HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Problem med 45 varvare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Vassegård Posted - 2019/12/25 : 22:40:54
Hej o god fortsättning.
Jag fick en härlig julklapp, Eric bibbs Spirits and THE blues från opus 3 och och det är en dubbel vinyl 180 g och som sagt 45 rpm. Men när den skulle avnjutas blev det lite pannkaka. Det lät inte alls bra. De lite starkare partierna rustade duktigt. När jag spelar vanliga 33or låter det bra. Vad kan orsaken vara? Är det mer amplitud på en 45 barbaren så att riat klipper? Behöver nålen kalibreras annorlunda med en 45a? Något annat?
Jag spelar på en SL-1000p mk3 från Sveriges radio med inbyggt ria i plinten.


Var ska jag börja felsöka?

9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2020/01/01 : 19:44:08

Du har helt rätt, det är en djungel med nålar till pickuper.
Du har en fin pickup och om du kan få tag på en orginal d6800-nål till den så skatta dig lycklig. Det finns en uppsjö med ersättningsnålar men all är inte vad de utger sig för att vara så det är något av en chansning.
- Jico, ja så klart att Jico gör rätt många olika nålar till den puppan. Jag har några SAS-nålar, de är riktigt bra!
- Phansteil's ersättningsnål har gott rykte. Den är inte som en orginal men dock gott rykte. De verkar som om det finns förfalskningar på Phansteil's nålar i omlopp och jag har inte hittat en hamsida så man bör nog kolla upp säljaren innan man slantar upp.
- Många andra, jo som sagt, det finns många "no-name" ersättningsnålar. Man kan ju alltid prova och har man tur hittar man något som är vad det utgör sig för att vara.

Det kan ju vara så enkelt som att spelaren är feljusterad så personligen hade jag justerat spelaren innan jag köpte ny nål.
AlfaGTV Posted - 2020/01/01 : 18:20:40
quote:
Blir själva pickupen lätt sliten?

Tja, nånstans mellan 1500 och 4000 timmar bör den tåla, beroende på typ och miljöbetingelser? Hur gammal är den du har?
Vassegård Posted - 2020/01/01 : 15:14:47
Blir själva pickupen lätt sliten? Eller ska man börja jaga rätt på en ny nål? Då blir det in i djungeln av original (om det finns) eller ersättning s nål. Har någon erfarenhet av Stanton vs pickering nål?
AlfaGTV Posted - 2020/01/01 : 13:52:15
quote:
Alfagtv: menar du VTA när du skriver HTA?

Nej, men VTA är också värt att titta på. HTA är alltså Horizontal Tracking Angle, eller nålvinkel om man så vill.
Egentligen är ju alla dessa parametrar lika viktiga oavsett om du spelar 33:or eller 45rpm-plattor, men ofta är ju 45orna graverade med något högre dynamiskt omfång. Därav min misstanke att kanske nåltrycket är lite för lågt?
Det finns ju alltid en möjlighet att din platta är dåligt pressad, eller att din nål börjar bli såsliten att det märks extra tydligt på en 45:a?
gcs Posted - 2020/01/01 : 13:43:31
Pickering xv-15 och Stanton 6800el är den standard puppa som levererades med alla radions SL1000 skivspelare. Jag vågar nog påstå att din puppa är minst 40 år gammal. Jag bytte själv till Ortofon OM 20,30 eller 40. Jag tycker att du borde köpa en testskiva som medger att du kan ställa in alla parametrarna. Det är inte alls säkert att antiskating behöver vara samma som nåltrycket.
Vassegård Posted - 2020/01/01 : 11:44:38
Det är en pickering xv-15 med en Stanton d6800el nål. Jag hittar att det ska vara 2-5 g nåltryck. Var bör man ligga?
Jag har skruvat lite och låter bättre. Inte helt hundra men åt rätt håll.
Jag har inga andra 45 barbaren så kan inte jämföra.

Alfagtv: menar du VTA när du skriver HTA?

Hur ställer man in azimuth? Vet att en spegel är bra för att se om nålen står snett. Men hur vrider man oickupen på den ledden? E ju så sjukt lite som behövs.

Tack för återkopplingen!

Gott nytt
AlfaGTV Posted - 2019/12/31 : 20:36:29
quote:
Var ska jag börja felsöka?

Nåltryck! (Och horisontelllt uppställt!)
Sedan;
1. HTA
2. Antiskejt
3. Azimuth
4. RIAA (om du säkerställt att det fungerar med en motsvarande puppa?)
gcs Posted - 2019/12/31 : 15:57:35
Ett fullkomligt obegripligt fel eftersom ett Riaa fungerar oberoende av vinylens hastighet. Är det samma problem med alla 45varvs skivor? Jag föreslår att du köper en riaaförstärkare på Kjell.com för att kontrollera om det är förstärkaren i skivspelaren som är fel. Det är lätt att koppla bort RCA signalkontaketen i skivspelaren. Jag har själv höjt kvaliteten och jag använder nu en Aqvox Riaa. Om du inte är nöjd med frammofonförstärkaren från Kjell, då är det bara att lämna tillbaka den. Lycka till!
DrBoar Posted - 2019/12/31 : 13:51:37
Vad är det för pickup?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000