst utifrån många rapporter om hur bra HD800 fungerar ihop med bra rörförstärkare. Bl.a. tittade jag på lillebror till den jag köpte. Just den mest utifrån att den såg så läcker ut. En rörförstärkare ska se vacker ut, tycker jag. Men efter inledande euforiska recensioner på bl.a. youtube så kröp det fram att den led av brus. Den har heller inte dykt upp i Sverige. Däremot fanns storebror men den tycktes vara utom räckhåll för mig. Men så dök den upp på begagnatmarknaden och jag tog ett tigersprång och kastade mig över den.
abbot Posted - 2021/01/14 : 19:26:42
Jag hoppas att Björn-Ola kommer med uppdateringar om sin lyssning på sitt nyförvärv. Det är väl vad den här tråden egentligen handlar om. Jag är inte avundsjuk men nyfiken.
abbot Posted - 2021/01/14 : 19:19:56
Jag håller med Bernt (om lotteriet) förutsatt att syftet är att värdera hur bra röret är. Även om det är att bedöma hur bra röret fungerar i den kopplingen. Men om man bara är ute efter att få veta hur resultatet blir ser jag inget problem. Det handlar för mig inte om att ta reda på hur bra rör A är jämfört med rör B. Det handlar enbart om vilka rör jag ska använda för att få den ton jag är ute efter.

Som exempel; i vissa OTL-hörlursförstärkare anses Chatham 6080 vara ett suveränt rör. Av många bedömare. För mig i min förstärkare är det värdelöst. Istället låter ett 'vanligt' Tung-Sol 6080 betydligt bättre men inte tillräckligt bra. Med andra ingångsrör blir resultatet kanske annorlunda. Innan min första ingångsadapter för dubbeltrioder havererade (det var en prototyp som inte riktigt höll måttet) visade sig Mazda ECC804 vara ett riktigt intressant ingångsrör. Jag hann inte testa många kombinationer. Rören finns kvar och adaptern är på väg.
Vägs ände är kanske också på väg. Jag har inga problem med det.

Om Erik Andersson hade haft den goda smaken att bygga en vettig hörlursförstärkare hade jag inte behövt hålla på med det här. Nu är det som det är och det är bara att bita i det sura äpplet.

Jag kunde ha stannat vid att lyssna på de medlevererade rören och bli besviken på resultatet och sålt förstärkaren vidare med förlust och köpt något annat istället. Enda garantin vid förändring hade varit större kostnader. Bättre resultat hade varit ett lotteri det också. Om jag redan har nått gränsen för hur bra det kan bli för mig tror jag att jag kan leva med det ett bra tag till. Det är under tiden lite kul att testa var gränserna går.
lampuradio Posted - 2021/01/14 : 18:03:55
Det finns en del misstänksamhet mot motkoppling hos en del konstruktörer och i sådana förstärkare slår ju minsta skillnader på rör igenom rätt tydligt (om man tänker driv- och slutsteg). Så att olika rörtyper låter olika i en viss given krets är nog rätt säkert. Om olika fabrikat av samma rörtyp får betydelse för ljudet är kanske mer tveksamt, men om man får tag i "gränsfallsindivider" av röret i fråga, är det troligen så. Minst påverkan är det ju i lågnivåstegen, för där designar alla vettiga konstruktörer för att rören ska ligga i en arbetspunkt där man få maximal linearitet, och signalnivån är så låg att man faktiskt kan räkna med att stegen är linjära. Driv- och slutsteg är mer beroende av att röret "hamnar rätt" i arbetspunkten, eftersom man utnyttjar arbetsområdet så mycket mer. Där gör motkoppling nytta i och med att man får en viss "självkorrigering" för de fall man sätter i rör i kretsar som inte är optimalt injusterade för just det röret.
Bernt Jansson Posted - 2021/01/14 : 17:34:30
quote:
Egentligen ska väl kretslösningen vara optimerad för bestämda rör och många hävdar att rör av samma typ inte 'kan' låta olika. Om man ändå tror sig höra skillnader beror detta då på inbillning.

Att testa helt olika rörtyper i samma koppling tycker jag är ett lotteri och inte helt rättvisande kanske, men visst kan det vara kul ändå!
Å andra sidan: Olika fabrikat av samma rörtyp kan absolut låta olika. Det kan t.ex vara stor skillnad på distorsionsmätningar.
abbot Posted - 2021/01/14 : 13:25:53
Egentligen ska väl kretslösningen vara optimerad för bestämda rör och många hävdar att rör av samma typ inte 'kan' låta olika. Om man ändå tror sig höra skillnader beror detta då på inbillning.

Nu är den här Little Dot ursprungligen designad för E182CC som utgångsrör och levererades med dessa tills de blev för dyra. De ersattes då med 6N6P. 5687 har samma pinout som E182CC och är, såvitt jag kommer ihåg, en nära ekvivalent. 6N12S är elektriskt närbesläktat men med oktalsockel. Att de ska fungera bra är inte långsökt.

