HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Testade Dirac live, inte imponerad alls, eller?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2015/09/14 : 17:35:43
Det får ju en att tänka på hur många fel jag lyckades göra för jag har mestadels läst positiva saker.

Krympt och platt soundstage, fasfel som får ljud att fara runt i rummet försvinner mer eller mindre helt osv..

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2016/04/27 : 14:49:23
Se det så här, om signalen inte sänks Innan försteget och du brusar in det efter konstens alla regler så kommer du ligga runt 0db på försteget för att hamna på Ref nivå.

Nu har jag inte testat med film med/utan Dirac men jag kommer att behöva minst öka till +6db för att hamna på Ref nivå :(
Nu har jag en del kvar i Nanon att ge så ev kan jag hämta hem en del där men brusgolvet kommer att öka iaf men inte lika mycket som en ren ökning på försteget.
CC Posted - 2016/04/27 : 08:58:15
Först förstod jag inte riktigt varför du lade sådan vikt på att Dirac sänker den digitala utnivån, höj volymen på försteget tänkte jag.
Men om jag fattar rätt nu så får du ett störande höjt brusgolv om du höjer volymenkontrollen med 6db? Och det är ju inte kul förstås...
johan.björklund Posted - 2016/04/26 : 20:56:07
Spånade runt i manualen och där nämner dom att om man kan höra dsp:n dista så är det bara att sänka.

Hm.....
johan.björklund Posted - 2016/04/26 : 16:42:27
Deprimerande siffror :(
Jag använder hdmi till allt och hoppade på jRiver för att få tillgång till filmåtergivare som stödjer Asio.
Med asio får jag ett annat schvung (brist på ord) och jag hörde ganska omgående att utnivån ökade men har aldrig testat hur mycket, förutom nu då.
Asio driver är Asio4all (ganska hårt bespottad ibland men fungerar för mig)

1.
Rew via default ljudrutin och brus = 66db

2.
Rew via Asio och brus = 72db (!)

3
Rew via Dirac som i sin tur använder default ljudrutin (får inte Asio att fungera i Dirac) = 61db (wtf)

Ska se kolla runt på andra Asio drivar.......
johan.björklund Posted - 2016/04/26 : 12:23:27
Jag har tonkurvor redan justerade i Nanon och när jag skapade målkurvan i Dirac så lät jag den följa min befintliga frekvensgång.
Jag vill inte att Dirac ska justera runt allt för mycket för jag vill åt FIR filtret.

Det var även därför jag mätte in som en stol även om det gäller en soffa för då är avikelserna vid sidan av sweetspot inte sååå stora rent tonmässigt.

Ska testa att mäta på högre volym och hoppas på det bästa.
Att den sänker så mycket som den nu gör köper jag inte då hela systemet har en känslighet på över 100db, och den ska stanna där uppe!
Tittar man på film runt ref nivå utan så är det inga probs med brus, med Dirac så kommer det som ett brev på posten då jag måste skruva upp ganska rejält.

-6db är vad Dirac säger, hur mycket det bliver i db ut från högtalarna har jag inte kollat, ska tjecka det i kväll.
CC Posted - 2016/04/26 : 08:42:03
Har själv bara testkört Dirac för något halvår sedan med resultat som gjorde mig lite tveksam, men ska ge det en ny chans inom kort när möjlighet/tid ges.

Men på din fråga Johan så förstår jag det som att Dirac kompenserar sina justeringar uppåt med att sänka helhetsnivån. Hur mycket detta blir är ju då så klart beroende utav mätningen. Och eftersom efterklangens styrka måste vara avhängigt ljudnivån så påverkas den upplevda frekvensgången. Det kluriga blir då att veta vid vilken ljudnivå som frekvensgången är som rakast.. Är det vid högt ljudtryck eller lågt ljudtryck eller någonstans däremellan? För att veta det bör man i så fall mäta med något annat mätprogram, eller?
Jag spånar lite ovan, men visst låter det logiskt?
johan.björklund Posted - 2016/04/25 : 16:54:48
det enda jag för tillfället stör mig på är att jag måste sänka signalen med nästan 6db.
Givetvis beror mycket på hur mycket programmet måste justera och ibland kan även nivån man mätt på spela in.
Därav av frågan :)
CH Posted - 2016/04/24 : 18:50:46
"Vad var det jag sa"



Nej, men allvarligt, jag tror att, förutsatt att mätningen är rätt gjord och mätutrustning håller måttet, att inget system inte förbättras av Dirac eller jämbördiga DSP-lösningar.
johan.björklund Posted - 2016/04/22 : 20:21:53
Do you wanna Bump!

Gav mig på dirac igen o började med Stolsmätning för 2.1 och använde alla tips om hur man ska mäta.
Och ser man på, den här gången blev det inte alls illa.

Fråga,
Hur stor påverkan har volymen man mäter på och hur man får justera volymen så dsp:n inte distar?
Är fortfarande inte vän av att jag måste ligga på -6db, jag mätta på lägre volym.
johan.björklund Posted - 2015/09/18 : 18:59:52
Yeps, -4db så distade det och jag var ändå inte uppe på samma nivå som utan Dirac.
:)
Bernt Jansson Posted - 2015/09/18 : 18:37:14
Nivån ut kan du ställa in i dirac, default är -8 dB tror jag.
(Klicka på den lilla pilen till vänster om de fyra filtermöjligheterna så kommer du åt den menyn.)
johan.björklund Posted - 2015/09/18 : 16:55:03
Bild utlovades på Peq:n på suben.


Över till Dirac,
Det här är en svår nöt för visst påverkar Dirac men är det enbart till det goda?
Samma sak gäller mätning i stereo och det positiva som upplevs upplevs inte på allt som jag spelar. Att lägga dom pengarna det kostar känns tveksamt.

Att dirac hittade på "konstiga" saker med frekvensmätningen men inget syntes på fas eller Group delay känns också konstigt. En liten justering i timing med 0,3ms mellan sub/front och en justering med 0,2db mellan Höger och Vänster var allt jag reelt kunde se.

Jag har inte lagt ner någon direkt tid på att leka med timings och olika brantheter på filterna utan allt sattes där det tycktes passa.
Så jag lade ner en stund på ratta runt lite med förhoppning på att dipen lite över 1Khz skulle bli lite mindre.
Jo då där var mer att hämta och det är intressant vad ett par fåtal db kan göra för återgivningen!

Nu är allt en liten mix av allt möjligt när det gäller inställningarna i Nanon så Dirac får vänta. Där är tydligen mer att hämta via Nanon och jag kanske lägger in Dirac på den andra datorn vid ett senare tillfälle. Men jag betvivlar att det är något för mig med den här setupen i det här rummet.
Höll på att glömma, förlorade också en del i nivå ut och det accepteras inte ;)
johan.björklund Posted - 2015/09/17 : 20:46:30
Jag tackar, är ganska nöjd själv :)
Grafen ovanför visar vad Dirac gör och vad jag själv har gjort via Nanon.
Men jag har inte höjt något i basen bara sänkt, vet inte om jag har nämnt det i medlemstråden.

Jag utgick från en målkurva sen började jag att mäta och så hur rummet påverkar.
Om jag hade en dip som gick mer än 3-4db under måkurvan så skruvade jag upp suben.
När sen alla dipar var över eller precis under målkurvan så sänkte jag det som behövdes sänkas.
Jag har inte i huvudet hur många av Nanons 10 Peq:s jag använde, 7-8 tror jag det är.
Största sänkningen är runt 30hz där min primära resonans ligger, -14db krävdes där.
Sänkningarna är ingen berg o dalbana utan mer som ett stort U. Ge mig någon dag så ska jag posta hur det ser ut i Nanon.
Att göra så är kanske inte det bästa med tanke på förlorad känslighet men det går att spela långt högre än vad jag gör och vid film har jag tangerat 130db vid 30hz ett par ggr

Jag ska också mäta in stereo i morgon hade jag tänkt mig, har nån vecka till Innan trial versionen går ut.
Stormen Posted - 2015/09/17 : 19:22:56
Jag måste säga att det är en väldigt fin basgång du har i ditt rum. Det är inte ovanligt att ha lite mera pucklar.. Är detta helt utan korrigering? Antar att du spelar på dina JBL pryttlar ?
johan.björklund Posted - 2015/09/15 : 19:51:22
REW är ett underbart verktyg på många sätt, även om man inte håller på med elektronisk korrigering så berättar det väldigt mycket om ens system och rum.
Den gigantiska dipen jag har runt 1khz syns inte om jag mäter vart register för sig alltså borde det vara någon fasrelaterad historia.
Störs jag av det när jag lyssnar på musik?
Inte det minsta :)

*edit*
Satt o lekte med delningen mellan bas o diskant, kan ju vara bra att ha ordning på brantheten.....
Den där stora dipen blev bra mycket mindre :)
Stormen Posted - 2015/09/15 : 19:04:57
Kul att det går framåt och att du får det att fungera. Jag har själv kört med mätningar i REW och sedan enkla justeringar i Jriver. Det jag kommit fram till är att justera de värsta pucklarna i basen och sedan låta resten vara.
De gånger som jag petat och skrivit in mängder med värden i mellanreg osv så händer det något med musiken som inte faller mig i smaken.
Dock så säger jag inte att det är omöjligt att få till allt perfekt. Men tror att insvängningsförlopp o tonansats är viktigare än frekvenslinjäritet för örats/hjärnans uppfattning.
johan.björklund Posted - 2015/09/15 : 17:30:27
Blir än mer intressant när man mäter med REW hur det ser ut med eller utan Dirac.

Jag mätte upp soffan och med CH:s tips så blev det var spridda skurar både på höjd och i djup. Kalibreringsfil för 90 grader och micken pekandes upp.
Vad jag nu gjorda var att helt enkelt mäta på den justeringen jag redan har gjort i Nanon.
Mätkurvorna Dirac visar bryr jag mig inte så mycket om då det är baserat på alla 9 mätningarna.
Det jag däremot är intresserad av är vad som händer frekvensmässigt och med Group delay för Dirac har väl även ett FIR filter?

Nu till det roliga, målkurvan är ju livsviktig men där är inget att gå på om man vill efterlikna en befintlig. Så jag satte mig helt enkelt o lyssnade och gick sen tillbaka till mätningen och justerade lite o lyssnade igen. 3ggr fick jag göra så och då tycket jag att det vara nära nog tonalt sett.
Här är vänster och höger och med målkurvan.

Inte mycket justering för tonalt har jag försökt att efterlikna något jag är nöjd med.


Sen var tanken att verifiera och visst är jag mer eller mindre Spot on. Dirac gör diskanten lite mindre spretig och gör några hopp där och där vilket jag förväntade mig.

Röd är utan Dirac svart är med och det är den sammanlagda signalen från vänster och höger.

Det som jag däremot inte var beredd på var Group delay som blir värre med Dirac. Fasmässigt ser det inte ut som det händer något spektakulärt. Om där är ett FIR filter med så borde det vara här jag såg att saker hände?

Se inte det här som något negativt om något, det är bara jag som stillar min nyfikenhet.

johan.björklund Posted - 2015/09/15 : 12:36:42
Med Nanon och även med rummet i sig så är jag nästan hemma så det ligger nog en del i det du säger Bernt. Efter att ha justerat in klangen via Dirac så det är typ exakt det jag får från nanon så hör man att det händer grejer, ibland.

Om jag bara hade hört det ena så hade jag suttit nöjd sas. lite bättre fokus men inte lika omsvepande. Bättre djup men inte lika stor ljudbild.
Vi snackar små ting nu, inget omvälvande!
Bernt Jansson Posted - 2015/09/15 : 12:01:28
För info så mäter jag fåtölj, +/- 50 cm i sid- och längsled och +/-20 cm i höjdled.
Använder lasermått för exakt repeterbarhet och ny mätning för varje akustisk ändring i rummet.
Bernt Jansson Posted - 2015/09/15 : 11:52:28
Jag har rent otroliga förbättringar med Dirac men det är inte helt enkelt, man ska inte tro att det räcker att installera det så sker mirakel.
Precis som med allt annat så krävs en del jobb för att få till det hela. Mickens kvalitet har stor betydelse också. Jag fick låna en precisionsmick från en känd högtalartillverkare i Göteborg och resultatet skiljer en hel del från min Behringer.
(Nu har jag gjort egna korrigeringsfiler till min mick från jämförande mätningar i samma position så nu skiljer nog mindre.)

Nu har ju du ett mer komplext system med aktiv delning osv så du kan ju styra ljudet på många fler sätt än jag, jag styr klangbalansen i systemet med målkurvor i Dirac. Hornen här är passivt delade.

johan.björklund Posted - 2015/09/15 : 11:12:01
Mätte upp idag igen med en större inmätningsyta och nu börjar det likna något
Där är pros and cons som med allt men det är tillräckligt bra för att jag har blivit nyfiken.

Jag mätte upp allt och ska göra en ren 2,1 mätning med micken pekandes mot högtalarna.
Även med kalibreringsfil så är där skillnader mellan 0-90 grader.
johan.björklund Posted - 2015/09/14 : 19:10:02
Har en Umik med 90 och 0 graders kalibreringsfil.
Finns absolut inget som säger att jag vill ha Dirac då jag har kommit så pass långt med rummet och med Minidsp nano.


Se sista sidan i min Medlemstråd så ser du hur det är uppbyggt.
Det är inte heller säkert jag kan nyttja Dirac för jag routar om signalen inne i Nanon. Det gör att jag inte kan flasha Nanon med Dirac utan måste köra med mjukvaruversionen
hjort Posted - 2015/09/14 : 18:56:47
Hade precis samma upplevelse. Efter två mätningar lade jag ner det och köpte V6:or istället
CH Posted - 2015/09/14 : 18:46:24
Mät lite bredare. Variera även +/- 15 cm i höjdled.
Själv har jag bara kört fåtöljmätning. Prova det också. Då har jag mätt i en sfär på ca 1 meter.

Vad har du för mikrofon o matning etc..?
johan.björklund Posted - 2015/09/14 : 18:16:25
Körde på soffan som är en 3 sits. Dom är lite otydliga med mätpunkterna i djupled. Men som jag förstår så ska det vara lite bakom/lite framför lyssningspositionen.
Körde ute på hörnen som längst ut.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000