HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Öppet utomhus hos Solhaga

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
solhaga Posted - 2019/07/14 : 14:14:26
Öppet utomhus hos Solhaga 3/8-2019.
Om vädret tillåter förstås.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
solhaga Posted - 2019/08/06 : 14:59:45
Tack själv Johannes.
Och jag tar dina råd ad notam här.
Circlomanen Posted - 2019/08/06 : 14:01:28
quote:
Och kan tänka mig att det lät utomordentligt bra!


Det gjorde det verkligen!!! Jag är mycket imponerad av detta system! Jag tror hifivärlden skulle se rätt rejält annorlunda ut om fler fick höra denna nivån av välljud innan de går ut och köper slätstruken och trist konsument-hifi.

AMTerna var som en magisk kombination av vad banddiskanter gör bäst och vad Lowther gör bäst. De kunde verkligen trycksätta luften och återskapa de råa hårda kanterna på vågformerna från riktiga instrument, dvs de kunde återge icke-sinusoidala vågformer med bravur och en rejäl skopa upplösning och energi. Det är väl bla detta som gör att de med lätthet kunde återge musik med en närvaro och organisk självklar omedelbarhet. Musiken lät "här och nu" på ett väldigt självklart sätt. Inte elektriskt frampressad. Mycket övertygande och beroendeframkallande!

Dock tror jag att Trimodalerna inte riktigt spelar ihop med dessa AMTer på ett fördelaktigt sätt. De fungerade riktigt bra i basen och mellanregistret, men övre mellan och diskanten "föll ihop" och blev lite hård och strävt när det blev för mycket nivå och energi i övre mellan och diskant.

Det lät inte (enligt min erfarenhet) som ett elektromekaniskt fel utan mer som en förstärkare som inte riktigt trivs med sin last.

Med tanke på att AMTerna är mer kapacitiva än induktiva, med alla sina jämnt och parallellt gående ledningsbanor, så tror jag deras kapacitans shuntar bort en hel del energi uppåt i frekvens och gör dem svårdrivna för vanliga slutsteg som bygger på negativ återkoppling. Här tror jag Feed Forward Error Correction skulle kunna hålla dem i en hård (men silkeslindad) järnnäve när så behövs.

Feed forward error correction har inte samma begränsningar i bandbredd och fasproblem när det tampas och triskas med reaktiva laster som den ack så förhatliga negativa återkoppliongen.

Bara mina små funderingar i kölvattnet av en mycket imponerande och omtumlande lyssningsstund hos Solhaga. Ni som missade detta missade nått riktigt bra denna sommar.

Jättetack till dig Claes för att jag kunde få komma och lyssna!!!

Mvh Johannes.
solhaga Posted - 2019/08/05 : 14:08:54
De stora är subbaslådor, dimensionerade för 20 Hz.
De mindre är baslådor, dimensionerade för 40 Hz.
sladdbarn Posted - 2019/08/05 : 12:20:16
Ser härligt ut Och kan tänka mig att det lät utomordentligt bra!
De gjorde det ju på träffen i Mölnlycke.

Fråga, är en av baslådorna mindre? Isf varför?
Spii Posted - 2019/08/05 : 08:27:43
Jag vill tacka Claes för lördagens äventyr!
Redan på träffen i Mölnlycke fick jag höra anläggningen, och denna gång bekräftades ljudminnet.
Den låter helt enkelt väldigt behagligt! Inget hokus-pokus i ljudväg...
Det som ev. låter konstigt ibland kan troligen härröras till inspelningarna och inte anläggningen.

Tack även för visningen av CNC-plasma maskinen.

/Sam
solhaga Posted - 2019/08/04 : 17:29:52
Det skulle vara om man gav sig ut i slutstegsdjungeln.
highfive Posted - 2019/08/03 : 22:55:10
Häftigt Claes!

Då är du nära Nirvana!
När det är så bra, som ditt egenutvecklade ljudsystem, så kan man bara njuta!

En fråga: Ja undrar om det är något du vill förbättra? Eller sitter du nöjd

Med vänlig hälsning, highfive

PS. Jag minns hur bra din setup lät på träffen i Mölnlycke i våras! DS
solhaga Posted - 2019/08/03 : 21:30:49
Tack Circlomanen och Spii för besöken och för lovorden!

Själv tyckte jag att utelyssningen inte gav någon hörbar förbättring jämfört med inne, det beror säkerligen på att mitt lyssningsrum inte har oönskade reflektioner mm.

Subbasnivån kunde jag dock höja med 6 dB ute.
Circlomanen Posted - 2019/08/03 : 13:05:39


Missa inte detta!!!
Det är sällan man hör denna nivån av välljud.
solhaga Posted - 2019/08/03 : 11:56:49
Toppen!
Circlomanen Posted - 2019/08/03 : 11:38:59
Circlo is approaching!!

Skämt åsido, så vill jag bara säga att jag är på väg! Detta skall bli spännande!

Mvh Johannes
solhaga Posted - 2019/08/03 : 11:30:12
Topparna är di-pooler och basen spelar väl 360 grader, så varför inte ett dopp samtidigt. Dock inte "Smoke on the Water".
byZan Posted - 2019/08/03 : 11:18:59
"Pool"- position är nog inte den bästa platsen för ljudet men om vädret håller i sig så kanske det är okej att svalka sig i, däremot i sweetspot hade jag mycket väl kunnat slå mig ner.

Ha en trevlig dag!

/byZan
solhaga Posted - 2019/08/03 : 10:50:23
Efter några timmars bärande, baxande och kopplande är jag igång:


solhaga Posted - 2019/07/24 : 16:04:27
Nu kan man börja se hur vädret kommer att bli den tredje: 21 grader, molnigt, 0,2 mm regn.
Det lilla borde man klara med några presenningar.

Jag tänker att jag börjar rigga på morgonen, så vid elvatiden bör anläggningen vara igång.
Vill du vara med och påverka placering mm så komma tidigare. Jag har bärhjälp.
Kör sedan fram till artontiden.
Medhavd media på CD eller sticka.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000