Print Page | Close Window

En storslagen idé

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93826
Printed on: 2024/10/03

Topic:


Topic author: Pabo
Subject: En storslagen idé
Posted on: 2016/01/02 21:11:59
Message:

Jag fick en idé. Vad sägs om att vi slår våra kloka skallar ihop och bygger högtalare som sällan har skådats? Jag levererar förstärkare från Audio Bricks, vi använder DSP-kort från Mini-DSP och sedan designar vi de mest kompromisslösa aktiva högtalarna någonsin. No compromise när det gäller element och låda. Jag vill kunna spela obegränsat högt med obefintlig distorsion. Det kanske skall bli ett gruppbygge i slutänden.

Blir det bra så gör vi något kul och visar upp dem för pressen :)

Replies:


Reply author: Tomas J
Replied on: 2016/01/02 21:23:28
Message:

Jag önskar jag hade något att tillföra, men kan nog bara bistå med glada hejjarrop!

Lycka till, det ska bli kul att läsa om ni kommer till skott!


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/02 21:57:37
Message:

Det skulle vara grymt kul. Många viljor kommer det att bli...Har vi någon budget? Ska vi samfinansiera? Har du ordförandeklubban i denna demokrati?


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/03 00:59:21
Message:

Helt klart intressant. Även om jag troligen inte kommer bygga själv ser jag fram emot diskussionen och utvecklingsarbetet. Har en känsla att det kan bli lärorikt.

/mvhff


Reply author: Amatören
Replied on: 2016/01/03 02:29:37
Message:

Kan inte låta bli:
http://www.bang-olufsen.com/en/collection/speakers/beolab-90
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93826
Fortsättning följer...?


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/03 07:03:46
Message:

Min tanke är att det får kosta vad det kosta vill. Men alla ingående delar landar säkert under 20 000 kr per par i alla fall (man eldar ju inte för kråkorna som man säger). Jag håller just nu på med ett horn-projekt där jag har en 15-tums Acoustic Elegance bas. De är ju svåra att få tag i här hemma så det är nog smartare med SEAS. Kan vi inte börja med att speca vad den skall kunna göra?
- Bandbredd (-3dB) mellan 20Hz till 20kHz
- Ljudtryck, 110dB per högtalare (störst begränsning vid 20Hz förstås)
- Kort grupplöptid <2,5ms vid 100Hz (enligt Georg Neumann)
- Låg distorsion, svårt att speca eftersom det är svårt att få tillgång till mätningar. Man får helt enkelt välja element från bra tillverkare

Synpunkter önskas.

Dessa specar sätter då kraven på om det skall vara 3 eller 4-vägs, vilka element som behövs, hur stora lådorna blir, hur mycket effekt förstärkarna skall lämna samt om det behövs frekvenskorrigering m.h.a. DSP o.s.v.

Vad tror ni om det?


Reply author: Pac
Replied on: 2016/01/03 07:31:26
Message:

Fanken vad skojigt projekt!


Reply author: RuneStone
Replied on: 2016/01/03 07:52:11
Message:

Man bör nog börja med ah bestämma vad för typ av högtalare som kan vara intressant. Bokhyllehögtalare, golvare, stora golvare(pa-stora). Direktstrålande, horn, bandpass, amt, banddiskant..


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/03 08:55:32
Message:

Ja...dina inledande antaganden är kloka. Jag skulle vilja lägga till något om spridningen. Den måste vara konstant (eller inom ett par dB...) för att få en högtalare som lirar bra i alla rum. Synergy-horn, linjekälla, coaxialhögtalare eller annan motsvarande princip tror jag på.

Vi måste samtidigt passa oss för att inte kopiera någon annan lösning allt för mycket också

Minst 500 liter per burk lär vi väl hamna på för att vara något sånär unika


Reply author: RuneStone
Replied on: 2016/01/03 09:05:04
Message:

Spridningen tog jag inte med som en inledande frågeställning då jag tänker mig att man löser det under färden samt att man oftast(alltid?) vill ha konstant spridning....

Mina 20 öre är 3-vägare eller liknande, litet fotavtryck.
Jämn spridning mellan alla register(lika polar-mönster), symetri mellan registren mao, map spridning, impulssvar, gd osv..


För att göra det hela intressant, kanske en 8-10" koaxial med bandpassbas i botten.


Reply author: R1 T
Replied on: 2016/01/03 10:08:57
Message:

Låter som en intressant ide, kommer absolut att följa, kanske bygga beror på slut pris och storlek.
Några idéer:
-Slutsteg och DSP inbyggda i högtalaren.
-Wifi eller Bluetooth inbyggt.
- Inbyggd DAC.
-Kanske även ta fram en budget variant med passivt filter?

Med vänlig hälsning Åke


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/03 11:19:20
Message:

Denna driver är grymt intressant. Hög känslighet och stort frekvensomfång.

http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=bms_4592nd

Kombinera med 12" 80-700 Hz i ett kort horn/waveguide för att matcha spridningen med topphornet och 2x18" på var sin sida i sluten kavitet.


Reply author: matsj
Replied on: 2016/01/03 16:38:44
Message:

Petter: Vad tänkte du för horn/Waveguide på bms en och element/horn under ?

Mats


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2016/01/03 21:40:37
Message:

http://www.data-bass.com/data?page=system&id=45
Ett galenskapshistoria i den här andan kanske?

Http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=61
Har hört mycket gott om den här 18"
Men om den skulle passa har jag inte en susning om.

Banddiskanten Double A hade i sina torn?




Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/03 22:43:23
Message:

http://gpoint-audio.com/diy/horns-pl-diy-2/miniphase/



http://www.eighteensound.it/Products/Articles/Detail/catid/4079/eid/3463/12nda520



Rätt tattig skiss men det kanske framgår ändå...


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/03 23:27:44
Message:

Om man ska nå 110 db vid 20 Hz med försumbar distortion blir det stort. Stativare uteslutna :-)

Det blir en poäng att bygga en högtalare som spänner över hela det hörbara registret. Nackdelen är att det är svårare att skapa kontroll i basområdet än med flera lösa enheter. Skulle det vara aktuellt att skapa ett helhetskoncept med flera separata subbor eller missar projektet då sin poäng?

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/03 23:43:45
Message:

+1 det blir både enklare och bättre så...


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/04 10:27:56
Message:

Oj, det blev ordentlig fart här :) Rune Stone, om man ställer upp de akustiska kraven så blir storleken relevant först när man skall möta kraven. Tror dock inte vi lyckas möta ljudtryckskraven med bokhyllehögtalare eller löptidskraven med bashorn.

När det gäller spridningen så har jag själv varit inne på att ha konstant sådan i audiobandet (därför jag bygger horn just nu) men det finns några problem.

- Det är dyrt med horn
- Det är svårt att hitta bra diskanthorn d.v.s som spelar förbi 20kHz
- Där finns viktiga faktorer som kanske inte är helt enkla att förstå. T.ex. måste exitvinkeln från kompressorn matchas med ingångsvinkeln i hornet (annars får man diffraktion). Dessa specas dock aldrig hos tillverkarna. Man bygger så att säga ett element själv när man parar ihop driver med horn.

Det med priset sa jag ju själv var av sekundär betydelse men det finns ju gränser ändå :)

Stereolab i Tyskland har också massor av horn till rimliga priser. Men som sagt, man måste få info från drivertillverkarna om exitvinkeln innan man bestämmer sig. Jag har förresten ett Trac Trix 350 med Radian 745PB som ligger och väntar på att få spela.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/04 13:08:37
Message:

FForsman. Flera subbar är absolut möjligt i mitt tycke. Om tanken är att ha väldigt rak frekvensgång i rummet så är det ju en stor fördel. Dock så måste man troligtvis ha fördröjningar tillgängliga för att kompensera för olika placeringar. DSPn jag har, 4x10Hd från Mini DSP, har möjlighet att lägga in fördröjning på varje kanal men jag är osäker på hur mycket fördröjning minnet klarar av (flera kanaler samtidigt menar jag). 3m är ju ca 1% av en sekund d.v.s. 10ms.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/04 13:28:34
Message:

JBL som ju är ganska duktiga på detta med konstant spridning har ju alltid mycket mer spridning horisontellt är vertikalt. Logiken är ju väldigt enkel, våra öron sitter horisontellt och tak/golvreflexer är oönskade. Man kan ju förstås ta fram egna Trac Trix horn som ser ut så men det blir bara Trac Trix i horisontalled och något annat i vertikalled.


Reply author: Circlomanen
Replied on: 2016/01/04 14:25:47
Message:

quote:
No compromise när det gäller element och låda. Jag vill kunna spela obegränsat högt med obefintlig distorsion.


quote:
- Bandbredd (-3dB) mellan 20Hz till 20kHz
- Ljudtryck, 110dB per högtalare (störst begränsning vid 20Hz förstås)
- Kort grupplöptid <2,5ms vid 100Hz (enligt Georg Neumann)
- Låg distorsion,


Ett ganska stort hopp där i mellan....

110 dB från en högtalare @ 20 Hz, men på vilket avstånd?
Det är en väldans skillnad mellan ett 10 m2 rum med stängd dörr, inga fönster,betongväggar jmf med stor öppen planlösning med 150 m2 totalyta och en massa bas-transparanta moderna gipsväggar skruvade i klena plåtreglar, stora fönsterpartier och en massa knepiga vinklar och vrår...

I det förstnämnda exemplet så tror jag nog 4 st 18 tummare i slutna lådor kan räcka bra, men i det sistnämnda exemplet tror jag det blir ganska dyrt och stort att få till...

För ultimat ljudkvalitet i hemmamiljö och ett djupt budgetförakt hade jag helt klart tittat öppna bafflar med hög verkningsgrad. Dessa kan spela bra i många rum utan att skaka sönder allt som finns. Lådljud är ju irrelevant med öppna bafflar. Allt som behövs är tillräckligt mycket strålande yta i basen för att få upp verkningsgraden och hålla spridningen i basområdet i schack.
8 st B&C 15NW100 i slottladdad öppen baffel till varje kanal borde närma sig 110 dB @ 20 Hz på några meters avstånd. Verkningsgraden blir hög och konamplituden håller sig rimligt låg utom i de vildaste baspassagerna nere i den djupaste avgrunden.
Slottladdning gör oxå att vibrationer från baselementen motverkas och hindras att spridas till resten av baffeln.

-Lite trötta tankar medans borrstålet svalnar...

Mvh Johannes



Reply author: Beat
Replied on: 2016/01/04 15:12:41
Message:

Ja! Øppna bafflar som linjekællor - inte den fåniga vælvda typen bara...


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/04 15:42:47
Message:

En megatrend mk3...


Reply author: Circlomanen
Replied on: 2016/01/04 16:11:12
Message:

quote:
En megatrend mk3...


Jo, men låt oss inte hemfalla åt lågeffektiva, hög-Q, polypropylene-konade hifielement för det.....
Tror nog att Beyma 15P80Nd eller B&C 15NW76 eller 15NW100 är lite roligare och lite bättre element än Kefs gamla 80-tals skapelser..

Mvh Johannes


Reply author: Circlomanen
Replied on: 2016/01/04 16:39:43
Message:

8 st B&C 15NW76 ger ynka 89 dB/2,0 Volt/m verkningsgrad vid 20 Hz i en liten öppen baffel på 2,0 m2, men skiter man i drivspänningen och tittar på verklig effektivitet (dB/w - inte - dB/2,83 volt) så ger de ca 97 dB/w/m vid 20 Hz från samma öppna baffel. En panel ger enligt Hornresp ca 118 dB max spl vid 20 Hz på en meters avstånd (inte helt korrekt då det bygger på ett antal höftade antaganden). Detta bör hålla distortionen nere på rimliga nivåer vid 110 dB spl vid 20 Hz även i lyssningssoffan några meter bort.

Det krävs då 141 watt för att nå dessa 118 dB spl vid 20 Hz.

Menar inte detta som ett seriöst förslag, utan mer som en indikator på rimlig nivå för konyta för att nå rimlig verkningsgrad och önskade ljudtryck - från en öppen baffel.

Mvh Johannes


Reply author: Rolf-san
Replied on: 2016/01/04 17:56:22
Message:

quote:
slottladdad öppen baffel


Mycket OT här, men det kan inte hjälpas:
Hur tusan simmar man en sådan i Hornresp


Reply author: Circlomanen
Replied on: 2016/01/04 18:23:04
Message:

Som Offset Driver och en känslokall acceptans att man frångår Hornresps bekvämlighetszon.

Mvh Johannes


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/04 18:26:56
Message:

Komplettera med en edge-simulering för att se hur mycket den faller som dipol.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/05 10:51:24
Message:

Jag kan för lite om öppen baffel för att ha en åsikt. Jag inser fördelarna men undrar hur spridningen skiljer sig från en basreflex? Upp till ett par hundra Hz är det säkert helt jämförbart eftersom basen rundstrålar där men upp emot 1kHz blir det svårare att matcha med ett annat element såvida inte det också är öppen baffel vilket ställer stora krav på placeringen i rummet. Slutsatsen från min sida blir då att om man skall ha öppen baffel så får det vara en ren sub upp till ett par hundra Hz? Därefter skulle man lämna över till en bra mellanbas (eller två för ljudtryckets skull). Det är svårt att matcha med ett horn spridningsmässigt i alla fall men det är ju så de brukar användas? Någon som har input?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/05 11:12:24
Message:

En äkta dipol sprider likt en åtta.framåt och bakåt men inte åt sidorna. Det finns både för och nackdelar med detta.


Reply author: Andrén
Replied on: 2016/01/05 12:30:04
Message:

Min input i ämnet.

Ska den ner till 20Hz så är öppen baffel inget att rekommendera, så till vida vi inte köttar på med många element.

I övrigt så tycker jag att man i ett tidigt stadium skall ta hänsyn till spridningen, i hela registret. Personligen skulle jag offra några dB känslighet för att hålla den kontrollerad.
Beroende på val så kommer behoven av akustikreglering skilja sig en del även den.

Mina 5cent.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/05 16:48:05
Message:

Jag inser att detta kan bli helt omöjligt att genomföra. Det blir lite som att försöka designa den vackraste kvinnan någonsin. Någon vill ha en brunett, någon vill ha en blondin, någon vill ha en smal, någon vill ha en fluffig. Man får nog snäva in projektet till "kompromisslös lådhögtalare med dynamiska element med stor spridning" t.ex. Jag gillar horn av många anledningar men förförs också lätt av atmosfären kring en väldesignad högtalare med stor spridning. T.ex. så designar Harman sina konsument och high end högtalare (Revel) med en spridning som minskar som en kon uppåt i högtalaren d.v.s. diskanten sprider minst, mellanregistret mittemellan o.s.v. Det svåra där är att få övergångarna utan bulor så att inte energin i rummet helt plötsligt ökar vid 3kHz där man lämnar över till diskanten. Detta löses oftast genom att ha en waveguide diskant. Övergången mellan bas och mellanregister görs innan basen har börjat tappa i spridning.


Reply author: Bubbel
Replied on: 2016/01/05 20:27:59
Message:

Pabo nu ger du dig för lätt har man påbörjat något får man avsluta på ett bra sätt.

Det är ett intressant grepp du gör här det var längesedan ett högtalarprojekt fanns här på forumet HFLS 1 tror jag att det hette, de som byggde kan säkert hålla med att det var en succé, då som nu fanns säkert en massa olika viljor också men det löste sig ändå. Själv har jag ingen möjlighet att delta men jag tycker att skulle vara roligt att det kom en uppföljare oavsett vilken variant av ljudspridare det blir.

Mitt tips är att du helt enkelt samlar ihop alla olika intryck frågar någon eller några (ex. Petter m.fl) om hjälp att avsluta projektet för det är dags att vi kommer ifrån det vinteride som råder här på hififorum.

Det är säkert så att du kommer att trampa några på tårna men det går över eller väldigt besvikna för att det inte blev just deras favvo typ av ljudspridare men så är livet.

Se så spotta nu i nävarna, kavla upp skjortärmarna och kom igång!!!!

Anders


Reply author: RuneStone
Replied on: 2016/01/05 21:57:37
Message:

Om det ska bli en högtalare som är attraktiv för andra att bygga tror jag man ska begränsa sig i storlek..

att bygga stora horn med flera 18" i botten tror jag få är intresserade av och av dom som är intresserade tror jag dom flesta går sin egen väg..

Det som känns intressant är att utveckla något som folk faktiskt skulle kunna bygga och få plats med..

110dB/1w tror jag vi ska glömma..
95-100dB/1w känns mer rimligt..

flat till 20Hz är nog också att glömma om det ska bli rimligt..
30-35 känns mer lagom om man ska ha skaplig SPL..

mitt förslag är antingen en 3-vägs golvare med horn i toppen eller en koaxial med baselement i botten..

Beyma har väl något fint coaxialelement på 8" med kompressionsdriver i mitten om jag inte minns fel ? kanske går att modifiera hornet på ett sådant och köra med 2x10" eller 1x15" i botten..


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/05 22:32:39
Message:

Ja, ska vi vara lite realistiska och samtidigt hålla gd nere skulle jag föreslå

Bas: 6x10", 2x15" eller 1x21" 20-80 Hz slutet. 14 mm X-max 10", 17,5 mm X-max för 2x15" eller 1x21" ger 110 dB i 2pi.

Högbas: 12-15" 80-700 Hz slutet

Sen antingen den min-phase/BMS-driver jag länkat till eller typ

Mellanreg 4" 700-3000 Hz
Diskant 0,75-1" i wg.


Man kan räkna lite på elementdiametrar och möjlig spridning kontra delningsfrekvens för att optimera, men typ så. Har man möjlighet till aktiv delning så går det ju att dela brant och med snygg summering.

Ett sådant torn skulle bli typ 60x60x120 cm. Basen tar mest volym. Det går att minska såklart beroende på hur mycket dist vi tillåter på grund av för lite lådvolym och vilken 10", 15" eller 21" vi väljer...(12" eller 18" också såklart kan man räkna på...)

Kanske lite tråkig låsning men desto mer allmängiltlig... Helst vill jag ha separata subbar men det finns något vackert med att ha alla element i en låda också...


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/06 00:00:00
Message:

kort reflektion bara: 6*10" (per kanal) ger en linjekälla som sträcker från golv till tak med lite plats för diskant på mitten. Det ger en avsevärd fördel känslighetsmässigt då ljudstyrkan bara faller med 3 db per dubblerat avstånd istället fö 6 döper dubblerat avstånd som normala punktkällor gör.

Linjekällor är kanske inte mer möbleringsvänliga än fullstora bashorn så det kanske inte är aktuellt.

Spännande diskussion men vi bör nog komma fram till en snävare definition av högtalaren eller kanske vem som ska nyttja den. Ska den kunna möbleras i ett vardagsrum sätter det vissa gränser, är den till för det dedikerade lyssningsrummet sätter det andra, osv. Kanske vi ska börja med att diskutera vem lyssnaren är och i vilken miljö lyssningen sker. Pabo, det är din tråd och ditt intiativ så ge oss gärna din syn på den här saken.

/mvhff


Reply author: Beat
Replied on: 2016/01/06 08:57:52
Message:

Ja, men om du inte har en åtminstone liten line array på diskanten (nog lång før att få nærfæltseffekt før ditt lyssningsavstånd) så kommer den droppa fortare æn mid/basarna

/P


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/06 10:10:47
Message:

I ett rum är basen nära sig själv nästan hur än man gör. 80 Hz har över fyra meters våglängd. Hur som... Med jämnt antal element kan de sitta på var sin sida om hgt. tillexempel... Då blir inte höjden så hög.


Reply author: nikwin
Replied on: 2016/01/06 13:42:26
Message:

Man kanske ska titta på lite bättre element och göra en 2 vägare en 15" bas och ett bra Horn till det.
Och satsa på en MiniDSP OpenDRC-AN per kanal.
Länk till DSP https://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-an

//Niklas


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/06 15:00:16
Message:

OK, jag tar till mig av detta.

För min del har jag en fru som accepterar att högtalaren ser ut nästan hur som helst, bara den är snyggt gjord. JAg skulle t.e.x. kunna ha 6st 10"-basar per sida i en låda som är 2m hög (då tar den ju mindre golvyta också). Men då skulle jag nog vilja ställa den helt emot väggen vilket ju kan justeras för i en DSP. Sedan kan ju mellan/diskant vara i en egen line array som är ett smalt torn som står framför. 10st diskanter och 6st 4"are skulle t.ex. kunna fungera. Jag misstänker att elementen måste vara max en halv våglängd från varandra så för 2kHz blir det ju 8,5cm vilket i princip betyder att diskanterna måste sitta kloss inpå varandra. Därför behövs det fler diskanter än 4"are.

Annars är en bamselåda med tre element också möjligt. Två 12or, två 6,5or och diskant skulle fungera fint. I en dAppolito slipper man ju mycket av den vertikala spridningen så det skulle kunna vara en lösning i toppen.

För att detta skall vara för alla så borde den vara helt passivt delad. Det ställer förstås krav på känsligheten hos elementen men det borde gå fint.

Stora horn är svårt att få till anser jag. Jag bygger själv sådana nu men det blir kompromisser såvida man inte heter JBL.

Jag är faktiskt mest sugen på line array med fyra lådor :)


Reply author: Fuling
Replied on: 2016/01/06 15:35:37
Message:

Stoppa ett par bra bredbandare i stora slutna lådor, driv dem med en bra triodförstärkare och lägg pengarna på akustik och musik...


Reply author: Bubbel
Replied on: 2016/01/06 16:56:36
Message:

En enkel idé bara så där på början av kvällen ta fram två modeller en större och en junior som kanske passar de flesta. Om jag inte minns helt fel fanns det en som renderade bilder på högtalare här på forumet är det någon som kommer ihåg vem det var och det skulle kanske vara en god tanke att involvera denne på designsidan av lådan.

Anders


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/06 20:51:40
Message:

Beat, precis. Jag tänkte inte hela vägen.

PetterPersson (fast Lindblom) jag hänger inte riktigt med i resonemanget om basen, vill du förtydliga?

Fuling, är inte det att fuska...

/mvhff


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/06 21:08:59
Message:

Bubbel. Man får nog börja med en i sådana fall så kan det bli en spin off.

Angående line array så kom jag på att även mellanregisterna måste sitta så nära varandra för eftersom de delas av vid samma frekvens som diskanterna. Skulle man då dela vid 2kHz så innebär det att mellanregisterna måste vara 3"are. Denna är intressant.
https://www.parts-express.com/pedocs/specs/295-336--dayton-audio-rs75t-8-spec-sheet.pdf
Deras 6,5"are fick riktigt bra kritik på en hemsida där de testar element (THD, frekvensgång o.s.v.). Denna verkar vara byggd på samma sätt. Priset är bra också. Eftersom man kan montera dem 6cm ifrån varandra innebär det att man kan flytta delningen till 2,5kHz om man så önskar.

Nästa problem blir att hitta diskanter som fungerar bra i liten förpackning.


Reply author: RuneStone
Replied on: 2016/01/06 21:30:48
Message:

mycket tankar och svammel här iaf..

