HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Diffusering, samt akustiktips mottages

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
niklasmagnus Posted - 2008/01/02 : 22:00:40
Hej, vet någon vart man köper de vita och grå diffuserna som finns på denna sida, samt vad de kostar?

http://www.minhembio.com/MCACC


/N
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
quakerstate Posted - 2008/02/18 : 14:29:04
Såg dessa på möbelmässan.
Tycker nog att de gjorde sig bättre på bild än i verkligheten, mitt intryck var dålig detaljkvalitet och finish.
johan.björklund Posted - 2008/01/25 : 22:51:00
ungefärliga priser exk moms

Nivå 600kr/st

Hexagon 700kr/par om 2st, en konvex och en konkav

Upyours 4st, en i varje diameter 11, 19, 27 & 35cm 500kr

Hook up 10st med krokar 800kr
staffann Posted - 2008/01/24 : 16:55:25
Kul att se akustikprodukter som ser lite bättre ur än vanligt. Kanske kan bli något när jag fått lite tips och uppmätning av mitt rum (av. t.ex. dig Johan!). Men jag misstänkter att steg 1a är en basfälla av ngt slag.
Mc Square Posted - 2008/01/24 : 16:16:20
Jag är iallafall intresserad av att veta det,Johan.
johan.björklund Posted - 2008/01/24 : 13:59:08
Jag har ungefärliga prisuppgifter på ovanstående om någon vill ha
quakerstate Posted - 2008/01/24 : 11:34:44
Om man nu vill ha nice designade prisvärda akustik produkter , kolla in nyheterna ifrån Akustikmiljö :)
Se helt ok ut enl. min mening :
http://www.akustikmiljo.se/Nyheter
johan.björklund Posted - 2008/01/18 : 12:16:00
Jag hade lovat att visa lite mätningar
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=75
johan.björklund Posted - 2008/01/06 : 23:19:10
quote:
Johan: Menar du 100ms vid RT30 eller RT60?


Samma mätning som din med x-akt samma mätvärden
niklasmagnus Posted - 2008/01/06 : 22:35:27
quote:
Finns en del man kan göra men sådant brukar kräva en del arbete vilket är något jag tar betalt för och snart får jag nog HF's administratörer på mig!



Okey, jag får återkomma till dig då när jag köpt hus och tilldela hifi ett eget rum . Lite nyfiken blir jag dock på vad du har för "skola" inom rumsakustik, jag vet ju att du bygger fina högtalare och elektronik men rumsakustik är ju inte samma sak. Självlärd eller?

Steffann: En av anledningarna till jag kanske har lite kortare efterklanstid högre upp i frekvens kan vara min 5 planabsorbenter. Jag vet dock inte anledningen till den långa tiden just mellan 500 och 1000Hz.

Det finns målvärdestider som används främst vid studiodesign (rätta mig om jag har fel) och jag tror målvärdet ligger runt 0.2sek för RT60.


Johan: Menar du 100ms vid RT30 eller RT60?

Lägger in en skiss på lägenheten här oxå, jag vet att många av er är duktiga och erfarna så jag tar gärna emot alla tips.

Det gula på bilden är planabsorbenter utav gulfibrer (eller om det var stenull) 95x600xca1200 mm3
johan.björklund Posted - 2008/01/06 : 20:55:25
quote:
Jag har mätt mitt rum lite snabbt med CARMA och elektrolytkapselmikrofon kopplad till ljudkortets mic-ingång (enklast möjliga alltså). Jämför jag mig med niclasmagnus så har jag en än värre resonans runt 40Hz. Det var ingen större förvåning. Men däremot så ser efterklangen längre upp i frekvens (säg runt 1 kHz, men brett, ingen smal resonans) ut att vara betydligt längre. Med samma inställningar på grafen som nm har ovan så försvinner inte frekvensen (<-30dB alltså) förrän efter >200ms. Vad är normalt/bra/eftersträvansvärt?


250 ms är inte dåligt mig veterligen, jag hamnar under 100 hela vägen ner till 100 Hz. Fast jag har ju trixat ganska rejält med mitt rum.
staffann Posted - 2008/01/06 : 17:24:11
Jag har mätt mitt rum lite snabbt med CARMA och elektrolytkapselmikrofon kopplad till ljudkortets mic-ingång (enklast möjliga alltså). Jämför jag mig med niclasmagnus så har jag en än värre resonans runt 40Hz. Det var ingen större förvåning. Men däremot så ser efterklangen längre upp i frekvens (säg runt 1 kHz, men brett, ingen smal resonans) ut att vara betydligt längre. Med samma inställningar på grafen som nm har ovan så försvinner inte frekvensen (<-30dB alltså) förrän efter >200ms. Vad är normalt/bra/eftersträvansvärt?
EngelholmAudio Posted - 2008/01/06 : 17:06:27
quote:
Problemet med att städa upp är att det krävs akustikprodukter som inte alltid är snygga eller möbleringsvänliga (typ helmholzrosenator). Engelholm har du några råd på produkter som skulle kunna städa upp det hela. jag kan lägga upp en skiss över rummet lite senare då jag antar att det behövs.

