HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalare för elbas i replokal

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kaktus Posted - 2020/06/20 : 22:13:58
Funderar på att bygga en högtalare för elbas att ge till ett syskonbarn. Jag har ingen efarenhet av det. Basreflex är tydligen vanligast nu men verkar lite tråkigt. Jag hittar bl.a JBL 4530. Den är typ en meter hög. Det är nog max vad som är möjligt att transportera. Någon som har erfarenhet av 4530 eller annan konstruktion?? Det finns också mindre varianter som också passar att ha framme på scénkanten. Det kanske är bättre med två såna?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2020/06/26 : 16:08:38
Poäng i det sista där: är man inte i behov av nån customiserad lösning eller råkar ha viktiga delar på hyllan så finns det egentligen ingen som helst poäng med att bygga själv, definitivt inte nån ekonomisk. Jag kör med ett par 1x15"-lådor från Harley Benton (Thomanns kinatillverkade budgetmärke), tror jag gav strax under 1300:- styck för dem och fick dem hemkörda till dörren med lastbil för 150:- eller nåt i den stilen.

Tycker man det är kul med ett byggprojekt så är det en sak, är man däremot bara i behov av själva funktionen så skulle jag alla gånger rekommendera att kolla igenom diverse säljsidor och facebookgrupper, brukar aldrig vara nån brist på begagnad musikutrustning och speciellt i år verkar folk sugna på att sälja undan gamla hyllvärmare.
Kaktus Posted - 2020/06/25 : 19:40:46
Har kollat lite funkbasister nu och ofta har de en 810 eller 410 bakom sig som det står EBS på. Det är tydligen ett svenskt företag. Väldigt kul. I Proserien är deras 210 som är minsta modellen ser ut att vara basreflex och de större slutna. En Bullet tweeter i alla. I en annan serie NeoLine är alla modeller BR. Många modeller är specade med 50Hz som lägsta frekvens.
Det lutar nog åt 2x10 om jag kan få tag i bra element till bra pris. BR eller sluten kanske får bero på elementen.
Det är svårt få ekonomi i ett projekt med att köpa proelement och bygga. Konstig bransch. Undrar om det finns någon extrafiness man kan få in genom att man bygger själv.
Fuling Posted - 2020/06/25 : 01:39:04
Är inte helt säker på att man behöver/vill ha full output ner till 41Hz, vad jag förstått så är många kommersiella lådor avstämda högre eftersom mycket av energin sägs ligga första övertonen. Det här är dock obekräftade uppgifter som jag snappat upp på talkbass.com och liknande ställen som inte är så tekniskt orienterade.
Några skapliga tiotummare i en sluten lådan kan nog aldrig bli helt fel i alla fall.
more10 Posted - 2020/06/24 : 21:13:59
En ensam 4530 går inte ens ner till 42 Hz där en elbas spelar.

Jag föreställer mig att man inte behöver spela så starkt i en replokal. Då borde en stor sluten låda låta bättre än en basreflex. Å vara enklare att konstruera.

Ska du göra överkurs så leta rätt på ett långslagigt element, bygg med Q=0,5 och EQa
Fuling Posted - 2020/06/24 : 00:05:08
Slutna lådor funkar också bra, jag körde en gång i tiden med 2st Eminence Beta 10 i en ganska liten sluten låda och det räckte förvånansvärt långt.
Kaktus Posted - 2020/06/22 : 21:46:10
Ok, jag släpper det där med horn. Det var jag som trodde JBL 4530 var industristandarden. Och den har viss hjälp av horn antar jag. Jag börjar visst bli påverkad av Lansingheritage-sajten.
Ampeg verkar faktiskt köra med sluten låda nu. Funderar på 2x10 efter förslag.
Jag får plugga på mer.
Fuling Posted - 2020/06/21 : 20:58:14
Mig veterligen har basreflex varit industristandard för elbas sen tidernas begynnelse så det bör i alla fall vara ett säkert kort (kan nästan höra Circlomanens fotsteg i farstun...:) ). Har dock något svagt minne av att det ska ha funnits bakladdade horn för elbas på 70-talet, eller att vissa använde PA-horn till basen. Det går helt säkert att få bra ljud ur horn också men det blir stort, basreflexsystem kan man i alla fall dela upp i flera mindre kabinett så att det blir hanterligt.

Eminence S2010 ser bekant ut, har för mig det elementet och Eminence Delta 10A är väldigt vanligt förekommande i kommersiella baskabinett och att S2010 är det bättre av dem.
Kaktus Posted - 2020/06/21 : 08:42:30
Har bara svårt tro att man får till någorlunda attack med bara en låda BR. Skrämma barn låter i och för sig bra.
Tycker du det är någon idé att bygga sånt här själv ekonomiskt? Ampeg SVT-610HLF verkar rätt så lätt att bygga med 610 och ett litet diskanthorn vid 5kHz.

Med 10-tummare kan det vara något sådant här element då kanske: Eminence S2010, https://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Basslite_S2010
Fuling Posted - 2020/06/20 : 22:55:28
Horn i all ära men jag skulle nog gissa att basreflex är lämpligare för ändamålet. Ett klassiskt recept är en långslagig femtontummare i botten och sen en extra låda ovanpå med två eller fyra tiotummare och ett diskanthorn, då har man alla möjligheter att skruva till det ljud man vill ha. Min personliga favorit av de riggar jag testat var dock en Ampeg bestyckad med 6x10" driven av 300 rörwatt, den stärkaren kunde man skrämma småbarn med...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000