Vi borde nog börja sätta lite konkreta kriterier för att kunna gå vidare..

  • 1 Aktivt eller passivt

  • 2 Rimlig budget

  • 3 Små(bokhylla), mellan(golvare) eller stora(No frills) lådor

  • 4 WAF, funktion eller nåt däremellan

  • 5 Horn eller inte horn

  • 6 hög känslighet eller inte

  • 7 undre gränsfrekvens

  • 8 max spl

  • 9 målgrupp, inbitna audiofiler eller allmänheten




Mina tankar

1-passivt
2-10k
3-mellan
4-nåt däremellan
5-horn i toppen
6-det blir vad det blir
7-30-35Hz med vettig spl eller 20Hz med lägre spl
8-blir vad det blir
9-allmänheten


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/06 23:13:46
Message:

När vi ändå är i någon form av brainstorming fas vill jag slå ett slag för Synergy horn med lösa basmoduler. Det är i alla fall något av en dröm för mig.

Möbleringsvänligt och kontroll på spridning och summering i ett.

/mvhff


Reply author: Beat
Replied on: 2016/01/07 08:54:01
Message:

Pabo - jag gjorde några lyssningstest test på 3 och 3,5 bredisar som en ganska oseriøs førstudie till ett line array straks innan jeg emigrerade.
Den som kom ut absolut bæst blev Faitals lilla 3" med neodym magneter. Men, den har inte førdelen att du kan få ner c-c avståndet så att du kan dela så høgt som 2000Hz som du sækert klarar med Dayton elementet. Man jag kommer inte helt ihåg sifforna på rak arm.

Denna som diskant och dela vid 16-1800? https://www.parts-express.com/dayton-audio-amtpro-4-air-motion-transformer-tweeter-4-ohm--275-094

Om nu idèn skulle blir 4 lådor - 2 per kanal gisar jag - så kan det ju bli i stil med dessa men line array istællet: http://www.audioartistry.com/products_legacy.htm

Om Johannes tar på sig at fnula lite på en SLB bas från ca 30Hz till 100Hz och uppåt så gæller det at få ihop LA:n så att den møter från ca 100-150Hz?

Tankar?

/P


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/07 20:55:06
Message:

Basarna behöver ju bara spela rakt till 20Hz i rum och med tanke på att man ofta får väldigt mycket stöd vid 25-30Hz i rummet så torde -3dB vid 30Hz vara fullt tillräckligt. Dock så vill jag gärna kunna få högt tryck vid 20Hz så max ljudtryck 110dB vid 20Hz är nog önskvärt.

Om man skulle göra en line array så är det ju lite intressant att tänka sig full range element som t.ex. http://www.tb-speaker.com/en/products/detail/60 eller ett annat platt membran. På så vis får man ju inte en massa strålar utan alla elementen kommer uppfattas som en total yta. Finns det andra "platta" element som är värda att kolla på?


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/07 21:01:07
Message:

http://www.parts-express.com/tang-band-w3-2141-3-paper-cone-full-range-driver-8-ohm--264-956
10st sådana per sida :)


Reply author: Rolf-san
Replied on: 2016/01/07 21:30:36
Message:

Kolla här på en line array.
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/242171-making-two-towers-25-driver-full-range-line-array.html
Han använder Vifa TC9FD-18-08, also known as Vifa 9 BN 119/8 in Europe.

Har fått många goda omdömen i diverse trådar.


Reply author: HerrD
Replied on: 2016/01/07 22:31:03
Message:

Om ni är inne på line-array, gör en variant av den här:

http://www.parts-express.com/audio-artistry-cbt36k-line-array-speaker-pair-kit--301-980

komplettera med distribuerat bassystem med x antal moduler i egen smak. Don Keele kan sina saker. Observera att den använder shading, dvs avtagande styrka uppåt fysiskt i arrayen. Var lite inne på att bygga sådana innan Catacomberna slog klorna i mig.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/08 10:26:58
Message:

HerrD. Som vanligt är det så att ju mer man vet desto mer inser man att man inte vet :) När jag läser byggbeskrivningen av Don Keeles system så blir jag osäker på att bygga egna line arrays.

Rolf-san. Mycket snyggt bygge du länkar till. Kanske lite overkill för DIYare såvida man inte har tillgång till avancerad möbeltillverkningsfacilitet :)


Reply author: HerrD
Replied on: 2016/01/08 12:45:40
Message:

Pabo: Visst är det en härlig känsla Händer varje gång man läser något av Toole, Keele eller Linkwitz. Tror på någon form av modulärt system där man kan experimentera fritt samt flera basmoduler för att jämna ut resonanserna i rummet. Jag hejjar på er på distans då jag kommer köra en annan variant på aktivt system med moduler och OTL-steg för alla register! Mera om det senare på annan plats...


Reply author: Rolf-san
Replied on: 2016/01/08 14:00:22
Message:

quote:
Mycket snyggt bygge du länkar till.

Kanske inte bygget så mycket som elementet till stapeln.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/08 16:18:45
Message:

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/images/Ground-Plane%20CBT%20Array%20Image%20for%20Website.jpg
Nu förstår jag tanken bakom detta med "shading". Vi kan väl också bygga ett sådant?


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/08 17:50:26
Message:

Men jag inser nu att styrkan hos dessa är vid situationer dä vissa lyssnare står och andra sitter. Dock inte helt oanvändbart även i ett hem. Antalet diskanter är ju fantastiskt, de sitter ju på ca 3cm avstånd vilket ger perfekt vågfront ändå upp till över 10kHz. Det är kompromisslöst.

Om vi hittar rätt diskant så tar jag på mig att skaffa fram dem.


Reply author: HerrD
Replied on: 2016/01/08 18:00:08
Message:

Spridningen är helt klart fin, förmodligen ganska ok hantering av dynamik också. Dock vet jag inget om kvaliteten på det som sprids.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/08 18:34:19
Message:

Poängen med Keels CBT är framför allt att lyssningsvolymen nästan är konstant oberoende av avståndet. Det är ganska coolt tycker jag. Volymen skiljer sig inte heller nämnvärt om man står eller sitter. Keel har en grymt bra hemsida där han frikostigt delar med sig av alla idéer och tankar bakom detta projekt.

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/

/mvhff

Edit: såg att det länkats till samma sida tidigare i tråden.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/08 22:05:08
Message:

FForsman, gäller inte det alla lite arrays? Jag förstår den böjda formen som att den syftar till att skapa en sorts punktformig ljudkälla?


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/08 22:30:18
Message:

I höjdled ja men normala linjekällor som begränsas av golv och tak strålar cylindriskt snarare än sfäriskt och därför minskar volymen med 3 db istället för 6 db per dubblering av avståndet, även i basområdet. Det Keele gjort med att lägga ihop shading och delay (bakåtböjen) är att skapa mer konform volym i längsled också.



Bilden knyckt från: http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF2/Keele%20(2005-10%20AES%20Preprint)%20-%20CBT%20Paper%205.pdf

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/09 19:55:24
Message:

FForsman, det jag menade var att i ett rum blir det omöjligt att tala om en linjekälla då våglängder är större än rumsmåtten. Då är liksom även punktkällor linjekällan i och med att tak och golvreflexerna kommer i fas.

Hur som helst är jag mest taggad på ett synergy-horn. Det har ingen av oss hört förut, billiga element kan användas och det är en rolig utmaning. Linjekälla kan också vara bra men det finns det redan så många som gjort redan...


Reply author: Bubbel
Replied on: 2016/01/09 20:59:02
Message:

quote:
Det har ingen av oss hört förut, billiga element kan användas och det är en rolig utmaning.



Joho det lät mycket trevligt vi upplevde det som att det fanns mer att ta ut ur konceptet, bilden är från diyträffen i Kristianstad.



Anders


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/09 21:28:30
Message:

Koolt...snart kanske vi blir fler...


Reply author: Rolf-san
Replied on: 2016/01/09 23:23:56
Message:

quote:
Hur som helst är jag mest taggad på ett synergy-horn.

Det skulle vara spännande. Det är ju inget man köper, hur som helst.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/10 01:00:47
Message:

Tack för förtydligandet Petter!

Spännande Synegi prototyp Bubbel.

/mvhff


Reply author: Bubbel
Replied on: 2016/01/10 12:07:57
Message:

Jag skall inte ta åt mig äran av synergy-hornet det hade Fjonken på Faktiskt kastat ihop för att testa och att ha med något till träffen.

Jag har för mig att Nicks här på forumet har/håller på med sådana horn ta kontakt med honom så kanske han delar med sig.

Anders


Reply author: Hornta
Replied on: 2016/01/10 16:02:11
Message:

Bygger själv ett par Synergy Horn, inte klar på långa vägar men ser väldigt likt ut som Anders bild ovan: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Fast det är Nissep som har designat och simulerat hela konstruktionen för SH, baslådan har jag ritat...


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/10 18:12:34
Message:

Kan ni berätta mer om Synergy horn? Länkar till bra beskrivningar? Man vill ju inte bygga något på måfå.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/10 18:44:38
Message:

Står mycket på diy audio. Googla på red spade audio, Bill Waslo och https://youtu.be/R9znwM1w6Zo

Så har du kommit långt


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2016/01/10 19:09:17
Message:

Nicks håller på förfullt med version 2 av Synergi.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/10 19:24:56
Message:

Vilka var lärdomarna från första?


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/11 09:02:06
Message:

Skulle vi kunna tänka oss att bygga topparna som projekt här och låta subbarna vara upp till var och en? På så vis blir projektet mer begränsat och billigare att experimentera med? JAg har tänkt mig att bygga subbar med Acoustic Elegance 15"are som jag sedan kan kombinera med topp av val. Om topparna kan spela från 2-300Hz och upp till 20kHz så är det ju hyfsat enkelt att kombinera med aktiva subbar.

Om man då skall bygga ett Synergy-horn som spelar från 300Hz till 20kHz. Vad skall man då tänka på vid val av element? Finns det något program som kan simulera hur ett mellanregister fungerar med det motståndet man får eller är det trial and error som gäller?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/11 10:39:14
Message:

Det går bra att simulera i hornresp. Ska det spela från 300 Hz räcker det med mellanregister och diskant vilket underlättar avsevärt. Element med hög bl och låg le är att föredra. Om qts är högt måste vas vara lågt och tvärtom för att få ihop det. Det går att bygga vidare med midbas i samma horn och få dem att gå ner mot 48-80 Hz beroende på om de är portade eller inte.

Har simulerat en del på en annan dator men med dessa designkriterier skulle fyra element likt http://www.monacor.se/produkter/4-1/vnr/101600/

Det viktiga är att parametrarna är bra. Eventuell distorsion släcks ut akustiskt men man behöver ju inte använda riktiga skräpelement för det.

och bms 4550 eller fatal PRO hf108 i toppen.

Det blir en rätt billig historia på detta vis.


Reply author: R1 T
Replied on: 2016/01/11 11:17:13
Message:

Hur skulle det fungera med dessa element, låter riktigt bra enligt mig, finns även som 3"
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-4fe30-2?category_id=349

Med vänlig hälsning Åke


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/11 11:22:02
Message:

Det är lite klenare, lägre Bl, så inte riktigt lika bra. 3" används
av Bill Waslo, så det fungerar uppenbart men simulerar inte riktigt
lika snyggt. Jag fösökte simulera lite nyss men får inte riktigt
ihop det som förut, måste kolla vad som skiljer...


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/11 11:23:21
Message:

Elementen är ju inte dyra, så det kanske är enklast att bygga hornet
först och sen prova ett par tre olika element vi tror mest på?