Finns en del man kan göra men sådant brukar kräva en del arbete vilket är något jag tar betalt för och snart får jag nog HF's administratörer på mig!
johan.björklund Posted - 2008/01/06 : 16:02:43
quote:
Som tur är så låter det inte lika illa som det ser ut


Lider av samma sak här hemma
niklasmagnus Posted - 2008/01/06 : 16:02:03
Har för mig att jag provade med Tombstone vid första mättillfället, om jag kommer ihåg rätt så var det berg och dalar där med. Ska prova igen när jag kommer hem.

Som tur är så låter det inte lika illa som det ser ut
johan.björklund Posted - 2008/01/06 : 15:56:28
Inget konstaterande utan mer en fråga, det skulle förklara lite av berg o dalbanan.

Jag kollade med en mick till ett prog som inte var kompisar o det såg ungefär ut så som din graf. Kolla Tombstone mot Carma om du är osäker
niklasmagnus Posted - 2008/01/06 : 15:29:55
Varför tror du det är ovänner?

Ska höra om jag kan få mäta upp grejerna i ljudlabbet på skolan.
johan.björklund Posted - 2008/01/06 : 15:06:22
Är din mick och mjukvara kompisar ?
Annars hade jag bara litat på efterklangsmätningen.

Jag kommer med mätningar hemmaifrån inom det närmsta, en massa exempel på vad basätare gör
niklasmagnus Posted - 2008/01/06 : 14:03:17
Förstår att det är svårt att tyda andras mätningar i program som man inte själv är van att använda, till saken hör att jag inte själv har användt dessa program mer än några timmar när jag suttit och provat mig fram. Jag har förvisso läst lite akustik på universitetsnivå men har långt ifrån den kunskap man behöver för att tyda och förstå till 100% hur allt hänger ihop.

Problemet med att städa upp är att det krävs akustikprodukter som inte alltid är snygga eller möbleringsvänliga (typ helmholzrosenator). Engelholm har du några råd på produkter som skulle kunna städa upp det hela. jag kan lägga upp en skiss över rummet lite senare då jag antar att det behövs.

MVH
Nikals
EngelholmAudio Posted - 2008/01/06 : 13:28:00
Ganska typiska mätningar, tycker jag.

Med det sagt så skall jag verkligen understryka att jag finner det väldigt svårt, eller snarare osäkert, att tolka andras mätningar med andra mjukvaror!

Hursomhelst verkar du minst sagt ha ett basproblem vid straxt under 50 Hz. Det syns på den långa bergskjedja i CARMA SW'n.

Dippen vid ca 200 Hz beror troligen på reflexen från väggen bakom högtalarna.

Hela tonkurvan ser lite "sådär" ut enligt TimDec Response grafen.

Jag tror du har mkt att vinna på att städa här!
niklasmagnus Posted - 2008/01/06 : 00:09:37
Har gjort lite nya mätningar nu ikväll. Nedan kan ni se mätringar från mätprogrammet Carma 2.2 (Audionet) och Timdec. Båda mätningarna är gjorda i sweetpoint, det är inte speciellt bra frekvensgång och det borde bero på att jag möblera på diagonalen. Micen är placerad där jag normalt har huvudet med avståndet 2m från högtalarna och höjden 83cm

Här använder jag RT30 så man måste multiplicera tiden med 2 för att få efterklanstid enligt RT60





Jag har även provat mäta med programmet RoomEQWizard men det är där som jag får konstiga värden på RT60 upp mot 0.8 sekunder
niklasmagnus Posted - 2008/01/05 : 14:54:57
Jag tycker också det verkar vara lite orimligt, men det var de som graferna visade. Ska göra nya mätningar i helgen om jag hinner.
EngelholmAudio Posted - 2008/01/05 : 14:51:40
40, 50 Hz? Där tror jag inte du lyckas få trovärdiga mätresultat.
niklasmagnus Posted - 2008/01/05 : 14:42:29
Jag hade visst råkat radera mätningarna, men jag tror det låg runt 0.8 som längst runt 40-50Hz och sedan sjunker det. Ska göra nya mätningar när tid finns.
EngelholmAudio Posted - 2008/01/05 : 12:03:42
Vad har du för RTC60 under 5kHz då?
niklasmagnus Posted - 2008/01/03 : 20:33:02
Jag har kommit fram att det inte blir några fler absorbenter för det högfrekventa området. Har mätt upp rummet och jag har ett RT60 värder på ca 0.3-0.2 från 5kHz-20kHz medan jag har bra mycket längre tider under 5kHz, vill inte få allt för sned efterklangstid i rummet. Som det är nu har jag 5st 95mm stenullplattor som tar hand om första reflekerna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000