Tappat med TC sounds 12? Printed from: HiFiForum.nu Topic: Topic author: Ryssen
Subject: Tappat med TC sounds 12? Även om något bygge inte är planerat just nu,så skulle det ändå vara intressant att veta om detta element lämpar sig för uppgiften.
Replies:
Reply author: jonasz Vilet av elementen är det?
Reply author: Ryssen TC12CUR
Reply author: Circlomanen 12an passar bra i tappat horn.
Reply author: Ryssen
quote: Det låter bra,då jag själv är helt novis på detta,undrar jag om någon har tid och lust att rita upp en ritning på det hela.Den skall i så fall användas som monosub från djuuupt till ca 80hz.
Reply author: Ryssen Någon som har ovanstående verision av Hornresp och vill maila den till mig?Den nya är ju inte lika..
Reply author: Mickel-mackel Circlomanen, kan du inte kasta upp spl-response också?
Reply author: Ryssen Matade in element data beräknade men fick då ett helt oanvändbart resultat.Så jag matade in exakt de nuffror som Circlomanen hadde gjort och fick detta resultatet:
Reply author: TxF Testa dessa parametrar-
Reply author: Ryssen Detta får jag då:
Reply author: Circlomanen Du har inte klickat i TH. Det står ND istället för TH. Resultatet du får är för ett frontladdat horn. Ändra det och du kommer att skåda djupet av musiken i hela sin ära och helighet!
Reply author: Ryssen Ja,ehhh det blev ju lite annorlunda..
Reply author: Circlomanen Jag skulle inte bygga Txfs version pga den lilla puckeln vid nedre delen av passbandet. Den kommer tyroligtvis bli mer resonant än nöden kräver. Annars gillar jag att hans inte har svackan i övre delen av passbandet.
Reply author: asto Jag har ett tillägg till Cirklomanens simulering ovan. Vad skulle kunna hända om man delade in denna pipa i 4 delar, där varje del skulle vara ca 96 cm? Min tanke är att dessa längder skapar en resonans vid 90 Hz. Skulle kunna bli riktigt bra!
Reply author: Circlomanen Jag tror att grundresonansen är allt för dominerande för att enkla resonanser i delar av pipan skall kunna kompensera. Man kanske kan hjälpa dippen några dB men inte kompensera för allt.
Reply author: Ryssen Vad är det som avgör om man bygger lådan med 2 eller 3 gångar.
Reply author: Circlomanen Mest för den yttre formen, men jag tycker dessutom att det filtrerar resonanser ovan passbandet bättre med fler veck. Detta är omstritt och Pettson och jag har käftat en del om det i andra trådar. Jag har som vanligt rätt, men det tar lite tid innan mina ideer sjunker in hos andra.
Reply author: PetterPersson
quote: Njae Mätningar visar annorlunda. När tid finnes har jag tänkt att använda samma element i olika veckningar (som Asto gjort men försöka att optimera hornet för varje veckning) jag med och lyssna...
Reply author: Circlomanen
quote: Om en mätning inte stämmer med verkligheten så väljer jag verkligheten. quote: Det ser jag fram mot! Mycket intressant. Hade jag orkat så hade jag gjort nått liknande med mina B&C 10PS26. Jag har funderat på det en hel del, men just nu orkar jag inte bygga två olika lådor bara för att testa nått. Jag hoppas på en tråd om detta inom kort. Mvh Johannes.
Reply author: PetterPersson Det blir nog tyvärr inom långt
Reply author: Ryssen Om jag vill simulera utan konan i ena änden och expansionen i den andra,vilka värden ska jag ändra då?Och till vad?
Reply author: Circlomanen Menar du helt rak pipa?
Reply author: Ryssen Vilken tjocklek på material är lämpligt till en TH låda på ca 227 liter?
Reply author: Circlomanen 44 mm tjock spånplatta eller 24 mm plywood. Båda bör stagas en hel del.
Reply author: Ryssen Ja spånplatta finns ju i 22mm,så det blir ju dubbla.Men finns plywood i 24mm?
Reply author: Circlomanen Japp. Jag har sett björkplywood upp till 40 mm. Det var förvisso på Bofors 1990, och det kanske var specialbeställt?!
Reply author: Ryssen Har jobbat hårt inatt med simulering av rak pipa...
Reply author: Circlomanen Gå gärna ned en bit i tvärsnittsyta. Inte över elementets SD.
Reply author: Ryssen Ok en till fråga..Enligt Hornresp med sista parametrarna med rak pipa blir längden 277cm,och volymen 125 Liter.Men det kan väl inte ha någon betydelse om längden blir kortare bara volymen blir densamma?
Reply author: FForsman
quote:Det tycker jag är en intressant fråga. Har inte ett tappat horn mycket gemensamt med en kvartsvågspipa, en TL? I så fall borde just längden på pipan vara mycket viktig för resonansfrekvensen eller avstämningen om man så vill.
Reply author: Ryssen Kan nån upplysa en vilsen själv ifråga om ovanstående?
Reply author: Ryssen Verkar tyvärr inte gå att minska längden och öka arean för bibehållen volym,blir nån oanvänd kurva.Då blir det ju över sd vilken inte var rekomendera.Ja ja blir till att veckla ihop en 2,77m lång orm..
Reply author: Ryssen Placeringsförslag alt.designförslag önskas..
Reply author: Mickel-mackel En kvartsvågspipa är såvitt jag förstått det hela avstämd till just en kavrts våglängd.
Reply author: Ryssen Lägger upp några bilder på lite av sommarens jobb.
Reply author: asto Shit vad läckert, blev ju riktigt snygg
Reply author: sladdbarn Bettsningen och klarlacken blev riktigt snyggt, bra jobbat
quote: Ja det hadde ju varit en fördel..
Reply author: PetterPersson Spännande! Ser fram mot lyssningsintryck! HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/ © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters |