HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad säger lagen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
JWO Posted - 2008/10/12 : 10:06:39
Om jag har lagt in mina cd album på hårddisk. Får jag då ge en digital kopia till min familjemedlem eller vän?

Hur sträng är lagen, var går gränsen?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gemeni Posted - 2011/07/19 : 14:14:37
Den vil jag gärna ha en kopia på!
Cyberpunkare Posted - 2011/07/17 : 06:32:12
Vet inte om det är helt OT men vill tillägga vad Soundbrigade tar upp.
Jag hittade en kopia på original master tape av Pink Floyd Dark side of the moon på nätet. Det var en helt orörd kopia i 4 kanals stereo samt utan några som helst komprimeringar. Detta finns inte att köpa i handeln men måste anses vara en kulturgärning att spara till kommande generationer.
bmxx Posted - 2009/04/20 : 11:11:26
det finns andra modeller för artister att tjäna pengar på, och skivbolagens vara kanske börjar bli ett icke vara.

det verkar som att den stora massan har beslutat att skivbolagens sätt att tjäna pegar är förlegat, demokrati i marknadsekonomi. att sedan skivbolagen kämpar emot deras undergång känns ju mer som en naturlag än ett sätt att bekämpa brottslighet.

var det inte dr.dre som försökte stämma nån reggae snubbe för att han hade dubbat en låt från the cronic plattan.
snubben svarade enligt historien lite kaxigt och en smula nonchalant att han kunde ju gärna komma ner till kingston och försöka få sina pengar.
soundbrigade Posted - 2009/01/25 : 10:58:11
Jag ville bara peka på det trista med musikindustrin. Det är som att mata oss med ricinolja och sedan förbjuda oss att gå på dass, fast lite tvärtom. De vill klämma åt alla som lyssnar på musiken obetalandes, men ger oss inte möjlighet att få tag i en hel del av musiken.
Att jag själv anser att att det där med immateriella rättigheter är skit, varken kan eller vill jag uppge såsom varande skäl till mitt kriminella beteende. Däremot har jag ofta bara två val, att illegalt ladda ner min favoritmusik eller avstå.

Vad gäller biblioteket, lånar jag ur deras samlingar och tar en kopia om det verkar vettig musik, detta får jag göra. jag byter också skivor med en kompis som jobbar där, det är också tillåtet.

Men jag poängterar återigen att musik jag vill ha köper jag om jag kan. Jag ser ingen anledning att sitta hemma och lyssna på musik som man strippat på 90% av musikinformationen (MP3) och inte känns det kul med en bränd CD med handskriven text och ett blaskig omslag. Det ska vara den riktiga och äkta varan.
Pac Posted - 2009/01/24 : 22:23:05

Soundbrigade, om du står inför dommarskranket tror jag varken "jamen den gick ju inte att få tag på!" eller "Men jag går ofta till biblioteket så jag räknar det som en vän" fungerar. Men vad vet jag? Jag är inte jurist och kan alla svaren. Men det känns för osäkert för mig. Jag tar inte den risken heller.
millenniumking Posted - 2009/01/24 : 20:55:48
quote:
Däremot laddar jag ner (och fildelar i min tur eftersom jag använder fildelningsprogram) musik som INTE går att få tag i längre. Och där tycker jag det riktigt stora problemet ligger. Enda sättet att få tag i Flea/Fripp/Gunn/Rimittis underbara ska-platta är att illegalt ladda ner den och då får jag den dessutom i usligaste av usliga skick (MP3). Jag hade gladeligt mot betalning tankat ned plattan i wave-format eller handlat den "nedtankad" i en musik-tankaffär (som har direktkontakt med skivbolagen) och då dessutom fått omslaget med på köpet.
Med detta som bakgrund vill jag bara säga att somliga "tvingas" att idka kriminell verksamhet för att få tag på sin musik. Fast det här är kanske en helt annan diskussion.


Är man villig att hosta upp lite slantar kan man ju få tag på i princip alla album man någonsin önskat sig - inte minst i begagnad version. Är det en "mänsklig rättighet" höra all musik som spelats in fast den är utgången ur sortimentet? För mig är jakten en stor del av tjusningen med musik, plötsligt hittar man den platta man velat ha i flera års tid och då är lyckan total. Själv laddar jag faktiskt aldrig ner av princip, men jag vill inte heller klanka ner på de som ibland gör det. Jag köper hur som helst så mycket musik att jag inte ens hinner lyssna på det jag köper trots att 3-4 timmar om dagen aktivt går ut på att lyssna på plattor. Synd att man måste jobba, annars hade man ju haft fler timmar på sig att lyssna...

