HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Klipschorn som långprojekt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
TIC37 Posted - 2017/10/10 : 13:51:38
Behöver lite råd och rön eller vad det heter.

Jag är sugen på de stora hörnplacerade Klipschornen som nytt byggprojekt (långtidsprojekt) och jag vet att det säkert finns någon här på Hififorum som både har åsikter men också som har byggt dessa tidigare så jag försöker helt enkelt att skaffa lite baskunskaper om dessa horn men också tips att tänka på när man bygger dem.

Högtalarelementen ger sig väl ganska självmant men ändå;

Jag tänkte bygga K-hornen med Crites 1526 C baselementen från Critesspeakers som skall vara direkta ersättningselement för K33 basen från Klipsch. C:et talar om att det är en gjuten korg istället för utstansad korg och jag tror att det borgar för lite mer stabilitet till en 15 tums woofer än bara stansat chassie. Jag har letat runt efter olika woofers men jag #8221;hör#8221; överallt på nätet att det verkar som K33:an är det bästa alternativet eller just 1526 modellen från Crites, dessutom blir man inte rånade på dessa.

Sen är frågan vad man gör med mellanregistret och diskanten för jag hade hoppats slippa bli ruinerad. Mellanregistret som föreslås på Voltiaudio, BMS 4592ND-Mid är vald för att den är avsevärt bättre än originaldrivern men tyvärr så är prislappen ganska hög (får se, kanske det hinner sparas under byggtiden så att det blir dessa ändå) så här skulle olika tips på mellanregister kunna vara högst välkomna.

Slutligen diskanten, har lite olika alternativ som jag tuggar på men om det går att komma över ett par Coral H-104, alternativt ett par H-100 så ligger dessa högst på önskelistan. Har tyvärr inte hört H-100 men H-104 låter snuskigt bra, väl så bra som Fostex T 900 A i mina öron och jag har läst runt på nätet att Coral H-100 skall vara magisk jämfört med H-104 så kan jag komma över sådana så är det sådana jag skall ha för detta bygget skall vara musikalisk magi.

Låda/Horn;

Här kommer den kniviga delen. Jag har kollat in http://wp.volvotreter.de/projects/khorn/ och han byggde sina baslådor enligt de ritningar som presenteras på hans sida men om jag förstått så finns det en tidigare variant från Klipsch som skiljer sig vad gäller sidostödet som ligger mellan framsidan och stödjer sidoväggarna (jag vet, lam förklaring men jag kanske behöver komplettera frågan senare med bild).
I tidiga modeller av K-hornet så är sidostödet en skiva som går hela vägen från botten till toppen av lådan men med sågtandsmönster som ventilerar mot resonanskammaren medan det i dessa ritningar är fyra stycken delar som endast ansluter vid botten respektive toppen av högtalaren.
Jag har funderat på vad som är skillnaden och vilken väg man borde gå?

Skivorna som skall användas till att bygga med kommer att lamineras med en 7 mm plywood tillsammans med en 6 mm MDF för samtliga innerväggar för att få 13 mm totaltjocklek medan19 mm kommer att bli 6 mm MDF, 7 mm plywood samt ytterligare 6 mm MDF.
Tror jag kommer att uppnå det bästa av två världar här där jag uppnår hög densitet via MDF samt vridstyvhet via plywooden. Allt skall limmas och skruvas och bara för att klara att skruva i MDF utan att fläka upp den så kommer speciella SPAX skruvar användas rakt igenom bygget.

Mellanregister och diskant är väl ganska självklara, i alla fall diskanten för den kommer jag lägga ovanpå hela ekipaget för att slippa tidsfel mellan diskant och mellanregister.
Mellanregister kommer att bli Trictrax horn men var jag skall stämma av det är en oplanerad fråga eftersom jag inte har bestämt mig för drivern ännu.

Tror detta kan bli riktigt bra men det tror man om allt man påbörjar men som sagts, jag undrar lite över hur jag skall välja mellanregister för där är en dyyr del så har någon något uppslag så dela gärna med er.
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
time Posted - 2017/10/31 : 16:45:35
Classe och jag (mest Classe :) byggde ett par Jensen Imperial för kanske tio år sedan och vet vad det innebär, mycket pyssel !
Det är ju viktigt att det är stadigt i början annars blir det pannkaka. Viktigt att göra som det står på "Liftaren guide till galaxen" också.
Det är inte så svårt att hitta elementen till dem, de är ju tillverkade av Electro Voice och passar klangligt väl till basarna.
Egentligen finns väl ingen anledning att använde något annat än originalen ? tyckte mig se ett par basar på Magasinet nyligen.
TIC37 Posted - 2017/10/24 : 03:13:04
Ibland är det bra att ta tid på sig när man skall bygga saker.

