Några tankar om ledningsdragning och jordning Printed from: HiFiForum.nu Topic: Topic author: Lenn Art
Subject: Några tankar om ledningsdragning och jordning En sak som kan ibland förvåna mig som DIY-are är att även om en förstärkare noggrant kopplats exakt enligt kopplingsschemat, så är det ingen garanti för att den verkligen fungerar som det är tänkt. I några fall tjuter den som en stucken gris när man slår på strömmen. I andra fall spelar den musiken med en ohälsosam inblandning av brum. I ytterligare andra fall är förstärkaren tyst när man håller handen på den, men brummar i högtalaren när man släpper den.
Replies:
Reply author: Lenn Art
InledningDet finns många sätt som en hembyggd förstärkare kan överraska på. De ovan nämnda och många liknande problem orsakas ofta av bristande eller felaktig ledningsdragning. För de allra flesta DIYare är det självklart att ledningsdragningen i signalvägen kräver speciell omsorg. Inte riktigt lika många har upptäckt eller accepterat att ledningsdragningen i samband med jordning är lika viktig (om inte ännu viktigare).Det vi kallar jordning innebär så mycket mer än bara förbindelse med jord. Det är dessutom inte riktigt klart vad vi menar med ”jord”, eller hur? Jord kan avse olika saker i olika sammanhang. Vi ska komma tillbaka till det. Den som provat kan vittna om att det ibland kan vara riktigt knivigt att hitta orsaken till att en förstärkare brummar eller till att den är instabil. Det hörbara områdets lägre frekvenser gör visserligen audioelektroniken till ett något tryggare land än vad radioelektroniken kan vara, men jag vill nog mena att oförsiktig eller felaktig ledningsdragning kan omvandla även den finaste förstärkare till en oscillator. För syftet med den här tråden lämnar vi radioelektroniken därhän och koncentrerar oss på audiokretsarna. Vi bortser även från instabiliteter som orsakas av bristande design, till exempel en olämpligt utformad motkopplingsslinga. I de följande avsnitten kommer vi mest att tala om brum och dess orsaker och botemedel. Jag tror att om ledningsdragningen i en förstärkare följer den praxis som erfordras för att den ska vara fri från brum, kommer den högst sannolikt även att vara stabil. Det finns också många typer av högfrekventa störningar i form av knäppar från strömbrytare, tvättmaskiner, kylskåp och så vidare. Även om sådana störningar knappast kallas brum, kan det vara hugnesamt att veta att en genomtänkt ledningsdragning och jordning minskar känsligheten även för högfrekventa störningar ganska bra.
Reply author: Lenn Art
BrumDet vi vanligen menar med brum är närvaron av lågfrekventa signaler som inte ska finnas med. I de allra flesta fall består brum av
100 Hz uppstår vid helvågs likriktning av 50 Hz växelspänning. Eftersom likriktningen innebär att vågformen klipps sönder vid varje halvperiod uppstår, utöver pulserna av 100 Hz, ett spektrum av udda övertoner, det vill säga 300 Hz, 500 Hz, 700 Hz och så vidare, långt upp i frekvens. Mitt budskap är således att brum inte är begränsat till 50 eller 100 Hz, utan det stora innehållet av högre frekvenser gör brummet ytterst störande när vi lyssnar på musik. Brum kan ha flera olika orsaker. Vi ska nu titta närmare på några av dessa.
Reply author: Lenn Art
Magnetiska fältÄven om det kanske inte är så vanligt förekommande, är det lätt hänt att brumfältet från en nättransformator når in till signalförande ledningar. Andra gånger kanske signalkablarna råkar hamna för nära en nätkabel. Även om de flesta signalkablar är skärmade bör vi tänka på att dessa skärmar är elektrostatiska, vilket vill säga de endast skyddar mot elektriska störfält, inte magnetiska.För att kontrollera om brummet orsakas av sådana störfält kan man prova med att flytta på kablaget och kanske även på enheterna. Om brummet ändra sig då får man försöka hitta den bästa inbördes placeringen av apparater och kablar. För det mesta är störande brumfält inget stort problem, åtminstone inte med dagens köpeapparater. Bygger man själv, kan dock placering av komponenter, ledningsdragning, jordning och kanske skärmning vara viktiga faktorer.
Reply author: Lenn Art
Filtrering av matningsspänningarEn orsak till brum kan vara att matningsspänningen inte är tillräckligt filtrerad. Det leder till att störpulser från likriktardioderna följer med matningsspänningen ut till förstärkarens olika steg och där blandas med insignalen – som sedan förstärks och presenteras i högtalaren. Störpulserna har oftast frekvensen 100 Hz med ett antal udda övertoner. Den här sortens störning som ligger överlagrad på matningsspänningen kallas på svengelska för ”rippel”.Otillräcklig filtrering av matningsspänningen är relativt ovanlig idag. De flesta förstärkarbyggare använder helvågslikriktning och rejält stora filterkondensatorer. Halvledarförstärkare arbetar vid förhållandevis låga spänningar men med strömstyrkor som kan vara betydande. Det är svårt att skapa en matningsspänning fri från ”rippel” vid större uttag av ström. De flesta konstruktörer brukar därför vara generösa med stora filterkondensatorer vilka kraftigt reducerar den här störningen. De som bygger rörförstärkare med höga spänningar och förhållandevis små filterkondensatorer riskerar i lite högre grad att råka ut för sådant brum. Den som kan konstruera nätdelar för höga spänningar kan dock som regel även skapa den filtrering som behövs. En av de vanligaste orsakerna till brum av denna typ är olycklig ledningsdragning eller jordning som via gemensamma impedanser gör att störspänningar från filterkondensatorernas laddningsströmmar blandas med signalen. Problem med gemensamma impedanser är, som vi strax skall se, ett klart störande område – såväl ljudligt som bokstavligt Fortsättning följer…
Reply author: jerico Är GUD på G igen?
Reply author: Tobbe_L Vem har inte haft problem med brum
Reply author: ILLY Å det här ska bli intressant!
Reply author: ockham Mycket välkommet
Reply author: ulfsan Intressant och välkommet... Jag har en gammal surroundare Yamaha- DSPA1, som har fast ojordad kabel till nätet. Via pre-out är den kopplad till Hifianläggningen (där "allt" är kopplat via nätjordade kontakter). Den nätjordade subben är inkopplad lågnivå från ojordade surroundaren och högnivå från 2-kanalaren (jordad). Brum uppstår!!!
Reply author: Kmj Har det någonsin funnits en tråd som förtjänar att bli permanent (sticky) så är det väl denna?
Reply author: fenwick Lysande!
Reply author: icewall Lenn Art!
Reply author: denada Hmmmm jag som trode att puppa och arm var det intressantaste hittils....
Reply author: Magils Mera, mera, ska snart göra sista vitala kopplingarna, mellan nätdel, signaldel och UcD....
Reply author: Lenn Art WOW – vilket intresse! Tack för alla glada tillrop. Gissa om det känns kul.
Reply author: Lenn Art
Gemensamma impedanserEn väldigt vanlig orsak till brum är att olika jordströmmar blandas med varandra i förstärkarens chassi eller i kretskortets kopparbanor. Med hjälp av ett konstruerat exempel ska vi titta på vad som kan hända.Figur 1 visar ett schematiskt exempel på en enkel förstärkare:
Figur 1: Jordningspunkter i chassiplåt eller jordplan Några tycker kanske att kopplingen ser lite underlig ut, men den är ritad så för att belysa vad som kan hända. Kopplingen är egentligen inte helt orealistisk. Ingångskontakterna och volymkontrollen sitter bredvid varandra och jordas nära varandra. Övriga komponenter jordas ungefär där de monterats på chassiet, med fokus på att ha så korta ledningar som möjligt. Filterkondensatorerna är fysiskt stora och monteras nära chassiets kanter där de inte är i vägen. Om vi nu betraktar chassiplåten som en ledande metall med låg, men inte försumbar, impedans, kan vi rita om figuren lite – se figur 2. Figur 2: Chassiplåt eller jordplan med hänsyn till impedans i metallen Om vi tittar till vänster i figur 2 kan vi se att impedansen Ra ingår i kretsen för laddningsströmmen till glättningskondensatorn C1. Laddningsströmmen består efter likriktningen av korta, starka strömpulser. Enligt Ohms lag skapar strömmen ett spänningsfall över Ra, i detta fall en ”brumspänning” av 100 Hz med övertoner. På precis samma sätt skapar laddningsströmmen till filterkondensatorn C2 en brumspänning över Ra, Rb, Rc och Rd. Ingångens signalströmkrets omfattar ingångskontakten, volymkontrollen och Rc. Egentligen ingår även signalkablar och signalkällan i kretsen, men vi bortser från dem så länge. Signalströmkretsen till förstärkarsteg 1 omfattar volymkontrollen, första förstärkarsteget, Re och Rd. Och så vidare.
