HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 CV Stroker 18 tappat bashorn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Amazon Posted - 2008/05/21 : 22:41:50
För ett par år sedan så konstruerade jag och en kompis en basreflexlåda till min Cerwin-Vega Stroker 18" bas. Målet var en låda för musikbruk som skulle spela riktigt djupt och samtidigt högt. Simuleringarna gav ca 120dB maxljudtryck ned mot 22Hz.

Lådan fungerade enligt förväntningarna men efter att den använts ett tag så började vi inse att den låga avstämningsfrekvensen prioriterade bort en hel del ljudtryck över 35Hz där nästan all basen i musik faktiskt ligger. Det är trevligt att ha marginaler till godo när man drar på lite.

Planer på en ny låda började smidas. Min kompis har nyligen läst en del om så kallade "tappade horn" och simuleringar på basen med ett sådant verkade lovande så för att testa principen så har vi nu byggt en testlåda i 22mm spånskiva.

Här är en bild på lådan under monteringen när baksidan, ena sidan och stagen inte har monterats:


Och här med basen monterad:


Här är simulerad känslighet vid 2.83V in (strålning i halvsfär):


Riktigt hög känslighet med en peak vid 40Hz som eventuellt kan behöva lite eq. Resterande peakar kan man filtrera bort med lågpassfilter.

Beräknat maxljudtryck:


Maxljudtrycket är över 10dB högre än för basreflexlådan enligt simuleringarna. Lådan blir på ca 260 liter jämfört med den förra som var på 185.

Kan efter en del tester intyga att hornet fungerar riktigt bra. Tyvärr så är jag inte så populär bland grannarna längre. Deras kristallkrona lossnade från taket när jag spelade för några veckor sedan. Om det beror på mitt spelande eller att den var dåligt monterad låter jag vara osagt men det är lite småroligt att man kan få hela huset att vibrera så det känns i fötterna, även flera våningar ner. Spelar på bra mycket bättre än då den satt i basreflexlådan, inte för att den fungerade dåligt då heller. Det som begränsar nu är CD spelaren som hoppar när jag drar på för mycket

Här finns lite parametrar på basen för den som är intresserad:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/apstkr18D2.pdf

Programmet som användes:
http://mywebsite.bigpond.com/dmcbean/

Så här såg den gamla lådan ut. Basen i sig väger drygt 18 kilo:
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2008/05/24 : 20:07:41
Nu har jag provat med samma elementparametrar som du...

Kan säga att du har optimerat ditt horn efter maximal verkningsgrad och det har du lyckats bra med.

Om du kan avvara 3 dB kan du utöka frekvensresponsen ner till 30 Hz.

Prova med
S1 = 400
S2 = 444
S3 = 813
S4 = 900

L12 = 34
L23 = 238,5
L34 = 47,5

Dessutom jämnar frekvensgången ut sig
Amazon Posted - 2008/05/23 : 19:36:09
Blir tyvärr ganska svårt att ändra på skruven i och med att elementet sitter monterat med framsidan inåt. I så fall måste man ta isär lådan

Funderar på om man skulle kunna bygga hornet på något smart sätt så framsidan blir tillgänglig. Har inte möjlighet till att mäta med sidosystemet tyvärr. Min kompis har tagit hem sina prylar och mina B&W Signaturer hade nog inte fått följa med på någon fest ändå
dmr Posted - 2008/05/23 : 19:21:14
Det ser ju riktigt bra ut! Om du mäter med sidosystem också, hur påverkas kurvan då?

Den där skruven påverkar garanterat Q för elementet. Labba lite så vi får se
Amazon Posted - 2008/05/23 : 16:37:42
Det finns en justerskruv på elementet men jag har inte vågat pilla på den. Har mätt lite på basen och jämfört med den gamla lådan. Mätningarna är gjorda på lyssningsplatsen i mitt rum och det verkar väl inte så dumt tycker jag. Den gula kurvan är hornet och den gröna basreflexlådan. Lådorna har naturligtvis varit placerade på samma plats och inga inställningar har ändrats. Avsevärd skillnad i känslighet verkar det som




dmr Posted - 2008/05/23 : 14:39:18
Hmm, är det inte Stoker serien som kan anpassas efter låda?
Har för mig att det går att påverka T-S parametrarna mekaniskt på något sätt. Isf vore det kanske läge att först optimera elementet för ett tappat och sedan simulera Men du kanske redan har fixat?

Viktigt också att kolla upp fasgågen. Jag har lite problem med att anpassa mitt horn till rum och filter och jag tror att fasgången är en stor bov i dramat.

Mv. David
Amazon Posted - 2008/05/22 : 22:16:24
Har du lust o slänga upp lite bilder på din simulering?

PetterPersson Posted - 2008/05/22 : 19:29:32
Jag får inte samma simulering som du, kan du lägga upp en bild på Input?
Amazon Posted - 2008/05/22 : 19:25:06
Låter bra det. Om någon har tid och lust att räkna lite så och kanske även ge förslag på förbättringar man kan göra så vore det tacksamt. Verkar som sagt fungera riktigt fint men det kanske kan bli bättre
Zalve Posted - 2008/05/22 : 08:33:21
Mätningas som gjordes på en 18" i TH, visade att de var väldigt lika simuleringarna.
Visst, rummet kommer att lägga till lite,
Amazon Posted - 2008/05/22 : 08:07:16
Tackar! Frågan är om lådan inte går lite djupare än simuleringarna visar, eller också är det bara rummet som gör det. Vi får göra mätningar så småningom för att se hur det egentligen blev. Bl, mms kan man väl räkna fram med hjälp av värdena i databladet? WinISD får Bl till 43,03535 Tm vid seriekoppling, och Mms till 273,7 g. Kör med ett bryggat 218 steg från NAD och det fungerar riktigt bra. Borde väl kunna leverera en bit över 1KW kontinuerlig effekt vid 4 ohms last. Verkar vara slaglängden som begränsar maximala ljudtrycket enligt simuleringarna men o andra sidan behöver man knappt pumpa in någon effekt för att det ska låta. Vid samma ljudtryck som innan så rör sig konen betydligt mindre.
PetterPersson Posted - 2008/05/22 : 07:14:26
Vad har du för input?

Ser inte Bl, mms/mmd eller Le på databladet...

Annars, HELBALLT
Zalve Posted - 2008/05/22 : 06:26:16
Är den dock inte lite väl högt avstämd? faller du rätt fort efter 40 Hz
tian Posted - 2008/05/21 : 23:35:54
Hehe, NIce :)
johan.björklund Posted - 2008/05/21 : 22:56:20
Galenskaper !!!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000