HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Philips EL6400

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2019/07/04 : 00:16:04
Kunde inte riktigt motstå frestelsen när jag fick syn på ett par Philips EL6400 till skapligt pris:



Modellen är jag bekant med sen långt tillbaka då jag fick tag på nåt exemplar billigt på en loppis och, förstås, slaktade den för att få loss delar till andra byggen. Den nättrafon har suttit i många provkopplingar sen dess och sitter numera i ett rackmonterat triodslutsteg i min hemstudio. Det finns även en femton år gammal tråd här på forumet där JohnA utsätter en EL6400 för diverse kreativa experiment och dessutom reder ut utgångstrafons lite knepiga impedansförhållanden.


Plan A med de här exemplaren är att göra lite tester på en utgångstrafo och se om de kan duga att driva mina bashorn med. För det behöver jag en bra frekvensgång ner till ca. 35Hz samt hitta lämpliga tappningar på sekundärlindningarna för 12-16 ohms last. Om så är fallet så siktar jag på att återanvända chassin och trafos till att bygga ett par ändamålsenliga monoslutsteg, skulle det visa sig att utgångsjärnen är odugliga så finns det en del tips på nätet om hur man bygger om de här burkarna till gitarrförstärkare
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2020/02/17 : 21:53:39
quote:
Vi får se lite hur det kommer arta sig med utseendet. Har diverse problem med brum och brus som ska lösas innan jag tar itu med det kosmetiska. I nuläget duger de till vanliga högtalare men inkopplade på hornen blir det för mycket oväsen i bakgrunden.

Skicka ut barnen blir det nog lugnare ....

Kul rör du valt!
Fuling Posted - 2020/02/17 : 21:39:29
Vi får se lite hur det kommer arta sig med utseendet. Har diverse problem med brum och brus som ska lösas innan jag tar itu med det kosmetiska. I nuläget duger de till vanliga högtalare men inkopplade på hornen blir det för mycket oväsen i bakgrunden.
pix Posted - 2020/02/17 : 08:03:55
Montera på originalfront och kåpa. De är ju fantastiskt snygga!
Fuling Posted - 2020/02/15 : 21:36:26
Första provlyssningen, efter ytterligare några "små" moddar. Råkade bli så att jag rev stärkarna en gång till och byggde upp dem en andra gång med en helt annan rörbestyckning och koppling. Nu är det ryska 6P21S på utgången, ECC81 som ingångssteg/fasdelare och 6N6P som direktkopplat drivsteg. Sistnämnda rör gör att jag kunde öka uteffekten från ca. 3,5W i klass A1 till nästan 11W i klass A2, allt annat oförändrat. Ingen dålig vinst.

Fuling Posted - 2019/08/27 : 19:16:17
Det märks att jag inte byggt så mycket senaste åren, första provkörningen slutade med eld och rök Hade bommat lite på slutrörens pinout så att skärmgallermotstånden vaporiserades, som tur var klarade sig allt annat. Nästa provkörning gick bättre, resultatet blev ca. 14W ut och med 12dB NFB blev bandbredden helt okej. Utan NFB har jag -6dB vid 20kHz... Hade hoppats på lite mer uteffekt men det "råkade" bli så att slutrören jobbar i, eller väldigt nära, klass A eftersom nättrafons biaslindning visade sig vara för klen för att kunna strypa tomgångsströmmen till klass AB. Stabiliteten är lite si och så också med det skyller jag på att återkopplingen för närvarande är inkopplad genom ett ormbo av långa labbsladdar.

Edit: Hade gjort en tankevurpa med en motståndsvärde i fasdelaren, nu får jag ut lite mer effekt och bandbredden utan återkoppling är betydligt bättre (-1dB vid 20kHz).
Fuling Posted - 2019/07/07 : 22:57:07
Kan sluta med att de blir Stalin-gröna, ja
soundbrigade Posted - 2019/07/07 : 22:48:49
De där ska väl ha nån ful grön nyans ...
Fuling Posted - 2019/07/07 : 21:33:29
Tror inte komponenterna är av sån kvalitet att de förtjänar såna arbetsinsatser/kostnader. Möjligtvis att jag lackar om huvarna om resultatet blir över förväntan.
more10 Posted - 2019/07/07 : 19:42:00
Du blästrar väl chassit och pulverlackar det? Så de blir snyggare än orginal
Fuling Posted - 2019/07/06 : 19:31:48
Chassi och trafos blir i alla fall original...?
soundbrigade Posted - 2019/07/06 : 19:26:01
Inga (stora) modifierar nu! Om du moddar för mycket är det ju ingen Philips EL6400 längre ...
Fuling Posted - 2019/07/06 : 18:58:56
Nämnde nåt om att göra vissa modifieringar. Gör det väl grundligt från början så slipper man göra om jobbet sen:

Fuling Posted - 2019/07/04 : 18:38:18
Hittade en servicemanual på holländska, språket som gud glömde. Det mest intressanta med den var ett schema över utgångstrafons lindningar:
Primären består av fyra seriekopplade sektioner med 425 var vardera, alltså 1700 varv med centertapp och uttag vid 50% av varje halva (intressant om man vill testa ultralinjärkoppling). Sekundären består av sex seriekopplade sektioner med 64+96+64+96+128+196 varv och sen slutligen en återkopplingslindning med två parallellkopplade lindningar på 60 varv.

Lite matematik på det: (1700/64)^2 * 8 = 5600 ohm på primärsidan om man ansluter 8 ohm till en sekundärlindning med 64 varv, medan 16 ohm på en lindning med 96 varv ger (177/96)^2 *16 = 5000 ohm.
5000-5600 ohm är ett bra värde, det finns gott om rör som trivs med den anodlasten plate to plate.

Nättrafon är jag som sagt redan bekant med redan efter att ha använt en sån tidigare i olika experiment. Ungefär 300VDC vid 100-150mA plus 6,3VAC vid 3A och en biaslindning på 35VAC är vad som finns att hämta där, det borde duga för att koka ihop nåt vettigt.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000