Reply author: Lenn Art
Varför brummar det?Om vi ska fortsätta att skylla på vår vän Georg Ohm, när vi nu ändå blandat in honom, så säger hans lag att brumspänning och signalspänning över Rc respektive Rd adderas. Rc och Rd fungerar alltså som gemensamma impedanser för nätdelen och första signalsteget.Därtill kommer att signalströmmen från förstärkarsteg 2 passerar genom samtliga impedanser Ra – Rg. Därigenom uppstår också ett signalspänningsfall från utsignalen över samtliga dessa. Som vi kan se är det oundvikligt att signalström och nätdelsströmmar blandas. Varje impedans Ra – Rg består av chassiets resistans, resistans i kopplingstrådarna, resistans i lödpunkter och resistans i skruvförband. Vi försöker nu sammanfatta vad de gemensamma impedanserna i figur 2 gör:
Reply author: Lenn Art
Stabilitetsvarning!Låt oss titta lite extra på vad som händer vid Rc, Rd och Re. Här blandas faktiskt spänningsfall från insignalen med spänningsfall från utsignalen. Detta kallas återkoppling.Om det nu skulle förhålla sig så att insignalen och utsignalen har olika fas, det vill säga om det ena av de två förstärkarstegen inverterar fasen, då kallas detta negativ återkoppling eller motkoppling. Med negativ återkoppling menas att spänningsfallet från utsignalen subtraheras från spänningsfallet från insignalen. Motkoppling är en teknik som används med avsikt i det flesta förstärkare. Om insignalen och utsignalen däremot skulle ha samma fas, det vill säga om inget eller båda förstärkarstegen inverterar signalen, då kallas detta positiv återkoppling eller medkoppling. Spänningsfallet från utsignalen adderas till spänningsfallet från insignalen. Medkoppling är en teknik som används med avsikt i oscillatorer. Här gäller det att se upp. Om in- och signalerna har samma fas riskerar vi nämligen att vår förstärkare börja självsvänga. Om vi har ”tur” börjar den tjuta som en stucken gris, som jag nämnde i inledningen. Med tur menar jag att vi då verkligen får veta att den självsvänger. Har vi otur svänger förstärkaren med ohörbar frekvens, kanske i MHz-området och då hör vi kanske inte instabiliteten. Men den försämrar ljudet, lita på det! I lite svårare fall kan medkopplingen leda till att den utsignal som på detta sätt adderas till insignalen förstärks ytterligare en gång, för att sedan adderas till insignalen igen och förstärkas ytterligare, och så vidare. Då får vi en ständigt förstärkt självsvängning som inte bromsas, utan som inom ett inte allt för stort antal millisekunder får vår förstärkare att göra sällskap med Elvis.
Reply author: Lenn Art
Gemensamma impedanser – en sammanfattningDe gemensamma impedanserna kan inte bara orsaka brum utan också instabiliteter.Instabiliteter kan leda till rejäla tjut och oljud. Vid högre frekvenser kanske vi inte hör dem, men de kan likväl vara förödande för katter, hundar och diskantelement. Instabiliteter vid riktigt höga frekvenser är inte direkt hörbara, men de orsakar vanligtvis oren ljudåtergivning och ibland till och med brum (av en oren sort). I svåra fall kan instabiliteter vara dödliga. För förstärkare alltså. Speciellt slutsteg… I det följande ska vi se vad kan göra för att parera dessa svårigheter. Fortsättning följer…
Reply author: Zalve Sist det börjades med "Några tankar om..:" så vet vi alla vart det slutade..
Reply author: jerico Eller komma på alla frågor man kan tänkas ha och sedan skriva ut rubbet!
Reply author: esl Ee av lösningarna är stjärnjordning, alltså att man sertill att jordreferenspunkterna är så nära varandra som möjligt och har så låg impedans som möjligt.
Reply author: Lenn Art esl: Tack för ditt inlägg!
Reply author: Lenn Art
Hur hanterar vi de gemensamma impedanserna nu då?För mig kan det många gånger vara det svårt att acceptera hur det fungerar när man är människa. Kunskapen om vad gemensamma impedanser kan ställa till med är hur gammal som helst, men likväl finner jag att jag fortfarande bryter mot några till synes enkla regler. Även jag har träffat på och förbättrat ett kommersiellt ”high-end”-slutsteg som brummat på grund av slarvig ledningsdragning och jordning. Det kan vara ett tecken på att det trots allt inte är alldeles lätt.När jag har gjort ”enkla” förseelser kan en förändrad ledningsdragning eller en flyttad jordpunkt vara räddningen. I svårare fall har jag däremot inte lätt att se att det finns någon annan bot än att börja om från början. När transistorerna blev överkomliga på 1960-talet byggde jag flera förstärkare som inte bara brummade utan också självsvängde sig till döds. Lösningen för mig var oftast att börja om. Och det var väl en sak att börja om med punkt-till-punkt-byggen, men när jag fick gå tillbaka och göra nya kretskortmönster (som inte alltid heller blev bra) var det inget vidare kul… Som vi ser kan de gemensamma impedanserna orsaka många bekymmer. Trots att jag försökt göra beskrivningen enkel och tydlig, är det min erfarenhet att gemensamma impedanser kan vara svåra att förutse, hantera och kurera. Jag tror att de här svårigheterna är en bidragande orsak till att det finns ett antal olika filosofier när det gäller jordning. På Internet finns många beskrivningar av hur man kan göra. Några författare rekommenderar jordplan, andra rekommenderar olika former av stjärnjordning och ytterligare några rekommenderar jordning med hjälp av bussar. Jag föreslår därför att vi fördjupar oss i frågan lite till. Innan vi fortsätter vill jag dock bara nämna att ”jordplan” inte alltid har med jordning i den här aktuella meningen att göra. Vanligtvis används jordplan som en skärmande komponent i system för att begränsa eller avskärma utifrån eller inifrån kommande störningar. Vi kan ofta se jordplan i digitala system eller i elektronik för mycket höga frekvenser.
Reply author: Lenn Art
Kan vi slippa de gemensamma impedanserna?Javisst.För att bemöta svårigheterna kan vi vidta åtgärder på två nivåer. Den första nivån av åtgärd innebär att vi justerar kopplingen som visas i figur 1 och 2, se figur 3. Som framgår av figuren kan vi koppla samma krets på ett annat sätt, nämligen ett sätt som visserligen inte förhindrar impedanser i chassiet, men som hanterar dem så att de inte stör. Figur 3: Jordning i chassiplåt eller jordplan med hjälp av stjärnjordning Genom att förlägga jordningspunkterna som visas i figur 3 kommer signalströmmarna inte att blandas med nätdelsströmmarna eller med varandra. Alla laddningsströmmar till filterkondensatorerna leds tillbaka direkt till transformatorn utan att passera chassiet. Alla signalströmmar i det första förstärkarsteget leds till foten på volymkontrollen, utan att passera chassiet. Utgångskontakten har fysiskt flyttats och sitter nu nära förstärkarens andra steg i stället. Och alla signalströmmar i det andra förstärkarsteget leds till foten på steget självt, utan att passera chassiet. På detta sätt kan vi undvika att de olika strömmarna blandas med varandra. Däremot är det viktigt att jordpunkterna får sin likspänningspotential definierad, därför förbinder vi dem med någon jord – chassiet i det här exemplet. Det vi nu har gjort leder till att vi kommer att slippa det brum och de instabiliteter som orsakas av åtminstone de gemensamma impedanser som visas i figur 2. Sättet att koppla, som visas i figur 3, är en variant av stjärnkoppling. Den fungerar mycket bra i väldigt många sammanhang, precis som esl rapporterar här ovanför. Jag kommer att ta upp stjärnjordningen senare i samband med ett par verkliga exempel. Innan dess ska vi dock titta på en metodik som kan öka våra säkerhetsmarginaler ytterligare ett gott snäpp.
Reply author: Lenn Art
Trippel-jord-systemDet är mycket viktigt att alla spänningar som ska förstärkas skyddas mot yttre störningar. Detta gäller såväl matningsspänningar som signalspänningar. Många störningar kan elimineras med hjälp av den jordningsmetod vi diskuterade här ovanför. I många andra fall, till exempel där små signaler ska behandlas, måste en väl definierad jordreferens bevaras.I många mätinstrument för små spänningar mäts insignalen mycket noggrant. Därför behöver en mycket noggrant definierad referens också finnas, varför man ofta skapar en separat signaljord. Denna jord byggs många gånger i form av en buss eller någon typ av referenslinje. Dessutom skiljer man noga på jord i samband med strömförsörjningen och chassiet. I känsliga mätinstrument finns således ett system av tre olika typer av ”jord”. Eftersom vi DIYare ställer höga krav på våra förstärkare kan det väl vara lämpligt att använda samma teknik som används i känsliga och noggranna instrument. Det känns väl högst rimligt att betrakta ett försteg för en pick-up med rörlig spole (MC) som ett känsligt instrument. Låt oss därför titta vidare på om vi inte kan använda denna sedan gammalt kända och väl använda teknik även i audiosammanhang. Eller hur? Jag rekommenderar därför gärna ett trippel-jord-system som således består av chassijord, strömförsörjningsjord och en signaljord. Den gyllene och tvingande regeln är att dessa tre jordsystem måste hållas separerade, de får inte blandas med varandra. Dock – och det är mycket viktigt – de ska slutligen sammanbindas någonstans, men bara i en (1) punkt. Att hantera jordningen seriöst är minst lika viktigt som att hantera signalströmmarna seriöst. Vi ska hantera mycket små spänningar med största noggrannhet. Eftersom det innebär att vi ska förstärka signaler i storleken några enstaka millivolt, blir det helt nödvändigt att skydda dem från elektromagnetiska störfält, pulser från likriktningen i nätdelen, pulser från reläer och så vidare. Genom att använda tre separata jordsystem ska vi försöka hindra strömmar i chassiet eller i strömförsörjningsjorden från att blandas med signalströmmarna. Principen illustreras i figur 4. Figur 4: Jordning med skilda bussar Två förstärkarkanaler använder gemensam strömförsörjning i ett gemensamt chassi. Förutom att chassiet representerar chassijord finns två ytterligare jordbussar och två strömförsörjningsbussar. Det är viktigt att de olika bussarna verkligen är isolerade från varandra, med undantag från att de ansluts till chassijorden på ett enda ställe. Ofta finns den bästa punkten för denna jordning i chassiet nära kontakterna för insignalen. Nu kan det i lite större apparater vara så att den optimala punkten för anslutning till chassiet inte ligger vid ingångskontakterna utan någon annanstans. Det yttrar sig i så fall genom att förstärkaren trots noggrant arbete inte är riktigt tyst, utan brummar lite ändå. Då måste vi prova oss fram och prova andra punkter på chassiet. Det brukar vara ganska lätt att hitta en ”tyst” jordningspunkt.
Reply author: Lenn Art
Hur kopplar vi då ett trippel-jord-systemVänta nu - är inte det här att ta i alldeles för våldsamt? Jo, det är det kanske. Men jag vill mana till ett delvis nytt sätt att tänka.”Bussar” låter väldigt ambitiöst här. Låt oss anta att vi bygger genom att koppla från punkt till punkt. Då kan bussarna i praktiken motsvaras av isolerad eller oisolerad kopplingstråd. Många gillar att lägga ut signaljorden i form av en tjock oisolerad koppartråd (2 - 3 mm i diameter) medan övriga bussar kopplas med vanlig kopplingstråd. Det viktigaste är inte att man kopplar med kortast möjliga ledningar eller lägger ledningarna på snyggaste sättet. Det viktigaste är att man behandlar varje matning och varje jordsystem var för sig! Bygger man på kretskort gör man ungefär likadant med separata kopparspår på kortet. Det viktiga är återigen att man håller isär bussarna från varandra och inte blandar jordsystemen. Man använder alltså inte så kallade jordplan på kretskort för jordning. Man jordar heller inte överallt där man kommer åt i ett chassi. Kopplingsmetoden sparar tid och resulterar i ett snyggare bygge. Samtidigt hindrar den effektivt jordströmmar från att blandas med signalen. Ett pris man får betala är att det blir mycket mer komplicerat att göra lämpliga kretskortmönster. Även om vi inte installerar ”skenor” eller ”bussar” i en fysisk mening när vi bygger, låt oss från och med nu använda begreppet ”buss” för de förbindelser som utgör jordsystem eller avser distribution av matningsspänning. Ok? Figur 4 är en principskiss som ser ungefär likadan ut som de flesta andra på inom elektronikområdet. För att kunna svara på frågan hur vi ska koppla i praktiken, ska vi nu titta lite närmare på de olika delarna.
Reply author: Lenn Art
ChassijordenLåt oss börja med chassijorden. De flesta DIY-are bygger chassier som helt eller delvis består av metall. Det jag vill komma fram till är att av våra tre jordsystem är chassijorden är den viktigaste från säkerhetssynpunkt. Det är därför jag kallar chassijorden för ett eget jordsystem. Chassiet ska alltid skyddsjordas!Visst går det att bygga säkert enligt de krav som ställs för att man ska få kalla sin konstruktion för dubbelisolerad, men jag skulle bli förvånad om väldigt många av oss DIY-are har den kunskap och det tålamod som krävs. Med risk för att bli avblåst för upprepning: Chassiet ska alltid skyddsjordas!
Reply author: Lenn Art
StrömförsörjningenLåt oss nu titta närmare på hur strömförsörjningsdelen till höger i figur 4 bör hanteras. Figur 5 visar kopplingen för en strömförsörjning som ger dubbla matningsspänningar. Givetvis gör vi på samma sätt om matningsspänningen ska vara enkel. Den dubbla är dock allt vanligare och kan faktiskt ställa till en del bekymmer om vi inte ser upp.Figur 5: Strömförsörjning med bussar Vi noterar två ting som kanske överraskar någon: För det första kopplas inte de positiva respektive negativa delarnas ”0”-potentialer ihop vid de första glättningskondensatorerna. Det gör visserligen de allra flesta konstruktörer, men här är det tvärtom viktigt att vi inte kopplar ihop dem förrän det är dags. Och dags blir det först ute vid det förstärkarsteg som använder matningsspänningarna. För det andra kopplas ingen av glättningskondensatorerna till chassijord. Samma sak igen; många gör det, men för oss är det viktigt att inte göra det. På detta sätt undviker vi att gemensamma impedanser orsakar störande kopplingar. Vi undviker att glättnings- och filterkondensatorernas laddningsströmmar blandas och påverkar varandra. Vidare undviker vi att kondensatorernas laddningsströmmar blandas med den rena likström som vi försörjer förstärkarstegen med. Och det - det är faktiskt ännu viktigare!
Reply author: Lenn Art
Stjärnkopplingen igen…Om man vill vara extra försiktig gör man bussarna till höger i figur 5 väldigt korta eller ersätter dem var och en med ett lödöra. Då får vi vad många kallar stjärnkopplad spänningsförsörjning respektive strömförsörjningsjord. Vi ska återkomma till stjärnkopplingen vid ett senare tillfälle.Nu fortsätter vi med fler kopplingsexempel.
Reply author: Lenn Art
MonoförstärkareVi börjar med ett enklare fall, en monoförstärkare, som schematiskt visas i figur 6. Till höger ser vi strömförsörjningen enligt figur 5, fast ritad på ett annorlunda sätt.Figur 6: Strömförsörjning för en monoförstärkare Vi lägger genast märke till att den enda förbindelsen med chassiet vi har – förutom skyddsjorden – är den vid ingångskontakten. Internt i den här förstärkaren har signaljorden på in- och utgång kopplats till strömförsörjningsjord (vilket egentligen är oundvikligt). Samtidigt är det insignalens jord som kopplats till chassiet. Som jag redan påpekat är ofta (men inte alltid) den bästa punkten på chassiet för denna jordning i närheten av kontakterna för insignalen.
Reply author: Lenn Art
Ett byggtipsJag brukar börja med att bygga mina förstärkare utan någon anslutning alls till chassiet. Ja, bortsett från skyddsjorden alltså!Jag lyckas (oftast) fullfölja och göra förstärkaren fungibel och helt fri från brum ändå. Först därefter ansluter jag signal- och strömförsörjningsjord till chassiet. Då vet jag helt säkert att det inte går några strömmar i chassiet som kan orsaka kopplingar via gemensamma impedanser.
Reply author: Lenn Art
Stereoförstärkare i dual monoVi fortsätter med ett mer komplicerat fall. En stereoförstärkare har två separata kanaler med varsin nätdel på ett gemensamt chassi. En sådan förstärkare visas schematiskt i figur 7.Figur 7: Strömförsörjning av en stereoförstärkare med separata nätdelar på gemensamt chassi Som vi kan se dras strömförsörjningsledningarna individuellt direkt till respektive nätdel och nätdelarnas strömförsörjningsjord förbindelser med chassiet är också individuella. Här kan vi fundera på om vi vill bygga helt separata nätdelar med skilda transformatorer, eller om vi vill bygga två strömförsörjningar med gemensam nättransformator. Den senare lösningen är både billigare och lättare, men för det principiella resonemanget i den här tråden gör den ingen skillnad.
Reply author: Lenn Art
Stereoförstärkare med gemensam nätdelNär vi nu ändå har ångan uppe, ska vi titta också på det fallet när vi har två kanaler med gemensam nätdel. Förstärkaren visas schematiskt i figur 8.Figur 8: Strömförsörjning av en stereoförstärkare med gemensam nätdel Här ser vi det än en gång – förutom skyddsjorden finns endast en förbindelse till chassiet. Strömförsörjningsledningarna dras individuellt från båda kanalerna till nätdelen. De dras inte först till den ena kanalen och sedan vidare till den andra. Strömförsörjningsjorden distribueras på samma sätt. Vi tänker i termer av stjärnkoppling. Men vänta lite nu – här är något som inte stämmer… Om vi tittar en gång till i figuren kan vi se att det har uppstått några slingor (loopar) av jordförbindelser. Det är inte mindre än tre stycken! Ser ni dem? Om det av olika anledningar skulle uppstå potentialskillnader i jordsystemens ledningsdragning kommer slingströmmar att uppstå. Dessa strömmar kan, om de delar impedanser med signalströmmarna i signaljorden, komma att skapa brum. Låt oss därför stanna upp lite och tala om de här jordslingorna.
Reply author: Lenn Art
En tanke om ofrivilliga strömslingor i jordsystemenFör att förtydliga de tänkbara strömslingorna i figur 8 markerar jag de tre tänkbara strömslingorna med färg i figur 9, en röd för vardera kanalen och en blå som omfattar båda kanalerna:Figur 9: Tänkbara brumslingor i stereoförstärkare Det kanske inte är till någon stor tröst, men den här situationen är ganska vanlig. Jag har inte träffat så väldigt många förstärkare, men jag har sett att det finns ett antal olika lösningar till just det här problemet. En åtgärd som inte är så ovanlig är att konstruktören lägger ett litet motstånd någonstans i slingan. Eftersom potentialskillnader och jordströmmar är tämligen små, räcker det med ett litet motstånd för att bryta effekten. I figur 10 kan vi se ett sådant exempel: Figur 10: Ett motstånd för att bryta brumslingor i stereoförstärkare Här har konstruktören lagt in ett motstånd i den ena ingångskontaktens förbindelse med chassiet. Den som vill prova den här lösningen måste dock tänka på att ingångskontakterna, åtminstone den vid motståndet, måste vara isolerad från chassiet. Enligt min erfarenhet fungerar den här lösningen bra ibland, andra gånger inte. Motståndet bryter visserligen den blå och den ena röda slingan i figur 9, men inte samtliga slingor. Jag vill dock visa en lösning jag hittat i litteraturen som bryter alla tre slingorna. De flesta moderna transistorslutsteg är uppbyggda kring ett balanserat ingångssteg, ett balanserat eller obalanserat spänningsförstärkarsteg och ett push-pull strömförstärkarsteg på utgången. I de flesta fall har också ingångssteget en signaljord och utgången en annan signaljord. Det motsvarar vad jag har ritat i alla figurerna här ovanför. Vanligtvis förbinder man ingångens signaljord med utgångens signaljord – precis som jag också har ritat. Men om vi nu skulle ha brum och misstänker att det beror på en strömslinga i signaljorden, kan vi faktiskt lägga ett litet motstånd även mellan ingångens signaljord och utgångens signaljord. Figur 11 visar principen: Figur 11: Fler motstånd för att bryta brumslingor i stereoförstärkare Den här lösningen fungerar säkert alldeles utmärkt men jag har aldrig provat den. Jag tycker spontant att den verkar för omständlig. På något sätt känns det mycket enklare att ge upp tanken på att ansluta chassiet vid ingångskontakterna, och i ställer ansluta chassiet vid nätdelen. Så här: Figur 12: Betydligt enklare sätt att undvika brumslingor i stereoförstärkare Den här lösningen föredrar jag för stereosteg. Observera att båda ingångskontakterna nu är isolerade från chassiet, en praxis som jag för övrigt alltid använder.
Reply author: Lenn Art
Trippel-jord-systemet – en sammanfattningNu har vi tittat på trippel-jord-systemet och pratat om strömslingor som kan uppstå i jordsystemen hos stereoapparater. Bilderna här ovanför visar kopplingar som jag har provat flera gånger (med undantag som sagt av figur 11).Min erfarenhet så här långt är att om vi noggrant planerar ledningsdragningen innan vi startar bygget, och använder tanken om trippel-jord-systemet som stöd, då hittar vi ett ganska säkert sätt att sköta ledningsdragningen och jordningen för att slippa brum och instabiliteter via strömslingor och gemensamma impedanser. Hur fungerar det i praktiken då? Väldigt väl, faktiskt, men om sanningen ska fram så finns det fler saker att tänka på. En sak vi inte har talat om hittills är hur signaljord och strömförsörjningsjord bör skötas inuti förstärkarkretsarna, det vill säga mellan ingång och utgång. Fortsättning följer alltså. Om ni orkar och vill…
Reply author: calle_jr
Reply author: esl Härlig Tråd Lennart!!!
Reply author: Tobbe_L Mycket intressant läsning.
Reply author: Mickeman Supertack för denna läsning värdig vilken skolbok som helst! Detta måste ju göras till en artikel och läggas upp så man enkelt kan gå tillbaka för att läsa och fundera!
Reply author: Bardis Håller med föregående. En artickel vore fint.
Reply author: Gothmog II Tack Om ändå denna artikel kommit innan jag började bygga min Aleph-3 med super inbyggt mega brumm (dock nästan helt tyst nu ) Ska prova metoden att sätta dit ett 10 Ohms motstånd så kanske den blir helt tyst.
Reply author: Lenn Art Tack återigen för alla glada tack! Det är ert intresse som gör att det här är roligt.
Reply author: Lenn Art
Ledningsdragning i förstärkarkretsarnaI figurerna 6 – 12 har jag ritat förstärkarkretsarna som hemliga lådor med ingång, utgång och anslutningar för strömförsörjning. Vi har också tittat på hur de lämpligast kopplas samman för att brum inte ska uppstå. Men det är väl alldeles självklart att kopplingarna knappast blir fria från brum om förstärkarkretsarna i sig skapar brum, eller hur?Låt oss därför titta in i dessa lådor och se vad vi kan göra för att inte skapa brum, instabilitet och andra störningar där. För att inte stöka till världsbilden ytterligare ska vi fortsätta att använda samma filosofi (vore nästan synd att uppfinna ännu en…). Som vi tidigare har sett rekommenderar jag att anslutningen till chassijorden sker utanför själva förstärkarkretsen. Därför kan vi tillfälligt lägga den åt sidan och fokusera på de återstående jordsystemen, nämligen signaljorden och strömförsörjningsjorden.
