Print Page | Close Window

Bygga något med rör ecl82.

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91498
Printed on: 2024/10/07

Topic:


Topic author: Schack
Subject: Bygga något med rör ecl82.
Posted on: 2014/05/09 11:43:48
Message:

Hej!
Jag kommer att skrota en gammmal DUX rörradio och ta delar ifrån denna såsom socklar, rör, motstånd trafosar. I den sitter bla 4 st rör ECL82.
Nu skulle jag vilja prova på att bygga någon enkel förstärkare av detta. Har ni några tips på förstärkare?
Tänk på att jag inte sysslat med rörbygge tidigare, så jag är helt novis på detta.
En tanke var att om man fick tag på schema till denna DUX radio kunde man kanske sno förstärkardelen rätt av.

Schack

Replies:


Reply author: pix
Replied on: 2014/05/09 15:49:30
Message:

ECL82 är en triod+pentod
Trioden har en förstärkningsfaktor (Mu) på 70 vilket är onödigt högt (utan motkoppling) och dess transkonduktans (Gm) är lågt, för t.ex ett linjesteg

Pentoden triodkopplad får en Anodresistans (Ra) på ca 8K Ohm vilket med nöd och näppe skulle kunna driva ett mycket lättdrivet (rör) -slutsteg, men det finns då mycket bättre alternativ
Jag tror ej heller detta rör orkar driva något i ett rör-slutsteg

Så om jag var dig, så hade jag i stället plockat ur socklar & trafos och i stället byggt ett försteg med en (standard-röret) ECC88 eller någon av dess ekvivalenter

Ett ECC88 (dubbeltriod=räcker med ett) får du för några tior
Se förslag på billigt/enkelt linjesteg
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82276

/Pix


Reply author: Bardis
Replied on: 2014/05/09 15:53:22
Message:

Jag byggde en budgetmodell med PCL82 röret.
Kolla länken:

http://www.hififorum.nu/forum/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=81108


Reply author: pix
Replied on: 2014/05/09 16:04:27
Message:

Jag är osäker på skillnaden mellan ECL82 och PCL82
Men har du alla grejerna så är det ju bara att prova


Reply author: Bardis
Replied on: 2014/05/09 16:22:45
Message:

Det är spänningen på glödmatningen som skiljer.


Reply author: elektronror
Replied on: 2014/05/09 16:43:05
Message:

Har du kollat så att det inte är 800 ohms utgång på transformatorerna?

Vad är det modell?


Reply author: Bardis
Replied on: 2014/05/09 17:38:32
Message:

Max uteffekt med det röret är 3,5W pentodkopplat och 200V 35mA med säkert 10%THD.


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2014/05/09 17:51:53
Message:

Jag skulle vilja föreslå något lite mer udda - en Super Triod Connected historia. Tanken är att man använder en triod som spänningsåterkopplare, en pentod som ingångssteg/strömgenerator och en pentod (eller vilket annat effektelement som heslt) att driva utgången.
Lite bilder:

Har byggt den här:


Ska bygga den här:


Teori:
http://www2u.biglobe.ne.jp/~hu_amp/amput3e.htm


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2014/05/09 18:25:12
Message:

OJ Maagnus, det där var en intressant förstärkare. Nästan så man blir byggsugen...


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2014/05/09 19:08:02
Message:

Om jag förstår det hela rätt ger återkopplingen triodkaraktäristik åt utgångslementet oavsett om det är en vanlig 2N3055, FET eller gainclone-chip.
Om inte annat är ju koppling lite udda och jag förstår av det Pix skrev om trioden att den spelar just ingen roll (mer än återkopplingen) i det här schemat. Grovjobbet gör pentoderna.


Reply author: pix
Replied on: 2014/05/09 19:56:28
Message:

När STC presenterades för ca 10-15 år sedan diskuterades den flitigt med en anda av mystik kring sig

Här en länk med text från tiden det begav sig:
http://home.alphalink.com.au/~cambie/STCNotes.htm


Reply author: Lord
Replied on: 2014/05/09 23:46:08
Message:

ECL82 . byggde nog min första "hifi" förstärkare med dessa , tror jag utgick från denna http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/ecl82_1.htm men ändrade typ allt :) Nätdelen blev helt annorlunda...
Har du delarna så är det bara att bygga , lärorikt om inte annat.


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/11 11:14:04
Message:

För att återgå till den aktuella DUX radion. Den innehåller ett G3B chassie tillverkad på Nefa i Norrköping när det begav sig (c:a 1960).

Denna apparat var en guldgruva för servieceverkstäderna! Den ingick tydligen i sparplan utvecklad av Nefa, vilket även innefattade de usla TV chassierna E1A mm. Kvaliten på de ingående komponenterna var fruktansvärt låg. Tom. rörhållarna var usla, det hände att rören föll ur när apparaten vändes!

Rören gick med fixed bias, likriktad genom en germaniumdiod OA81, den höll naturligtvis inte utan kortslöts varvid rörens förspänning försvann. Då började de fyra ECL 82 rören kraftigt strömrusa med följden att selenlkriktaren kortslöts (luktade huggorm,och kallades likluktare!). Men inte nog med det, även nättrafon strök med. Det var ett standardfel på dessa apparater. MAO: Sopor! Det bästa att göra med denna apparat är att slänga den på återvinningen! Även rören,de är nog slut i alla fall! Den har dessutom 800 ohms utgång.

Men om schema trots allt önskas kan jag fixa det.


Reply author: Rolf Zetterberg
Replied on: 2014/05/11 18:50:17
Message:

Jag har aldrig råkat ut för en dålig diod,men däremot sett dåliga rörhållare,usla rattar osv.
Schema:
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/ARCHIVE/Bruksanvisningar_manualer_fakta/Serviceblad_RADIO/Conserton-DUX-Philips_Chassi_G3A_1959_02.JPG


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/11 19:16:36
Message:

Den där dioden var ett standardfel i början på 1960 talet. Att köra en småsignaldiod som likriktare var mindre lämpligt.


Reply author: Schack
Replied on: 2014/05/12 08:55:48
Message:

Hej!
Tack för alla svar. Jag tror Erik har rätt, för när jag kopplade in radion kom den välkända doften av bränd bakelit.
Alla 4 ECL82 rören glödde, så de är kanske hela.
Det är 800 ohm på utgången till högtalarna.
Är det någon ide att bara ta rörhållarna och trafon och slänga resten?
Tänkte bara att det kunde vara ett billigt sätt att prova på det här med rör.

Schack


Reply author: Rolf Zetterberg
Replied on: 2014/05/12 10:02:01
Message:

När jag skrev att jag aldrig råkat ut för en trasig diod,så var det MIN personliga erfarenhet.Andra kan ha helt andra erfarenheter.Erik har säkert mer erfarenhet av den här konstruktionen.
Jodå,jag reagerade också på den där Ge-dioden för negativ bias när jag såg den första gången.Lite ovanligt är det ju jämfört med tyska och holländska Philips vid den här tiden.

(Ursäkta om jag kapar tråden litegrann.Erik,har du möjligen schema till en sån här Philips/NEFA tillsats?Det kan kanske vara något liknande den vi diskuterar.Jag har sökt det bra länge nu...)



Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/12 11:59:20
Message:

Schack: Om rören lyser är det ingen garanti att de är användbara, bara att glöden är hel. Dessutom är det här chassiet späckad med rullblockskondensatorer märke Farad, skräp från början och inte bättre efter alla dessa år. De läcker DC.

Rolf: Det chasssi du söker heter förmodligen Z2A från 1959 och innehåller 1 st EL86 samt 1 st ECC83 och likriktarrör EZ 80 maila mig för schema.


Reply author: Rolf Zetterberg
Replied on: 2014/05/12 16:38:31
Message:

ST1 har faktiskt push-pull med 2xEL86 och två ECC83 som fasvändare/preamp/tonkontroll.Selenlikriktare.En OA79 har samma funktion som ovan.800 ohm ut givetvis(se den lilla trafon).Jag har ritat upp delar av förstärkaren,men bl.a tonkontrollen blir för jobbig...
(bilder på en skrotapparat)



Reply author: Bardis
Replied on: 2014/05/12 17:23:55
Message:

Shack om du kommer förbi Växjö kan vi kolla om det finns något liv kvar i dina rör?


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/12 18:29:10
Message:

Rolf: Aha! Jag får väl rota mer i pärmarna, det är endast chassierna som avbildas i service dokumentationerna,dvs utan kabinett men jag kollar vidare, kan ta nån tid.


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2014/05/12 19:28:28
Message:

Men konstruera något för ECL82 och testa med dina rör. Om det verkar vara något "tjosan-hejsan", köp nya. Radiomuséet tar en hundring styck för nya ECL82.

En annan klssisk förstärkare som kör med slika triod-pentoder är Heathkit AA32:





SCHEMA


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/12 20:40:30
Message:

Det sitter väl ECL 86 i denna maskin. Ett rör speciellt framtaget för audio. ECL 82 däremot användes till lite av varje, bla som vertikal osc/slutsteg i gamla svart-vita tv och naturligvis även i ljuddelen.
Dock med annan glödspänning och glödström heter då PCL 82.


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2014/05/12 21:31:11
Message:

Det är rätt. Skulle ju skrivit att det rörde sig om ECL86 men tappade bort det i brådrasket.

jag köpte en "moddad" AA32 av en arbetskamrat för länge sedan men nödgades slakta den och körde slutstegsdelen separat och den lät VÄLDIGT bra, faktiskt.


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/13 08:20:03
Message:

A 32 är ändå så pass seriös att de kört med autobias (Klass-AB1) visserligen gemensamt katodmotstånd men man kan inte få allt. Att Philips (DUX) körde med fixed bias (Klass-AB2) är för mig en gåta.Det är bara att krångla till det i onödan, och något bättre ljud blir det knappast.

När jag konstruerade Audion Innovations Series 300 i tidernas begynnelse använde vi 4 st ECL 86.


Reply author: Schack
Replied on: 2014/05/13 10:39:40
Message:

Bardis: Tack för det. Har ju inte allt för långt till Växjö

Förlåt en dum fråga, men är rörsocklarna likadana för olika rör?
Så det är lönt att spara på dem.

Erik: Så alla kondingar med FARAD på skall man skicka till återvinningen?

Schack


Reply author: pix
Replied on: 2014/05/13 13:02:52
Message:

Det finns ett otal olika standarder för rör-socklar
De 9-pinnars socklarna du har är den vanligaste för div småsignal-rör



Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/13 13:15:54
Message:

I stort sett ja, det gäller i ännu högre grad Wimakondensatorer. Dessa kondensatorer fanns i stort sett samtliga radio & TV apparater ända upp en bit på 60 talet. De försedde Radio/TV verkstäderna med massor av jobb, och yrket blomstrade. Så småningom började det användas plastisolerde kondensatorer varvid TV reparatörtena gick en oviss framtid till mötes. Visserligen fanns det rör att byta (PL 519 tex) men det blev inte det samma igen.

Schack: Ska du verkligen göra dig besväret att renlöds dessa eländiga rörhållare. du kan köpa nya för en blygsam summa.


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2014/05/13 17:53:29
Message:

Schack: Japp. Det finns grovt två standardtyper av rörsocklar: noval till 9-poliga rör (typ ECC81, ECL82, 6N1P m fl) och oktal till 8-poliga rör (typ 6SN7, EL34, KT88 m fl).
Sedan finns en rad specialsocklar men om man inte jagar heptakutroder från inre och yttre Manchuriet vilka kräver socklar med 5 1/2 hål klarar man sig på en 8:9-diet (oktal- och novalsocklar).


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/13 18:50:14
Message:

Det här de vanligaste i dag förkommande rörhållare. För florerade en mängd olika hållare, Flera av dem omgärdade med en massa fåniga patenträttigheter och tjafs. På 1950 och 1960 var rör en jätte affär. Det satt ju rör i varenda TV på den tiden!

Sitter någon på 10 poliga rörhållare för chassiebruk? De liknar "vanliga" novalrör men har en pinne extra. Jag har massor av rör som kräver dylika rörhållare. Om jag inte hittar rätt hållare, går de på tippen, tyvärr.


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2014/05/13 19:00:40
Message:

Jag har en del mångpoliga rörhållare, vilka alla är klassade som compactron-hållare, men de verkar ha olika många hål.
Vad för rörhållare söker du? Vilka rör?


