HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur optimera Rega P3 ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
MartinN Posted - 2016/10/18 : 10:01:45
Hej

Vad är bästa sätten att få Rega P3 att spela ännu bättre än i grundutförande utan att ta till såg och lödkolv ? dvs. vad kan man 'uppgradera' med tillägsprylar etc som inte fysiskt gör ingrepp på P3 ?
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2017/01/18 : 09:10:42
quote:
Alla vägar bär till Rom.

Det är en vanlig missuppfattning, de bär till Dingle...
Det känner alla till som har körtid norr om Göteborg!
Adagio Posted - 2017/01/18 : 08:58:18
He he! Ja då snackar vi ju en annan nivå. Men jag antar att man endast har plinten kvar i det läget. Då är det kanske bättre att köpa en annan spelare. Ev köpa delarna löst och bygga eller beställa en måttbeställd plint.
Alla vägar bär till Rom.
GyroSE Posted - 2017/01/18 : 07:38:40
Helt sant Adagio. Dock kikade jag på summan i det här fallet och den landar bortåt 20.000 kr när man är färdig med allt- väl mycket pengar att lägga på en sån spelare kan jag tycka.
Adagio Posted - 2017/01/17 : 16:52:17
Jo, Det finns förstås en naturlig gräns där ett uppbyte är det bästa, samtidigt är det kul att optimera en befintlig produkt som man redan har steg för steg. Det handlar till stor del om vilken ekonomi man har för tillfället och hur man vill spendera sina pengar.
GyroSE Posted - 2017/01/16 : 10:36:10
Reagerar lite på att alla de moddningar som föreslås till denna Rega P3 blir ganska dyra i slutänden. Om man tänker göra slag i saken och slår på stort där man slår ihop alla moddningar- subplatter, delrintallrik, motvikt och eventuellt också motorstyrning så ser jag att man prismässigt ganska snabbt kommer upp i nästa prisklass beträffande själva skivspelaren. Varför då inte i stället kika på en Rega RP6 eller t.o.m. RP8? Det är givetvis en smaksak hur mycket man vill modda sin skivspelare men jag tror någonstans att man ganska snart når den bortre gränsen där prestandan inte går att påverka så mycket mer i det här fallet. Borde finnas mer potential om man tar ett kliv upp när det gäller själva skivspelaren i stället.
Adagio Posted - 2017/01/15 : 08:56:32
Groovetracers subplatta, delrintallrik samt motvikt tror jag är väl spenderade pengar.
Eller/och audiomods eminenta arm.
Adagio Posted - 2017/01/15 : 08:48:49
http://www.audiomods.co.uk/index.html
Lite coola motvikter, armprylar.
Rega har ju en keramisk platta jag skulle kika på.
http://www.groovetracer.com/subplatter_groovetracer.htm
Groovetracer har massor av gottas till rega.
Så det går nog att få till en vettig spelare av den om man vill
Adagio Posted - 2017/01/15 : 08:41:29
Hej. Jag har sett div "uppgraderingar" till rega. De jag tror mest på utan att vara rega-ägare eller rega fantast. Är den där subplattan i metall, motorstyrning, bättre motvikt ev annan platta men det är ju helt klart en smaksak. Jag har ingen erfarenhet av glas vs akryl. Själv föredrar jag metall. Akryl kan bli lite cd-aktig, steril. Glas kan på fel ställe resonera rätt duktigt men rätt glas på rätt ställe kan nog vara helt rätt. Som jag sa en smaksak.
RTB Posted - 2017/01/12 : 21:47:42
Ser nu att du inte vill göra ingrepp i spelaren, jag är inte så rädd för det men det finns så klart en hel del som enkelt går att reversera även om jag missade poängen delvis :)
RTB Posted - 2017/01/12 : 21:45:11
Har sett många olika moddar som både går att köpa färdiga och fixa själv. Tex byta interna armkablaget, koppla ihop motorn med något tungt för att minska vibrationer eller mjukare upphängning för att koppla bort vibrationer.
Dämpa eller byt ut drivplattan under tallriken. Byta tallriken till en i akryl. Polera bort den svarta färgen från armen. Byta ut plinten till en tjockare/tyngre, tex i plywood eller bambu. Pröva en annan matta och en skivpuck. Byt ut motvikten på armen mm mm.
radelius Posted - 2017/01/12 : 19:10:21
Jag tycker det stora spöket med Regaarmen är den smått hopplösa antiskatingen, skalan stämmer inte så man får verkligen gå ner ordentligt. Jag jobbar utifrån en Ortofonskiva och ställer skating så att spårningen blir maximal och lika i bägge kanaler. Då hamnar jag typ på 1,4-1,5g skating för 2g spårning om jag inte minns fel. Kanske varierar mellan olika exempla?!
H/S
Kaktus Posted - 2017/01/11 : 12:35:42
Jag upplevde stor förbättring när jag bygde en stabil väggmonterad hylla till min Rega P2.
MartinN Posted - 2016/10/19 : 07:25:38
Mitt RIAA är MusicalFidelity X-LPSv3 med X-PSU.
AlfaGTV Posted - 2016/10/18 : 21:28:06
Men vad sitter det för puppa på idag då? Och vilket riaa nyttjas?
Kanske en Benz Ace? Bra val för sin prisklass och lirar fint ihop med Regan. Ger också lite välbehövlig värme i sammanhanget. (IMO)
MartinN Posted - 2016/10/18 : 20:47:21
Jag är inte ute efter ett speciellt sound. I princip är jag nöjd med mitt system för övrigt i förstärkare och högtalare. Min musiksmak är dock nästan endast klassisk musik och jazz. Jag vill ha en bra spårare och undrar vad som prismässigt kan vara värt att fundera över.
AlfaGTV Posted - 2016/10/18 : 20:03:50
Håller med er båda, DL-103 gör ett bra jobb i den armen, men om den skall prestera riktigt bra behöver den mera massa, runt 20-30gr effektivt. Sen får matematiken säga vad den vill
Däremot tycker jag personligen att DL-103 skjuter in en hel del vibrationer i tonarmen och odämpat tycker jag den kan bli mindre angenäm i vissa register på en Rega.
Prova gärna om du vill, du kanske gilllar vad den gör!

