En cool maskin! Printed from: HiFiForum.nu Topic: Topic author: cittroman
Subject: En cool maskin! Fick hem en riktigt läcker maskin på översyn, tyvärr är den inte i min ägo.
Replies:
Reply author: cittroman Vi tar en närmare titt på denna.
Reply author: cittroman Vi vandrar nedåt i maskinen.
Reply author: classe jigg bar har du glömt men vad är detta
Reply author: cittroman Hej Classe!
Reply author: cittroman
Reply author: Labbe Det är ju enkelt.... en rullbandare.
Reply author: cittroman Kan avslöja att det är en 2 spårs proffsmaskin ej philips dock så är det en rullbandare.
Reply author: peterbrorsson Teac, Revox?
Reply author: cittroman Ingen av dom.
Reply author: cittroman Manöverpanelen uppfälld allt är lättåtkomligt.
Reply author: cittroman Nu är kläderna på.
Reply author: mace Tandberg
Reply author: Tobbe_L Jag gissar på en Otari
Reply author: plundin Jag tror bestämt att det är en av Danmarks viktigaste bidrag till ljudupptagandet*, en Lyrec
Reply author: cittroman Visst är det en Lyrec PTR-1 eller Frida som den kallas.
Reply author: mace Uhhhhhh
Reply author: Batman Det där är en riktig önskemaskin!
Reply author: gcs Jag kom in just nu så jag var inte med från början. Men jag såg att saxen såg ut att vara samma som sitter i en AVOX/Lyrec och vredet är också samma som sitter på en AVOX. AVOX är en tunn maskin för redigering av 1/4":s band och den hade två hastigheter. 1962 började man att tillverka en ny stor maskin för 1/4" som innehöll mycket servo elektronik otroligt avancerad. Vid den tiden fanns det ännu ingen annan liknande maskin. Vi hade två stycken av dom. 1971 byggde Lyrec en 2":s mångkanalare men det var mycket problem med de här maskinerna. Förmodligen så var dom ute för tidigt med tekniken och man lade ner tillverkningen av studiobandspelare. Istället så tillverkade man AVOX som såldes i massor till radiobolagen i norden.Jag vet inte om dom existerar forfarande men det sista som jag vet var att man tillverkade kassetkopieringsanläggningar. Jag kan samtidigt berätta att Lyrec från 1948 tillverkade även gravermaskiner för grammofonskivor och det tillsammans med Ortofon. EMI eller Skandinavisk grammofon AB hade en sådan i sin studio på Östhammarsgatan i Stockholm. Dock var maskinen i mono. Jag har i mina gömmor lite broschyrer både på Lyrec:s bandspelare TR 50 & 53 och gravermaskin. Det här med tacho styrning förekom vad jag vet för första gången hos Stefan Kudelski/Nagra III 1961.
Reply author: cittroman qcs---Härligt med lite historia.
quote: Jag har för många bandmaskiner så det krävdes fler möjligheter att koppla in dom. hehe Inte den bästa kvaliteten så det kanske blir till att bygga ngt med reläer istället. En för rec och den andra för play.
Reply author: MatsT Det var en imponerande maskin!
Reply author: Fjonkalicious Tjenare grabbar, ny här, första inlägget. Har några rullbandare att titta på jag med. Om ni tycker det är en drömmaskin så finns det två här: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62056388
Reply author: cittroman Hej och välkommen Fjonkalicious.
Reply author: cittroman Hoppas att ni har haft "nästan" lika mkt nöje av detta bildreportage som jag har haft.
Reply author: niklasthedolphin Fantastisk tråd om en maskine jeg selv har i stuen.
Reply author: gcs Det är roligt med de här gamla maskinerna. Jag har själv två Nagra IV-S och dessutom en Nagra QGB adapter för stora spolar. Jag har också en Stellavox TD9 och en Studer A812, en Technics RS1500 och till sist min första riktiga bandare, en Revox G36 19-38 med två olika headstackar för 2/2 & 2/4 track. Möjligen så har jag en Nagra III som min bror hittade i en container ute på gatan. På mitt jobb slängdes det flera Avox innan vi flyttade till nya lokaler. Så är det, ut med det gamla och in med den nya tekniken.
Reply author: cittroman Hej "dolph"
Reply author: cittroman qcs: quote: Det kan man kalla "container fynd" ![]() I vilket skick var den?
Reply author: gcs Tryckrullen var hård så den är nu bytt. Annars verkar den okej.
Reply author: niklasthedolphin Jeg vurderer dem på samme niveau.
Reply author: gcs Lyrec TR55 heter också Frida. Det var så man kallade maskinen när man talade vardagligt om den. Det var en stereomaskin som användes enbart för redigering trots att det gick att spela in på maskinen. Jag minns att Lyrec producerade en stor och fin studiomaskin i slutet av 60-talet. Jag tror att den hette TR50 eller något sådant. Vi hade ett par sådana på mitt arbete men den var problematisk med mycket service. Jag tror att Lyrec också gjorde en 24kanalig 2":s maskin på 70-talet. Men det blev en flopp och därefter blev det Frida som alla skandinaviska radiobolag köpte i massor. Jag kan berätta att Lyrec fram till 60-talet också byggde gravermaskiner utrustade med en graverdosa från Ortofon.
Reply author: niklasthedolphin Det er ikke korekt at TR55 også kaldes Frida.
Reply author: gcs Den maskinen som jag tänkte på såg ut som TR 532 men det var 1/4":s stereo maskin. TR 532 var en utveckling som kom i mitten eller i slutet av 70-talet. Det var en lite annorlunda design, ganska snygg med den lite kvadratiska uppbyggnad.
Reply author: niklasthedolphin Måske var det en konsolmonteret Frida med meterbro etc.
Reply author: gcs Nej Nej det är inte den. Jag har en broschyr på den maskinen som vi hade och den såg inte alls ut som Frida i konsoll. Den hade exakt samma reglage ovanpå men utan VU brygga.
Reply author: niklasthedolphin TR 53 (mulittracker) serien påbegyndtes i 1971.
Reply author: gcs På EMI eller Skandinavisk grammofon som det också hette tidigare. I Stockholm när EMI hade sin studio vid Värtan graverades monoskivorna med en Lyrec cutter. Jag var där och graverade en LP-skiva på 60-talet, men jag tyckte att skivan blev misslyckad eftersom den hade alldeles för mycket rumble. Nu när vi är inne på Danska ljudprodukter minns jag en i mitt tycke ganska så läcker bandspelare och som hade 7":s spolar och jag tror hette Movicord. Jag har aldrig använt en sådan maskin, men jag tror att den var utrustad med mellanhjul vilket kanske inte är så bra. Danskarna har ju alltid varit föregångare när det gäller ljudtekniska prylar. Exempelvis Disa A/S som tillverkade ljusvisarintrument, limitrar och annat. Danmark har ju haft flera stora innovatörer inom framförallt filmljud under 1900-talet. Ett par av dom har jag faktiskt träffat. Jag har en CD-skiva som är inspelade i stereo med Svend Asmussen. Inspelningarna är gjorda 1956 med en bandspelare från B&O.
Reply author: niklasthedolphin Jeg kender personligt den halvdel af skaberne og ejerne bag det daværende Movic som er stadig er i live.
Reply author: niklasthedolphin Jeg vender tilbage til denne tråd med jævne mellemrum.
Reply author: Bernt Jansson På Radiomuseet i Göteborg står några Lyrec-maskiner. De tror jag kommer från SR, dock är de äldre än denna.
Reply author: gcs Sveriges första stereoinspelning är gjord på en Lyrec för 7":s spolar och med en extra lånad elektronik från en annan likadan Lyrec maskin. Dessutom hade man lånat från YLE i Finland ett stereo tonhuvud som var tillverkat av tyska Bogen. Det här var 1954 enligt vad Kjell Stensson berättat för mig.
Reply author: cittroman Trevligt att det fortfarande finns lite liv i denna tråd.
Reply author: gcs
quote: Akta dig så att jag inte kommer och tar den ifrån dig. ![]() ![]()
Reply author: cittroman qcs: Du kan försöka! HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/ © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters |