Utgångdtrafar från TV-apparater. Bra? Printed from: HiFiForum.nu Topic: Topic author: Bardis
Subject: Utgångdtrafar från TV-apparater. Bra? Går det göra något så när bra slutsteg av utgångdtrafar från TV-apparater?
Replies:
Reply author: Lord TV trafos och pcl82 var det jag byggde min första "HiFi" förstörkare med rör av.
Reply author: soundbrigade Jag har stött byggen där det använts trafar från (Tandberg) stereobandspelare.
Reply author: Bardis Trafarna kommer från en Luxor-TV
Reply author: Bardis Om jag hittar en lämlig nättrafo får vi se vad det blir. En simplicimojäng.
Reply author: Ryssen Och jag byggde min första rörstärkare med 6550 och uttrafos från en gammal bordsradio.Som sagt jag tyckte det lät bra då,men det hadde nog inte låtit lika bra nuförtiden..
Reply author: manw I brist på lämplig nättrafo, så kan du ju använda 2st 12V transformatorer. Transformera ner till 12V koppla 2st 6,3V glöd i serie (2st ECL82). Den andra trafon får transformera upp igen, blir kanske kring 300V - den spänning du tappar i filtreringen, kanske 280V. Funkade kanonbra i ett rörförsteg jag byggde.
Reply author: Bardis Ja två 12V trafar är billigt och bra. Hade behövt drosselingång på dem.
Reply author: Fuling Precis som Lord så byggde jag min första rörstärkare med PCL82 och TV-trafos, mina trafos var nog inte ens avsedda som ljudtrafos utan hörde vad jag förstått hemma i vertikalslutsteget eller liknande. Funkar dock bra, lyssnar fortfarande på det bygget ibland.
Reply author: Bardis Fick trafarna i dag. Små och söta.
Reply author: Bardis Det visade sig att de är avsedda för PCL85!
Reply author: Bernt Jansson Brukar inte såna trafar vara parafeed? Jag har nåt liknande liggande som satt i en bandspelare jag slaktade en gång.
Reply author: pix Ser ju nästan ut så med tanke på vax-kondingen som sitter monterad.
Reply author: Fuling Tveksam till att det skulle vara en parafeedtrafo, har skruvat sönder en massa gammalt skrot utan att nånsin stöta på en sån koppling. Kolla värdet på kondingen, ofta sitter det en på någon nF eller så rakt över primären i gamla apparater har jag sett.
Reply author: Bardis Det står 5000pF på kondingen. Det sitter även ett motstånd i serie med kondingen.
Reply author: reVintage Hej Bardis!
Reply author: pix
quote: Man brukar lägga alla "I" i ena kanten om trafon har luftgap. Men plåtkapslingen gör ju att du ser bara de två yttre laminaten. Bryter du bort bottenplåten kan du ev. se om det enbart är ryggen på "E"-laminaten i botten, dvs luftgap, men då sabbar du ju trafon, dvs inget bra. Lars, Med "omsättningstalen", menar du lindningsförhållandet? Är inte det likartat oavsett om det är en parafeed eller anod-trafo? Jag tänkte mest för en grov uppskattning så här: Några Henry på en OPT av denna storlek och typ => Anodtrafo med luftgap Flera tiotals henry på en OPT av denna storlek och typ => Parafeed OPT utan luftgap /Lars
Reply author: Lord Jag tyckee mig kunna se att det är en Luxor TU-129 , en helt vanlig SE trafo satt i tv tillmamans med PCL82, ca 30-35mA i slutsteget. Omsättning ~5.5-6K:8Ohm.
Reply author: reVintage
quote: Detta definieras ofta som omsättningstal. Impedansomsättning är vanligt i det andra fallet. Men det finns säkert många liknande uttryck.
Reply author: Bardis Oj! Här finns det kunskaper om specifika TV-modeller Lord.
Reply author: Lord Nä nå papper har jag inte , kanske att jag har nå luxor scheman kvar...
Reply author: Bardis Schemat är väldigt likt det jag postade. Men nätdelen är med och inkluderar liriktarrör.
Reply author: soundbrigade Behöver du några ECL85:or har jag (ryska).