Reply author: Lenn Art
En enkel linjeförstärkareFör att förenkla resonemanget något föreslår jag att vi börjar med en enkel krets, en linjeförstärkare med två steg. Jag ritar kretsen schematisk till en början. Vi ska se på skarpa kopplingar lite längre fram. Figur 13 visar vår låda, men vi noterar att den nu bara har enkel spänningsmatning (+ och 0) i det här exemplet.Figur 13: Linjeförstärkare med enkel spänningsmatning Figur 14 visar hur kretsen inuti lådan skulle kunna se ut. Här finns ett ingångssteg och ett utgångssteg. Varje steg får sin spänningsförsörjning via en RC-länk. Kretsen visar en koppling som åtminstone i transistorernas barndom var vanlig. Figur 14: Principschema för linjeförstärkare Som vi kan se har jag använt tekniken med stjärnkoppling. Men jag har inte gjort en stjärna för hela kretsen, utan jag har försett varje steg med sin egen signaljordpunkt. Vi lägger också märke till att jag inte förbundit kondensatorerna från matningsspänningen till strömförsörjningsjord, utan till signaljord. Varför det nu då, strider inte det mot reglerna jag försökt beskriva tidigare? Det är en utmärkt fråga. Svaret är att faktiskt de två RC-länkarna egentligen inte har till uppgift att filtrera matningsspänningen. Deras främsta uppgift är i stället att fungera som isolering mellan de två förstärkarstegen. Om man inte isolerar stegen från varandra, kan det mycket väl hända att förstärkt utsignal via spänningsmatningen letar sig tillbaka till det första stegets ingång. I det här fallet råkar den återmatade signalen dessutom vara i fas med insignalen, och vips riskerar vi att få en linjeförstärkare som självsvänger! Därför ansluter vi dessa båda isolerings-RC-länkar med jordbenet till signaljorden i respektive steg. Ok? När vi nu har den kopplingen klar förbinder vi signaljord (in) med signaljord (ut) såsom i figur 15: Figur 15: Principschema för linjeförstärkare med korrekt signaljord Här kan vi se hur elegant signaljorden hanteras. En tydlig linje från ingångskontakten genom förstärkaren till utgångskontakten bildar en perfekt signaljordsbuss. ”På vägen” ansluts sedan jordpunkterna för de båda förstärkarstegen. Prova det här sättet att koppla, det är helt enkelt formidabelt. Nu skulle förstärkaren fungera felfritt, om det inte vore för att transistorerna inte har någon möjlighet att dra ström från spänningsförsörjningen – strömförsörjningsjorden måste också anslutas. I det här fallet kan vi göra det väldigt enkelt för oss, se figur 16: Figur 16: Linjeförstärkare med korrekt signal- och strömförsörjningsjord
Reply author: Lenn Art
En enkel linjeförstärkare – en sammanfattningNu menar jag att den hemliga lådan enligt figur 13 är öppnad och beskriven. Åtminstone för det här enkla exemplet. Anledningen till att jag väljer att rita på detta delvis omständliga sätt är att jag verkligen vill betona att vi bör tänka i termer av stjärnjordning i varje steg var för sig.Nu ska jag ställa en jättesvår fråga. Om vi bygger så här, blir det bra då? Mitt svar på den frågan blir: ”-Ja, antagligen.” I en så enkel krets som det här exemplet representerar kommer det att fungera alldeles utmärkt. Men när kretsarna börjar bli mer komplicerade är saken inte fullt så enkel längre. Det är inte på förhand givet att man bara kan ”koppla ihop” signaljordpunkterna i en förstärkare med många funktioner i många steg, där varje steg har sin signaljordpunkt. Det beror lite på. Låt oss därför titta på ytterligare en metodik som kan öka våra säkerhetsmarginaler ytterligare ett gott snäpp.
Reply author: Lenn Art
Stjärnkoppling är bra – men signalföring bättreOm vi tänker efter och funderar lite på en förstärkares uppgift finner vi väl att den huvudsakliga uppgiften är att förstärka musiksignalen. I min enkla värld är det så i alla fall. Dessutom är det väl så att varje komponent i musiksignalens väg alltid försämrar dess kvalitet.Mer eller mindre. Jag har hittills inte träffat på någon komponent som kan förbättra musiksignalens ljudmässiga kvalitet. Eller har jag missat något? Det jag vill komma fram till är det är viktigt för mig att vara rädd om musiksignalen. Nu försöker vi skifta fokus lite granna. I stället för att bygga en förstärkarkrets och noga tänka på signalvägen, strömförsörjningen och jordningen – låt oss sätta musiksignalen i absolut första rummet. Då blir det viktigt att använda så få komponenter som möjligt, och så bra komponenter jag har råd med. Men inte bara det: det blir dessutom extra viktigt att hålla varje signalförande ledning eller komponent så ”ren” som möjligt. Och kom ihåg att jordningen är minst lika viktig. Nästa figur hjälper att oss hänga med i svängarna: Figur 17: Slutna signalkretsar i linjesteget 1) Längst till vänster ser vi hur insignalen till förstärkaren bildar en sluten krets kring signalkällan, första transistorns bas-emitterkrets samt första transistorns emittermotstånd. 2) I mitten ser vi hur första stegets utsignal bildar en sluten krets kring första kopplingskondensatorn, andra transistorns bas-emitter-krets, andra transistorns emittermotstånd, första transistorns emittermotstånd, och slutligen första transistorns emitter-kollektor-krets. Denna krets utgör samtidigt andra stegets insignal. 3) Till höger bildar förstärkarens utsignal en krets kring andra kopplingskondensatorn, efterföljande elektronik, andra transistorns emittermotstånd, och till sist andra transistorns emitter-kollektor-krets. Det här sättet att sköta ledningsdragningen ger, enligt min egen erfarenhet i alla fall, en så gott som idiotsäker frihet från jordströmmar och interferenser mellan de olika förstärkarstegen. Varje signalslinga (de röda i figur 17) bör visserligen kopplas med så korta ledningar som möjligt, men framför allt ska de vara så åtskilda och så skilda från andra signaler och strömmar som möjligt. Det blir som regel också enklast och snyggast att koppla på det här sättet. Enligt min ringa mening blir även kretskortmönster lättare att göra om vi sätter signalkretsarna i första rummet och ritar enligt denna metod. På köpet – och det är väl en fin bonus? – får vi en god och genomtänkt användning av stjärnkopplingen, som i sin tur garanterar att vi inte får brum via gemensamma impedanser. Några exempel från verkliga kretsar kommer härnäst. Hänger ni med?
Reply author: esl Jordning fast på engelska... för våra engelska läsare :-)
Reply author: Ryssen Bra initiativ Lenn Art!Det löser nog upp många jord grubblerier.
Reply author: MatsT Mycket bra beskrivningar (som vanligt) och jag håller med till 100% att det är så här man skall göra. Som de flesta andra som bygger själv har jag brottats en del med brum och hittills inte lyckats bygga något som varit perfekt men nästa gång...
Reply author: icewall Nästa mer än en sticky kandidat, snudd på obligatoriskt att måsta läsa innan man för till gång till DIY delen, kanske? Skojar bara!
Reply author: vemsom Nu är mitt försteg brumfritt!
Reply author: Lenn Art MatsT: Jag tycker att ”trädjordning” var ett kul namn!
Reply author: Lenn Art
En variant av signalföringsmetodenInnan vi tittar på ett par praktiska kretsar vill jag visa en variant av det synsätt som används i figur 17. Den stora förtjänsten med detta synsätt är att vi försöker ”bevara” signalen så ostörd som möjligt, samtidigt som sannolikheten att vi får jordningen korrekt redan från början kraftigt ökar.En nackdel med kopplingen i figur 17 är att dock de olika förstärkarstegens jordpunkter måste anslutas till signaljordsbussen i ”rätt” ordning – de måste anslutas i sekvens. Om vi tittar på figuren igen: den första anslutningen till signaljordsbussen efter ingångskontakten måste komma från det första steget. Det andra steget ansluts till bussen mellan det första steget och utgångskontakten. Om olika steg ansluts till bussen i någon annan ordning uppstår genast problemet med gemensamma impedanser. Om någon tycker att det här verkar övernitiskt, håller jag gärna med. Men jag vet också att det i lite större förstärkare än den i figur 17 kan bli riktigt trixigt. Det är tämligen lätt att göra en snygg och symmetrisk layout på ett chassi. Men det är inte helt lätt att sedan finna att komponenterna står så dumt att en signaljordbuss måste göra en lång resa på chassiets undersida om anslutningarna ska komma i rätt ordning. Det kan bli en lång buss. Det kan vara frustrerande, tro mig. Ett alternativ visas i figur 18. Här har vi inte dragit en signaljordsbuss genom hela förstärkaren utan i stället använd stjärnkopplingskonceptet ännu en gång. I förstärkare med många (nåja) steg kan det här sättet att koppla vara lättare. Figur 18: Alternativ form av jordning i linjesteget Jag vidhåller dock att insignalens jord fortfarande bör anslutas till ingångsstegets jordpunkt och att utsignalens jord ansluts till utgångsstegets jordpunkt.
Reply author: Lenn Art
En transistorförstärkareLåt oss börja med en mycket känd förstärkarkoppling, nämligen John Linsley Hoods fina klass A slutsteg från 1969. Det är en väldigt enkel krets som spelar mycket bra. I september 1996 publicerade Electronics World en uppdatering av Hoods krets. Den nya kretsen ger 15 W och har dubbla spänningsmatningar för att medge direktanslutning av högtalaren.Kretsen är fortfarande enkel, men det är ändå inte särskilt svårt att koppla den fel så att den brummar. Låt oss därför låta den här kretsen representera de lite enklare transistorslutstegen. Figur 19 visar schemat från originalartikeln: Figur 19: Class A Power; Electronics World; September 1996 (lånad från http://www.tcaas.btinternet.co.uk) Här har författaren varit vänlig nog att rita ut fyra stycken ”jordningar”. Tre av dem är märkta med ”0V”, men det gäller säkert den fjärde också. Eller gör det? Författaren har också tydligt skilt på signaljord vid ingången och signaljord vid utgången. Oftast visar kretsscheman endast ett jordstreck så att man själv får klura ut vad för slags jord som avses. Låt oss nu försöka rita om förstärkaren med de symboler som används i figur 13: Figur 20: Samma förstärkare med fokus på jordningen I figur 20 har jag analyserat kretsen och försökt bedöma vilken typ av jord de olika punkterna representerar. Det torde vara uppenbart att komponenterna mellan ingångskontakten och första transistorn ansluts till signaljord – ingångens signaljord. Sedan gör jag en sak som av vissa kan uppfattas som kontroversiell. De båda elektrolytkondensatorer som sitter på strömförsörjningsbussarna kopplar jag till utgångens signaljord, inte till strömförsörjningsjord. Varför det nu då? Låt oss tänka signalföring igen. Nästa figur visar fyra röda signalslingor. Den längst till vänster visar hur ingångsstegets utsignal förs över till drivstegets ingång. De två vertikala slingorna längst till höger visar utgångsstegets signal genom högtalaren. Eftersom utgången arbetar i push-pull får vi två slingor. Slingan i mitten representerar återkopplingen till ingångssteget. Figur 21: Samma förstärkare med några signalkretsar Med hjälp av figur 21 kan vi dra slutsatsen att elektrolytkondensatorerna på strömförsörjningsbussarna ingår i signalvägen. Förstärkare som den här, som har direktkopplade högtalare, sägs oftast ha kondensatorfri utgång. Som vi kan se stämmer inte det. Tvärtom, det ligger två kondensatorer i utgångskretsen, elektrolyter dessutom. De ”sista” elektrolyterna närmast elektroniken ingår nästan alltid i signalvägen. Därför bör vi åtminstone tänka så när vi funderar på jordning. Jag föreslår att vi kopplar på följande vis: Figur 22: Föreslagen ledningsdragning för jordningen
Reply author: Lenn Art
En rörförstärkareSom kontrast till transistorförstärkaren här ovanför vill jag visa en rörförstärkarkoppling också. Det är den av många uppskattade Randall-förstärkaren presenterad av John Atwood, se figur 23.Figur 23: The Randall Amplifier (lånad från www.one-electron.com) Det vi genast kan se är att John har ritat ledningsdragningen för jordningen. För mig är det här ett underbart exempel på en av de saker jag försöker säga med den här tråden. Vi lägger märke till att ”Ground” längst till höger motsvarar vår strömförsörjningsjord. Signaljorden är alldeles utmärkt beskriven i schemat. Prova gärna med att rita in signalslingorna, det hjälper till att skapa den rätta ”känslan”. Slutligen ser vi att chassijorden är ansluten till ingångskontakten. Klockrent. Den enda synpunkten jag vågar ha, är att jag möjligen istället hade jordat C04 och C038 i jordpunkten under det andra röret V02. Efter detta vill jag visa ett konkret exempel från ett förstärkarbygge. Fortsättning följer…
Reply author: lagun49 Väldigt intressant, Lenn Art!
Reply author: vemsom Sammanställer ett dokument med samtliga "skol-inlägg" som kommer att finnas till förfogande när "skolan" är över.
Reply author: Bernt Jansson Nu har jag läst igenom tråden, så nu blev den sticky också. Mycket pedagogiskt och bra!
Reply author: Magils Angående trippeljordsystem och Strömförsörjningsjorden: Hur med jordpunktskopplingen om du har två nätdelar....t.ex. en högspänning oregulerad ( till en UcD) och en småsignal +/- 15...
Reply author: denada Hmmmmm jag funderar på om man skulle få en möjlighet att titta in i din skalle Lenn Art...
Reply author: Lenn Art Bernt: Kul att du tycker det, tack! Sticky-tråd minsann, jag känner mig hedrad
Reply author: Lenn Art
Ett DIY-exempelJag har fått tillstånd att använda ett verkligt kul exempel från DIY-världen. Det gäller den 300B-förstärkare som Anders (secanbj) presenterat här på forumet, se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56390Här ser vi det stolta slutsteget när det är klart för spelning: Figur 24: 300B SET, byggd av secanbj Kretsen har han fått låna av en god vän och beskrivs i korthet av följande scheman. Figur 25: Principschema, två steg med mellantransformator Som vi kan se är det här en enkel tvåstegs single-end-krets med trioder och dubbla järn. Slutröret arbetar med fast förspänning. Samtliga rör värms upp med likström. Figur 26: Anodspänningsaggregat (400V till slutrören och 200V till drivrören) Som vi ser är även dessa schemat ritade med stjärnkopplingsteknik. Syftet med det är att redan på ritbordet fundera på signalföring och jordning. Jag kan försäkra att det är nyttigt. Anders kopplar nu sin förstärkare på precis samma sätt. Det innebär i sin tur att han behöver ha separata jordningar för varje steg. Därför monterar Anders motsvarande jordskenor på undersidan av plåten. Figur 27: Chassiets undersida med jordskenor I bildens underkant sitter fyra signaljordskenor - från vänster: ena kanalens slutsteg, ena kanalens drivsteg, andra kanalens drivsteg och andra kanalens slutsteg. Längst upp på bilden sitter en längre skena. Det är strömförsörjningsjorden. Vi lägger särskilt märke till att varje skena är isolerad från chassiet - de sitter i plastblock som limmats fast. Vad blir det för jordning då? Jag vill påminna om själva grundidén med trippel-jord-systemet; all jordning hanteras separat och ansluts till sist i chassiet i en (1) punkt. Men den påminnelsen är förhoppningsvis onödig nu… Jo, förresten, jordskenorna är så kallade mutterlister för standard 19” kortramar (finns på ELFA). Listerna är fulla med gängade hål, M2,5. Det är grymt praktiskt, bara att skruva fast ett lödöra och löda ledningarna i. Därmed är det också väldigt lätt att flytta jordpunkterna om det skulle bli fel. När han har kopplat färdigt respektive steg, förbinder Anders varje signaljordskena med strömförsörjningsjorden, precis på det sätt som visas i figur 18. Figur 28: Signaljordskenorna kopplas till strömförsörjningsjorden Det är möjligen lite svårt att se, men de aktuella ledningarna är markerade med vita pilar i figuren. Det viktiga är att vi kopplar samtliga fyra signaljordskenor var för sig till strömförsörjningsjordskenan. (Vi rationaliserar således inte genom att först parvis förbinda de små skenorna med varandra!). Sist, fast inte minst, förbinds strömförsörjningsjorden till chassiet. Var? Den minnesgode läsaren erinrar sig att det här är en stereoförstärkare med delvis gemensam strömförsörjning. Då kopplar vi enligt figur 12, och ansluter chassiet till strömförsörjningsjorden: Figur 29: Strömförsörjningsjorden kopplas till chassiet Jag ber om ursäkt för den starka reflexen i plåten. Jag kommer att lägga in nya, lite tydligare bilder. Den blå linjen får tills vidare representera förbindelsen mellan strömförsörjningens jordskena och chassiet. Anders använder här elektrolytkondensatorns ena fästskruv som anslutningspunkt till chassiet. Jag tycker att det här är ett väldigt fint exempel på hur ledningsdragning och jordning kan hanteras utan att man behöver vara metafysiker (eller vad som nu krävs…) Hur gick det då? Så här skriver Anders i sin tråd: ”Den väger ca 40kg och producerar runt 8-9w och låter INGENTING när man inte försörjer den med signal. Den är så tyst att jag trodde den inte fungerade när jag kopplade in den första gången. Låter man den däremot få signal från tex en CD spelare så är den makalös.” Och vet ni vad – den var tyst redan vid första start! Jag var med… Edit 22 jan: Förenklat kretsschemorna
Reply author: esl Jordplan som nämnts fungerar bara under de betingelserna att det inte uppstår potentialskillnader i planet. För då är det ju inget idealt plan längre. Den man gör då är att antinge se till att planet har tillräckligt låg impedans (tjockt) och/eller att man undviker strömmar som ger upphov till potentialskillnaderna.
Reply author: Lenn Art
quote:Om man vill använda jordplan är det mycket viktigt att tänka på just det. quote:Delar inte den slutsatsen. Ju mindre strömmarna är desto svårare blir det att hantera impedanserna i ett jordplan. Det är ett argument för att inte använda jordplan för annat än skärmningsändamål.
Reply author: MatsT Man kan ju fråga sig vad som händer när ett jordplan som används för signaljord utsätts för vibrationer också.
Reply author: esl Ja om man har Megaohms impedanser och en jordad låda där ett jordplan ligger nära då har vi ju byggt en kondensatormick!
