HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reparera CD-spelare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
andis Posted - 2018/09/03 : 20:22:41
Hej, mitt i min tillbakalutade lyssning så la CD-spelaren av. Den tar liksom inte CD-skivor längre alls och vägrar att snurra eller något. Oavsett vad jag stoppar i den så vill den inte visa antal låtar eller spela.

Så nu är frågan hur jag lagar åbäket. Har ni några tips?
Bor i Stockholm och har en Wadia 23.

Jag är själv inte någon eltekniker så alltför avancerade egna reparationer är nog uteslutet...
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Passerati Posted - 2022/04/26 : 20:55:21
VRDS Wadia och TEAC dras med några standardfel t.ex små plastdrev som går sönder till släden eller lasern. Mycket enkelt att byta bara man hittar reservdelen någonstans.
jari Posted - 2022/04/26 : 17:55:58
quote:
Åker släden in hela vägen?



Fick problem med cd-spelaren igen.
Plockade ner den så långt jag kunde,
och monterade åter allt efter rengöring.
Det var lite kinkigt att få till att släden åkte
ända in,men efter några försök verkade som det
var som det skulle.
Mycket riktigt släden åker nu lite längre in än tidigare
och den spelar som den skall.
MartinN Posted - 2021/11/25 : 10:56:10
Jag har haft TRE(3) SACD spelare där SACD lasern lagt av. Så det kan nog, hända, faktiskt ganska ofta. SACD mekanismerna blev skit efter bantningar och billighetstillverkning.
Perfector Posted - 2021/11/23 : 13:18:14
https://www.tomi.se/
Där kan du få den fixad.
Bubbel Posted - 2021/11/23 : 09:20:57
För att lägga till litepå mitt korta svar. Cd-spelare som har svårt att läsa kan bero på att focus funktionen har driftat om man tar av locket letar efter två st trimpotar i närheten av släden ofta sår det focus och annat beroende på tillverkare på den andra. Se också om ni får tag i en servicemanual på hifiengine.

Jag gör så här lägg i en skiva starta vrid på focus åt båda hållen och om skivan börjar snurra då finns det hopp justera tills skivan spinner bra och du testar alla funktioner även start och stopp är det lite bekymmer då är det små justeringar som gäller tills allt är ok. Som Jari skriver rengör linsen också.
jari Posted - 2021/11/22 : 17:27:03

Jag fick problem med min cd-spelare,
avläsningen fungerade randommässigt,
den hittade inte skivan.
Hittade denna länk vid sökning på nätet.

https://www.hifigoteborg.se/tipsotrixswe/tipsotrix%20cd.htm

Rengöring av linsen gjorde susen.
Tomas J Posted - 2018/09/06 : 06:07:17
Åker släden in hela vägen?

Ett långskott, men jag har en wadia där släden glider på skenor, plötsligt så försvann glidet och då orkade den inte dra in släden de sista millimetrarna.
Då vägrade den att starta skivorna man matade in.

Lösningen var enkel.
Jag smorde glidskenorna med tunn symaskinsolja och motionerade den fram och tillbaka tills den fick bra glid längst hela skenan.
I dag två år senare fungerar den fortfarande utmärkt!
Bubbel Posted - 2018/09/05 : 12:54:17
Om den inte snurrar eller tar kommando är det förmodligen något annat elektriskt men oftast går det att laga det är väldigt sällan laser med styrenhet som krånglar.
Figge Posted - 2018/09/03 : 21:45:18
Prova hos Bengan 08-667 40 60.
MartinN Posted - 2018/09/03 : 21:16:45
Jag tror att läshuvudet är defekt (laser och lins kan ofta bytas som en separat enhet utan att byta hela drivverket.) Ven som kan detta på Wadia i Stockholm har jag ingen aning om.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000