Har läst runt på nätet och hittat mycket intressant att tänka på när man skall bygga Klipschorn. Till exempel, så får man räkna med att ritningar och liknande material är helt åt skogen eller i alla fall inte helt genomarbetade så jag inser nu när jag undersöker material från många olika källor på nätet att det finns säkert många hemmabyggda Klipschorn som inte är ens i närheten av vad P.W Klipsch avsåg när han utvecklade sina Khorn.

Jag har utgått från ritningar som jag hittade på http://wp.volvotreter.de/projects/khorn/ men om man följer dessa ritningar blint som Erik Forker har på sin hemsida så blir man kanske irriterad av att många bitar inte passar helt enkelt, eller så är det som med så många andra roliga projekt att fel skall finnas för att inte göra allting uppenbart#8230;. men det är lite småaktigt, antingen lägger man ut material för att dela med sig eller så ge fasen i det. Inget ont mot Erik Forker men vi har gamla goda exempel i Hiraga och Kaneda som gärna sabbade sina ritningar så att folk var tvungna att räkna om värden på komponenter eller rent av rita om delar av mönsterkorten för att förstärkarna skulle fungera.

Började med att skissa upp högtalaren i Sketch Up men insåg ganska snabbt att de mått och vinklar som anges i Eriks ritningar inte håller måtten så jag ritar helt sonika om alltihopa igen från grunden. Jag använder huvudmåtten som anges för de olika delarna men så fort något avviker vad gäller vinklar och mått så korrigerar jag, jag vill ju inte komma till snickerifirman flera gånger för att få sågat samma delar. Det heter, mät många gånger och såga bara en gång.

Sen har jag använt information från http://www.northreadingeng.com/Klipschorn_build/Klipschorn_build.html för att ändra ritningarna från Erik Forker eftersom han har missat i sin ritning att länka samman samtliga utrymmen för den bakre kammaren vilket enligt northreadingeng kommer att ha stor påverkan på djupbasen. Överallt anges Klipschornet att vara ett 50Hz horn men med rätt approach så skall den kunna spela väsentligt djupare än så, flera ställen anger 35 Hz som helt normalt men jag har även sett 27 Hz om man accepterar att den då tappar ca 3 dB under 30 Hz.

Här är en bild på sidostöden som jag nämnde och som skiljer sig väsentligt från många ritningar jag sett på nätet där bl.a. de små passagerna till övre och nedre kammare missas, men dessa skall följa originalet nästan helt.

http://www.northreadingeng.com/Klipschorn_build/2.JPG

Jag tror att det kan bli bra det här, skall bara ha rätt på ritningarna först.
rajapruk Posted - 2017/10/17 : 10:17:06
Vilket kul projekt! Följer detta.
TIC37 Posted - 2017/10/17 : 09:29:41
Hade ett litet möte med den lokala snickaren (ganska skönt att ha en snickerifirma runt hörnet fastän man bor i stan) och vi kom fram till att det nog var bäst att försåga bitarna, laminera mindre stycken innan man finsågar resterande vinklar och vrår, allt för att få så bra lamineringar som möjligt och så exakta skär som möjligt.

Håller fortfarande på att leta information rörande stöden som jag har funderingar på samt att jag ritar i Sketch för att göra bakre väggar direkt till högtalaren så att jag kan ha dessa en bit ut i rummet utan att påverka hornöppningen som annars tar nytta av väggarna i hörnplacering.
pix Posted - 2017/10/11 : 13:19:32
Jag vet att Blomman byggt ett par K-horn för många år sedan
Har dock inte sett till honom här på forumet på ett tag
sladdbarn Posted - 2017/10/11 : 12:02:06
Gjorde en snabb googling och det finns väldigt mycket info.
Spännande bygge, kör hårt
DrBoar Posted - 2017/10/10 : 23:05:35
Hade diy klipschhorn på 80talet. Ritning från Minic. Det där gränslös klippet i basen när hornen står i riktiga hörn med tegel/betongvägg är berusande#128522;
Delen längst in mot hörnet bör inte bara vara en vertikal bräda utan bör ha en triangel del som stagar upp och splittar upp horndelningen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000