HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mannen som lever som han lär, HKS-träff hos Pär!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Double A Posted - 2008/05/03 : 11:09:19
Har man en övertygelse att dåligt ljud skall "bekämpas" med fysisk akustik reglering ja då finns det ingen återvändo!

Idag är det HKS-träff hos Pär Engelholm, jag har redan sett menyn, detta kommer att bli en dag i njutningens tecken
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EngelholmAudio Posted - 2008/10/28 : 20:42:45
Missade din fråga, PatrikB! Nu letar jag efter en gammal bild!

Soffan är till salu (finns på Blocket.se). Den köptes f.ö. på Karlskronamöbler. Nu är tanken än mer dedicerade hifi-sitt-anordningar!
Patrik B Posted - 2008/05/18 : 18:13:23
En fråga som nästan är OT. Var har ni köpt soffan?
EngelholmAudio Posted - 2008/05/15 : 08:50:15
quote:
I slutet på träffen så testade vi att koppla in min Sony SCD 555ES, för att se om det blev någon skillnad mot Pärs gamla Rotelspelare, hur blev då utfallet?

Jo jag blev faktiskt överaskad över hur stor skillnad det faktiskt blev, inte säkert att allt blev bättre, men det finns inget tvivel om att de olika spelarna presenterar musiken på helt olika sätt.

Roteln var mer av allt, mer topp, mer botten, men lite återhållen i övre basen/mellanregistret. Vid första lyssningen så var Roteln mer imponerande, mer tyngd i djupbasen och mer detaljer - men när ju mer man jämförde så upplevde jag att Roteln var ganska grov i presentationen, diskanten kunde låta lite forcerad och skitig.

Sonyspelaren var mer försiktig, men renare, alla detaljer finns men dom blir inte kastade i ansiktet, basen finns oxå men fokus ligger mer i anslaget, mer fokus på över basen/mellanregistret dvs det som ger "stampa takten känsla" och musikalitet. Ju mer man lyssnade på Sonyspelaren desto mer upplevde jag den som mer korrekt och roligare - detta är ju som sagt min maskin och det kan ju vara så att det helt enkelt är det ljudet som jag är van vid? (Detta är mina egna reflektioner - övriga deltagare får gärna fylla i med vad dom tycker)...

Håller i stort sett med dig till fullo i skillnaderna, DrKim! Ett kul test som enligt mig visar att signalkällan är viktig om än inte riktigt prio ett.

Det hela lät - enligt mig - mer sofistikerat med Sony'n. I all hast missade jag spela SACD...

quote:
Jag har ju redan varit inne på de ljudliga reflektionerna av rummet och kan bara instämma i vad Anders skriver i ett tidigare inlägg. Rummet är mycket behagligt att vara i och allt som finns på skivorna och vad maskinparken tillåter komma fram - kommer fram.

Ett liten "men" är ju dock att det krävs mer av dig som lyssnare, mer av inspelningskvaliteten osv. det finns ju inga störande element som man kan skylla på, inga "bashäng" eller andra störande saker som man kan "skylla" på eller som döljer musikåtergivningen - man kan nog (precis som det skrivits om Mårten rummet?) sakna lite bas till en början, men så inser man att det finns gott om bas och att den är stram ren och djup, det som saknas är rummet inverkan helt enkelt - det kan säkert bli lite för mycket för somliga, men vi invanda kommer att älska rummet...

Jag vill slutligen återigen tacka Pär för en mycket trevlig träff och upplevelse - har ni chansen att lyssna i rummet ta den


Det "men" du skriver om är nog vanligt förekommande när man tar lite större ljudliga steg frammåt i en musikanläggning. I mina öron är det en härlig återgivning befriad från rumsproblem!

Tack för ni kom, såg, fotade, pratade, umgicks och bidrog till ytterligare en härlig HKS-träff!
johan.björklund Posted - 2008/05/14 : 23:20:02
Ni ser nöjda ut, det är det som räknas
Double A Posted - 2008/05/14 : 21:29:59
Ähh!
Hittar inget förnedrande kort på Jocke

Men jag avslutar med ett grupp kort på ett (litet) gäng nöjda "gubbar".


Ursäkta den usla kvaliten
Zalve Posted - 2008/05/14 : 21:23:58
verkar som ni hade kul grabbar,, ni får som oftast klara er utan mig i klubbstugan.
Gôtt att se att det verkar fungera
Double A Posted - 2008/05/14 : 21:18:37
Ja det var en härlig "lek-lördag", tack Pär!

Tack snälle Jocke för att du visar mig från min bättre sida, jag får nog rota igenom minneskortet och se om jag inte har något "fint" kort på dig oxå!
B-200 Posted - 2008/05/14 : 13:54:14
trevligt reportage.
drkim Posted - 2008/05/14 : 13:10:13
Ok - bilderna är snart slut...

Jag har ju redan varit inne på de ljudliga reflektionerna av rummet och kan bara instämma i vad Anders skriver i ett tidigare inlägg. Rummet är mycket behagligt att vara i och allt som finns på skivorna och vad maskinparken tillåter komma fram - kommer fram.

Ett liten "men" är ju dock att det krävs mer av dig som lyssnare, mer av inspelningskvaliteten osv. det finns ju inga störande element som man kan skylla på, inga "bashäng" eller andra störande saker som man kan "skylla" på eller som döljer musikåtergivningen - man kan nog (precis som det skrivits om Mårten rummet?) sakna lite bas till en början, men så inser man att det finns gott om bas och att den är stram ren och djup, det som saknas är rummet inverkan helt enkelt - det kan säkert bli lite för mycket för somliga, men vi invanda kommer att älska rummet...

Jag vill slutligen återigen tacka Pär för en mycket trevlig träff och upplevelse - har ni chansen att lyssna i rummet ta den

Slutligen så vill jag bara visa ett par bilder på hur slitsamt ett bildrep kan vara (sorry Anders )...

Per berättar lite...


Men ser något, vad?


Jo Anders som leker grodperspektivfotograf






Thats all folks

Mvh
Jocke
B-200 Posted - 2008/05/14 : 12:38:22
kör på med bilderna.
drkim Posted - 2008/05/14 : 12:17:21
Intresse?

I slutet på träffen så testade vi att koppla in min Sony SCD 555ES, för att se om det blev någon skillnad mot Pärs gamla Rotelspelare, hur blev då utfallet?

Jo jag blev faktiskt överaskad över hur stor skillnad det faktiskt blev, inte säkert att allt blev bättre, men det finns inget tvivel om att de olika spelarna presenterar musiken på helt olika sätt.

Roteln var mer av allt, mer topp, mer botten, men lite återhållen i övre basen/mellanregistret. Vid första lyssningen så var Roteln mer imponerande, mer tyngd i djupbasen och mer detaljer - men när ju mer man jämförde så upplevde jag att Roteln var ganska grov i presentationen, diskanten kunde låta lite forcerad och skitig.

Sonyspelaren var mer försiktig, men renare, alla detaljer finns men dom blir inte kastade i ansiktet, basen finns oxå men fokus ligger mer i anslaget, mer fokus på över basen/mellanregistret dvs det som ger "stampa takten känsla" och musikalitet. Ju mer man lyssnade på Sonyspelaren desto mer upplevde jag den som mer korrekt och roligare - detta är ju som sagt min maskin och det kan ju vara så att det helt enkelt är det ljudet som jag är van vid? (Detta är mina egna reflektioner - övriga deltagare får gärna fylla i med vad dom tycker)...

Mycket intressant att få höra min maskin i Pärs rum i alla fall... Lite bilder?





Mvh
Jocke
drkim Posted - 2008/05/13 : 09:58:34
Hemma från jobbet igen (en vecka instängd på en båt och hemma lagom till 15 grader kallare dagar hmm), tänkte fylla på med lite mer bilder om någon är intresserad - nä spelar ingen roll förresten, bilderna kommer ändå... hehe









Ursäkta Pärs fötter - blev inte bra att beskära mer...


Kommer snart bilder på ett litet lyssningsexpriment och lite bilder på hur hårt arbete det egentligen är att göra ett bildrep...

Mvh
Jocke
EngelholmAudio Posted - 2008/05/10 : 10:06:41
Audionet:
Tackar och kul att arbetet uppmärksammas. Roligast är - vilket kanske framgått - det ljudliga resultatet!

Amatören:
Det är alla teorier på en gång. Tänkte ta tag i taket under hösten. Å magen är nog på gång...har börjat cykla från jobbet vilket är 10 km och ständig uppförsbacke. EA är såldes lite miljövänligt alternativ...
Amatören Posted - 2008/05/09 : 22:08:02
Jaha, och här har man haft det trevligt och en annan har inte varit inbjuden...Nu blir man sur!

Men allvarligt Pelle, ser djävligt bra ut! Är det alla teorierna på en gång, eller har du fler överraskningar att bjuda på?
Måste nog ta mig till världens ände (Karlskrona) och ta mig en provlyssning!

PS! Hmmm, tycker mig se en begynnande måbrakula på lilla maggen, det är till att fått det bra med Paula,va! Dags för lite motion (sa han avundsjukt!) DS!
Audionet Posted - 2008/05/08 : 08:57:03
Oj, oj, oj, ett imponerande jobb ligger bakom den trevliga integrationen.

Du har verkligen fått till en trevlig balans, Grattis Pär!

Och tack för ett intressant reportage!
EngelholmAudio Posted - 2008/05/07 : 21:52:16
Hajfi: Tack! Det är en lyx att kunna just löpa linan såhär långt...

Tack DoubleA. Mitt valspråk är "Låt inte rummet stå ivägen för musiken" och mitt rum's egenskaper är för mig starkt vanebildande!
Hajfi Posted - 2008/05/06 : 22:24:59
Grattis Pär!

Roligt att se när nån löper linan ut och samtidigt får till det estetiskt.

Mycket inspirerande.


Double A Posted - 2008/05/06 : 21:57:51
Jag tänkte ja skulle försöka mig på en liten beskrivning av ljudet i Pärs rum.
Hoppas inte det låter för #8220;flummigt#8221; men det är mina tankar och funderingar i alla fall.

Det första problemet jag stöter på är att min hjärna säger mig:
-Detta låter inte som #8220;vanligt#8221;! Den säger inte att det låter fel eller dåligt, utan bara att något är annorlunda .
Jag fick precis samma känsla när jag för en månad sedan hade glädjen att tillbringa ett par timmar i Audio Consepts level 3 rum. Jag tror det #8220;annorlunda#8221; beror på att man i sådana här rum är frikopplad från allt negativt som våra vanliga rum bidrar med och som vår stackars hjärna ska försöka filtrera/processa/tyda.
Helt plötsligt har vi inte den där jobbiga bas resonansen som brukar mer eller mindre dränka nyanserna i basen. Och från väggarna kommer inga enstaka reflekterande elaka frekvenser som vi måste #8220;mata#8221; in i vår hjärn-DSP! Utan jämt diffuserat musik.
Ett exempel, på Roger Waters skiva The Pros and Cons of hitch hiking. I första låten så hör man en del röster i bakrunden, i Pärs rum hörde jag rätt tydligt vad som sas, och inte bara mummel som brukligt!

När man efter hand vänjer sig till denna nya återgivning, blundar och låter sig följa med in i musikens förtrollade värld är man FAST!!!
Helt plötsligt hör/ser jag dom olika raderna musiker i orkestern framför mig och vem som sitter bakom vem. Och jag tror jag börjar förstå vad High-end handlar om!

Något man lätt glömmer bort är vilken bedrift Floro lyckas prestera, en liten golvare bestyckad med en 6.5#8221; bas och diskant ska inte kunna prestera ett sådant fysiskt basdjup!

Jag vet att Pär är nöjd med sitt rum och det har han all rätt att vara tycker jag, för totalupplevelsen är på högsta level!



En nöjd man
Double A Posted - 2008/05/06 : 21:04:32
Martinsson, Jag kan inte formulera det bättre själv! Håller fullständigt med dig
EngelholmAudio Posted - 2008/05/06 : 21:00:40
Tack!

En av dom roligare funktionerna i rummet är översikten över musiken/skivorna! Aldrig har jag botaniserat så mycket om på sistonde!
martinsson Posted - 2008/05/06 : 20:55:26
Otroligt snyggt, det som ger det där "lite extra" intrycksmässigt är att det finns ett par mkt goda anledningar till att det ser ut som det gör, funktion förstärker estetik.

Hatten av som bara den, detta är grymt bra gjort, proffisgare än många välrenomerade hififbutiker, snyggare än slutresultaten i heminredningsprogram, och jag kan tänka mig att ljudet höll samma nivå.

fonz Posted - 2008/05/06 : 19:26:56
Flitig som ett bi är vad du är Pär! Kul att se dina operationer. Tror säkert att du är riktigt nöjd!

EngelholmAudio Posted - 2008/05/06 : 18:57:03
Tack för besöket, DrKim och DoubleA!

Tack till alla andra i tråden - jag är riktigt nöjd med både rummet i sig, det praktiska med rummet men främst ljudet.

Ett försök till att svara på några frågor:
* Projektorn mins jag inte modellbeteckning på. 720 linjer och HDMI-ingång samt 19 dB's oljud vid cinemaläget är det som tilltalar mig utöver att själva bilden i sig är bra!

* Färgen är självvald och självmålad, men mot extrakostnad får man självklart produkterna i önskad färg. Mina krav var mörk och varm färg för att ge bra förutsättningar för projektorn/bild men också harmoni när jag vistas i rummet.

* DoubleA's genomgång av akustikprylarna är 99% korrekt vilket är imponerande minne! Det mest frapperande är just antalet 21 HH avstämda från 40 Hz till drygt 200Hz. Dessa gör massor i detta område för cello, basgitarrer, mansröster, etc. Beroendeframkallande!

* Idag är det endast två högtalare i rummet engelholm audio - Floro. Ger väldigt trevlig biokänsla.

Johan skrev:
quote:
Precis! Det är inte bara att mäta o Hiva in en massa prylar !
Det är ljusårs skillnad mellan DIY o Köpegrejer i utseende med. Rummet ser inte belamrat ut heller.
Fast det kostar att ligga på topp men det är det banne mig värt!
har du lite nuffror om vad kalaset har kostat Pär och vad du har för värden på mätningar ?

Ja det är snygga finish på produkterna - som f.ö. tillverkas i en av skandinaviens största träindustrier! Detta för att klara hålla låga priser och höga finishen på plats.

Rummet kan sägas vara Level 1.5 på den numera kända Level-skalan!

johan.björklund Posted - 2008/05/06 : 00:04:49
quote:
Jag håller med dig Johan, kan tro att det är "ett par" tanke timmar Pär lagt på detta rum.


Precis !
Det är inte bara att mäta o Hiva in en massa prylar !
Det är ljusårs skillnad mellan DIY o Köpegrejer i utseende med
Rummet ser inte belamrat ut heller.
Fast det kostar att ligga på topp men det är det banne mig värt!

har du lite nuffror om vad kalaset har kostat Pär och vad du har för värden på mätningar ?
magnus1967 Posted - 2008/05/05 : 23:07:21
Snyggt hembiorum,
hade varit kul att lyssna på,
låter säkert kanon både vad gäller film och musik

Vad är det för proj?

Kör själv bara två högtalare i min hembio (just nu).

Finns det några mer högtalare i hembiorummet än bara frontarna?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000