Jag kommer ihåg när jag var ung och denna slogan fanns tryckt på många av de plattor jag då skaffade: "Tape trading is killing music!" Diskussionen är ju inte direkt ny!
milesahead Posted - 2008/12/22 : 21:49:55
Biblioteken betalar väl för utlåningen? Författare får i alla fall nån form av schablonsumma från bibliioteksutlåningen.
soundbrigade Posted - 2008/12/03 : 15:00:24
Jag gör likadant - byter musik med vänner. Jag lånar sedan musik på biblioteket och kopierar (om musiken är bra ) eller köper ett original (om musiken är mycket bra ).

Däremot laddar jag ner (och fildelar i min tur eftersom jag använder fildelningsprogram) musik som INTE går att få tag i längre. Och där tycker jag det riktigt stora problemet ligger. Enda sättet att få tag i Flea/Fripp/Gunn/Rimittis underbara ska-platta är att illegalt ladda ner den och då får jag den dessutom i usligaste av usliga skick (MP3). Jag hade gladeligt mot betalning tankat ned plattan i wave-format eller handlat den "nedtankad" i en musik-tankaffär (som har direktkontakt med skivbolagen) och då dessutom fått omslaget med på köpet.
Med detta som bakgrund vill jag bara säga att somliga "tvingas" att idka kriminell verksamhet för att få tag på sin musik. Fast det här är kanske en helt annan diskussion.
Pac Posted - 2008/10/25 : 21:39:39
quote:
Så det är alltså helt lagligt att köpa en cd ny, rippa den och dumpa den genast på Tradera eller ePay en tia billigare? Låter mysko. Tror att "några" exemplar också gäller antalet olika skivor. Att rippa hela sin cd-samling och sedan dumpa den på nätet som en del numera gör, tycker jag låter föga lagligt. Likaså att systematiskt köpa en skiva, ta en kopia och seda sälja skivan vidare...


Zombie, i länken ovan, sista stycket, kan man läsa följande "Om man medvetet eller av grov oaksamhet bryter mot upphovsrättsreglerna kan man bli straffad..."
Det känns som om det du beskriver klassar bra in i den beskrivningen. Det är helt upp till var och en men jag skulle då inte vilja hamna i den bevisbördediskussionen. Hela det här området är så luddigt att det är svårt att komma helskinnad ur en sådan diskussion.

För min del känns det som att det är bättre att inte ta risken. Jag byter bara musik med vänner.

henrickpettersson Posted - 2008/10/25 : 18:58:40
quote:
Så det är alltså helt lagligt att köpa en cd ny, rippa den och dumpa den genast på Tradera eller ePay en tia billigare? Låter mysko. Tror att "några" exemplar också gäller antalet olika skivor. Att rippa hela sin cd-samling och sedan dumpa den på nätet som en del numera gör, tycker jag låter föga lagligt. Likaså att systematiskt köpa en skiva, ta en kopia och seda sälja skivan vidare...


Även om det skulle vara olagligt hur skulle polisen kunna bevisa att du gör något olagligt? Skulle vilja se den argumentationen som olagligförklarar att man säljer egendom som man köpt på laglig väg.

Till att börja med ville väl skivindustrin att man bara skulle äga rättigheten till just den skivan, ville man ha en extra kopia fick man köpa en ny skiva.



Zombie Posted - 2008/10/25 : 18:40:33
Så det är alltså helt lagligt att köpa en cd ny, rippa den och dumpa den genast på Tradera eller ePay en tia billigare? Låter mysko. Tror att "några" exemplar också gäller antalet olika skivor. Att rippa hela sin cd-samling och sedan dumpa den på nätet som en del numera gör, tycker jag låter föga lagligt. Likaså att systematiskt köpa en skiva, ta en kopia och seda sälja skivan vidare...
Mickeman Posted - 2008/10/15 : 15:56:51
Lagen gör en tydlig skillnad på musik-cd och datorprogram så den jämförelsen håller tyvärr inte, vidare ingår du inget licensavtal när du köper en CD.

Det vi talar om här är "Framställning av exemplar för privat bruk"

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några
få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära
verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast
avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat
omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än
privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett
verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts
eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §.
Lag (2005:359).


Som jag ser det säger lagen inget om att du behöver äga materialet utan att det är helt ok att kopiera från en vän eller från bibioteket [Edit: Bibliotek nämns ju faktiskt inte, lån från vän ja men... ]. Däremot är lagen tydlig att det du kopierar inte själv får vara en kopia utan måste vara ett "ärligt" exemplar. Du får alltså inte kopiera vidare det du själv kopierat av andra.

Mvh Mikael

Pac Posted - 2008/10/15 : 11:14:33
Tack för en bra genomgång av ett svårt ämne.
Det är svårt att vet vad som gäller. Men hjälpen finns ju här!

Ett riktigt bra ämne som jag "klistrar" så att fler kan ta del av visdomen.
Zombie Posted - 2008/10/15 : 09:30:57
Om man säljer skivan har man förverkat rätten att behålla sina kopior. Att kopiera sina CD till HDD och sedan sälja skivorna är lika med piratkopiering. Tveksamt om man får spela kopior och original samtidigt på olika platser...en del licenser för dataprogram tillåter att man installerar en licens på flera datorer, men man får inte använda dem samtidigt.
matte76 Posted - 2008/10/15 : 07:39:50
Mindre krångel med vinyl? Knappast va? vad gäller kopiering kanske (det går ju inte att "bränna" en vinylskiva ), men inte på alla andra sätt...
ztenlund Posted - 2008/10/14 : 23:09:12
Jo, men iom att skivorna inte följer Red Book-standarden är de ju faktiskt inte en riktig ljud-cd och det finns (som många märkt) ingen garanti för att de ens går att spela upp.
Magils Posted - 2008/10/14 : 22:03:04
quote:
Är det inte copyskyddade skivor som Inte räknas som Cd ??


De följer väl inte Philips standard och får inte ha "Compact Disc" symbolen....men de kan kallas CD likafullt. Förkortningen är inte skyddad.

edit: felsnavning
OcA Posted - 2008/10/14 : 21:43:39
Freddie Boy -> Ja, för att ställa in en LP-spelare på rätt sätt är ju gjort på tre minuter...

Förstår din poäng dock och kan hålla med dig... Det är mysigt med vinyl!
Pac Posted - 2008/10/14 : 20:50:20



Freddie Boy Posted - 2008/10/14 : 20:47:48
håll er med Vinyl skivor, mindre krångel.....
johan.björklund Posted - 2008/10/13 : 12:07:43
quote:
Detta betyder således att om jag behöver knäcka spärren för att få ner skivan på mitt arkiv för att därmed kunna streama till klämboxar så är det OK!


Är det inte copyskyddade skivor som Inte räknas som Cd ??
Mickeman Posted - 2008/10/13 : 11:19:29
Angående Petters fråga, så här tolkar jag det.

Att få kopiera cd-skivor är inte att ses som en rättighet för privatpersonen utan en inskränkning i rätten till verket för upphovsmannen, se lagtext, 2 Kap. Inskränkningar i upphovsrätten
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1960:729

Upphovsrätten till ett musikverk sträcker sig inte till privatlivet och det är av den anledningen som det är tillåtet att göra en kopia för privat bruk till sig själv och sina vänner i ett fåtal exemplar (fåtal är just fåtal, 3-4-5 stycken) av skivor man själv köpt eller lånat av sina vänner.

Rätten att som privatperson kopiera film och musik är (återigen enligt min tolkning) alltså inte kopplat till om du fortfarande äger skivan eller inte, utan är en effekt av att upphovsrättsinnehavaranen inte har upphovsrätten i privatlivet.

Mvh Mikael

Magils Posted - 2008/10/13 : 10:28:06
Mickeman kan du förklara ditt andra 'ja' dvs. det som avsåg Petters fråga. Jag kan inte finna stödet för det? Den ursprungliga nyttjanderätten sägs väl upp iom att den säljs vidare?


quote:
Ibland kan kopieringsspärrar hindra att man tittar eller lyssnar på en cd- eller dvd-skiva, t.ex. i sin dator. I sådana fall får man bryta spärren för att kunna lyssna eller titta på det som finns på skivan.


Detta betyder således att om jag behöver knäcka spärren för att få ner skivan på mitt arkiv för att därmed kunna streama till klämboxar så är det OK!
Magoo Posted - 2008/10/13 : 09:48:47
Lite otydligt också vad som räknas som vän. Om jag inte är helt felunderättad så är det ok att låna skivor från bibloteket och göra en kopia. Är bibloteket min vän? Kanske är man vän med alla som man får saker av?.
OcA Posted - 2008/10/13 : 09:28:36
Lagen är rätt rolig... Om du däremot lägger upp din digitala kopia på DC++ och din vän tankar ner den gör ni er båda skyldiga till brott mot upphovsrättslagen... Sverige är fantastiskt!

Hur är det om man har en FTP server där all musik ligger och man delar ut konton till sina vänner? Är det samma regler då, eller har man gjort sig skyldig till "piratbrott" då?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000