HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Strömförstärkare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Sunnyside59 Posted - 2019/12/16 : 15:44:14
Hej!
Nyss uppdaterat högtalare med nya filter o element hos
Harmony. Jag uppdaterade också nätdelarna i mina
förstärkare pre 906 och A 906 och det låtet gudomligt !
Några andra som har erfarenhet av strömförstärkare?
Enligt utsago ända sättet att kontrollera högtalarkonerna
till 100 proc ,,??

Nu återstår DAC : en där Harmony skall uppdatera ,,,
Återkommer efter det.

/ Sunnys,,,
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AndersP Posted - 2020/05/04 : 23:08:26
Post 18 i den här tråden innehåller en förstärkare med ställbar utimpedans.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96195#top

Ledsen för,att jag saknar förmåga att hantera bilder.
AndersP Posted - 2020/05/04 : 22:18:38
Ökar man drivimpedansen kan man få positiva överraskningar. Man får inte glömma att detta kan åstadkommas med väl valda induktanser i ett passivt filter också, förutom högohmig utgång från slutsteg. Det går inte med aktiva filter.
esl Posted - 2020/02/07 : 22:23:08
Esa Meriläinen har mätt upp över 20dB reduktion av distortion med strömdrivning.
Men förstärkarna är svåra att tygla då dom lätt självsvänger. Dessutom så får man lite DC offset.
Jag har löst självsvängningen genom att tänka på layouten. Och jag har byggt DC servo med en OP för varje förstärkare (totalt 6 st slutsteg som skall driva varsitt dipolbas element)
Det tar sig sakta... :-) Och dom låter fantastiskt!
MatsT Posted - 2020/01/18 : 07:35:20
Strömdrivning förklaras fint här:
https://www.current-drive.info/6
manw Posted - 2020/01/17 : 16:33:00
Trots att det är strömmen som ger kraften på konen, så är högtalarelement och högtalarsystem konstruerade för att ge en så rak frekvensgång som möjligt, vid en konstant spänning, då strömmen genom talspolen kommer att variera efter impedansen. I den ekvationen så ingår även ett förhållande mellan frekvens, amplitud och ljudintensitet. Så det krävs en del kompensering för att återigen få en någotsånär rak frekvensgång med en dylik förstärkare.

För subwoofers som jobbar inom ett begränsat frekvensområde kanske det är lättare. Gjordes tidigare förstärkare med "negativ utimpedans", som kompenserade för den resistiva delen i talspolen, så kunde man sänka Q-värdet för elementet elektriskt.

Med ACE-bass, så har man ju tagit steget längre, och kan påverka de reaktiva delarna i systemet, så man kan elektriskt styra komplians och rörlig massa hos elementet. Använts mycket av AudioPro i deras subwoofers, de hade patentet för det.

Varför det skulle sänka distortionen att mata med strömgenerator vet jag inte. Distortionen beror väl på olinjäriteter i elementets överföringsfunktion elektriskt-akustiskt, samt vid höga frekvenser konuppbrått. Det får någon annan gärna förklara varför det skulle vara så ;)
esl Posted - 2020/01/15 : 10:54:31
Jag håller på med sk transkonduktans förstärkare.
Man sänker distortionen i HÖGTALARELEMENTET!
Eftersom kraften F som driver elementet definieras som F = B*I*L
F=kraften som spolen trycker på konen.
B=magnetfältet i talspolegapet, definieras av magneten på elementet.
I=strömmen i talspolen
L=längden på tråden i spolen som ligger inne i magnetfältet ( B )

Så... istället för att skicka en spänning till elementet som 100% av alla kommersiella förstärkare gör, så matar en transkonduktansförstärkare ut en STRÖM som är proportionell till inspänningen. Eftersom förstärkaren har motkoppling så kommer förstärkaren att "tvinga" igenom strömmen oavsett vilken impedans elementet har.

Nackdelen är att denna förstärkaren INTE fungerar till de flesta högtalare med passiva filter, och du kommer också få väldigt konstig frekvensgång om du har en varierande impedanskurva. Så transkonduktansförstärkaren funkar bara om du vet vad du gör, och har koll på impedanskurvan. I aktiva högtalarsystem passar denna förstärkaren utmärkt!!
Ex.vis subwoofers. Jag har mätt upp 20dB distortions reduktion i ett baselement, och jag kommer att fylla min tråd "världens bästa bas" så småningom. Jag jobbar i bakgrunden och tar lite bilder och gör mätningar...
Vill ni ha mer läsning kan jag rekommendera denna tråden: https://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/239321-joe-rasmussen-trans-amp-40-watt-transconductance-current-amplifier.html

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000