Det är väl lite galenskap att prova många av rören i övrigt men jag är i gott sällskap. På Head-Fi finns en pågående tråd om tube rolling i LD som är över 800 sidor. Jag började läsa den från slutet för att se var man hade landat och valde några rör att prova. När jag ser mig omkring på närmare håll ser jag en myckenhet av galenskap som kostar mycket pengar. Tittar man på Hifitorget hittar man en fortlöpande kapitalförstöring där många byter förstärkare på löpande band. I jämförelse med det är en lek med byte av några rör ganska oskyldig.

Målet är för mig att hitta en ton som stämmer med min upplevelse av akustisk musik från min barndom när jag bara var en pilt. Det är framför allt stränginstrument som är viktiga för mig. Hur 'elektrisk musik' låter är mindre viktigt - där har jag ingen referens.

Det här Melz 6N12S är intressant. Jag har tittat på det i flera år och tänkt att jag borde prova men det har varit lite för dyrt. Sedan hittade jag ett billigare parti i Slovakien och köpte två rör. Jag tipsade några bekanta i USA som använder mera påkostade OTL-förstärkare med upp till sex utgångsrör. De köpte också och blev som jag väldigt nöjda. Då jämförde de med rör som är dyra på riktigt. Jag känner inte till någon mer som har provat dem i Little Dot. Där är 6SN7 det vanligaste udda alternativet. (Jag lyckades köpa två 6N12S till innan de var slut).

Om jag vore en sådan som kunde bygga själv skulle mitt experimenterande troligen få sitt utlopp där men det är osäkert om resultatet skulle bli bättre. Nu är jag oförbätterligt dyslektisk när det gäller det elektriska språket så jag tar skeden i vacker hand och gör det jag kan utan att gå till överdrift.

Det här är Björn-Olas tråd så jag ber om ursäkt för stickspåret.
AlfaGTV Posted - 2021/01/14 : 05:35:22
Oj, du har testat vidare ordentligt Abbot!
Det är nästan så att jag läser mellan raderna att konstruktionen är mindre betydelsefull än glasröret i sig? Eller är det ren experimentlusta som gör att du vill se OM det går att köra en viss typ?
abbot Posted - 2021/01/14 : 01:17:22
Jo, jag provade ju din Little Dot MKIII och köpte sedan en begagnad MKIV SE som är rejälare med lite bättre komponenter. Vad jag tyckte var svagheten med MKIII och de rör jag då provade var att resultatet var för 'skirt', förskönat och kraftlöst. Jag kan förstå att du inte tyckte att det räckte till dina kvalitetslurar som väl är lågohmiga och behöver mera kräm. I original imponerar inte heller MKIV SE så mycket men med andra rör (med hjälp av adapters) blir det något helt annat. Just nu använder jag C3g som ingångsrör och Melz 6H12C/6N12S som utgångsrör. Den kombinationen ger mig mest för akustisk musik som är min främsta prioritet när det gäller vilken ton jag söker. Med 6BX7gt som utgångsrör låter blues och rock mycket kraftfullt och tilltalande medan en flygel får lite för mycket sirap på strängarna. Jag väntar på en adapter från en kille i Bulgarien som kommer att göra det möjligt för mig att prova ett antal olika ingångsrör, bland annat ECC82 och 88, E80CC, 6SN7 (som jag också kan använda som utgångsrör, och även gör), 6N7 med flera. Som utgångsrör kan jag även använda 6080, 6AS7g och A2293. Det sista är ett halvt 6AS7g; en enkeltriod.

I original är det EF91 och/eller EF95 som ingångsrör och 6N6P som utgångsrör. Det låter hyggligt men inte som jag vill ha det. För lite av den 'kropp' och separation som Björn-Ola värdesätter.

Av de utgångsrör jag hittills provat har Melz' 6SN7-motsvarighet 6H8C/6N8S och Melz 6H12C/6N12S gett mig mest autentiskt resultat för akustiska instrument men de är ihop med C3g aningen för betonade i diskanten. Ett annat ingångsrör kan troligen tona ner detta och jag kan få den synergi jag söker för mina Sennheiser HD650, min musik och mina öron.

6H12C är elektriskt väldigt nära 5687 som jag också provat men låter mera transparent; linsen in mot musiken är renare och musiken lättare att följa. För mig. Jag pratar inte om vad som är rätt eller fel, bara om min egen upplevelse.

Jag glömde nämna att en del av de rör jag använder behöver extern matning till glöden för att den egna transformatorn inte räcker. Det gör den för ingångsrören C3g och ett annat lovande rör som jag har här i väntan på ett par adapters; EL42. Originaltrafon räcker också för utgångsrören 5687, 6SN7, 6N8S och 6N12S varav de tre sista använder samma adapter. PSU:n för glöden gjorde killen i Bulgarien åt mig samtidigt med adapters. Han är robottekniker, lågbetald, och drygar ut sina inkomster. Det är många på Head-Fi som handlar av honom.