Reply author: Fuling Kollar på triodkurvorna för ECL85 och med 5,5-6k anodlast hade jag nog provat att lägga arbetspunkten vid sisådär 220V A-K och -23V på gallret, det ska ge 30-35mA anodström. Rent praktiskt 680R katodmotstånd och ca. 250V B+ alltså.
Reply author: Bardis Då har man 72 volt att bränna upp i glättningen.
Reply author: Lord någon fördröjning till högspänningen behöver du inte. sen skall du inte tappa 72V i glättningen, försök att tappa så lite som möjligt, det förutsätter att du använder en drossel.
Reply author: Fuling CLC-filtrering med en ganska rejäl drossel och en liten PiO-konding i första position borde bli bra, spänningen justerar man genom att ändra värde på första kondingen.
Reply author: Bardis Tanken var att hålla kostnaderna nere och helst använda sådant som finns på hyllan.
Reply author: Bardis
quote: Måste man inte på något sätt se till att glöden blir varm innan anodspänningen slås på? Använder man regulator i glöden blir den snabb. Men med CRC-filtrering kan förhållandet bli det omvända.
Reply author: Imperial Tjenare!
Reply author: Fuling Sympatiserar fullt ut med principen att bygga små rörsteg av sånt man har liggande på hyllorna (det har varit ett av mina huvudsakliga nöjen de senaste tio åren...) men jag vill nog ändå hävda att en ordentligt drossel till nätdelen är en bra investering. Ska man göra som jag föreslog och sänka spänningen med hjälp av reaktansen i drosseln så bör man välja en som tål lite mer ström än vad steget beräknas dra.
Reply author: reVintage Hej Bardis! quote: Helt rätt man får inte glömma bort att detta är ett litet "busbygge"! quote: Inte heller behöver du ngn drossel(håller med Fuling om att det normalt är det bästa) för att bygga en bra förstärkare på den här nivån. Du kan få det tillräckligt brumfritt om du har lite B+ att offra. En 10H drossel har en reaktans på ca 3kohm vid 50Hz och naturligtvis det dubbla vid 100Hz. Dessutom helt meningslöst att likrikta glöden. I en RIAA/preamp kan det vara befogat men inte här.
Reply author: Bardis Busbygge är ett bra uttryck.
Reply author: Bardis Hur mycket kräm behöver man för att använda LM317 som strömregulator?
Reply author: reVintage Hej Bardis!
Reply author: Bardis Kör man med mycket effektmotstånd på glöden så får man en längre fördröjning. Då blir det nödvändigt med rörlikriktning eller relä med fördröjning.
Reply author: reVintage Du behöver inte slösa energi och pengar på fördröjning. Det finns hur många förstärkare som helst som är befriande från sånt här och det funkar problemfritt.
Reply author: Bardis Well! Blir 18V-trafarna. Sedan kan man köra med CRC till glöden och lägga lite mer C och R på högspänningen för att få tidsfördröjningen på rätt sida. Arbetspunkten väljer man efter vilken B+ man får.
Reply author: Fuling Ett annat alternativ är att fixa högspänningen med hjälp av en kapacitansmultiplikator. En mosfet, ett par dioder och några motstånd och kondingar så har du uppstartsfördröjning, rippelfiltrering och spänningsreglering i ett utan att behöva ha en massa resistans i serie med matningsspänningen.
Reply author: pix Bardis,
Reply author: Bardis Hur ser en sådan kapacitansmultiplikator ut? Hur räkanar man ut lämliga värden?
Reply author: Bardis Funderar på att byta rör. PCL85 verkar vara ganska ovanliga.
Reply author: reVintage
quote: Kom du fram till impedansen?
Reply author: pix Bardis quote: Har aldrig provat själv, men här finns lite info: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitance_multiplier Ger en "dynamisk" kapacitans som är C multiplicerat med BTJ-trissans Beta Det jag annars gillar är en FET (Ixys) och ett VR-rör till jord som denna (CCS-1 och OD3). Detta är ju alltså en väldigt elegant shuntregulator Lite mer komponeneter (1 FET, 1 VR-rör och två motstånd) men det är billiga delar. VR-röret lyser dessutom i lila, så detta kan ersätta lysdoden i fronten Kanske lite overkill i ett "busbygge"? /Lars
Reply author: Bardis Pix mycket intressant. Skall läsa noggrant.
