HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad håller jag på med, EGENTLIGEN?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Strmbrg Posted - 2020/09/22 : 12:46:13
Alltså, EGENTLIGEN, nog fasen får man en lika givande musikupplevelse ur en enkel anläggning - exempelvis en standardmässig bilstereo med bakgrundsljud och allt - som ur den där tokoptimerade dyranläggningen i det akustikfixade rummet hemma.
Jag sitter och tänker på det nu på tjänsteresan, när jag spisar P2. Självklart är det inte på långa vägar #8221;samma#8221; ljud eller alls samma realism etcetera.
Men just musikupplevelsen tycker jag inte blir lidande.
Att jag likafullt ödar tid och en himskans massa pengar på hemmaljudet för att få en förhöjd MUSIK-upplevelse är ju bara trams. Det är andra lockelser och strävanden det handlar om.
I dessa stunder av reflexion så undrar jag vad jag håller på med.
Egentligen, alltså.

Nä, nu ska jag ut och pinka.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lampuradio Posted - 2020/09/22 : 20:33:17
En "musikupplevelse" är väl rätt mycket mental, inte bara "audiell" eller hur det ska formuleras. Ett stycke man gillar, eller har goda associationer med, kanske ger en samma njutning i "LowFi" som i HiFi, bara pga vad den betyder för en? Rent objektivt (om det nu är möjligt) håller jag med Goldfinger om bilhögtalare - det blir inte "bra ljud" på samma sätt som på en väl avvägd lyssnarplats, men det kan ju bli en bra musikupplevelse ändå, beroende på musiken. Och det man lägger på sin hobby är kanske aldrig bortkastat, åtminstone hoppas jag det; om jag skulle räkna timmar som ägnats åt hifihemslöjd och kronor som gått till svårfunna komponenter (varav en del har blivit förrådslagda...) så skulle jag bli mörkrädd.
Goldfinger Posted - 2020/09/22 : 19:36:39
Jomen Strmbrg, kan hålla med till viss del, jag kan få en väldigt bra musikbehållning genom bra koaxialer eller bredbandselement, det är viktigt för mig att registren presenteras sömlöst, tyvärr är många bilar utrustade med bas/mellanregister i dörrar och diskanterna uppe vid b-stolparna nära framrutan, såna applikationer uppför sig bedrövligt.
skulle man bygga en inomhushögtalare på samma vis skulle det krävas minst 5-6m lyssningsavstånd för att uppleva någon form av integration.

Pac Posted - 2020/09/22 : 19:35:17
Jag upplever totala motsatsen. Musikupplevelsen framför anläggningen är mångfalt mycket mer påtaglig än vid köksstereon.

Kör försiktigt!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.06 sekunder. Snitz Forums 2000