Reply author: Lenn Art MatsT: Det var allt en intressant fråga du ställde...
Reply author: Lenn Art
Något om skärmade ledningarI många sammanhang är skärmade kablar viktiga för att hålla signalen ren. Vanligtvis brukar ledningar som bär små spänningar, likspänning såväl som växelspänning, vara skärmade. För oss hifi-intresserade är det nästan självklart att de allra flesta "signalkablar" eller "interconnects" är skärmade.I praktiken är det även vanligt att de interna signalledningarna i en förstärkare är skärmade #8211; där traditionella ledningar används vill säga. Nu för tiden ligger väl de flesta signalledningar på kretskort, men de är likafullt dragna så att de skärmas från störningar. En skärmad ledning är vanligtvis uppbyggd av en centrumledare omgiven av ett isolerande material och en vävd skärm. Denna konstruktion kallas co-axial ledning (eller koaxial på svenska). Denna skärm består ofta av en väv av koppartråd (många gånger förtennad) som stänger ute elektrostatiska fält och försvårar elektromagnetisk koppling till andra signaler. För att fungera effektivt måste detta yttre skyddande hölje kopplas till jord, så att eventuell störande potential i skärmen därmed kan avledas till jord. Därför är det viktigt att skärmen ansluts till jord i endast en punkt. Figur 30 visar varför: Figur 30: Oriktig jordning av skärmad ledning kan leda till brum och/eller brus orsakat av jordslingor via gemensamma impedanser Antag att de båda jordningspunkterna i figur 30 har något olika potential (vilket inträffar om vi har strömmar i jordbuss eller chassi). Då kommer en ström att flyta även genom kabelns skärm. Eftersom skärmen har en koppling till centrumledaren via kabelns kapacitans (typiskt 100-200 pF per meter), kommer signalen att plocka upp eventuella störningar som finns i jordströmmarna. Om nu skärmen ska jordas i endast en punkt, vilken punkt är bäst? Det är inte alltid uppenbart vilken ände som är bäst. I högfrekvenssammanhang kan man behöva jorda på flera ställen utefter ledningen, men för audiofrekvenser brukar följande tumregel fungera bra: Skärmen ska jordas i den ände där signalledningen har lägst impedans relativt jord. I de allra flesta fall transporterar ledningen signal från utgången på ett tidigare steg till ingången på ett efterföljande steg. Utgången på det tidigare steget brukar nästan alltid ha lägre impedans än ingången på efterföljande steg. Undantag från denna regel är sällsynta. Det är därför många källor på Internet och i böcker hävdar att skärmen ska jordas i "uppströms" ände. I vissa trickiga fall kan man dock behöva experimentera lite för att hitta bästa jordningspunkten. Låt oss för säkerhets skull också säga att skärmade ledningar ska ha isolerande höljen, så att skärmstrumpan inte gör kontakt med chassiet på andra ställen än det avsedda.
Reply author: Lenn Art
Lite till om skärmade ledningarNär jag konstruerar mina apparater brukar jag försöka hålla mig till några enkla regler. Jag hävdar på intet sätt att de representerar någon sanning i något avseende, men de fungerar förbaskat bra i audiosammanhang.1) Undvik skärmade ledningar 2) Om ledningen ändå behöver skärmas, undvik vanlig koaxial ledning Dessa möjligen provokativa regler kan behöva sin förklaring. Enligt min egen begränsade men ändock erfarenhet innebär varje skärmad ledning att signalen belastas med en kapacitans mot jord. Denna kapacitans får inte bara till följd att signalens bandbredd begränsas något, den gör också det tidigare stegets jobb lite svårare. Dessa påståenden ska förstås läsas med en sund skepsis, men jag har råkat ut för att speciellt rörförstärkare tappat mycket av sina goda egenskaper med skärmade signalledningar. Min rekommendation är därför att hellre skapa en layout med korta ledningar och att i stället använda partvinnad ledning. Den partvinnade ledningen har också kapacitanser mellan ledarna, men de har långt ifrån samma negativa effekt. I vissa fall kan det inte undvikas att ledningen ändå behöver skärmas. Då rekommenderar jag användningen av en skärmad, partvinnad ledning. Skärmen ska i detta fall anslutas till chassijord och den "kalla" signalledningen till signaljord. På detta sätt undviker vi bandbreddsbegränsningen, samtidigt som skärmen leder bort common-mode-störningar. Se figur 31. Figur 31: Skärmad partvinnad ledning kan jordas i chassiet utan att signalreturen behöver ledas genom skärmen
Reply author: Lenn Art
En ovanlig situationDet här kan låta som en skröna, men historien är sann. Jag byggde för många år sedan att transistorsteg med fyra kanaler. Jag gjorde fyra separata nätdelar som parvis gav positiva och negativa spänningar. Nåja, jag råkade i alla fall ut för ett brum som var ovanligt för mig.Nu ska det sägas att jag alltid bygger för trångt, så i det här fallet fick jag möjligen skylla mig själv, men för att göra historien kort vill jag visa hur jag efter långt om länge lyckades lösa problemet. Som exempel tar vi fram figur 22 igen, och gör ett tillägg i den. Se figur 32. Figur 32: Skärmade jordledningar kan ibland lösa intressanta brumproblem Här har jag bytt ut jordledningarna från ingången respektive från spänningsstabilisatorn till skärmade ledningar. Eftersom de jordledningar jag hade lagt plockade upp svaga, men ändå störningar, hjälpte det med att skärma jordledningarna. Vad lärde jag mig av den här situationen? Jo: Behandla alltid varje jordledning med samma omsorg som du behandlar en signalledning! Fundera lite på den erfarenheten. Den kan vara viktig.
Reply author: Ryssen
quote: Intressant,jag föstår ju att detta är olika för varje situation,men generellt blir inte denna bandbredds begrännsning långt ovanför det hörbara området?
Reply author: Lenn Art Generellt bör det vara så som du säger.
Reply author: Ryssen OT,är detta ett av skälen till att olika kablar låter olika i annläggningar(en av annledningarna )?
Reply author: Magils Jag hoppas det är OK att ställa en relaterad fråga såsom ett praktikfall. Hoppas jag kan förklara utan att rita.
Reply author: Lenn Art
Om sammankoppling av olika enheterHur man än ser på skärmade ledningar är det så gott som ofrånkomligt att ledningarna mellan apparater i en anläggning är skärmade. Anledningen är helt enkelt att de är mycket längre än apparatinterna ledningar och att de inte har samma skydd mot störningar som en intern ledning oftast har. Jag kallar i det följande dessa kablar för "signalkabel".En riktig jordning av skärmen på signalkablarna är en förutsättning för en brumfri anläggning. Den "heta" signalledningen brukar inte vara något problem (bara man ansluter den till rätt stift i kontakterna ), men frågan är hur vi gör med skärmarna. Som vi har sett tidigare i artikeln ska vi inte koppla våra jordsystem så att brumslingor kan uppstå. Det allra vanligaste sättet att förbinda två apparater, säg att det är ett försteg och ett slutsteg, visas i figur 33. Figur 33: Skärmad signalledning mellan försteg och slutsteg Så här långt brukar inga brumproblem uppstå. Låt oss komplicera bilden med lite verklighet. Vi spelar ju i stereo: Figur 34: Skärmad stereosignalledning mellan försteg och slutsteg Så här långt brukar det heller inte vara något problem - förutsatt att de båda kanalernas skärmar jordas i samma punkt i respektive ände. Eventuella potentialskillnader mellan de båda skärmarna brukar då nollas ut effektivt.
Reply author: Lenn Art
En mindre enkel situationNu kommer vi småningom in på mer speciella situationer. Figur 34 förutsätter att slutsteget internt är kopplat enligt figur 7, det vill säga med ingångskontakterna jordade i samma punkt.Om vi har ett slutsteg med ingångskontakterna jordade enligt figur 12, däremot, kan en jordslinga bildas, se figur 35: Figur 35: Skärmad stereosignalledning med risk för jordslinga Sannolikheten är ganska hög för att ingångskontakternas jord i slutsteget ligger på olika potential relativt den gemensamma jordpunkten vid slutstegets nätdel. Jordslingor av den här typen ger ibland hörbart brum. Ett sätt att lösa det problemet kan då vara att man kopplar om jordningen i slutsteget enligt figur 10: Figur 36: Skärmad stereosignalledning med bruten jordslinga I andra fall orsakar denna slinga ett brum så lågt att det knappast hörs. För vissa DIYare är det bra nog, för andra inte. Enligt min ringa mening ska en förstärkare vara tyst. Om förstärkaren inte är helt tyst ligger det ett "brusgolv" som äter av dynamikområdet, speciellt vid de riktigt låga nivåerna. Den som letar efter den där sista tystnaden kan eventuellt finna något här...