Annars är det väl olika varianter på fötter o underlag som påverkar ljudet mest på en P3. Jag är dock inne på samma spår som tidigare skribenter, alltså puppa och framför allt RIAA-steg!

Men, vad är det du vill förändra då? Och i vilken riktning? "Bättre" är ju ett ganska vagt begrepp i dessa sammanhang!
JonFo Posted - 2016/10/18 : 17:56:29
Denon DL-103 funkar fint i den armen, och ger mycket pang för pengarna.
Denon anger sin compliance vid 100Hz och de flesta resonanskalkylatorer (och formler) på nätet förutsätter en compliance angiven vid 10Hz. Verkliga prov av DL-103 ger en compliance vid 10Hz som ligger runt 11x10-6cm/dyne. Med en RB 300 arm som har en effektiv massa på ca 11g plus monteringsskruvar så hamnar man på en resonansfrekvens runt 10Hz, helt perfekt om du frågar mig.

Källor:
http://www.theanalogdept.com/denon_dl-103r.htm

http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php?m=Denon&t=any&mod=dl-103&sort=2&Search=Search&sty=&ovlo=&ovhi=&can=&dclo=&dchi=&stid=&masslo=&masshi=¬es=&prlo=&prhi=

http://www.vinylengine.com/tonearm_database.php?make=Rega&mdl=RB+300&sort=2&eflo=&efhi=&ascdesc=ASC&mdlo=&mdhi=&ohlo=&ohhi=&search=search&amlo=&amhi=&cw=&mp=

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=11.5&submit=Submit
HLindgren Posted - 2016/10/18 : 11:06:30
Tyvärr är din arm för lätt för en Denon 103 med, men jag har ju blivit väldigt nyfiken på Soundsmith. Ska lyssna på en sån så fort pengarna finns.
MartinN Posted - 2016/10/18 : 11:02:21
Beträffande motorn är modellen på spelaren P3 24, och jag antar att motorn är 24V AC som kan uppgraderas med TTPSU men jag vet inte om den är värd sitt pris.
MartinN Posted - 2016/10/18 : 10:44:16
Tackar HLindgren !

Hur 'dyr' pickup är det lönt att införskaffa till en Rega och vad är subjektivt onödigt ?
Armen är en RB300.
Vilka pickuper har ni valt till er Rega ?

Martin
HLindgren Posted - 2016/10/18 : 10:29:11
Byte av pickup är väl det första. Sen vet jag inte hur tonarmen är, men har för mig att den är bra. Sitter det en AC eller DC motor? I så fall kan man ju gå på motorstyrning /strömförsörjning till motorn. Fast det är jag väldigt skeptisk om det ger något. De flesta håller ju sina 33 1/3 rpm. Kollade min nu för första gången på 13 år, Ariston RD 40 DC , den höll sina 33 1/3 rpm. Den var lite off på 45, men den tror jag aldrig justerades när jag köpte den.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000