HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var är loudnessknappen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2020/07/05 : 13:10:37
Förr om åren fanns det alltid en loudnessknapp på förstärkaren.
Tanken var att kunna kompensera för att vår uppfattade ljudnivå på basen faller snabbare än ljudnivån i mellanregistret när vi sänker volymen genom att höja nivån på basen.
Självklart var knappen alltid intryckt eftersom alla gillar bas och ingen egentligen förstod anledningen till loudnessknappen.
Funktionen blev impopulär på 80-talet bland audiofiler eftersom den krävde fler komponenter i signalvägen och att man ansåg att en välljudande förstärkare skulle innehålla så få komponenter där som möjligt för att hålla signalen så ren det bara gick.
Därför försvann funktionen på dyra förstärkare.
All form av eq ansågs förkastligt och bara degraderade ljudet. Ju dyrare förstärkare, ju mindre funktioner blev det av den anledningen.
Endast ett fåtal highend tillverkare behöll tonkontrollerna, men gjorde dem urkopplingsbara.

När vi numera hanterar digitala signaler så är det egentligen inga problem att ändra tonkurvan i den digitala domänen, den funktionen finns på alla mina bärbara spelare. Men inte på min highend Nad-streamer. Däremot finns en enkel tonkontroll i appen för min Bluesound Node 2, som jag använder i sovrummet.
Det har mig veterligen aldrig funnits tonkontroller på cd-spelare.
Varför?

Roon ger mig en eq med möjligheten att ändra tonkurvan. Det är nästan det enda skälet att jag ibland använder Roon. Jag har mest använt eq för att höja basnivån för att imponera på folk som tror att ljudkvalitet är det samma som mycket bas och klagar på att jag inte har någon bas. Men möjlighet finns att höja nivån på basen när jag spelar på låg volym. Man kan ju också tämja dåliga skrikiga inspelningar.

Det har också uppstått en trend att använda eq vid hörlurslyssning. Audeze har t.o.m. officiella kurvor till sina lurar i Roon. Är EQ på väg att bli mer rumsrent nu genom att folk som använder hörlurar anser att det behövs för att fixa till brister som de anser finns i vissa hörlurars tonkurvor? De använder ofta uppspelningsprogram i datorn när de lyssnar, vilket ger dem möjlighet till eq.

Görs det kompensationer i frekvenskurvan för liveinspelningar med hänsyn till att musiken troligtvis spelas upp i en lägre ljudnivå än i verkligheten, när man mixar ljudet i studion?
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2020/07/11 : 13:46:55
Här tar man upp problemet med att den upplevda frekvenskurvan ändras med ljudvolymen och att bas och diskant rullar av snabbare vid låga ljudvolymer:

https://youtu.be/cNZP2E0_RKU

PS Audio har en serie intressanta Youtube filmer där de besvarar frågor och denna är en av dem.
lampuradio Posted - 2020/07/06 : 22:22:29
Vägen mellan det ljud en artist faktiskt producerar (live eller i studio) och det ljud som finns inspelat i ett "fonogram" av valfritt slag, är inte nåt som låter sig beskrivas på ett enkelt sätt. Det vi har tillgång till är "fonogrammet", och vad vi sedan väljer att misshandla det med, är ju upp till vår egen smak vad gäller återgivning.

Loudness-funktionen var förr ofta realiserad genom en speciellt utformad volympotentiometer, som (med hjälp av ett extra uttag och lite kringkomponenter) gav baslyft vid låga volyminställningar (man förutsatte en väl definierad nivå på insignalen) och därmed föll idén om att "maxa basen" genom att använda "loudness" på äldre ljudmateriel. Senare grejer hade en switch för loudness, som var oberoende av volymkontrollen, men det kan ju ha blivit så pga att de var dyrare att bygga den äldre tidens volympotar (med speciellt uttag!) snarare än att man ville ge möjlighet att spräcka högtalarmembran med en massa extra bas. En väl fungerande equalizer är väl inte fel att ha i signalvägen om man känner behovet?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000