Reply author: R1 T
Replied on: 2016/01/11 11:34:54
Message:

Låter som en bra ide. Jag har några Fatial pro 3" och 4" hemma som jag ev. kan prova med.
Med vänlig hälsning Åke


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/11 13:58:10
Message:

PetterPersson. HF108 har 31 grader exit vinkel så den passar nog inte så bra med 90 graders horn (diffraktion vid övergången). Deras enklare modeller (HF107 t.ex.) har ingen exitvinkel och kan nog paras ihop med vilket horn som helst, om jag inte misstar mig. Man får lyfta diskanten ett antal dB men det ser inte alltför illa ut.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2016/01/11 16:00:35
Message:

Petter,

Att det vart fullt av resonanser som han inte kunde bli av med.
Så han justerade måtten och bygger för fullt :)


Reply author: Rolf-san
Replied on: 2016/01/11 16:50:06
Message:

Det skulle vara kul med ett synergyhorn. Men hur lågt bör de går för att väl kunna få ihop det med en basdel?
Om det skulle vara möjligt att få ihop det med en slottladdad öppen baffel skulle det ju vara suveränt.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/11 20:44:23
Message:

Fick lära mig idag att det bästa drivervalet till koniskt horn är en "planar wave " vilket BMS4550 är ett exempel på. De kostar ca 1500kr/st.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/11 21:15:09
Message:

Så, nu har simulering blivit av. Faital Pro 4Fe30/32 ser bättre ut än monacor-elementet.




MaxSPL på över 120 dB borde räcka....2,83V på 2s2p-elementkoppling.



Det ser rätt hackigt ut, men det är så det är. Det braiga är att
sprdningen är jämn och fin. Kollar man på

http://libinst.com/SynergyCalc/Synergy%20Calc%20V5.pdf

så är det plus minus 2-3 dB också. Det får vi leva med om det ska vara konstant spridning. Ca 78x50 cm i mynningen och 30 cm långt.


Man måste yxa till ingången i hornet, så det blir diffraktion hur man än gör. Alla drivers har en öppningsvinkel i och med utvidgningen i faspluggen.

Eftersom vi ska dela så lågt känns det säkrast at göra som Danley och köra med 4550...

http://www.totalljud.se/bms-4550-p-3181-c-141.aspx 1495:-

http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-4fe30-2?category_id=349 284:-

2631:- per högtalare plus filter, frakt och låda. Inte fy skam...
Man kan ju bygga ut med midbasar också, men vi kanske skulle börja
såhär?


Reply author: Nicks
Replied on: 2016/01/11 21:24:38
Message:

Min tråd för inspiration. Element, simmar osv.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91354&whichpage=1


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/12 00:11:54
Message:

quote:
2631:- per högtalare plus filter, frakt och låda. Inte fy skam...
Man kan ju bygga ut med midbasar också, men vi kanske skulle börja
såhär?
Fantastiskt spännande. Jag vill bygga. Alternativet att inkludera midbasar också är väldigt lockande tycker jag. Har visserligen ett par B&C 15TBX100 som skulle kunna ta hand om bas/midbas under Synergy hornet så för egen del går det bra vilket som.

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/12 12:41:09
Message:

Nicks, på vilket sätt vibrerande ditt horn? Kan vi dra lärdomar av dina erfarenheter?


Reply author: Nicks
Replied on: 2016/01/12 13:11:29
Message:

Petter: Lärdomen är som alltid... bygg rätt från början...

Jag använde för tunt material.

Svårigheten, byggmässigt i mitt fall , låg i infästning av driver och 3 tummare. Det är väldigt tight... Sen fick jag inte till den slutna delen bra för 3 tummarna. Version 2 använder annat koncept.

Jag skall se om jag kan lägga upp bild på version 2.

Inspiration till version 2 kommer härifrån:

http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1496784-synergy-horns-dayton-prv.html

För att inte skräpa ner denna tråden så lägger jag bilder i min orginaltråd.

/Nicks.


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/12 13:46:35
Message:

quote:
Min tråd för inspiration. Element, simmar osv.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91354&whichpage=1



Gillar dina byggen! Men saknar input parameters i din tråd.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/12 14:14:05
Message:

PetterPersson. Jag har aldrig använt Hornresp och förstår inte alla parametrar. Hur stor låda skall varje mellanregister ha? Bygger man in hela hornet i en låda i vilken mellanregisterna huserar? Kan du rita upp hornet och ladda upp här?

Att frekvenskurvan faller brant vid 2500Hz, är det beroende på hur stort hålet är som man spelar in i? I sådana fall vill man väl att det skall falla precis efter där man delar av det för att på så vis filtrera bort så mycket harmonisk distorsion som möjligt?


Reply author: Nicks
Replied on: 2016/01/12 14:20:00
Message:

Sladdbarn.

Jag utgick från lämplig 3-4 tummare och simmade tills jag hittade "rätt"... vad som nu är "rätt" när det gäller diy...
Mellanregistret är inte helt lätt att få till uppåt i frekvens. Utifrån det köpte jag driver och 6,5 tummare.


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/12 19:31:48
Message:

Nicks: jag menar input parameters i hornresp på de simmar du lagt upp i din tråd


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/12 22:54:56
Message:

Fantastiskt fint excel blad Bill Waslo har gjort (länk i PetterPerssons post). Titta bara på dessa skärmdumpar. Ovärdeligt stöd för den som är intresserad av Synergyhorn. Genererar till och med kapschema! :-)





/mvhff


Reply author: emanuelgbg
Replied on: 2016/01/13 09:03:12
Message:

Faital Pro 4Fe32 kostar 355:-/st inkl moms. =)


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 10:07:30
Message:

Rackarns, såg snett


Reply author: Rolf-san
Replied on: 2016/01/13 10:12:49
Message:

quote:
Fantastiskt fint excel blad Bill Waslo har gjort

Likaså pdf- filen som Petter också länkar till. Den är nog nödvändig att förstå för att kunna få ihop det. Med mina små händer måste jag läsa den ett par gånger till.
En rolig tråd på diyAudioforumet:
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/261427-presenting-trynergy-full-range-tractrix-synergy.html


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/13 10:44:49
Message:

Är där någon som känner till en snickerifirma som kan såga fram delarna i större antal? Jag har inte själv tillgång till bordssåg eller avancerade fräsar. Vi får ju förstås bygga prototyper först för att komma fram till exakt hur det hela skall se ut. Vem är intresserad av det? Jag har mätsystem och filterprogram (LSP lab och LSP Cad med kalibrerad mikrofon) här i Helsingborg.


Reply author: Stormen
Replied on: 2016/01/13 11:38:01
Message:

Nykroppa snickeri, Dvs Håkan bygger skivspelaren continuo och även byggt lite olika högtalare åt Bo Hansson, Rauna när det begav sig. Han är även stor entusiast av Hifi.
http://continuo.se/
http://www.nykroppasnickeri.se/index_s.htm

Nu är det inte meningen att göra reklam på forumet för olika företag vilket man inte ska göra när det är ens vän som äger företaget. Men eftersom det efterfrågades o det är väldigt få snickare i landet o ännu mindre de som har förståelse för högtalare, akustik mm. Hans arbeten är oklanderligt bra.
Det hela faller med att det blir DIY o billigt men det blir å andra sidan perfekt o jäkligt bra.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 11:48:21
Message:

Jag har simulerat runt med horn 60x60 cm/60x60 graders spridning till 100x100 cm och 60x60 graders spridning samt 63x100 cm och 60x90 graders spridning och det sista med 60x90 spridning sammt 63x100 cm mynning (H/B) ser bäst ut. Det är små skillnader ska klarläggas, men ändock. En bas som ser ut att passa bra är

http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/



Då kan man få f3 på 50 Hz med ooportad (alltså sluten) bakkammare.
maxSPL på 120 dB ner till 100 Hz och kostar bara 295:- styck. Vill
någon annan leta så gäller att högre qts och lägre fs ger djupare
bas. Lägre qts men inte nödvändigtvis högre vas, ger högre
känslighet men inte samma utsträckning nedåt. Att kunna dela så
lågt som 50 Hz, eller att det iallafall beter sig snyggt ner dit
underlättar delning vid säg, 80 Hz betydligt. Det vore fint att få
till en midbas också, när vi ändå håller på... dessutom är det som
Nicks säger, mellanregistret är det svåraste.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 12:00:22
Message:

Törs man chansa lite och vill spara en slant kan det säkert funka med en

http://www.monacor.se/produkter/2/vnr/100930/

och 4 x 6,5-8" som mid/bas. En tvåvägare alltså. Då blir det budget.
Utkomsten ljudkvalitetmässigt är dock tveksam jfr en riktig driver.

Nu blev det mycket monacor. Det finns såklart andra märken också, se
därför dessa som exempel mer än fastspikade element.


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/13 12:10:02
Message:

Skulle 4 st http://www.faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/index.php?id=401010100 (370:-/st)
+ 1st BMS 4550 per högtalare kunna fungera ner till en sub med 80-100Hz delning?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 13:51:46
Message:

Ja, ner till 100 med lite eq, annars typ 120-150 Hz. Ser rätt bra ut faktiskt.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/13 14:41:48
Message:

Det börjar ju låta spännande. PetterPersson, är det 63x100cm som gäller fortfarande?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 14:59:56
Message:

Ja, men det är svårt att simulera med så stora element. Frontkammarvolymen är svår att beräkna och hålla liten. Hornet är ju dock lika, så det är bara att prova olika element


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 21:40:48
Message:

Ja, alltså måtten bestämmer vi själva bara vi bestämt oss för
spridningsmönstret. Rent tonkurvemässigt är det knappt någon
skillnad mellan bhd 100x63x39 cm och 120x76x47 cm (en skivbredd för att
minimera spill). Lågfrekvensdirektiviteten ökar med ökad
hornstorlek. Det kommer alltså låta ännu mer homogent och
framförallt midbasen kommer upplevas som mer dynamisk (pga mer
direktljud jfr rumsreflexer) ju större hornet blir. Som jämförelse
är Danleys SH96HO 114x72 cm. Kort sagt är större bättre men det
måste få plats i hemmet också...

Själv skulle jag tycka att sista sektionen vore ballt att ha i 15 mm
akrylplast för att minska det visuella intrycket.

Pabo, hur stort kan du ha?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 21:49:48
Message:

En extrem skulle vara 191x120x75 bhd. Skulle vara grymt


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 23:05:21
Message:

Ett latmanshorn vore att använda

http://www.diysoundgroup.com/plastic-seos-12/seos24.html
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1515109-seos-24a-brutal-dual-18-three-way-lcr-build.html

med BMS 4594, borra hål för 5"-6,5"-middar och dela vid 500-600 Hz

Skulle bli typ 15 kkr plus middar men lite arbete jämfört med att
snickra. Dock blir midbasen bättre i ett större horn...


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/13 23:22:01
Message:

Petter, när labbar lite med excelbladet får jag det till att 120 cm bredd ger kontroll på spridningen ner till strax under 200 hz om jag gjort rätt. Enligt min begränsade förståelse för ljudutbredning börjar ljudet tappa sin direktivitet vid ca 500 hz. Hur fungerar konceptet med kontrollerad spridning och låga frekvenser egentligen?

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/13 23:49:30
Message:

Fysiken är samma för alla frekvenser. Att ha kontrollerad spridning vid 125 Hz kostar bara fyra gånger så mycket i storlek som vid 500 Hz. Därför är typ alla vanliga hgt. rundspridande under ca 500 Hz. Labba lite i Svantes Edge så ser du rätt fort hur elementstorlek påverkar spridningen.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/14 00:23:06
Message:

OK, så har jag inte tänkt tidigare.
jag trodde längre våglängder hade större förmåga att ta sig runt skarpa krökar medans höga frekvenser inte klarar det. Enligt principen jag försökt illustrera nedan. Blå=hög frekvens, röd= låg frekvens.



/mvhff

edit: när jag tänker på vad du säger Petter i relation till mitt exempel ovan, ser jag ingen konflikt längre. Det är våglängden i relation till storleken på hindret (baffel/hål/slot) som avgör om ljudet påverkas riktningsmäsigt.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/14 07:40:28
Message:

PetterPersson, jag har plats för ca 70cm brett horn. Det är därför jag tänker mig att lämna över till en subb vid ca 3-400Hz. Det blir ju förstås ännu bättre om man har horneffekt hela vägen ner men det finns en gräns för hur breda horn man kan ha i rummet. Hur blir ett sådant horn i simuleringen?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/14 20:34:40
Message:

Stämmer bra FForsman!

Pabo...skulle ett 70x70 cm med 70 graders spridning passa i möblemanget? Om så, så är det nog det bästa du kan göra.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/14 23:10:09
Message:

Den där Monacor 8:an ser riktigt fin ut. Att få hornet att gå ner till 50 hz slutet är ju kanon. Som jag förstår det tappar waveguiden sin direktivitet vid ca 400 hz för ett horn som är 70*70 cm och 70/70 graders utvidgning. Även om basen under 400 hz är under "baffelsteget" mynnar alla fyra basar från samma punkt i waveguiden som de övriga elementet vilket bör ge en summering som är svår att få till med annan metod.

Det blir ganska mycket konyta också, 4*220=880 motsvarar en femtontummare.

Petter, får jag fråga hur du gör i HR för att mata in frontvolym och hålet in i hornet för midarna och basen?

Edit: hittade den här beskrivningen:

http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-general-discussion/36532-hornresp-dum-hmm-everyone.html#post324334

En sak jag inte förstår är vad som är avgörande för vilken utvidgningsvinkel på waveguiden man bör välja. Kalkylbladet ger att ju mindre vinkel man har desto bredare blir waveguiden. Hittade ett paper från 1975 av Don Keele "WHAT'S SO SACRED ABOUT EXPONENTIAL HORNS?" (PM:a den som vill ha). Där ser den 90-gradiga waveguiden ut att kontrollera spridningen bättre i de lägre regionerna än 40. och 60-gradiga horn.

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/15 10:18:52
Message:

Jag har sett att folk verkar köra med ungefär S1*0,15-0,20 för AP1-
värdet. Kan vara bra att tänka på vid simulering. Ett stort värde
förstör hf-egenskaperna för drivern och ett för litet AP1 ger
blåsljud. Detta är något vi får prova oss fram till tror jag bara
vi vet ungefär vilken startpunkt som ska råda.

Ja, det skiljer även i hornstorlek om jag väljer 90x60 eller 60x90
graders spridning. Ändras vertikalspridningen så ändras bara höjden
men ändras horisontalspridningen så ändras både höjden och bredden
på hornet Vi får helt enkelt utgå från de mått vi har att utgå
ifrån och bygga hornet efter det. Jag har ädock rätt stor
tillförlit till bwaslos beräkningar även om de inte verkar vara
helt konsekventa.

Ett 70x70 gradershorn skulle bli just 70 x 70 x 37,7cm stort. Gjorde en edge-simulering vid 0, 22,5 och 45 graders vinkel. ~400 Hz konstant spridning verkar stämma rätt bra.




Monacorelementet är billigt vilket är bra. Personligen kan jag gärna
ha lite högre avstämning till förmån för ökad känslighet. Typ 65-70
Hz känns rätt lagom. Det är svårt att finna billiga element som
dessutom är lätta att få tag på bara...så monacor-8:an kanske är de
gyllene medelvägen. Iallafall i ett initialskede, den lirar ju typ
ändå 120 dB vilket får anses vara tillräckligt för hemmabruk


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/15 13:55:53
Message:

Är tanken att ni skall ha 4st 8-tummare, fyra st 4-tummare och en kompressor i hornet? Jag är inte med på vilket Monacor-element ni pratar om nu.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/15 17:16:17
Message:

Ta och tvinga hornta här på forumet att posta lite bilder på mitt tankeexperiment.
Han är nog bara lite blyg..

Bms 4550, 4st faital pro 3fe25 i ett cncfräst synergyhorn 90x40 grader.
Styr ljudet ned till 500hz enligt don keele mattematik i bwalsos excel.

Hornhalsen får 3D printade inlägg som ger den en start som är en approximation av OS kurvan som startar med 7 grader öppning ut från bms 4550.

Typ vad som diskuteras här.
Jag skall läsa hela tråden och återkomma med mer detaljer.
Och ursäkta om det är lite OT

Edit: jag har läst hela nu och Mikael hade postat bilderna.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/15 20:17:17
Message:

Jag har ju skrivit en hel del på faktiskt.se om min förståelse och tolkningar av principen kring synergyhorn.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=53283

Allt som ledde fram till besluten kring Mikaels design (hornta) finns att läsa där.
Men framförallt väldigt mycket länkar till andras upptäckter och visdomar från skaparen själv Thomas Danley.

Jag tycker det är en självklarhet att du skall bygga ett trevägshorn med tillbehörande utspridda subbar.
Eller double bass array till basen.. Det vore mumma med ett lämpligt rum för den principen.

Skapande av tryck vid främre väggen och komplett utsläckning vid bakre.
Bara dubbelt så dyrt då dubbla mängden basar och förstärkare krävs.


För att kunna spela galet högt och rent med synergyhorn så försök dela diskant mot mellanregister så högt som möjligt.
Men det ställer stora krav på att mellanregistren är små till storleken för de måste monteras närmare diskanten då.
Mikael skall ha dem i lägenheten.. Om första mätningen visar att optimal delningspunkt hamnar vid 800hz tex så är det möjligt med bms 4550.
I hemmamiljö dvs. Jag hoppas på högre delning dock. Men det är något mätningarna får visa.

Men att fläska på med allt för mycket volym med låg delning på diskanten så blir det nog lite ansträngt.

Samma gäller mellanregistren, de har enbart 10mm diameter på porten. Vilket teoretiskt kan bli lidande vid extrema ljudnivåer.
Men de skall oftast användas hemma.
Och då är små portar att föredra då de blir mindre "i vägen" för diskanten.
Enorma portar är en källa för diffraktion vilket man försöker undvika genom att ha portarna så närma hörnen som möjligt.

Men snabbkolla på mitt babblande i länken ovan och berätta gärna om jag missförstått något kring dessa.
Hoppas inte det dock.. Mikael betalde ju för cnc-fräsning..


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/15 22:30:32
Message:

Nisse, jag håller med om det mesta du skriver. Något jag undrar över är:

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=53283&start=60

quote:
Simmen i hornresp är med en enda 3fe25, 2L sluten bakkammare och 30ml frontkammare och 10mm port som är 5mm lång och ett horn stort nog för 150hz.
Mellanregisterporten är 5,3cm från hornets början. Där är arean 92,91cm2 dvs lämplig area för att dela mellanregistret vid 1000Hz.
Tyvärr krävs möjligheten till delay på diskanten för att avståndet till akustiska centrumet skall vara 1/4 våglängd vid 1000hz som är 8,5cm.
BMS 4550 hade ju 6,7cm från dess kant till akustiskt centrum.


Meeeen 6,7 + 5,3 = 12.0. Är det inte middarna som ska ha delay då?


Sen har jag också funderat på det där med att ha en jämnare övergång
mellan driver och horn. Frågan är om det är värt besväret. Jag vet
inte. Rent ingenjörsmässigt är det en snyggare lösning, men hur
stor roll spelar det för slutresultatet? Horn-honk är ju precis vad
folk säger att SH inte har...Skulle vara kul at bygga två varianter
och prova skillnaderna då det innebär en hel de extrajobb.

Beroende på hur elementen är konstruerade kan det ironiska ske att
det går att tappa en 4" närmare hornets hals än en 3" i och med att
magneten kommer längre ifrån. På sätt och vis tycker jag att det
känns bra att använda just 4" i och med att Danley gör det och det
bevisligen fungerar. 3" funkar säkert också men det behöver
nödvändigtvis inte bli varken bättre eller sämre.

Pabo, prexis. 4xlf, 4xmf och 1xhf-element. 9 element per lådda alltså


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/15 22:40:24
Message:

Tanken med ett Synergy horn som jag förstått det är (förutom
faslinjäriteten) spridningen - att den blir lika för alla
frekvenser. Därför känns det (för mig) naturligt att satsa på ett
horn som också spridet lika för alla frekvenser, även i
vertikalled, för att rumsreflexerna ska få så lika tonkurva som
möjligt. JAg förstår att man vill minska golv och takreflexer genom
att ha mindre speidning i vertikalplanet men frågan är om man gör
sig själv en björntjänst genom at avsiktligen ändra
spridningsmönstret på hornet.

Frågan är öppen för diskussion.

Vad är viktigast? Minska tak och golvreflexer för frekvenser över ca
500 Hz eller att spridningne är jämn för alla frekvenser?

Jag säger inte att det var tokigt att göra ett 90x40-horn, jag vill
bara upplysa om vilka kompromisser som gjorts och vill gärna veta
varför för att lära av dessa.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/16 01:36:30
Message:

Petter, har du möjlighet att posta "input Parameters" från HR för Monacorbasen skulle jag vara tacksam? Jag sitter och labbar och det skulle hjälpa att titta på din sim som referens.

/mvhff


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/16 08:52:40
Message:

Ja du Peter jag hoppas att jag tänkt fel på avståndet för det gör det ju möjligt att dela högre.
Så länge middarn klarar av att spela tillräckligt högt dvs.
Bandpassfunktionen på middarn samt hornets inverkan och delning är ju inte testad än utan bara simulerat.
Och simuleringen kan ju vara felaktig den med.

Och det där var innan cnc kom in i bilden vilket öppnade upp för den exakta komiska frontkammaren:
Mikaels horn kommer ju inte ha så stora bakre kammare på middarna i slutprodukten heller.
Så vid mätning kommer vi få veta hur långt ifrån varandra elementen verkligen är, akustiskt dvs.
Fokus låg på att få plats med middarn så de inte behövde ha porten förskjuten mot elementets kant.
Utan de skall vara centrerad över porten. Någonstans testade någon den inverkan.
Sedan låg fokus på arean där midporten kommer in i hornet.

Och jag som person är tyvärr sån att jag hänger upp mig på extremt finlir.
Mycket informationsintag, lite verkstad tyvärr. Hittar inte tiden att praktiskt labba.
Och när Earl Geddes säger hur otroligt viktigt det är med minimeringen av difraktion i hornhalsen lyder jag..
Och när jag nu har en 3D printer så är det inga problem att prova.

Det finns lite skisser på printad fasplugg till 3fe25 om främre kammaren blev för stor vilket kan göra att de inte spelar tillräckligt högt.

Men the proof is in the pudding. Så nu måste hornen få element på plats och delning samt förstärkeri.
Sedan kommer svaren på om mina designbeslut var vettiga.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/16 14:18:51
Message:

Tom Danley om hur idén kom till:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/208799-western-electric-1928-how-far-have-we-come-last-100-years-73.html#post3028734

/mvhff

Edit: Danleys patent på svenska

http://user.faktiskt.se/paa/Danley_patent_sv.pdf


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/16 15:19:39
Message:

Petter, det viktiga är att den totala energin i rummet är lika för alla frekvenser. Våra öron sitter horisontellt och det är därför man vill ha stor spridning horisontellt. Geddes visar på ett bra sätt hur ljudbilden förblir i mitten oavsett vart man befinner sig (inom högtalarna område) tack vare CD. Men JBL minimerar spridningen vertikalt för att undvika tidiga reflexer från golv och tak. Men energin förblir densamma. Geddes vill ha runt horn för att få samma mönster som hos basen men med ett stort synergy horn blir ju det irrelevant.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/16 21:38:27
Message:

Forsman, VTC och L12 är gissad men för basarna är det inte lika
känsligt som för middarna. Vidare optimering när man har hornet
framför sig får bli nästa steg.



Nisse, jag tror det är väldigt svårt att gissa hur långt L12 man
egentligen har. För middarna gäller ju det fysiska avståndet i och
med tillbakavågen från halsen men när det ska summeras med drivern
så kommer det akusiska avståndet in.

Det här med att låta porten vara centrerad över konen eller ej
skulle jag gärna vilja diskutera mer om. Vid 1000 Hz är våglängden
ca 34 cm och således bör ett 3-4" membran lastas tillräckligt jämnt
var än man låter porten vara. Av samma anledning så bör inte
placeringen ha någon avgörande inverkan på vilka frekvenser som har
max/min vid porten. Det måste var anågon annan avgörande mekanisk
som spelar in här. Danleys basar mynnar ju exempelvis vid
surrounden vilket syns på bilderna.


Pabo, tack för förklaringen, jag förstår vad som menas men köper
inte motiveringen fullt ut eftersom man inte begränsar spridningen
för alla frekvenser. På så vis blir de första tak och
golvreflexerna (de som ligger inom den tid som gör att hjärnan
adderar dess tonkurva till direktljudet. Jag kommer inte ihåg vad
vad den effekten heter men den har ett fint namn...))fattigare på
högfrekvent information. Jag har gärna fel i denna fråga då det
skulle generera en större sötepunkt. Kanske är den effekt jag
skriver om underordnad den positiva effekt som kommer av en bredare
spridning.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/16 22:00:54
Message:

Pabo, jag skulle föreslå arbetsordningen så att du först bestämmer
önskat spridningsmönster. Därefter tar vi fram kapschemat med
excelarket, du får materialet fräst/sågat och sätter ihop lådan.
Parallellt tar du hem ett par 4550 och några olika 3" och 4"-element.
Därefter kan vi börja mäta lämpliga avstånd och volymer för att få en
första kvalificerad gissning om vart du ska borra. Vad tros om det?


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/16 23:53:50
Message:

Tack Petter!

/mvhff


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/17 08:54:24
Message:

Mätning på offset port finns i denna länk:
http://www.diysoundgroup.com/forum/index.php?topic=172.30
Man kan vara tvungen att vara inloggad för att se bilden dock.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/17 10:31:06
Message:

Tack Nisse! Vad är det de menar med "frustrum"?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/17 14:12:21
Message:

Bra tråd, frustrum måste vara avfasningen av porten på elementsidan.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/17 15:27:25
Message:

https://patentimages.storage.googleapis.com/US8284976B2/US08284976-20121009-D00005.png

Första bilden.
Taget ur patenten: https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8284976.pdf

Edit: bilden var enorm så det blev en länk istället.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/17 23:17:47
Message:

Tack Nisse, förklarar fint!

Är detta för bra för att vara sant? Gör monacor celestionelementet???!!!

http://www.monacor.se/produkter/pa-mellanregisterhoegtalare/vnr/105740/

http://www.eluxson.se/mellanregister/2756-tf-0410mr.html

Mätning
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://raftaudio.blogspot.com/2011/12/celestion-4-closed-back-midrange.html%3Fm%3D1&ved=0ahUKEwjnxoqE7rHKAhWBkiwKHUPvB8oQFggqMAY&usg=AFQjCNFuipC-N6j2oIb_A4QyDfB5LeB_2w&sig2=i4C2NW-FN25sEyCDIHqB2w


Reply author: emanuelgbg
Replied on: 2016/01/18 07:54:44
Message:

Kul projekt! Smygläser i bakgrunden...

Petter, gissar att det underlättar lite om det är "rätt" element?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/18 08:16:38
Message:

Precis! Men vid närmare eftertanke kanske inte Monacor gör det elementet men på något sätt verkar samarbete ske. Hur som helst kostar det ca 1600:- för ett fyrpack vilket får anses högst överkomligt då man även slipper göra bakkammare.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/18 08:47:25
Message:

PetterPersson
Jag kan inte påbörja detta i denna stund. Det är -7C i mitt garage och det står dessutom en bil på vinterförvaring där. Dock så kan vi starta med detaljritning på hornen och en stycklista. Men byggandet kommer jag inte kunna påbörja förrän i mars-april.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/18 08:54:10
Message:

Det är ju inte så att det hindrar någon annan att bygga förstås.


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/18 12:25:27
Message:

Lite OT men handlar dock om synergyhorn...

Skulle det gå att göra synergyhorns av 2st JBL 2227 och en JBL 2447? (per sida)
http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2227.pdf
http://www.jblpro.com/pub/components/2447.pdf

Blev inspirerad av: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/244508-monster-massive-12.html#post4016065

Skaparens tråd, riktigt bra: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/258706-study-dipole-cardioid-bass-horn.html


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/18 16:20:47
Message:

Vilket fynd Petter!
citat från diyaudio
Originally Posted by JLH
How in the hell did you get your hands on that Celestion 4" driver? I tried every way possible to get Celestion to sell those to me and they wouldn't do it. Those are the exact 4" that Danley uses in several of his Synergy horns.

Även jag har försökt få tag på dem men icke.
Det krävs en stor order då det tydligen inte var en lagervara utan byggs på beställning.

Så nu är det bara att luska i om Monacor kan leverera.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/18 17:37:10
Message:

Precis

Kolla med eluxon, monacor säljer inte till privatpersoner.


Reply author: RuneStone
Replied on: 2016/01/18 22:03:58
Message:

Jag undrar om inte jag har har ett konto hos monacor.. vill minnas att jag haft det en gång i tiden..


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/18 22:35:08
Message:

Mycket spännande!


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/18 22:46:43
Message:

Kanske gruppköpsdags? Ska varje snubbe ha 8-12 element kanske det blir ett gäng...


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/19 00:39:38
Message:

Jag är preliminärt "på" ett gruppköp om det blir aktuellt.

/mvhff


Reply author: Tomas J
Replied on: 2016/01/19 06:36:43
Message:

Jag är också preliminärt på!


Reply author: asto
Replied on: 2016/01/19 08:42:00
Message:

Jag skulle också kunna tänka mig ett sådant bygge och därmed preliminärt vara med på gruppköp av celestion elementen. Däremot undrar jag hur kritiskt det är i valet av HF-driver? Jag har ju idag Radian 475pb med 5,7 grader exitvinkel som skall tåla att delas neråt 800Hz. Skulle det kunna fungera i detta typ av horn i hemmamiljö?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/19 09:24:58
Message:

Det gör det säkert Asto. I värsta fall får du fila lite i halsen för att få en bra övergång men jag tror inte att det behövs.

Kul att fler är på. Jag ska se vad jag kan göra. Vi kan väl preliminära anmälan vara öppen till och med söndag så vi vet vilka kvantiteter som gäller. Sen kan vi ta det den korrekta gruppköpsvägen.


Reply author: emanuelgbg
Replied on: 2016/01/19 10:24:54
Message:

Hade eg tänkt att avvakta men om det behövs för gruppköp är jag på med 8st Celestion.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/19 11:31:09
Message:

Jag är på också :)


Reply author: asto
Replied on: 2016/01/19 11:41:15
Message:

Lite brutala är dom allt!


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/19 12:35:46
Message:

Wow, riktigt snyggt. Nu blir jag inspirerad att göra konst av dem :)


Reply author: emanuelgbg
Replied on: 2016/01/19 14:33:10
Message:

Vad för midbasar/basar skulle passa till ett sådant här horn?

Om hornet går ner till 400Hz och det (för mig) räcker att gå ner till 40Hz. 12-15" *2 per sida.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/19 14:55:01
Message:

emanuelgbg. Det var det jag var inne på. Celestion-midarna passar väl utmärkt till ett sådant horn enligt vad jag förstår på PetterPersson. Om hornet är 70x70cm så blir det runt 3-400Hz.


Reply author: Junepe
Replied on: 2016/01/19 15:20:41
Message:

Oj vilken tokigt vacker högtalare på bilden, vad är det för något?

((( JUNEPE )))


Reply author: asto
Replied on: 2016/01/19 15:28:33
Message:

Dynamikks Ultima


Reply author: Bubbel
Replied on: 2016/01/19 21:16:20
Message:

Även om jag inte har tänkt att vara med i ett gruppköp eller bygga dessa horn blir jag allt sugen efter att ha sett Dynamikks Ultima, efter att ha sett dem ser de ut som om de kommer från minecraftspelen.

Anders


Reply author: RuneStone
Replied on: 2016/01/19 21:59:26
Message:

quote:
Vi kan väl preliminära anmälan vara öppen till och med söndag så vi vet vilka kvantiteter som gäller.


varför sådan brådska ?
Nog kan man väl teorisera(nytt ord?) en bra stund till och kanske få fler intressenter innan något gruppköp sker ?
flott vore ju om det gick att göra gruppköp på alla element och kanske även filterdelar(dock förslagsvis längre fram)..

Själv är jag inte intresserad av något gruppköp..har förvisso länge kollat på liknande konstruktion men tiden räcker inte till..
har lite för många påbörjade projekt som ska ros i hamn först..


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/19 23:33:29
Message:

Det finns några anledningar:

-En vecka är rätt gott om tid för att kolla vilket intresse som finns för att börja luska vidare.

-De som är tillräckligt intresserade hittar hit ändå.

-Det gäller att ro ihamn detta medan intresse finns. Vissa gruppköp drar ut på tiden och det blir inget av. Folk drar sig eller kommer till. Det orkar inte jag.

Visst kan vi simulera fram en lämplig bas också men filter blir svårt, det tar för lång tid i detta skede.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/19 23:40:49
Message:

Mer information om dynamikks ultimata.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/235798-dynamikks-synergy-horn.html&ved=0ahUKEwjLnPyz97bKAhUqJnIKHXluD10QFggpMAU&usg=AFQjCNEHp4blnpxXlPDWSDq7O4SOHPBcWA&sig2=nT4lMgh-Q-ZwgHzjPuwSJQ


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/20 18:31:54
Message:




Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/20 18:52:51
Message:

Det mellanregistret har nog varit på de flestas önskelista som vill bygga synergy horn.
Det räcker bara med att veta att Danley använder dem.

De har bara varit svår att få tag på, omöjligt för de flesta.

Jag vill absolut vara med men kan inte motivera inköpet. Jag har redan 10st Faital pro 3fe25.

Men för alla som funderar på att bygga i framtiden borde köpa en uppsättning.
Det blir så mycket mindre att fundera över kring designen då de har slutna kåpor, bra storlek och faktiskt används på originalen.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/20 18:57:32
Message:

OK, hade vi något företag som kunde begära offert? Vem håller räkningen på hur många vi skall köpa?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/20 20:37:52
Message:

Sladdbarn...flest element i ett horn när han dör vinner

Eluxon är återförsäljare av monacors sortiment. Det var vi på No Frills Audio också. Det bör ditt företag också kunna bli. Då kan vi handla genom dig. Jag vet inte vad inköpspriset är för dessa men vi hade typ 30-60% rabatt på hela deras sortiment. Tycker sällskapet att det blir prisdumpning kan vi väl skänka mellanskillnaden till skäligt pris till Läkare utan gränser eller annan välgörenhet?


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/21 11:50:36
Message:

Sitter och klurar på hur bästa infästningen av drivern blir...

CNC-fräst/3D-skrivare för en övergång från rund till fyrkant?
Längd? Expansion? Vinklar? Samma utvidgning på arean som resten av hornet kanske?

En bild på hur det skulle kunna se ut:


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/21 14:33:46
Message:

Danley leder nog Petter..

Caleb is designed to deliver precision pattern control at lower frequencies in covering the opposite stands. The single horn incorporates 108 drivers (12 x 18-inch drivers, 32 x 6-inch mid-range drivers and 64 x 1-inch high-frequency compression drivers, 40 x 15 degree coverage pattern) with a frequency response stated to extend down to 30 Hz.

Sladdbarn: när jag kommer hem kan jag visa hur jag planerar att lösa det.
Och hur hornta har det på sitt.
Men cnc-fräst hållare till diskanten där början av övergången är fräst ur.
Sedan ett minimalt uttag ur hornväggen och 3D printade inlägg.

3D printade delarna är fyra plattor som tillsammans bildar hornets början.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/21 21:22:45
Message:

Nisse, Ja...helt klart

Angående driverinfästningen så språkade jag och Asto om det här om
dagen och båda var rörande överens om att det klart enklaste är att
klämma fast den bakifrån. Kolla hur Speaker Scott gjort tillexempel.


Jag roade mig med att räkna lite för att få perspektiv på tillvaron. Antag att mellanregisterportarna mynnar 5,08 cm in i hornet. Då är rekommenderad delning baserat på kriteriet att en våglängd av den frekvensen ska kunna lindas runt den cirkel som har samma area som hornets area vid denna position.

Spridning - delningsfrekvens mellan driver och mid.
60x60 - 1301 Hz
70x70 - 1115 Hz
75x75 - 1034 Hz
80x80 - 959 Hz
60x90 - 1037 Hz

60x90 och 75x75 graders spridning ger alltså samma delningsfrekvens.
Snävare spridning ger högre delningsfrekvens. Större spridning ger
lägre delningsfrekvens. På det hela taget ser alla kombinationer ut
att vara klart möjliga i hemmiljö. Vilken spridning man vill ha
lämnar jag gärna till individen själv att välja. Ett eventuellt
gruppköp av element gör ju inte att man låser sig till en viss
design, bara vilka element som används.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/21 22:07:26
Message:

Jag har laddat upp ett par skärmdumpar på horntas horn nu.
Samt de 3d printade delarna som kräver lite spackling och slipande innan de limmas fast i hornmynningen.

https://flic.kr/s/aHskscphiV

Och verkligheten börja komma till liv som ni såg i horntas inlägg.
http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Så löste jag det helt enkelt.
Men i efterhand så önskar jag att jag försänkt sidoväggarna som styr den horisontella spridningen lite i de som styr vertikala.
Styrkan på limningen ökar markant och det blir lättare montering.

När man ändå cnc-fräser så kan man lägga till den detaljen.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/22 09:54:58
Message:

quote:
Då är rekommenderad delning baserat på kriteriet att en våglängd av den frekvensen ska kunna lindas runt den cirkel som har samma area som hornets area vid denna position.

Petter, vill du förklara varför det är så eller kan du peka mig till någon referens där jag kan läsa på själv?

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/22 10:51:28
Message:

Det står på första sidan i tråden på faktiskt.se som Nisse länkade till i denna tråden. Det är taget från patentet. Det stod något i stil med att det är den högsta frekvens som middarna ska spela för att laddas korrekt.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/22 10:52:48
Message:

Snyggt Nisse, var halsen 1"x1" innan plasten limmades dit?


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/22 12:12:45
Message:

quote:
Angående driverinfästningen så språkade jag och Asto om det här om
dagen och båda var rörande överens om att det klart enklaste är att
klämma fast den bakifrån. Kolla hur Speaker Scott gjort till exempel.


Jag har kanske fel men har inte hornets början stor betydelse för en bra respons från HF-drivern? Läste om en annan synergyhorn-byggare som fick en spik på 10Db vid 3kHz tack vare en dålig övergång mellan driver och det kvadratiska hornet. Iofs var det ganska stor skillnad mellan hans area på drivern och arean på S1.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/22 12:37:04
Message:

Tack Petter!

/mvhff


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/22 13:49:52
Message:

Mycket intressant (från patentet).

quote:
Det är önskvärt att hålla de akustiska matningsportarna, så som portarna 24, 132 och 140 relativt små (i tvärsnittsarea) för att undvika akustiska diskontinuiteter. Man har funnit att, med en minimal portlängd kan tvärsnittsarean eller storleken på portöppning minskas avsevärt. I ett exempel, hade ett mellanregister en portlängd på 3/4". Genom att minska portlängden till 1/16", kunde portarna minskas i antal från åtta till fyra, och storleken från 3/4" till 5/8". Horn 14 kan anta någon av ett antal önskvärda former och utföranden som kan behövas för en viss applikation. Föreliggande uppfinning, såsom kommer att framgå häri, kan lätt anpassas till horn av praktiskt taget vilken form som helst, och är inte begränsat till den "raka koniska" form som visas i FIG. 1.


Arean på Ap1 minskades alltså från 22,68 cm2 till 7,84 cm2 när godstjockleken Lpt minskades från 19 mm till 1,6 mm. (hoppas jag fått alla siffror rätt)

Dock borde en areaminskning fortfarande ge en högre kompression..?


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/22 14:14:57
Message:

I länken på faktiskt känns det som jag dumpat allt jag vill komma ihåg i framtiden..
Så läs inte bara mina kommentarer, för det är ju min tolkning. Följ länkarna höger och vänster också.
Vi står på axlarna av andra mästare, vi behöver inte uppfinna hjulet igen.

Övergången från driver till horn anses var extremt viktigt för tex Earl Geddes.
Hans forskning och hans produkter är ju för hemmabruk primärt.
Enligt honom kommer "hornhonket" från abrupta förändringar i vinkel i hornet där det bildas diffraktion som skapar en ny våg som kan färdas tillbaka mot hornhalsen och skapa en stående våg. Främst i hornhalsen.

Så enligt honom är det superviktigt att övergång driver hals är perfekt. Samma vinkel på båda och inget mellanrum eller abrupt byte i vinkel.

Det är intressant att hans runda OS profil faktiskt lider av det problemet.
Inte i halsen men där waveguiden övergår till baffel.
Eftersom hans avrundning inte är oändligt stor och waveguiden är symmetrisk rund så färdas ljudet ut från driver till alla platser där diffraktion kan skapas och studsar tillbaka summerat som många bäckar små.
On axis har han en liten utsläckning.

Det löste sig med den SEOS formen som forummedlemmar tog fram.
Den var inte längre symmetrisk utan problemet spred ut sig tills det inte var ett problem.


Medan om du kollar på Danleys synergy horn där han/de enbart utnyttjar En driver (inte 64st) så är det inte mycket energi nedlagt på detta.
Du ser klart och tydligt att drivern mynnar ut i en kvadratisk hornhals som är lite större än driverns öppning.

Men då är hans produkter tänkt att spela väldigt högt, vi bryr oss inte lika mycket när vi i fyllan står och hoppar på konserter.

Jag kan inte säga om man/jag kan höra skillnaden på om övergången mellan driver är perfekt. Men varför inte nörda ned sig när man kan.
Tyvärr hör jag väldigt mycket med hjärnan, inte öronen.

Och Petter, eftersom hornet börjar redan på monteringsplattan som i sig är lite försänkt på driversidan. Så är starten ca 22*26mm på hornet. Med en liten urtagning i väggarna som styr den horisontella spridningen.

Men det blir intressant att se vart Mikael lyckades limma fast alla delar.
Vid hornhalsen fanns ingen referens till placering. Utan ligger hornväggen perfekt framme vid andra vinkeln så räcker det med att plywooden är lite böjd..
Därför kan det var smart med en försänkning istället för en "butt Joint" om någon CNC fräser sitt horn.

Men som ni såg på utskriften så krävs spackel och slipning för att det skall bli så bra som möjligt.

Så kör man CNC-vägen så kan man lika gärna designa in hela övergången rund till kvadratisk så allt blir i trä.
Samt designa monteringshjälp/jiggar. För det är ju inte superenkelt att montera ihop dessa i en lägenhet.

Sorry Mikael..




Reply author: FForsman
Replied on: 2016/01/22 14:26:58
Message:

quote:
Men varför inte nörda ned sig när man kan.

Jag skattade högt när jag läste. Helrätt!

/mvhff


Reply author: Fuling
Replied on: 2016/01/22 15:49:11
Message:

Är inte spekulant på något potentiellt gruppköp men när diskussionen gäller övergången från runt till kvadratiskt tvärsnitt i horn har jag en sak att infoga: Se till att hitta nån som kan cnc-fräsa adaptrar åt er. Lögn i helvete att göra två identiska för hand, ta det från en som provat och misslyckats


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/22 17:52:18
Message:

nisse.p Om driven har en exitvinkel så är det viktigt att det är samma i starten av hornet. Men väljer man en ringradiator som t.ex. BMS eller vissa Faital PRO så tror jag att det inte spelar någon roll då det blir en plan våg istället för välvd. Men jag har inte hunnit läsa på tillräckligt själv om det, hörde det från en som läst det #128516; Han sade dessutom att ett helt koniskt horn SKALL ha driver med plan våg?


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/22 17:56:44
Message:

BTW, vad tror ni om att vi gör en form för att göra hornen i glasfiber? Vi kan väl skicka runt den till alla som vill gjuta? Materialet köper man på Biltema eller liknande. Då behöver vi bara göra en exakt träform en gång.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/22 18:36:23
Message:

Pabo det hornet Mikael bygger nu matchar iallafall vinklarna om inget blivit fel på frälsningen.
Sedan övergår det till något som liknar OS kurvan som jag tog fram med ett exelblad.

Men jag ser på det så här. Oavsett form på den våg som formas är hinder och snabba förändringar illa. Men jag vet att självaste Danley har kommenterat att 4550 passande vågform för dessa horn.
Men den referensen hittar jag inte nu.

Jag har mailat källan av våra BMS 4550 och kollat om han ens kan få tag på Celestion 4" från Monacor. Isåfall finns det en bra lösning där för de om kanske inte redan har en värsting driver som klarar låg delning.
Allt från samma ställe helt enkelt.


Och hur coolt vore det inte om det gjordes en form som vandrar genom Sverige.
En norrman på diyaudio gjorde en grymt design på 3d printad hornhalsen.
Skall se om jag hittar tråden. Den hade varit en bra utgångspunkt.


Men riktigt grymt skulle vara om Autotech i Polen gör en SEOS hornhals åt oss.
Den skall börja som deras nuvarande men sedan lämna möjlighet för användaren att fästa mellanregister och fortsätta hornet vidare om basar skall blandas in.
Dvs större horn.




Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/01/22 21:32:31
Message:

Nuffe, jag talade om sättet att fästa drivern. För hempularen är det
klart lättare att skruva fast den bakifrån. Då slipper man böka med
montageplatta osv. Har man tillgång till allehanda utrustning så
kan man ju göra en montageplatta. Övergången från rund till
fyrkantig blir ju densamma oavsett montagemetod, det är ju bara en
kontrollerad areaförändring.

Pabo, visst är det ett alternativ. Det får bli ett sommarprojekt (för mig) isåfall med tanke på doften.


