HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelhysteri

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Snutten Posted - 2017/05/11 : 09:37:17
Såg att Nordost släppt ny USB kabel, Valhalla 2 USB. Pris i Sverige: 33000 kr för 1 meter . Vore det inte bättre att sälja till vettiga priser och ökad volym? Är det verkligen lönsammare att sätta dessa priser?
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lampuradio Posted - 2017/05/18 : 14:42:00
Kablar (eller transmissionsledningar, om man så vill) är faktiskt en vetenskap. Det fattade man ganska snart efter att telefonen uppfunnits och man ville använda den på längre sträckor än mellan två våningar i ett hus. Så småningom kom man fram till några grundkrav för att slippa stora förluster och ett alltför smalt frekvensband. Det handlade då om balanserad överföring, tvinnade par och god impedansmatchning. Det är ju inte lätt att se att luftledningar på stolpar är tvinnade, men det är de; de byter plats mellan varje stolpe enligt ett bestämt mönster (eller det kanske ska vara i imperfekt... det är inte mycket blanktråd kvar nu). Principerna håller än idag och även för audio med nutida krav. För lokalt bruk finns ju även skärmning att ta till om man inte kan köra balanserat. Det jag försöker komma till, om än lite långdraget (ursäkta!) är att kablars utformning kan spela roll. Yes. Dock finns det en del avarter vad gäller marknadsföringen som stör dem, som har tekniskt hum om saker. Kabelförsäljare snöar in på nån av alla parametrar som kan vara av vikt (dielektricitetskontanten i siolationsmaterialet, eller ledarens ledningsförmåga, eller nåt annat) och spinner lite snömos kring detta och säljer dyra kablar. Problemet (som jag ser det) är att visserligen spelar alla de här grejerna en viss roll, men inte i alla sammanhang. Mikrofonkablar, absolut. Kablar för videosignal, ja. Högtalarkablar, hmm, kanske... Det är en sak om det är fråga om långa överföringsavstånd, då kommer kapacitans, indiktans och isolationens styrka att kunna påverka, men om man krämar ut 20 W i ena änden av en trådförbindelse på 2 meter, så ska det nog mycket dålig kabel till innan det märks i högtalaren (eller i öronen). Bra ledare, bra terminering, bra kontakter tror jag personligen är de stora sakerna för just korta högeffektförbindelser. Dvs inte lampsladd...
TIC37 Posted - 2017/05/18 : 10:57:22
Have been there done that!!

Efter många års laborerande med kablar så måste jag vara med och diskutera men ni kommer nog inte att gilla allt jag säger så det får vara som det är, alla tycker sitt om kablar.

Mycket handlar om förståelse om vad kablarna gör med ljudet och varför. Jag har spenderat lika mycket tid med att läsa samt studera olika kablars konstruktion som jag har spenderat med att prova kablar från olika företag. Till slut så blev jag intresserad av vad Allen Wright (1947-2011) hade att säga eftersom han förutom företaget VacuumState också var högst inblandad på DIY Audio där han skrev, berättade och delade med sig en massa av sin kunskap.
Läste hans bok "The SuperCables CookBook" och började experimentera.

Jag har idag högtalarkablar som egentligen bara är ett test och därför inte terminerade på ett annat sätt än med brun pakettejp men de hänger där troget eftersom jag vägrar att byta tillbaka till mina 5000 kronors kablar.
Kostnad 450 kronor för två kablar och ca 5 timmars tejpande och då har jag material kvar för att dra invändigt i högtalarna när jag får loss tummarna!

Allt är inte bara häftiga namn utan det finns en basal ingenjörskonst bakom som går att förklara (oftast) och kan man lura ut detta och sen inte har tummen mitt i handen så finns det också andra vägar att gå. Man kan uppnå samma resultat utan att förlita sig på vad andra paketerar i "ett snyggt fodral" för att sedan ta ut löjliga priser.

Dessutom har det vid ett flertal tillfällen visat sig att mindre nogräknade men tyvärr, även nogräknade företag paketerar om en befintlig kabel med ganska hyggliga värden i en egen "ullstrumpa", sätter sitt sigill över härligheten och tredubblar priset med förevändningen att kabeln är speciellt utvecklad och alla garantier ryker om man ens försöker öppna kabeln.
Go DIY!!
soundbrigade Posted - 2017/05/17 : 20:59:20
Det var väl någon blekingefirma som hade uppfunnit en egen USB-kabel med magiska egenskaper och tillverkad i exotiska material. Redan då blev det diskussioner huruvida man kunde få digitala klockade USB-signaler att låta mer eller mindre bra.
Snutten Posted - 2017/05/17 : 16:49:37
Jag tycker mina egna kablar är orimligt dyra men har köpt ändå, säger väl en del om hur insyltad man är :).
AlfaGTV Posted - 2017/05/17 : 12:24:18
quote:
Kablar påverkar en hel del men är oftast orimligt dyra, så upp till var och en att välja.