Reply author: Bardis Verkar inte få några tillförlitliga värden av induktansen på utgångstrafarnas primär. Det värde jag får är på 8,6H.
Reply author: pix
quote: Nja, är du säker att detta inte är korrekt?. Jag hadde nästan gissat på något sådant för ett par SE-trafos av denna typ. Jag har använt gamla vintage SE-trafos som drosslar i nätdelen på mitt "Denchi"-försteg: Dessa är på 5 Henry och ca 20-30mA /Lars
Reply author: hoktuna Jag har några ecl82 samt ecl84,man kanske ska testa o knåpa ihop nåt.
Reply author: Fuling 8,6H är ett helt rimligt värde för primärinduktansen på så här små trafos.
Reply author: Lord Häng inte upp dig på sådan "petitesser" som primärinduktans.
Reply author: Bardis Har hittat trafos hos Svebry. Skall bara få tummen ur och simma färdigt i PSU-designer och rita ett schema. Sedan beställa trafarna.
Reply author: hoktuna Går det o köra parafeed med toroider?(jag har 2x115v 2x7v samt 2x115v 2x24v )
Reply author: Bardis De TV-trafos jag har verkar rulla av väldigt tidigt i basen. Så jag skrev till Askjanfirst och frågade vilka specar hans trafar hade. Fick till svar att han inte lade upp några data med flit. Därför att SE-trafons uppförande i olika kopplingar var så komplext att det inte gick att sätta siffror på det!? Då vet man ju inte över huvud taget vad man köper innan man testat i irl. Konstigt?
Reply author: pix
quote: Visst gör det det. Det som skijer från en "riktig" audiotrafo är ju främst att audiotrafon har lägre läckkapacitans efterssom dess primär/sekundärlindningar är lindade på ett speciella sätt. En lindningsvariant är skicktlindade (interleaving), i lager, typ P-S-P-P-S-P-P-S-P. Ett visst japanskt märke är även interleavat i lindningslagrets bredd typ P-S-P-P-S-P. En tredje variant är bi-filament där två trådar ligger intill varandra. Men jag vet ju Hoktuna att du byggt med toroider med lyckat resultat så uppenbart så går det att köra med toroider. Impedansomsättningen är lindningsförhållandet i kvadrat, vilket betyder att med 8 Oms last (högtalaren), och en önskan att röret skall se en denna last av tex 3KOhm, så får man impedansomsättningen som 3000/8=375 Efterssom impedansomsättningen är lindningsförhållandet i kvadrat, så blir lindningsförhållandet roten ur impedansomsättningen, dvs roten ur 375=19,3 dvs ca 20 så en 230V:12V toroid stämmer bra som 3000:8 trafo. Induktansen i en toriod har jag inte mätt, men den torde ju vara ganka hög då toroiden saknar såväl luftgap samt har väldigt lite magnetiskt läckage. Bara att prova! /Lars
Reply author: reVintage Bardis! quote: Man måste räkna med utgångspunkt från obelastad 12V lindning vilket gör att primärimpedansen hamnar under 2500ohm. Men det är inget problem att linda av några varv. Ang. induktans kan man räkna med 100H för en 50VA. Min SETOR 6B4G som Hasse byggde använde 30VA,6V trafo(6,8V obelastad). Men den var en PP i sk. antitriodkoppling. En toroid tål max 5mA obalans i PP. Just nu hoppas jag komma igång med en DC-kopplad 6B4G PP med servokontrollerad offset.
Reply author: Bardis Fick svar från Askjanfirst varför han inte hade någraspecar på trafosarna. Det var helt enkelt för att undvika tusen frågor från mindre erfarna hemma pulare som inte lyckades uppnå angivna värden pga missanpassade kopplingar.
Reply author: Bardis Projektet nerlagt tills vidare pga transformatorernas miserabla frekvensgång. Men de kan pensioneras till drosslar.
Reply author: Fuling Helt fel inställning!
Reply author: Bardis Det handlar lite om tidsprioritering med. Tänkte byta trafar i mitt parafeedkopplade hörlurssteg och försöka mäta skillnaden och trimma in kondingen. Måste BARA bygga en mätjig och lära mig programmet först osv osv...
Reply author: Bernt Jansson Bygg på en planka och testa, det är enkelt och bra.
Reply author: Bardis Får jag i gång Rightmark Audio Analyzer så är det intressant att kolla hur den uppför sig i basen.
Reply author: pix Jag tycker också du skall testa Bardis
Reply author: Imperial Tjenare!
Reply author: Bardis Det kanske blir en PCL82-stärkare i alla fall. Nu funkar mätprogrammet och jag vann några auktioner på Tradera, rör och transformatorer till glöd och högspänning(toroider).
Reply author: Bardis Ett första utkast på kopplingen. Det är en moddad Bonavolta-clon. Kommer det funka tror ni?
Reply author: Bardis
Reply author: pix Oj Bardis
Reply author: Bardis Märkte det. En inställning i Photobucket jag missat. Nu fixat.
Reply author: Bardis Fräsen har fått jobba lite.
Reply author: Fuling Ser ju ypperligt ut det där!
Reply author: Bardis Målade lilltösens skrivbord vitt med klarlackade träknoppar så förstärkaren skall få samma färgkod, klarlackade sidor och plåten vit. Hittar jag ett stort klistermärke med Hello Kitty får det sitta på toppen:)
Reply author: Bardis Nu är det dags att försöka få plats med alla komponenter i lådan.
Reply author: Fuling Luta omkull drosslarna så att deras lindningar hamnar i en annan ledd än utgångstrafornas, det minskar risken för brum.
Reply author: Bardis Kan jag luta omkull de två yttre trafarna? För då går de skruva i trägavlarna.
Reply author: reVintage Varför inte? Det blir ingen skillnad funktionsmässigt. Jorda trafon i chassit.
Reply author: Bardis Blir inte sevicevänligt om jag skruvar saker i topp kåpan. Måste kunna skruva loss den. Får placera drosslarna på annat vis.
Reply author: Bardis Går lååång saaamt!
Reply author: Bardis Hittade ett sätt att skärma utgångstrafar och drosslar på hos DHT-Rob. Kanske det går att ha både utgångstrafar och drosslar i toppkåpan utan att behöva vrida dem i olika riktningar. Viulket gör att det blir krångligt att sruva i hop lådan sedan.
Reply author: Bardis Här är ett riktigt skatbo. Lite sladdar och delar kvar sedan tidigare experiment. Men denna labplattan gör sitt jobb.
Reply author: Bardis Nu har jag glöd! 15.4V Ganska nära rekommenderade 16V.
Reply author: Bardis Vad tror ni behövs grid-stoppers till PCL82?
Reply author: reVintage Hej Bardis!
Reply author: Bardis 1K jag tänkte mig runt 300 ohm?
Reply author: reVintage Testa, det funkar säkert.
Reply author: Bardis Kollade på en del gamla scheman med PCL82, där var det genomgående höga värden på motstånd och potentiometrar. Finns det någon anledning till de höga värdena? Borde bara skapa mer brus.
Reply author: Bernt Jansson Beror (tror jag) på att alla kondensatorvärden blir lägre.
Reply author: Bardis Kondingar kanske var dyra förr. Kondingar med höga värden blir dessutom stora. Speciellt om det är PIO-typer.
Reply author: Rolf Zetterberg Det är nog så att när de första hifi-förstärkarna med rör kom till i början på 50-talet så var det ingen som visste vad "lågt brus" var.Man var van vid gamla brusande AM-grejor.FM hade inte kommit.Jag minns själv vilken otrolig upplevelse det var att lyssna på något transistoriserat för första gången-Gud så skönt det var att slippa brummet!Och ljudet kom ju också med detsamma!
Reply author: Bardis Enligt Morgan Jones är det främst rör med högt gm och lågt Rk som är mest benägna till resonans. Enligt honom får man prova sig fram till rätt värde på gridstoppern.
