HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välljud för olika slags musik

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Fred_J Posted - 2019/08/08 : 12:15:18
Hej allesammans,

Tänkte dela med mig lite upplevelsekuriosa kring hur jag uppfattat ljudet från mina nybyggda proac 2.5-kloner (som dock inte är helt inspelade ännu).

För vissa musikstilar, exempelvis när jag drar på en favorit låt av Nils Lofgren #8211; Keith don't go, så är ljudet fantastiskt på många sätt. Detaljerna i musiken framträder och ljudet blir behagligt.

Men för andra musikstilar, exempelvis musik som täcker upp större frekvensområden samtidigt och som rockar mer, så blir jag rätt trött i öronen efter ett litet tags lyssnande. Det kan till exempel vara musik som en bra hårdrockslåt, exempelvis Paranoid med Black Sabbath.

Vad tror ni generellt detta kan bero på?

Jag har ett par teser:

1. Jag saknar basen på lite lägre volymer och väljer att lyssna på högre volym vilket är illa för öronen. (Funderar på att bygga en subwoofer för att eventuellt uppnå bättre basåtergivning).

2. Många inspelningar med sådan musik är sämre?

3. Distorsion vid uppspelning av sådan musik (från högtalarna, rummet, etc.)?

Hur kan jag (eller kan jag) åstadkomma samma känsla av "Fan vad gött ljud" för en "skränig" hårdrockslåt, som jag upplever när jag lyssnar på Keith Don't Go? Ligger inte mycket magi i just basen och de lägre frekvenserna där?

Allt gott!
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lampuradio Posted - 2019/08/13 : 22:01:41
Att lyssna på musik är väl tänkt att vara en njutning, man behöver inte ha nån liten störande faktor att "stå ut med" om man kan justera bort den. "Neutrala" anläggningar är inte ett självändamål i min mening, men min uppfattning rent allmänt, är att det är en bra början, så att säga. Om jag vet att anläggningen inte färgar ljudet så särdeles, och låter fint med viss insignal, så kan man ju sedan fundera ut vad man vill ändra på för att kunna njuta av inspelningar med lite annan karaktär. Det går liksom att jobba vidare konstruktivt. Om anläggningen i sig själv har en väldigt tydlig karaktär, blir vidare funderingar och justeringar svårare, tycker jag.
Fred_J Posted - 2019/08/11 : 18:27:06
Blev inspirerad nu och satte upp en massa madrasser längs väggarna i vårt gästrum, som jag använder temporärt som lyssningsrum.

Vill ta vara på en intressant reflektion som ni hade i tråden. Ett perspektiv på välljud är att anläggningen neutralt ska framföra inspelningen precis som den är. Men jag personligen tycker inte att detta är något ideal. Mitt ideal är att om jag kan få en inspelning att låta bättre genom att förvränga den så bör min anläggning givetvis göra det, exempelvis om man har en EQ som anpassar sig efter musik och rum, och såklart efter min personliga preferens också. Sedan kanske det i sig är eftersträvansvärt att anläggningen utan att applicera EQ är helt neutral och avslöjande.
Bernt Jansson Posted - 2019/08/09 : 22:52:52
Apropå täcken och sånt...
Från mina egna experiment för några år sen, här var jag ute efter att höra vad takreflexen ställde till med:

Micke Y Posted - 2019/08/09 : 11:03:24
En annan sak som kan ställa till det är väldigt mycket reflexer från väggar, golv och tak. Hjärna får massor att göra att sortera ut det riktiga från alla reflexer vilket blir tröttande.

Om det är så kan man testa enkelt med två snabba åtgärder. Oftast är det bäst om man är ensam hemma när man gör det annars är risken att man blir erbjuden en tröja med extra långa ärmar

Lyssna är närfält - sätt dig nära högtalarna och flytta ihop dom tillfälligt så det blir lagom avstång mellan dom. Känns det bättre? Mindre jobbigt?

Med befintlig uppställning plocka in alla täcken, kuddar och filtar du kan . sätt upp flera saker på väggarna. Det kommer se galet ut men blunda när du lyssnar så glömmer man det efter ett tag.
Känns det bättre? Mindre jobbigt?

Micke
Björn-Ola Posted - 2019/08/09 : 09:37:01
Audacity är ett roligt program där man kan bearbeta digitala musikfiler. Man kan exempelvis klippa bort bitar ur låtar, korta ned utdragna låtar genom att tona ut,
slå ihop spår till spelare som saknar gapless play m.m.
Men man ser också direkt hur hårt den dynamiska kompressionen har använts. Tyvärr har trenden länge varit att man pressar ihop dynamiken alldeles för mycket och då blir ljudet skrikigt och jobbigt att lyssna på i en bra anläggning. Jag tror att detta också är en av anledningarna till att många upplever att vinyl låter bättre. Ljudet på vinylplattorna var aldrig utsatta för detta.
Programmet är gratis och du kan läsa in låtar du tycker låter bra och dåligt och studera hur de skiljer sig åt. Jag tror att du då kommer att se ett samband.

Här finns lite mer info om trenden som har blivit kallat the loudness war:

https://www.cnet.com/news/is-dynamic-range-compression-destroying-music/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Här kan du hitta info om olika albums dynamiska kompression:
http://dr.loudness-war.info/
Björn-Ola Posted - 2019/08/09 : 09:24:40
Jag tror att det beror på den dynamiska kompressionen på många skivor som får ljudet att låta skrikigt och tröttande. Jag har skaffat ROON av anledningen att det finns en EQ i programmet som jag använder för att höja basnivån på de skivor som är jobbiga att lyssna på.
lampuradio Posted - 2019/08/08 : 22:37:05
Ett exempel, bara för diskussionens skull:
Min rigg är "neutral", den är byggd sån, avsiktligt, och uppmätt att svara linjärt på hörbara frekvenser. Den jobbar i ett par rätt simpla, äldre basreflexlådor, placerade för att ge trivsam lyssning när man sitter inom ett område där soffan står, typ. När jag lyssnar på nåt gammalt 70-talsvinyl finns det ibland samma låt utgiven på original-LP'n och även på nån form av "samlingsalbum". Såvitt man kan bedöma är det samma inspelning, men troligen ommixad och givetvis graverad vid ett annat tillfälle, troligen med annan utrustning eftersom det är ett annat skivbolag. "Samma låt" låter ibland väldigt olika när man jämför de två versionerna.

Den slutsats jag drar är iallafall att på produktionssidan sker saker som kan få en viss inspelning (session) att låta på dramatiskt olika sätt, beroende på vad den utsätts för i mixning och gravering. Det verkar inte helt långsökt, att samma typ av skillnader finns än idag mellan olika studios etc, förutom, givetvis, de skillnader som finns mellan olika genrer mm.

Nu brukar jag sällan hetsa upp mig på detta. Om det låter fint när man spelar Vaya Con Dios, men brötigt och spretigt med Rammstein, så är det troligen helt enkelt artisterna och deras ljudtekniker som byggt upp en sorts "ljud-image" och enda sättet att släta ut och fixa till ljudbilden i mitt vardagsrum, vore en kompetent equalizer - och det har jag ingen. Ibland önskar jag att jag hade en...
Fred_J Posted - 2019/08/08 : 18:18:52
Intressant resonemang.

Men det betyder i så fall att vissa inspelningar (eller såväl en hel genre?) låter mycket bättre av att färgas med en anläggnings ljud kontra en anläggning som mer eller mindre återger inspelningen neutralt?

Vad skulle ni säga om min fundering gällande subwoofer till musik. Jag har ett par Proac-kloner, ett DIY-projekt som jag strax ska lägga upp lite bilder på här på forumet. Jag är ju inte riktigt nöjd med djup eller styrka i bas för viss typ av musik och ibland vissa inspelningar. Jag ska givetvis testa innan jag ger mig på detta DIY-projekt att även bygga en sub, men tror ni att en sub tvärtom riskerar att försämra upplevelsen för viss musik? Det är ju lite debatterande kring detta ämne när man söker på nätet #128521;


lampuradio Posted - 2019/08/08 : 16:07:47
Finns det inte en risk att man gravt underskattar hur mycket inverkan olika inspelningars karaktär faktiskt har? Jag menar, om man har en inspelning som låter guld i en viss anläggning, så kan man jämföra anläggningar genom att ta med den inspelningen och spela upp på olika riggar. Att i en anläggning som låter bra (enligt vad man tycker med en viss inspelning) får ett mindre bra resultat med en ANNAN inspelning (av en annan låt eller så), är väl närmast naturligt, eftersom det torde vara svårt att få "samma profil" på olika inspelningar från olika studios av olika typer av musik... Det är då inte ett problem med anläggningen, utan med inspelningen i fråga, skulle man kunna tycka. För att alltid bli nöjd med alla typer av inspelningar, måste man troligen ha en anläggning med stora justermöjligheter vad avser frekvensgång etc. Har man en "clean" anläggning, utan tonkontroller, är man ju utlämnad till vad studion gjorde med musiken.
sladdbarn Posted - 2019/08/08 : 14:37:18
Hårdrock är (nästan) alltid dålig inspelad.
Fred_J Posted - 2019/08/08 : 13:31:30
Är hårdrocken i så fall mer krävande och tröttsamt för öronen helt enkelt?
Fuling Posted - 2019/08/08 : 13:01:19
Jag skulle nog påstå ungefär tvärtom, hårdrock och liknande har nog mer mid- och högfrekvent innehåll än många andra musikstilar. Distorderad elgitarr är ju en bärande del av musiken och där finns det gott om övertoner.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000