Nu föreslår inte jag Björn-Ola att han ska hålla på med sådana här excesser. Jag tycker att han bara ska lyssna och njuta. Om han i en framtid skulle vilja prova andra ingångsrör har jag kanske några han kan få låna och prova.
AlfaGTV Posted - 2021/01/13 : 20:05:29
Vilken heffaklump till rörhäck! Grattis! Låter ju strålande att du är så nöjd med det ljudliga också.
Jag har ju också provat rör men tyckte inte om min Little Dot MkII till mina planar-lurar, vilka är de jag föredrar ljudmässigt.

@abbot provade ju den och det slutade väl med att han själv skaffade en SE-modell av den?
abbot Posted - 2021/01/12 : 19:47:30
Det har du rätt i och nu är du ju nöjd. Men det är billigare att byta rör än att byta förstärkare. Jag gissar att de flesta som vistas på ett forum som det här har något de inte är helt nöjda med. För vissa kanske det är känslan av att vara nöjd - att inte ha ett driv efter 'förbättring' - som skaver. Annars ser jag inget fel i att experimentera, om man har råd med det och hobbyn under kontroll.
Björn-Ola Posted - 2021/01/12 : 18:18:59
Problemet med sådant är att man riskerar att aldrig bli nöjd.
abbot Posted - 2021/01/12 : 13:36:16
Det där var en riktigt bra recension. Målande. Han såg ut att lida ordentligt.

Det verkar som om du har tagit din musikupplevelse till en ny nivå. Att musiken är lättlyssnad utan att man saknar något i den är ett gott betyg. Det där med 'kropp' och separation är betydelsefullt för mig. Jag kan acceptera vissa brister om jag får det istället. Det verkar inte som om du upplever några brister alls. Man får gratulera.
Inte särskilt bärbart men bra ändå.

Jag tänker inte säga något om möjligheten att experimentera med olika rör för att testa 'flavours'.
Björn-Ola Posted - 2021/01/12 : 12:13:38
Det är inte denna upplevelse jag får:
https://youtu.be/L34S4Tt1EuQ
Björn-Ola Posted - 2021/01/11 : 21:45:46
Ja, den är transformatorkopplad och man har genom transformatorlindning även skapat en balanserad utgång som jag inte har testat. Vet inte om det finns någon vinst med det.
Jag har uppfattat att transformator är nödvändigt i en hörlursförstärkare för att få ned utgångsimpedansen.
Det första jag tänkte på var att ljudet är väldigt lent, inte nödvändigtvis att jag hörde mer detaljer. Allt är så lättlyssnat, inte en chans att jag blir lyssningstrött. Med Sennheiser HD800 och med originalkabeln, så hörde även jag att det ibland kunde låta aggressivt i diskanten, det finns inget av det nu.
Ljudet med HD800 är fylligt och inte alls ljust och slankt eller kliniskt, tvärtom.
Men det var det inte med Burson Soloist heller. Jag tror att min DAC, Audio Aero Prima, bidrar en del med det också.
Den har förresten rör på utgången också.
Röster och instrument tycker jag får mer kropp än tidigare och det verkar som allt är bättre separerat.
All form av kantighet i ljudet är borta. Inte för att jag tyckte att det lät kantigt innan, men jag kanske skulle kunna uppleva det så om jag gick tillbaka till Burson.
Jag tycker att ljudet påminner om det jag upplevde med Sennheiser Orpheus på Hifi Klubben och jag tror att rörförstärkarna kan vara anledningen.
Jag råkade få tag i en begagnad Hifiman HE1000SE samtidigt som jag lyssnar med nu. Det innebär ytterligare förändringar. Man ska ju aldrig ändra två saker samtidigt när man utvärderar. Den påminner om HD800, men med bättre bas och snäppet bättre upplösning. Har också en spik i diskanten som vissa har svårt för, precis som med HD800. Men jag upplever inga som helst problem med detta. Allt är väldigt lättlyssnat.
Musiken streamer jag från hårddisk via NAD M50. Den sitter i min stereoanläggning på andra sidan väggen och jag har dragit en digitalkabel genom väggen så att den matar både dacen i min hörlursanläggning och min digitala förstärkare NAD M2 i stereoanläggningen.
Jag har två väldigt olika förstärkare med andra ord.
abbot Posted - 2021/01/11 : 19:27:31
Grattis till ett avancerat beslut. Om Cayin vet jag intet. Är även hörlursutgången transformatorkopplad?
Vilka hörlurar använder du och vad matar du den med (förutom el)?
Vad tycker du initialt om resultatet?
Björn-Ola Posted - 2021/01/11 : 12:00:38
Ja, jag har köpt min första renodlade rörförstärkare. Cayin HA-300.
Det är i första hand en hörlursförstärkare men det finns högtalaranslutningar. Hela 8W!
Nu använder jag den enbart för mina hörlurar och jag har den i sovrummet. Högtalaren som skymtas på bilden är en del av min gamla anläggning från 90-talet som jag också har i sovrummet.
abbot Posted - 2021/01/11 : 00:56:25
Hemma hos dig?
Björn-Ola Posted - 2021/01/10 : 18:11:23

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000