Reply author: Bardis Har kopplat upp kretsen nu och mätt en del. Men blir inte riktigt klok!
Reply author: Bardis Kopplade in hela kretsen och mätte. Verkar funka. 191V på anoden.
Reply author: reVintage Kollade ditt schema och upptäckte att det saknas gallerläcka på pentoden. Antar att den finns i verkligheten.
Reply author: Bardis Jepp. Kommer ett reviderad schema när alla komponenter är utprovade. Finns några småfel som inte stämmer med verkligheten i det gamla schemat.
Reply author: reVintage Dessutom ger den valda arbetspunkten för trioden urusel linjäritet. Troligtvis valdes den för att maximera förstärkningen. Sisådär 2mA gäller. Kanske storleksordningen Ra=33k alt. CCS. Beror på triodens B+.
Reply author: Bardis TDSL föreslår 3,5mA. Kanske skulle räkna om då?
Reply author: reVintage 3,5mA kommer inte att fungera öht då du hamnar på Vg=0 med 3,5mA/100V.
Reply author: Bardis Den spelar! Utan motkoppling. Förvånansvärt lite brus och brum. Utom om man vrider upp volymen näst in till max då kommer det brus.
Reply author: Bardis Det låter riktigt bra faktiskt. Stort djup i musiken. TV-trafar kan vara något att ha i alla fall. Nu spelar jag på ett par gamla Philips stativare som sett bättre dagar men fasiken vad stärkaren kan sparka i gång dem. Fler rörförstärkare åt folket.
Reply author: Fuling Jag tyckte precis samma sak när jag fick ljud ur mitt första rörbygge. Rör är kul!
Reply author: Gastone Grattis! När den väl kommer in i sin låda är det historiskt moment, då jag antar att det är din första.
Reply author: Bardis Nej inte första. Har blivit några under åren. Det Fuling menar är att hans första var just en PCL82.
Reply author: reVintage Har du haft tillfälle att jämföra med din "riktiga" DHT?
Reply author: Bardis Har inte riktigt hunnit med att testa mera. Kom just hem från ett besök på konserthuset där de framförde musikalen "Sound of music". Måste ju ha lite live musik att jämföra med.
Reply author: reVintage
quote: Du behöver bara en depletion MOSFET precis som till DACen. Med brev tar det bara ett max 1 dygn. quote: Du kommer att bli chockad och inte ett dugg imponerad. Lyssningsintryck och mätdata går inte alltid hand i hand. Applicera NFB först så kommer det inte att se lika "konstigt" ut.
Reply author: Bardis
quote: Just det som jag vill se. Kanske lär mig något på vägen Vore kul med variabel NFB. Vad kan man ha som lägsta värde på resistorn? 2K ohm? Risk för självsvängning med extrema värden? För att kolla att NFB:n kommer på rätt pinne på trafon är scopet eller högtalarna lättast att använda? Nivån skall ju sjunka när NFB:n är rätt inkopplad.
Reply author: Bardis Det är väldigt tydligt på vilken pinne NFB skall sitta med högtalarna inkopplade. Det går inte ta miste. Det blir ett väldans oväsen om man kopplar felvänt.
Reply author: Bardis Skärmdump från RightmarkAudioAnalyzer
Reply author: reVintage Vid vilken nivå och 8ohm last är detta mätt?
Reply author: Bardis Lasten är 6,8ohm. I Audioanalyzern får man justera nivån till strax innan klippning. Ut från stärkaren har jag inte riktig koll. Labbade en del med dämpsatsen för att få tillräckligt hög utnivå.
Reply author: reVintage Testa 2,83V(1W/8ohm).
Reply author: Bardis
Reply author: Bardis
Reply author: reVintage Nu börjar det likna något. Äntligen får du vettig arbetspunkt vid den ström jag rekommenderade. Har du alla bitar till Camille så är det bara att köra, i annat fall gäller en DN2540 som ger mindre krångel. Du kan räkna arbetslinjen som i stort sett horisontell då det bara är nästa stegs gallerläcka som lastar. +70 och -70 ger en utmärkt linearitet. Om du inte vill krångla så ger även anodmotstånd bra linjäritet.