+1

Vad som är "orimligt dyrt" är dock en ganska vag gräns om jag kikar runt i bekantskapskretsen, där allt mellan lampsladd och Jorma Prime används. :)
bing Posted - 2017/05/17 : 11:37:02
Ingenting kan vara för dyrt så länge någon är beredd att betala själv får jag bara för lite betalt #129297;#129297;
Snutten Posted - 2017/05/16 : 14:59:54
Kablar påverkar en hel del men är oftast orimligt dyra, så upp till var och en att välja. Jag har köpt dyra kablar och använder dom dagligen, men anser att jag har det jag behöver i kabelväg. Men det är inte troligt att jag köper igen, de jag har är tillräckligt bra.
FBK Posted - 2017/05/16 : 11:21:44
Detta är ju nästan lika galet som när folk köper dyr Hifi och ställer upp det i ett rum med mycket lite möbler,tavlor osv,. Dvs. dagens inrednings trend. Det låter liksom aldrig bra i ett kalt rum oavsett hur mycket grejerna har kostat och om de lade lite mer på sådant som påverkar akustiken och lite mindre på grejerna så skulle de får bättre ljud, men folk vill väl visa hur mycket pengar de har eller så är det ren okunskap i enstaka fall.
I fallet som detta så skulle jag aldrig köpa någon kabel för 33-tusen oavsett hur mycket pengar jag hade.
soundbrigade Posted - 2017/05/16 : 10:20:20
USB-gränssnittet är ju lite semisynkront och sändar/mottagarkretsar torde väl agera så att ettor och nollor rasslar fram som de ska. Att det skulle höras skillnad ..... naaaaaaaaaaah!
Snutten Posted - 2017/05/16 : 08:47:31
Det blir skillnad beroende på kabel, det har jag provat flera gånger. Men det är för mycket pengar jämfört med vad man får tycker jag.
lampuradio Posted - 2017/05/14 : 18:12:31
Jag blir också lite tveksam om hur mycket kabeln påverkar digital överföring. Man kan ju med en enkel USB-kabel till en extern CD-brännare trycka över data i typ 24X normalhastighet och det blir rätt, dvs CD'n innehåller precis det man ville överföra trots att man ligger på en datahastighet långt över den nödvändiga för att överföra ljud. Möjligen finns det skillnader i hur felkontrollen sker i olika överföringssystem. Mennnn... 33 kSEK per meter kabel är lite svårbegripligt, även om kabeln vore utförd med verkligt exotiska material. Beskrivningen på sidan gnager ju också lite på en teknikers föreställningsvärld... man avstår från att skruva ledarna pga nån rätt svårbegriplig princip, trots att det är en erkänd metod att minska inverkan från yttre störfält och även minska förluster i överföringen. Hm.
soundbrigade Posted - 2017/05/14 : 10:16:08
Titta på Lyxfällan på TV3, så inser man att folk är beredda att slänga ut mer pengar på skit och ingenting, än vad det ramlar in från arbetsgivare.
Likså finns det ju folk som har bilar som hobby och betalar säkert oerhörda pengar för att hitta en navkapsel eller växelspaksknopp i original till en Oldsmobil Powderfrog från 1952.
Å andra sidan, hur mycket bättre är en USB-kabel för 33 lakan än den som följer med hårddisken jag köper? Får jag färre felläsningar på HDDn med Valhalla-kabeln?
Snutten Posted - 2017/05/11 : 13:48:04
När jag köpte min USB kabel (Heimdall) var det toppmodellen och kostade då 4000 kr. Att toppmodellen nu kostar 33000 kr är ju väldigt mycket mer även om det inte är samma kabel. Nja det visar nog att det finns för många därute som betalar "vad som helst" för att få top of the line.
Det är ju inte klokt rent ut sagt, men visst det är ju frivilligt att köpa eller inte...
CC Posted - 2017/05/11 : 13:17:10
Men i övrigt så är mitt svar till trådskaparen följande: De kanske inte säljer en enda kabel av denna modell (i Sverige), men tillverkaren "visar vart skåpet ska stå" och vi andra kanske köper deras mer överkomliga produkter i hopp om att vi skall få en liten smak av det goda från dessa "superkablar"?
CC Posted - 2017/05/11 : 13:13:25
Säger inget om hurvida en USB-kabel är värd den summan pengar eller inte. Kanske det ligger mångåriga studier bakom deras alster som behöver avkastning, vad vet jag?
Men. Det jag mer förundras över är att/om det finns människor som har så god inkomst att de ens överväger en dylik investering... Fast min förundran baseras nog mer på hur min privatekonomi ser ut än frågeställningen om en USB-kabel verkligen kan vara värd en sådan summa...
Fuling Posted - 2017/05/11 : 10:05:49
Gissar att sånt där handlar mycket mer om att sälja en attityd än att sälja en produkt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000