HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Audacious Mediespelare(Ubuntu/Linux)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Labbe Posted - 2011/10/20 : 22:24:58
Audacious är en gratis audio-spelare som fokuserar på låga hårdvarukrav, hög ljudkvalitet och har stöd för en massa olika format.
Spelaren är primärt designad för att köra på POSIX kompatibla system så som linux, men viss support finns för windows.

Format som hanteras:
MP3
Advanced Audio Coding (AAC and AAC+)
Vorbis
FLAC
Wavpack
Musepack
TTA (codec)
Windows Media Audio (WMA)
Apple Lossless (ALAC)

Output moduler som stödjs:
Alsa
Pulse
OSS
SDL
Jack


Har man precis bytt från Windows till linux och är van vid Winamp eller Foobar2000, så är denna spelare att rekommendera, då man kan välja utseenden som liknar just dessa spelare.






Hur man installerar:

Det finns två sätt att installera Audacious, det ena är via softwarecenter (om man använder någon utav Ubuntu varianterna)
Det andra är via PPA och terminalen.

Om man vill vara på den säkra sidan och ha en stabil utgåva så väljer man Softwarecenter. Nackdelen med detta är att man inte får med alla funktioner.
Vill man ha det senaste, så väljer man PPA.

Handhavande:
Som sagts tidigare så är spelaren väldigt enkel att lära sig, speciellt för de som är vana att arbeta med Winamp eller Foobar2000.
Det följer med en del plugins vid installationen, bla en sample rate converter.





Input emottages tacksamt.
Edit: output modules
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Labbe Posted - 2011/10/20 : 22:53:25
Alsa och OSS är de modulerna som jag vet att audacious stödjer. Kan se om jag hittar fler.

Jag har inte kommit så långt i mitt anpassande av burken än, så jag kan tyvärr inte svara på det.
martinsson Posted - 2011/10/20 : 22:34:04
Mkt bra labbe, själv kör jag vlc under Linux Mint 11 och tycker det funkar kalas, vilka output moduler stöder Audacious ? pulseaudio, alsa, oss etc ?

Jag frågar för att jag just nu undersöker hur man trimmar pulseaudio till realtidsprioritet, och sedan kör allow realtime priority i vlc med pulseaudio output module, kan audacious göra något liknande ?

Vad man sedan vinner på detta ifall man inte har någon -rt kärna är ju även det intressant, om ens något ?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000