HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Malmömässan - Transient Design

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 12:41:30
Transient Design
Malmö HiFi- Hembiomässa 2007





Tråden är självklart öppen för alla att posta sina intryck och bilder.



20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audiovector Posted - 2008/05/05 : 12:34:51
Raysonics CD-spelare är underbart snygga. Är det någon som köpt och har lite intryck att delge?
Akkelis Audio Posted - 2007/11/14 : 18:23:32
Jag tror inte det går att köpa Mark & Daniels i Sverige ännu. Den nya distributören för M&D i Sverige http://www.audioprophile.se/sv/index.htm har ännu ingen info på sin hemsida.
Greensleeves Posted - 2007/11/14 : 16:14:27
Akkelis Audio,

"...På söndag eftermiddag gjorde vi därför ytterligare ett byte av högtalare. Nu lånade vi ett par Xavian Giulietta från distributören High-Fi Consult. Denna kombination spelade också väldigt bra och vi fick bekräftat att AMR elektroniken hade en stor del i välljudet tidigare under helgen. Högtalarna från Mark & Daniels lämnades motvilligt tillbaks till Audioprophile och dom kommer vi säkert att höra mer av."

- Var i Sverige går det att köpa högtalare från Mark & Daniels..?
Breddan Posted - 2007/11/12 : 16:16:07
det förklarar saken :D
Akkelis Audio Posted - 2007/11/12 : 06:32:35
Det är en dansk butik
Breddan Posted - 2007/11/11 : 20:51:43
Seriöst tagna de på den butiken vill bli, om man sätter dit ett helt annat element ><
Akkelis Audio Posted - 2007/11/10 : 23:36:30
Nä Breddan, du ser rätt. Isophonhögtalarna hade varit på lån hos en annan butik innan dom kom till oss på mässan och det är ganska troligt att den butiken sabbat ett element och bytt det. Distributören var väldigt förvånad och ovetande då jag påpekade detta. Trist men å andra sidan fick vi ju lära känna Mark, Daniel och Giulietta istället.
Breddan Posted - 2007/11/09 : 19:19:30
Är det bara jag som tycker att det ser ut att sitta olika element i Isophonhögtalarna? Kanske därför det distade :D
Transient Design Posted - 2007/11/09 : 11:32:05
Minns att någon berättade att Krell provade att låta blå dioder lysa inuti sin CD-spelare och fick då ett bättre ljud som följd..? Men eftersom de inte kunde förstå eller förklara fenomet så tog de sedan bort det vid produktionen.

Själv vill jag inte ha några lampor eller dioder lysande (oavsett färg) när jag kvällslyssnar på hifi. Eller jo, lite rörglöd är OK!

Mvh Lasse
Bernt Jansson Posted - 2007/11/01 : 13:51:36
quote:
För dem som får utslag av blå lysdioder så finns Raysonic CD-168 även att beställa med orange belysning.

Sånt värmer, att någon tänker på oss blåallergiker!
Transient Design Posted - 2007/11/01 : 08:38:04
Jodå Johan, visst hade vi även smugit in en Aura Note från April Music i vårat rum. Jag hade tänkt mig att den skulle få agera anläggning med ett par hörlurar för att kunna provlyssna de KKV (Kirkelig Kultur Verkstad) -skivor som vi hade till försäljning men bra hörlurar fick vi inte fram i tid... Så den fick istället stå och blänka för sig själv.

Akustikpanelerna snickrade jag ihop dagarna innan mässan och de använder naturfiber i form av Lin som dämpning. Ekologiskt och luktar gott. http://www.isolina.com/

Mvh Lasse
iroise Posted - 2007/10/31 : 22:19:17
Trevligt ljud i detta rum här satt jag kvar ganska länge.
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 21:18:33
Kablarna som användes på nät/signalsidan var AMR:s egna och Oyaide OR-800 högtalarkabel.


Man hittade även den här stående, 17 vet om dom andra inte är snyggare




Med risk att jag gör bort mig () Stod inte den här i samma rum ?


På det hela så bjöds man av en avslappnad attityd o mycket blandad musik. Stefan och Lasse är ett föredömme där
...............
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 21:07:48
Mark & Danials var det

Nu vill jag inte förta Isophon någonting men dessa små stativare satt verkligen som en smäck Den lilla grunkan ovanpå är en Omni-Harmonizer. Det hade verkligen varit intressant att testa med/utan


Här inne hittade vi även rumsfrämjande åtgärder, ett koncept som jag nämner allt som oftast Hålad masonit med isolering

Att tämja sitt rum på det sättet är så enkelt det nu kan bli och billigt är det med, sätt igång bygg NU
Akkelis Audio Posted - 2007/10/31 : 20:50:36
Jag tänkte flika in några bilder som inte finns i andras kameror. Jag följde med Transient Design som medhjälpare på Malmömässan och tanken var att vi skulle spela på AMR ihop med Isophon Cassiano högtalare.



Då vi ställt iordning rummet och riggat upp anläggning började vi förväntansfullt att spela musik. Snabbt upptäckte vi att något inte stämde och en felsökning visade att ett mellanregister distade, troligen en följd av en transportskada. Klockan var nu 22.00 på fredagskvällen och vi hade ingen backup, paniken kom krypande...

Efter att ha irrat i korridorerna på hotellet träffade vi slutligen Patrik på Audioprophile och vi berättade om vårt problem. Vi undrade om vi kunde låna Final elektrostater av honom. Tyvärr hade dom inga Final-högtalare av dom större modellerna tillgängliga men han hade ett annat förslag. Audioprophile hade just fått klart med distributionen av en ny kritikerrosad högtalare vid namnet Mark & Daniels. Vi fick låna deras testex av modellen Maximus #8211; Monitor, för en "smygpremiär".



Dessa högtalare spelade fantastiskt bra ihop med AMR elektroniken och både på lördagen och söndagen fick vi många kommentarer om att det var bland mässans bästa ljud. Många satt länge och lyssnade och andra skickade sina kompisar till vårt rum. "Tyvärr" verkade det som om högtalarna fick den mesta uppmärksamheten och att det glömdes bort att det också var kompetent elektronik som drev det hela.



På söndag eftermiddag gjorde vi därför ytterligare ett byte av högtalare. Nu lånade vi ett par Xavian Giulietta från distributören High-Fi Consult. Denna kombination spelade också väldigt bra och vi fick bekräftat att AMR elektroniken hade en stor del i välljudet tidigare under helgen. Högtalarna från Mark & Daniels lämnades motvilligt tillbaks till Audioprophile och dom kommer vi säkert att höra mer av.
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 19:15:36
Vi började på Cd:n så vi kör vidare där, den lystrar till namnet AMR CD-77. En bastant pjäs på 35 Kg.

Där sitter rör både i signalvägen o nädtdelen plus en massa tweaks av Thorsten Loesch


Förstärkaren är döpt till AM-77

Rör såklart men trissor i effektsteget som producerar 180W i 8-4 ohm


AMR riggen är inte liten

I dom små fönstren ovanpå kan man titta ner i konstruktionen, givetvis sitter det blåa dioder där nere
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 15:23:05
Tackar för infon
Transient Design Posted - 2007/10/31 : 15:00:43
För dem som får utslag av blå lysdioder så finns Raysonic CD-168 även att beställa med orange belysning. Detta exemplar på CD-168 har jag bytt med den danska importören och fick därför tillbaka en med blå dioder.



johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 13:28:04
Lasse & Stefan (släkt med dansbandet ?) hade med sig AMR, ett märke som är för mig helt nytt.



Stora chassies med lite lutande front, fulsnygga på nått sätt men härligt gedigna. Om vi börjar med CD:n så var den toppmatat



Sånt här är snyggt !

johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 13:24:03
Det är lika bra o ta det negativa först ! Och det är en personlig sak, blåa dioder !

Raysonic CD-128 - fullt balanserade med 4 st 6922/ECC88 rör på utgången. DAC:en är en burrbrown PCM 1732 DA omvandlare med HDCD avkodning och 24 bitar/96 khz samt en drive från Sony, modell KSS-213Q.


Jag trodde Kineserna hade lugnat ner sig på den fronten men icke.

CD-168 har samma rör som 128:an men en annan DAC. 2 st burr brown PCM 1792 DA omvandlare, 24 bitar/192 khz. Driven är från Philips av modellen VAM-1202 och CD-168 har inbyggd volym om man vill köra direkt till slutstegen samt möjlighet att via fjärren släcka det blå skenet.

Så då var det avklarat

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000