Reply author: Bardis Har jag räknat rätt skall utgånsimpedansen på CCS:en vara nästan 11M ohm
Reply author: Bardis Mätte rippel på nätdelen. Glöden har 40mV och högspänningen 10mV.
Reply author: Bardis
Reply author: reVintage Självsvängning! Lägg en pF-konding över motkopplingsmotståndet till dess eländet försvinner. Kompromissa mellan överslängar i kantvågssvaret och frekvensgång.
Reply author: Bardis Misstänkte självsvängningar. Inte bra! Stjäl massa effekt. Kan talspolar bli onödigt varma?
Reply author: Bardis Störningarna verkar komma från dålig skärmning eller rättare sagt helt avsaknad av skärmning. Att mätkablarna från datorn satt kvar hjälpte inte heller till
Reply author: Bardis Kopplade in CCSerna. Men det går inte justera in strömmen!
Reply author: Bardis Efter dagens justeringar ligger spänningen på 200V in till CCSen. Bias går att justera nuLigger på -1V.
Reply author: Bardis
Reply author: Bardis
Reply author: Ryssen Har du mätt strömmen genom röret?
Reply author: Bardis Har mätt över catodmotstånden. 2mA genom 500ohm borde ge 1V. Trimmade in CCSen för att ge exakt 1V och mäter 155V över röret.Skall vara 130V. Borde inte det följa anoddiagrammet lite bättre än så?
Reply author: Ryssen
quote: Jag vet ej någon bättre kunnig för uttala sig.. Kände igen situationen..
Reply author: Lord Prova o byt rör. Det är helt enkelt lite trött, så det kräver högre anodspänning för att dra en viss ström vid en given gallerförspänning.
Reply author: Bardis Någon som har ett frächt par att sälja av PCL82?
Reply author: Lord hämtar du så kan du få ett par ...
Reply author: Bardis Det var ett snällt erbjudande!
Reply author: reVintage Man måste acceptera att det är spridning på rördata. Se bara till att du har två likadana rör.
Reply author: Bardis Kan ju prova med det extra röret och sedan köpa nya om det verkar funka. Vill verifiera att kretsen vekligen fungerar som tänkt.
Reply author: Bardis Att byta till ett annat rör gjorde ingen större killnad. Men det kan ju åxå vara lite trött.
Reply author: Bernt Jansson Behöver du fortfarande PCL82 så har jag en del här. Nya och beg.
Reply author: Bardis Med reservröret skenade strömmen på pentodsidan men ganska oförändrat på triodsidan. Så en uppsättning rör som jag vet är fräscha vore bra.
Reply author: reVintage Oroa dig inte för nätdelen. Den kan inte orsaka några konstigheter. Det enda som krävs är att du har sisådär 10V utrymme för CCSn.
Reply author: Bardis Har provat kopplingen med nya rör. Tack Lord! Mätvärdena stämmer bra nu.
Reply author: Bardis Lyssningstestet gick bra. Nu fixas det på lådan. Skall på pulverlack nästa vecka om allt går som planerat.
Reply author: Bardis Funderar på att koppla in en delay krets mellan glödtrafons matning till högspänningstrafon. eller skall man sätta den efter första kondingen på högspänningen?
Reply author: Bardis Fick min fördröjningskrets att fungera i dag. Har en fördröjning på 5-6 sekunder.
Reply author: Bardis Hur lätt är det att rita ett relä i LT-Spice då
Reply author: Bardis
Reply author: Bardis Lade till ytterligare 330uF över C1. Nu är fördröjningen runt 12sek. Precis när glödspänningen börjar stabilisera sig.
Reply author: Bardis En sista mätning innan förstärkaren monteras i lådan. Nu med CCS på ingångstrioden. THD-siffrorna är något bättre än utan CCS.
Reply author: reVintage Om du sparar som *.PNG så går det säkert att läsa också.
Reply author: reVintage Nu gick det att läsa även med jpg. Hur ser motkopplingen ut nu?
Reply author: Bardis Fast motstånd (3,9K) och en brytare att välja med eller utan NFB. HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/ © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters |