HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Det kom en kartong...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Quadophile Posted - 2009/04/09 : 15:14:11
...men när jag öppnade den så var det svårt att se vad det var i den:



När jag fått bort all luftfylld plast så låg det en förskrämd liten låda i ena hörnet:



Härligt!!!

Så här ser den ut på närmare håll:



Den är både audiophile och Hi Fi!



Det känns tryggt!

När man öppnar kartongen i ena ändan skymtar en snygg ask:



Mmmm. Aluminium! Snyggt!!



Då öppnar vi väl asken...



Där i mitten ligger ju skönheten!



Fast är den så snygg egentligen

Välutrustad är den i alla fall. Med skruvar och muttrar...



...och borste och mejsel...



Jo en viss robust charm har den väl ändå:



Nu återstår att se hur den låter.
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eref Posted - 2009/04/17 : 19:37:54
Skall prövas, Pac!
Kom att tänka på en annan sak apropå mustaschborsten.
Om inte jag drömt det så tillverkade Decca en gång i tiden en sådan
borste som gick att koppla på vilken pickup som helst. Har t.o.m. för mig att jag hade en sådan i min ägo och att den var bra.
Nån annan som minns? Kanske fortfarande finns nånstans?
Tror jag använde den ihop med en Ortofon Concorde pickup.

Om Shurepickuppen spårar så bra verkar det ju dock onödigt att använda
borsten.
Pac Posted - 2009/04/14 : 20:24:49

Man kan använda sprit (för utvärtes bruk) för att göra rent både Decca-borstar och pickup-mustascher. Jag har använt både IPA och T-röd med framgång.
Quadophile Posted - 2009/04/14 : 19:04:34
quote:
Jag tror inte det är någon DJ-pickup.
Nej, du har nog rätt. Det verkar som om Shure helt enkelt har gjort så att de har placerat allt som har med pickuper att göra i någon "DJ-division" eller liknande.

quote:
Men det här är nog en "vanlig" och väldigt fin pickup.
Jag börjar luta åt att du har ganska rätt

quote:
Apropå borsten. I optimala fall på den perfekta skivan anses väl ljudet vara bäst utan borste men i 9 fall av 10 är det bättre med borsten är min erfarenhet av pickupper med borste.
Okej. Jag har kört nästan helt utan än så länge. Till och med den skeva skiva som kastade av sig Klyden (som jag nämnde ovan) klarade M97:an galant även utan nedfälld borste!

quote:

En varning är att man skall vara försiktig med att få fingrarna på borsten eftersom den liksom t.ex. Deccaborsten är väldigt känslig för detta och då är mycket svår att rengöra. (Har själv gjort misstaget att försöka pilla bort damm med ett finger.)
Tack för varningen! Ska försöka tänka på det.
Eref Posted - 2009/04/14 : 18:21:42
Jag tror inte det är någon DJ-pickup. Fick för mig att Shure mest
tillverkade såna på senare tid...Men det här är nog en "vanlig" och
väldigt fin pickup.
Apropå borsten. I optimala fall på den perfekta skivan anses väl
ljudet vara bäst utan borste men i 9 fall av 10 är det bättre med borsten är min erfarenhet av pickupper med borste.
En varning är att man skall vara försiktig med att få fingrarna på borsten eftersom den liksom t.ex. Deccaborsten är väldigt känslig för detta och då är mycket svår att rengöra. (Har själv gjort misstaget att försöka pilla bort damm med ett finger.)
Quadophile Posted - 2009/04/14 : 00:00:06
quote:
Fungerar utmärkt men man får ta med den i beräkningen när man ställer in nåltrycket.

Precis. Med nedfälld mustasch ska man öka nåltrycket med 0,5 gram.
Quadophile Posted - 2009/04/13 : 23:50:50
Eref:
quote:
Är puppan en DJ-variant?

Ingen aning. Skulle inte tro det. Hur vet man det?
Quadophile Posted - 2009/04/13 : 23:48:49
quote:
Varför har pickupen en upp/ner-fällbar mustasch? Hur använder man den?

Jag svarar med ett nytt citat från manualen:


Den ska tydligen göra en del nytta vid skeva skivor. Vi får väl se...
Faktum är att jag i eftermiddags hittade just en perfekt skiva att testa på. Den är så bugglig att den bokstavligen kastar iväg min Klyde flera millimeter. Ska bli intressant att se om borsten har nån effekt så att shuren spårar säkrare.

Jag har testat den som dammsamlare och den funktionen sköter den helt okej. Det fastnar helt klart mer damm på borsten än på nålen om man kör med nedfälld mustasch. Inte så konstigt kanske.

Sen återstår det att se om den avhjälper statisk elektricitet också. Får se...
Jag återkommer med besked...

Och så är den alltså också bra att ha om man brukar tappa pickupen ner på skivan
Eref Posted - 2009/04/13 : 23:34:24
Hupp! Vilken kanonanläggning i din dotters rum!
Det var det värsta.

Mustaschborsten av kolfiber är väl till både för att hålla rent
och hjälpa till med spårningen. Liknande fanns/finns väl på både
Pickering och Stanton. Fungerar utmärkt men man får ta med den i
beräkningen när man ställer in nåltrycket.

Vilka fina bilder. Är puppan en DJ-variant?
Pac Posted - 2009/04/13 : 23:10:35

Tur att trevnaden kunde räddades. Det hade ju varit illa om den gått förlorad på grund av att litet test.

Varför har pickupen en upp/ner-fällbar mustasch? Hur använder man den?
Quadophile Posted - 2009/04/13 : 20:43:16
Okej, nu fortsätter vi med lite mer pickupporr. Vi backar några dagar till monteringen.

I den medföljande manualen föreslås det att man ska montera pickupen med skruvarna underifrån - "to provide maximal record clearance"!



Jo, det är väl bra, men det är ju knappast skruven som riskerar att först ta i skivan.

Men det är väl bäst att följa manualen. Fast jag tog skruvarna som kom med tonarmsskalet i stället. Snyggare med svart tycker jag:



Och så hade jag en 3mm nyckel som passar muttrarna. Muttrarna som kom med puppan är mindre - kanske 2mm - och jag har ingen så liten fast nyckel.

Ska vi så avsluta med två porträttbilder.
Först en i helprofil:



Det blir lite utstående framtänder på något vis. Fast egentligen är det ju en mustasch.

Och så till slut en charmörbild i halvprofil där tangorabatten syns i all sin prydno:





Nu får det vara nog med porr för ikväll.
Quadophile Posted - 2009/04/13 : 18:21:39
Jag får väl berätta hur det gick igår när jag skulle lyssna in mig lite mera på min M97xE.

Jag testar den i min DIY-moddade Pioneer PL-12D. Den ser ut ungefär så här (fast på bilden sitter en Nagaoka ML-11 på armen i stället):



Observera att Ikeakatalogerna och betongplattorna ingår i modden - hela receptet finns förresten i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73853

Min fru är inte helt fördomsfri och tycker inte att den här ska få stå i vardagsrummet. Rent allmänt är hon lite emot två vinylspelare i vardagsrummet och mer specifikt har hon fördomar mot den här skapelsen.

Men min dotter är bortrest och kan inte säga så mycket, så jag beslöt att utföra en del testande i hennes rum:



Hon har ett hyfsat system med Quad 66 + 67CD + 405 + Rogers LS3/5a.

Problemet var bara att hon bredvid sin lyssningsfåtölj har en hemtrevnad som balanserad vanskligt på en liten pall...

Eftersom jag inte är någon actionfotograf missade jag själva olyckan...

Men efter livräddningsaktionen såg det ut så här:

och så här:


Men idag ser hennes hemtrevnad nästan ut att kunna klara sig:



Nå det här var en parentes. Jag får be att få återkomma med mer pickuprelaterade bilder så småningom.
Quadophile Posted - 2009/04/13 : 14:05:46
Oj! Mitt pickuppackningsinlägg har uppgraderats till en bildtråd

Bäst jag funderar ut lite mer bilder att komma med då...
Pac Posted - 2009/04/13 : 09:50:06
Intressant bildberättelse du gör Quadofile.

Jag flyttar den till "Bildreportage - HiFi" så att den inte "drunknar" i vanliga diskussionstrådar.
Quadophile Posted - 2009/04/13 : 09:27:07
Kul att ni gillar bilderna

NtR, jag får väl säga att dina kommentarer om Shure tidigare bidrog till att jag var sugen på att testa denna. Så det är lite ditt fel alltså

Har inte hunnit lyssna så mycket under påsken, men än så länge klart lovande. Den här puppan låter ju faktiskt riktigt bra direkt ur sin kokong ... ähh, kartong
Försöker återkomma med mer intryck senare...
NtR Posted - 2009/04/12 : 22:06:38
Ett klokt val tror jag, snygga bilder förresten. Visst blir man glad över ambitiösa tillverkare?
pick-me-up Posted - 2009/04/11 : 17:43:33
Tack för dina fina bilder, Quadophile!

Det värmer i själen att se att det finns andra som gillar detta anrika märke. I prisklassen borde den vara ett av de bästa köp om man gillar MM.
Bubbel Posted - 2009/04/10 : 23:09:48
quote:
För V15 är det värre
- även om Svalander har piratnålar till modell 3.


Det har han men jag kommer att köpa från Jico http://www.export-japan.com/marketing/stylus/ som har fått lysande recensioner för sina SAS nålar.

Shure har något som man saknar oftast hos andra pickuper jag upplever att det är helheten och inte någon särskild parameter som sticker ut.

anders
Quadophile Posted - 2009/04/09 : 17:19:14
När den är uppfälld ser den mer ut som en tangorabatt.

Men den här rackarn tillverkas väl ändå fortfarande
Jag köpte den i alla fall ny från http://www.thomann.de.
Den listas visserligen som DJ-tillbehör, men det behöver man ju inte bry sig om

För V15 är det värre
- även om Svalander har piratnålar till modell 3.
Bubbel Posted - 2009/04/09 : 16:26:15
Nä den har tuppkam .

Det är en trevlig pickup den där.

Shure kan man lita på det som är sorgligt är att de slutade tvärt med pickup - nål tillverkningen och lämnade ett stort antal anhängare på bar backe när nålarna tog slut. Dock har en japansk firma tagit ansvar och tillverkar nålar med samma högakvalitet som Shure hade.

Visst de tillverkar numera enbart pickuper till DJ bruk men de fungerar inte så bra till våra skivspelare då de kräver väldigt högt nåltryck.

Jag har både V15 type3 och en lätt moddad M75 type2 som används flitigt men V15 skulle behöva en ny nål.

anders
Vox Posted - 2009/04/09 : 15:52:49
En skäggig pickup.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000