Reply author: Pabo
Replied on: 2016/01/23 20:41:26
Message:

Md en vettig gjutform kan man ju sätta dit en platta i tunn plast eller MDF som sedan gjuts fast med epoxy. Den hamnar ju då utanpå hornet så det blir bara en ring som man sen borrar fästhålen i.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/28 22:43:35
Message:

Jag vill bara säga att Mikael (Hornta) genomför mina idéer perfekt.
Så utan hans tillåtelse så är det ett par bilder på min Flickr som visar ett sätt att gå från rund till kvadratisk.
https://flickr.com/photos/105352785@N06/sets/72157663095057559



Reply author: Hornta
Replied on: 2016/01/29 07:45:32
Message:

Måste säga att det var en väldigt smidig lösning på problemet, men trots det krävs det ett antal spacklingar och slipningar för att få det perfekt.
Vilket jag nu hoppas att det är!

Förhoppningsvis hinner jag bygga ihop alla kåpor till mellanregistrena i helgen...


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/01/30 09:08:05
Message:

Det blir väldigt intressant att se de första mätningarna. Oavsett om de är gjorda i lägenhet eller ej.

Mätning på mellanregistren enbart kommer visa hornet och de större volymerna inverkan. Mikael har lite större bakre kammare samt att konen framför konen har större volym än simuleringen.

Du får se vart utsläckningen från ljudet som studsar mot diskanten och kommer tillbaka ur fas.
Bandpasslådans inverkan på 3fe25, och såklart om det låter ok..

Mätning på enbart diskant visar om hornhalsen har några problem samt hur mycket eq som måste läggas på då detta horn inte laddar som tex ett tractrix gör.

Mätning på båda tillsammans kommer visar var i frekvensen som en djup utsläckning kommer för elementen spelar 180 grader ur fas. (1/2 våglängd avstånd mellan elementen)
Vid halva den frekvensen spelar elementen 90 grader ur fas.
Vilket motsvarar 1/4 våglängd avstånd mellan elementen.
Dvs den perfekta delningspunkten. Elementen spelar tillsammans som om det var ett enda.

Men det är såklart enbart sant om man inte har något delningsfilter alls.
Sen börjar labbandet med val av delning och fas mätningar.
För med delningen införs fasvridning..

Tur du kör aktivt..


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2016/01/31 19:53:02
Message:

Är midbasarna i Danleys skapelser centrerade över portarna?
Jag tycker inte att det ser ut så men vill vara säker.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/02/03 22:09:32
Message:

Sladdbarn, faktum är att de är inte alltid det. Eller rättare sagt så kan jag inte komma på ett enda exempel där den är centrerad.

tex denna är ju inte centrerat: http://danleyuk.com/wp-content/uploads/2015/10/sh96-wireframe2.jpg

Men det finns människor bättre än mig som visat att det kan göra att elementet klarar att spela högre upp i frekvens.

Liknelsen vi kan göra är ju en fasplugg för diskanter.



Jag kom på att jag har ju faktiskt kollat med Celestion redan 2014 och fick detta svar.

Thanks for thinking of Celestion.

Unfortunately the TF0410MR is only available as a large quantity
purchase for OEM manufacturers, so I'm afraid we would not be able to
supply this as a retail part.

Sorry we can't be of more help,


Customer Service
Celestion, Claydon Business Park, Great Blakenham, Ipswich IP6 0NL, UK
+44 (0)1473 835300; info@celestion.com; www.celestion.com
Facebook.com/Celestion

Så självklart frågade jag vad minsta kvantiteten skulle vara.

Hi #8211;

Minimum order would be 144#8230;


Så om detta fortfarande stämmer och ingen återförsäljare (Monacor) vill ha dem på lager så måste vi/ni komma upp i 18 personer som vill ha 8st element.


Jag köpte ju fyra BMS 4550 av Janne på Technovox Loudspeaker Shop här i sverige till ett bra pris, och han var supertrevlig att göra med. Så honom rekommenderar jag starkt.
http://www.lspshop.se

Så jag ligger på honom om han skulle kunna erbjuda ett paketpris på två BMS 4550 och 8st TF-0410MR.

Men väntar på svar ang ett sådant paket än.

Men däremot har han gett mig ett ca pris på TF-0410MR iallafall.
"såg inte ut som det fanns i lager
prismässigt såg det ut som jag kan sälja det för 275:- + moms"

Men får ni ihop 18 paket kanske det kan komma ned i pris..







Reply author: FForsman
Replied on: 2016/02/03 22:45:18
Message:

Bra initiativ!


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/02/03 23:24:56
Message:

Fick en uppdatering av Janne nyss, och det står att Monacor skall få in TF-0410MR vecka 10.

Så håll tummarna alla ni som funderar på ett eget par synergy horn!


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/02/03 23:49:24
Message:

Det låter bra Nisse, jag fick idag svar från monacor. De skulle få in 16 element men 10 var bokade av en tysk. Jag tingade de andra 6 för säkerhets skull. Det går ju alltid att mäta på ett horn eller bygga med två eller tre element per horn. De skulle kolla om man kunde ta hem fler också. Dock tog det en vecka att få svar på om de fanns i lager så vi får se när nästa svar kommer.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/02/04 01:04:19
Message:

Men det låter ju som att vi kan släppa fokuset på 144 element då.

Det är ju underbara nyheter.
Vi måste bara övertyga dem om att intresse finns så de vågar ta hem fler.

Ingen som är vill köpa 8st faital pro 3fe25 8ohm? Hint hint..

Mellanregister med sluten bakre kåpa underlättar ju så mycket.


Reply author: ByggareAndy
Replied on: 2016/02/23 21:38:18
Message:

Hej, nu har jag skrollat igenom 8 sidor utan att förstå vad det är som är på gång. Finns det ett inlägg som beskriver vad ni har kommit fram till?


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/02/24 05:18:43
Message:

Som jag förstått det väntar vi på mellanregister. Jag har tingat sex st. från monacor men för att få handla därifrån behöver man ha företag. Så jag lämnade in en ansökan om att få starta enskild firma. Väntar på att ansökan ska behandlas just nu. Monacor är införstådd i detta. När det går igenom blir det även en signaturförändring såklart.


Reply author: ByggareAndy
Replied on: 2016/02/24 09:01:58
Message:

:-) jo, den sista biten var jag med på hur skall de användas?


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2016/02/24 09:11:01
Message:

Klicka på de många länkarna i tråden så klarnar det.


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/03/24 05:48:20
Message:

Hur har det gått med inköp från monacor Petter?

Det har varit lite tyst här ett tag nu tycker jag.
Janne har inte hört av sig till mig iallafall men jag har inte tjatat på honom heller.
Men enligt honom var det preliminärt v10 det skulle ramla in fler element.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/03/24 15:11:54
Message:

Det är tre deklarationer på No Frills som av olika anledningar inte skickats in som ligger mig i fatet för att få registrera bolag. Känslan är att det kan ta tid att reda ut men jag jobbar på det. Monacor är underrättade och jag jobbar på en lösning att få ut elementen på annat sätt. Men fort går det inte...


Reply author: RuneStone
Replied on: 2016/03/24 19:35:13
Message:

Kolla med monacor om du kan ta dom via mig


Reply author: nisse.p
Replied on: 2016/03/25 13:00:52
Message:

Eller så börjar ni bearbeta Janne för ett paketpris.

Bms 4550 är ju svårslagen om man skall göra ett synergy då den tillåter låg delning.
Vilket ger en lite spelrum när det gäller att få plats med mellanregister inom vettigt avstånd.
Men det sjuka är att jag ägt ett par i ett år utan att ens spela minsta ton ur dem.

Livet kom imellan och framförallt ett nytt litet liv som tar upp mycket av tiden.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/03/29 23:01:46
Message:

Tack Rune, Det verkar dock lösa sig till det bättre ändå just nu iallafall. Jag hör av mig så fort jag vet mer


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/03/31 00:59:55
Message:

Det har löst sig tills jag lyckas registrera bolag. 28 element kommer finnas tillgängliga. Eftersom detta initiativ startade innan jag tänkte starta företag kommer jag inte att gå personligen i vinst. Eventuell vinst kan användas för att betala frakten eller sänka priset lite och donera till välgörenhet för att inte dumpa priset för de som faktiskt lever på att sälja element. Därför vill jag veta antingen genom att skriva i tråden eller på pm vilka som vill köpa så ska jag göra vad jag kan för att få loss dem. Jag ska kolla med Pac också vad jag behöver göra för att dra runt detta. Först till kvarn...anmälan är bindande.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/04/05 06:30:31
Message:

16 av 28 element är bokade i nuläget.


Reply author: Mathias på Öckerö
Replied on: 2016/04/06 23:47:01
Message:

Intressant projekt det här.

Ett sätt är att prova ut en modell av hornet för att sedan tillverka en form. Med denna är det sedan relativt enkelt att producera ett större antal exakt likadana horn. Gör man då diskantdriverinfästningen, från rund till fyrkantig, korrekt en gång för alla så är det sedan ett icke-problem.

Vill man komplicera det med en separat övergång i metall kan man tillverka en rund, konisk tratt som man sedan pressar ner över en fräst, spetsig fyrkant i en vanlig verkstadspress. Ser inga konstigheter med det.
Men det är mycket smidigare att tillverka hela hornet av glas eller kolfiberarmerad polyester, vinylester eller epoxy. Vill man kan man då även baka in lite divinycell på de stora ytorna.

Kom överens hur ni vill att hornet skall se ut och kontakta Cliff i Torslanda så händer det grejjer.

http://www.cliffmodels.com/produktion/#services-tab-3


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/04/09 17:22:19
Message:

Intressant att göra en form för att kunna serieproducera. Även om man inte väljer att göra så med hela hornet så är övergången från HF driver till horn en sådan del som jag gissar att de flesta har nytta av. Dock så låser vi oss till en specifik utvidgning i och med detta.

Jag är osäker på om jag kan klämma in horn som är så breda som 70 cm i mitt vardagsrum och måste kanske därför kompromissa och gå ner till 60 cm. Tror jag hamnar runt 500 Hz med kontrollerat spridningsmönster då. Jämför jag med Earl Geddes Summa så är spridningen då kontrollerad en hel oktav lägre.

Ska bli spännande det här.

/mvhff


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/04/27 22:59:11
Message:

Hej gubbar, hur ligger vi till. Finns det några nyheter om element eller andra funderingar att dela?

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/04/29 13:44:55
Message:

Jag lade en order på 28 element den 5 april men har bara fått orderbekräftelse. Jag mailade nyss och väntar på svar.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/04/29 23:01:19
Message:

Tack Petter!

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/04/30 09:48:46
Message:

Varsågod, jag fick leveransdatum 7 juni. Sen ska alla fraktas till mig också. Det är bara att vänta...


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/04/30 10:39:54
Message:

Jag har 6 st. Hivi D6.8 som kanske skulle kunna funka som som basar om man skaffar två till...



TS på Hivi D6.8:
http://www.zaphaudio.com/6.5test/compare.html
(man måste klicka på "D6.8")

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/06/11 08:04:59
Message:

Ja, de kan säkert fungera bra FForsman.

Jag fick besked från monacor om att elementen ska ha kommit in i nyligen. Alltså bör de anlända till mig i slutet av nästa vecka. Hittills har bara FForsman bokat 8 element. 20 st. kvar. Någon mer som är intresserad på riktigt? Skriv här eller skicka ett pm eller sms nollsjunoll sexsexnoll femsex trefem.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/06/12 19:18:14
Message:

Grymt spännande!

/mvhff


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/06/17 17:28:07
Message:

Nu har de kommit!

Är du intresserad, hör av dig.


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2016/06/17 17:28:12
Message:

Nu har de kommit!

Är du intresserad, hör av dig.


Reply author: FForsman
Replied on: 2016/06/18 16:40:32
Message:

Som sagt, det här ska bli spännande. Vilken grej att vi lyckats få tag på dessa små godingar.

/mvhff


HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window