HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En resa väster ut...Peak Consult

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2012/05/12 : 16:14:23



Har jag nått min Peak eller behöver jag en Consult
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
hecke Posted - 2012/05/29 : 08:43:13
Grymma bilder och bra reportage, tack för arbetet du lägger ner och att du delger detta för oss andra
peak Posted - 2012/05/29 : 05:11:45
Tak for din deltagelse og tak for dine opfattelser i vores showroom, vi altid kan gøre bedre, men stor tak til dine billeder, der ikke kunne gøres bedre, hvor jeg kun kan sige : World Class.

Hilsen

Peak Consult
BosseBula Posted - 2012/05/26 : 19:49:34
Superbt reportage och fenomenala foto! Tack Micke! :-)
Pac Posted - 2012/05/26 : 15:25:16
Grymt bra reportage Micke! Jätteroligt att få ta del av det! Tack!
Audionet Posted - 2012/05/26 : 11:32:00



Äntligen klar med fotograferingen och det blir min tur att sjunka ner på bästa platsen. När man kryper runt och fotograferar så får man höra hur det spelar på flera ställen i ett rum. Det brukar för mig avslöja klangen på systemet, men även upplösning och spridning. Man kan även få en god uppfattning om rummets påverkan. Jag får dock ingen uppfattning om soundstage, utplacering i ljudbild osv.

Under de åren som jag har haft ett aktivt hifiliv har min prioritering av hifiparametrarna förändrats. Grunden är den samma att jag vill bli berörd och engagerad av musiken, men jag går igång på andra saker numera. Tidigare var driv och attack parameter numero uno. Idag är det klang och tajming i musiken som intaget pole position. Givetvis så är det optimalt om jag får alla parametrarna tillgodosedda, men så är sällan fallet. Vad det gäller de olika registrernas presentation så är det basområdet som har fått den största revideringen. Från ett ideal i min hifilyssning som har varit supertight och torrt har jag efter krossreferenser med verkligheten upplevt som om dessa två inte samstämmer och en del av livekänslan går förlorad vid hifilyssnande.

För att återkoppla till denna lyssning så börjar jag med hur jag upplevde rummets inverkan. Rummet är något överdämpat för min smak och jag tror att om man mäter efterklangstiderna så kommer det att vara en stor differens mellan det övre frekvenområdet gentemot det lägre. Alla har vi rum att brottas med, därför är det rätt bra när man får möjligheten att lyssna runt i rummet och höra skillnaderna. Som alltid gäller det också att vänja sig vid system samt rum. Vi har ju oftast vår egen anläggning som referens eftersom det är det är den vi lyssnat på i många timmar. Så efter ett antal timmar av krypande så placerar jag min akter i en väl uppvärmd och nedsutten sweetspot.

Klangen som jag redan tidigare upplevt som mycket bra bekräftas direkt. Två andra parametrar som också utmärkte sig omedelbart var bredd och djup i ljudbilden, de var exceptionella! Rytmen i musiken återges med bravur och blir medryckande, men det finns en liten brasklapp i detta området som jag tillskriver rummet. När det blev mycket aktivitet i de lägre frekvenserna, många toner som skall samsas om rummet, så blev det svårare att skilja på dem. Men realismen på piano och ståbas var en fröjd att uppleva vid "nakna/ minimalistiska" upptagningar! Ett direkt anslag i musiken som får min parameter tajming att införfrias. Jag är van med ett mellanregister som placerar vokalister längre fram i ljudbilden, här är det något längre bak. Bra eller dåligt, finns det ett svar på det? De övre frekvenserna upplever jag som något avrullat och jag saknar lite av den upplösning jag känner igen från min egen anläggning, även detta vill jag tillskriva rummets påverkan, och då från den känsla av överdämpning som jag tidigare nämnde.

Jag har haft möjligheten att lyssna på en del riktigt tunga system under goda förutsättningar och jag blir lika förvånad varje gång hur olika systemen kan låta men ändå prestera en fängslande musikuplevelse! Hade jag haft möjligheten till ett Peak Consult Kepheus System så hade jag inte varit ledsen på något sätt! Det är en upplevelse att få lyssna på ett supersystem av denna rang.

När man efter en lyssning sedan får höra hur konstruktörerna har brottats med olika lösningar för att få till det enligt sin referens så imponeras jag över deras drivkraft och kunskap. Vid detta besök så berättade Per Kristoffersen, Mr Peak himself, hur han har eftersökt mer rumsinformation samt en större ljudbild i alla dimensionerna. Resultatet av den jakten har blivit dessa system med ett bastorn vid sidan. Om jag uppfattade Per rätt så var det mer optimalt att bygga på bredden i stället för på höjden för att uppnå de kriterier som han har satt upp. Ett för mig känt fenomen sedan tidigare är att det ligger mycket rumsinformation i de lägre frekvenserna vilket blev tydligt verifierat i detta system. Problemet med ett bastorn är placering inbördes mot mellanregister och diskant. Peak har löst det med en mall som högtalarna placeras efter. Håller man sig till den så är det inget problem.

För att sammanställa min upplevelse av resan till Peak Consult så kan jag summera det med två ord, Absolut Världsklass!



Jag vill tacka hela Peak för ett utomordentligt värdskap samt hela gänget från Euphonia som inkluderade mig i sin gemenskap, den här resan hade jag gärna gjort om!



Efter lite "morronmad" så åkte vi hem till Sverige och jag drömde om bastorn.
På gensyn!

Audionet Posted - 2012/05/25 : 21:33:52



Kepheus System består av 4st 8" som delas vid 100Hz, 2st 6" som delas vid 300Hz, och 2st 5" som delas mot diskanten vid 2500Hz. En komplett Chord setup backar upp högtalarna, Chord SPM 6000 monoblock, Chord CPA 5000 försteg samt Chord Red Reference CD spelare. Nu vill även jag sitta i sweetspot!
Audionet Posted - 2012/05/25 : 19:59:18



Kabellyftarna liksom bänken är av egen design och tillverkas av Peak Consult. Purist Audio används för att binda samman alla komponenter. Som ni ser så är det inget litet system, ett komplett Kepheus System väger in på c:a 825kg.
Audionet Posted - 2012/05/25 : 19:15:17



Soffan fylls på och förväntningarna är höga. Det är bara ett par fotografer som skall bli färdig och ge plats åt huvudnumret.
Audionet Posted - 2012/05/25 : 19:00:27



Nu är det så att det är inte bara en låda per kanal utan två.
Audionet Posted - 2012/05/25 : 18:57:17
Oh Yes, there's more to come!
peak Posted - 2012/05/25 : 18:41:53
undrede mig lidt, da der ikke kom flere billeder, men de er på vej
Audionet Posted - 2012/05/25 : 15:25:50



Äntligen dags för kvällens huvudattraktion!
Audionet Posted - 2012/05/24 : 19:39:42



Dessa stod i ett hörn. Avsaknaden av mellanregister gör att man misstänker att det experimenteras...









Högtalarna ser ut som ett par Typhoeus, men vid en närmare titt ser det ut som om de är döpta till Momentum. Det är första gången jag ser det ljusa träslaget på ett par Peak Consult högtalare och jag måste säga att det ser läckert ut!
Audionet Posted - 2012/05/24 : 19:08:55



Zoltan V Signature har blivit uppgraderad med bättre internkablage, delningsfilter samt bestyckning. Nu har jag ingen aning om hur Zoltan i standardutförande låter, men det här lät mycket lovande. Jag gillar även finishen i helt svart. Den som är skarpsynt ser att det sitter ett par Finite Elemente Cerabase under högtalarna, något jag såg genomgående.
Bardis Posted - 2012/05/24 : 16:15:21
Pink floyd Back catalogue. Mycket fyndigt. Vill ha en sådan tavla.
johan.björklund Posted - 2012/05/24 : 15:48:54
Den där PF tavlan är ju hur läcker som helst, nån som har info om den?
Och du håller fanan där den ska vara Micke, högt - Väldigt Högt :D
Audionet Posted - 2012/05/23 : 21:49:05



Så backar vi ut för att få oss en helhetsuppfattning. Jag var inte ensam fotograf på denna resa, Euphonia var också på plats. På bilden ser ni Timbre in action.
Audionet Posted - 2012/05/23 : 21:39:45
Tack grabbar det värmer!
Micke65 Posted - 2012/05/23 : 21:20:48
Helt fantastiska bilder!
Mats h Posted - 2012/05/23 : 20:31:26
Vilka fantastiska bilder!! Nu ligger smörrebrödsbilden som "skrivbordsunderlägg" på firmadatorn!!
peak Posted - 2012/05/23 : 18:45:19
Tak Audionet, det varmer vores hjerter
Audionet Posted - 2012/05/23 : 18:21:32



Här inne spelades det silverdiskar på en EMMLabs Meitner Design CDSA. Den har möjlighet att spela både CD och SACD.
En okulär besiktning var nödvändig för att säkerställa information om hårdvaran.
Audionet Posted - 2012/05/23 : 17:14:07



ASR Emitter II Exclusive Version Blue fick äran att driva Zoltan V Signature. Matchningen verkade vara perfekt, jag har för egen del nog aldrig hört ASR spela så trevligt som det gjorde i detta rum.
Audionet Posted - 2012/05/23 : 09:50:50
U1, det är faktiskt samma högtalare så när på som att den ena är den vänstra och den andra den högra. Jag ser att på den första bilden så är där en spegling i diskanten som gör att man lätt kan tro att det är en ringradiator.
emanuelgbg Posted - 2012/05/23 : 09:17:38
Hur ser du att det är olika diskanter? Ser lika ut i mina ögon..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000