Reply author: Fuling
Replied on: 2014/05/13 20:28:25
Message:

Jag får intrycket att ECL82 blir lite sågat i början av tråden vilket jag tycker är lite synd. Visst, det finns gott om rör som har bättre specar men mitt första rörbygge baserat på PCL82 och gamla avlänkningstrafos som utgångsjärn är fortfarande i dagligt bruk trots konkurrens från betydligt ädlare rörsorter.


Reply author: Schack
Replied on: 2014/05/14 08:17:44
Message:

Hej allihopa!
Nu börjar man bli lite kluven här. Jag slänger nog hela radion.

Är det någon här som har något gammalt liggande, som man kan bygga ihop till något och samtidigt lära sig något om rör? Till en hyfsad kostnad.
Slutsteg eller försteg, det kvittar bara man lär sig något.

Det är helt fantastiskt hur mycket kunnande här finns på forumet.
Tack alla

Schack


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/14 10:56:49
Message:

Soundbrigade: Det är en hållare som heter Dekal B10 jag är ute och far efter. Passar till tex röret ECL 200. Dessa rör satt i en del TV apparater i slutet på "röreran". Ett hundratal av dessa hållare vore inte fel.


Reply author: pix
Replied on: 2014/05/14 14:38:23
Message:

quote:
Jag slänger nog hela radion

Näää
Prova på och jag lovar att du lär dig saker inför kommande byggen
Ofta blir det så mycket snack, så man ger upp utan att försöka
Börja med att starta upp ett förstärkarsteg på en planka.
Plocka sedan på bit för bit, så har du snart ett steg
Kunskapen du tar till dig är ovärdelig i framtiden när du ev. skall bygga dyrare och mer komplexa kopplingar
Just glädjen i att kunna förstå en rör-koppling är otroligt givande i sig
/Pix


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/14 20:07:11
Message:

Jag vet inte om det kan vara av intresse, men jag har en stor Gösta Bäckström förstärkare (mono) som kan avhämtas gratis i Sollentuna. Inte den här veckan, då jag torskat på en jätteförkyllning


Reply author: Oblivion
Replied on: 2014/05/19 13:04:17
Message:

B10B socklar finns det på ebay om man behöver, kasta rör är en hädelse!


Reply author: Erik Andersson
Replied on: 2014/05/19 15:17:14
Message:

Tack för tipset! Jag håller med dig därför jag inte slängt dem. Det finns en firma i Bortre Gulingaland som annonserar B10B hållare. inte billiga men men


Reply author: Oblivion
Replied on: 2014/05/19 21:25:55
Message:

Dessvärre så hittar man knappast billigare idag, fanns ju för 10kr st ink frakt från kina, visserligen så är det inte kvalitetsocklar, men de duger för enkla behov. Billigt om man inte ska ha 100st :)


Reply author: Schack
Replied on: 2014/05/20 08:51:41
Message:

Pix!
Jag hittade ett schema på nätet som jag kanske skall testa med ecl 82 rören. http://ohsaudio.co.kr/web/bbs/board.php?bo_table=ohs37&wr_id=14
Men vart får man tag i en utgångstrafo till 4 - 8 ohm? den som sitter i radion är på 800 ohm.

Schack


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2014/05/20 12:37:16
Message:

Jag skulle föreslå ett par små trafar från Edgar Audio (sidan nere just nu men kolla ändå - www.edgaraudio.se). Antingen en 125BSE eller möjligen 125CSE:
http://www.hammondmfg.com/125SE.htm

Alternativ två är att handla ett par billiga från England - VT1417 passar skitbra:
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=xfrmrse

ERller från Kina ett par billiga:
http://www.aliexpress.com/item/Tube-amplifier-cattle-output-transformer-tube-amplifier-transformer-single-cattle/836254714.html.


Reply author: pix
Replied on: 2014/05/20 13:57:48
Message:

Schack, det är bara att köra igång!
Jag hittade denna länk till samma koppling:
http://bruceinjapan.blogspot.jp/2012/04/ecl82-tube-amp.html
Där används Arthur Loeschs (legendarisk rör-byggare) gamla trick med en upp-och-ner-vänd bakform som chassi


Reply author: Schack
Replied on: 2014/05/20 21:07:23
Message:

Jaha, då är det bara att samla ihop komponenterna, så skall det byggas

Schack


HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window