Reply author: Lenn Art
En lite krångligare situationI vissa fall behöver man ha rejält långa signalledningar. Då räcker sannolikt inte de mått och steg jag redovisar här ovanför. En signalledning av flera meters längd kan vara en svår utmaning. Då krävs kanske en annan teknik.Som jag berörde i avsnittet om skärmade ledningar kan det vara så att man inte alls ska transportera signaljorden genom skärmen. Det kan vara för riskfyllt, eftersom även den kan plocka upp störningar. Då kan vi ta till min andra regel i avsnittet "Lite till om skärmade ledningar". Vi gör helt sonika så att vi skiljer på skärmen och signaljorden, se figur 37: Figur 37: Skärmad stereosignalledning med separat signaljord Jag vet inte om ni tänkt på det, men i butiker och på mässor används ofta långa signalkablar. De är nästa alltid av den "balanserade" sorten försedda med XLR-kontakter. Det är ett alldeles utmärkt sätt att skilja på skärm och signaljord. Då skyddas inte bara signalen från yttre störningar utan även signaljorden får samma skydd. Jag vill inte öppna debatten om huruvida skärmen ska jordas i enbart ena änden eller i båda. Min egen erfarenhet så här långt är dock att skärmen bäst jordas i den ena änden och då vid den apparat som är elektriskt sett är mest "sval". Slutsteg brukar vara tyngre, ha chassi av mycket metall och alltid vara väl skyddsjordade - så det blir mitt val; jag föredrar att jorda skärmen i slutstegets chassi.
Reply author: Lenn Art
EpilogDet finns givetvis mycket mer att säga om ledningsdragning och jordning. Eftersom det helt enkelt inte är möjligt att beakta alla tänkbara situationer i en artikel som den här, har jag försökt belysa de vanligaste situationer jag tror att DIYare råkar ut för.Om artikeln skulle bidra till att någon byggare får en ny insikt eller till och med löser ett problem har mitt arbete lönat sig. Prova gärna med att spinna vidare på dessa tankar och utveckla dem vidare. Om jag skulle lämna ett enda råd på vägen väljer jag detta: Behandla alltid varje jordledning med samma omsorg som du behandlar en signalledning! Tack för ordet. /Lennart
Reply author: Lenn Art
quote:Magils: Det hade kanske varit lättare med bilder, men vi gör ett försök. Utgår från att din signalkrets har enkel spänningsmatning och att den har signaljord och strömförsörjningsjord sammankopplade. - Koppla UcDn med strömförsörjning enligt Hypex' manual. Strömförsörjningsjorden ligger då mellan kondingarna. - Koppla Signalkretsens utgång till "in" på UcD med en kort enkel ledning. - Koppla Signalkretsens strömförsörjning precis som vanligt till + respektive 0. Vi kallar denna "0" för signalkretsens strömförsörjningsjord. - Koppla därefter en ledning från signalkretsens strömförsörjningsjord till UcDns strömförsörjningsjord. - Anslut UcDns strömförsörjningsjord till chassiet. Om jag inte förstått din fråga fel skull jag prova det här som ett första försök.
Reply author: Magils Nu har jag ritat och försökt ochså beskriva med rött det du rekommenderar...det finns ett möjlighet att separera signal och matningsjord på signalkortet men den är ganska krånglig. Skissen beskriver nuläget.
Reply author: Lenn Art Magils: Du har nog en ledning för mycket där. Ta bort den förbindelse mellan Signal och UcD som är märkt "gnd". Du kan säkert se slingan den bildar i din figur...
Reply author: Magils Jo, den ser jag nog, men mentalt har jag lite svårt att låta "signaljorden" åka runt hela vägen. Särskilt som det allmänt anges för en UcD att "Cold" skall jordas i sändaränden.
Reply author: Tabulk Hej..Vad katten är DIY förkortning för, jag börjar bli väldigt nyfiken..har någon en ordlista för förkortningar inom HiFi.? så vore jag tacksam...
Reply author: Lenn Art Hej Tabulk, DIY är en förkortning för "Do It Yourself" och används ofta i bygg-själv-sammanhang.
Reply author: Tobbe_L Tackar för en mycket bra tråd.
Reply author: Lenn Art
Reply author: Tobbe_L Jordbrum är en av de värsta sakerna jag vet när det gäller DIY.
Reply author: zvenzzon Kort fråga: Vad är vitsen med att över huvud taget koppla ihop skyddsjord med signal- och strömjord? Vilka nackdelar ger det att ha signal- och strömjord flytande i förhållande till chassiets potential?
Reply author: Lenn Art
quote:Hej zvenzzon. Egentligen finns inget uttalat behov av att koppla signal-/strömjord till chassijord. Det finns kommersiella försteg som inte har jordsystemen kopplade till chassiet. Det kan till och med vara bra, eftersom risken för brumslingor via skyddsjorden minskar. Men jag vill rekommendera att du kopplar jordsystemen till chassiet åtminstone i slutsteget. Orsaken till det är att du då definierar en potential för hela jordsystemet. Om det "flyter fritt" blir det mer känsligt för elektrostatiska störningar. Försteg och signalkällor blir ju sedan jordade signalmässigt via signalkablarna, så de behöver inte jordas i respektive chassi. Jag skriver till och med någonstans att jag brukar bygga mina förstärkare klara utan förbindelse med chassiet. Men sedan kopplar jag jordsystemen till chassiet för att hålla potentialen på jordsystemet fortsatt låg. CD-spelare har nog alltid jordsystemet kopplat till chassiet för där gäller rätt hårda krav från FCC/CE på att de inte får ge störstrålning ifrån sig (digitala kretsar).
Reply author: megajocke Vitsen med att koppla ihop dem är ju att om det blir kortslutning mellan sekundär och primär i transformatorn så blir ju dina in och utgångar strömförande, och det är ju kanske inte så bra.
Reply author: Andy Hej alla forum-medlemmar!
Reply author: ChristianL Tackar så mycket för PDF formatet! Guld värt!
Reply author: time En guldstjärna till Andy !
Reply author: deerhunt Hej Lenn Art
Reply author: Lenn Art Hej Dag!
Reply author: Guru Försöker tämja brum i mitt försteg med 56 rör så denna tråd är verklligen guld värd
Reply author: PG Jeppsson
quote: Ja, det är mycket intressant läsning som Lenn Art åstadkommer . Det är väl bara att komma med frågor, och har Lenn Art tid och möjlighet så kommer han säkert med ett uttömmande svar.... .
Reply author: Bo Mellberg Vill bara passa på att tacka för den fina artikeln. Jag kommer ha mycket nytta av denna kunskap när jag börja bygga. Mitt slutsteg kommer att se ut nästan som figur 12, så det diagrammet blir min utgångspunkt. Jag har endast en trafo, men två PSU:er, dvs 4 likriktarbryggor och 2 x 2 rälsar.
Reply author: Lenn Art Hej Bo!
Reply author: Ampzilla Som ett komplement till jordfels letning kan denna lilla enkla enhet användas. "Brum tester".
Reply author: Ampzilla Viktigt med rätt chassie jord-kabel .
Reply author: Ampzilla Då jag sett många skräckexempel på nätsladd och kontakter.
Reply author: Klåparen Fantastiskt lärorik tråd! Tack för alla tips!
Reply author: soundbrigade Det finns idag en intressant artikel på DIYAudio om jord, kanske ur ett djupare och mer teoretiskt perspektiv än LennArts utsökta och praktiska guide. Alltså för den som vill gräva djupare i jorden ...
Reply author: 91lieb
quote: Helt korrekt, detta är svensk praxis och behandlas i elinstalations-reglerna (SS 436 40 000). Detta slarvas ofta med och rent allmänt kan det löna sig att öppna och "rätta till" stick-proppar (ett tips är att alltid sticka i den skalade ledaren på vänster sida om skruven så när skruven dras åt så drar den med sig ledaren, se också till att inte isoleringen kommit med då detta kan leda till bränder), något annat värt att tänka på är vad kabel-arean till grenuttag (om man använder sådana i sin anläggning) är, för liten area kan ge dålig jordning och i bästa fall försämrat ljud, i sämsta fall bränder minsta area du bör använda är 1,5 mm2, jag har stött på grenuttag klassade för 16A anslutna med 0,8 mm2 kabel. (Regeln för fasta insatllationer är 0,8mm2 max 6A, 1,5 mm2 max 10A, 2,5 mm2 max 20A detta räknar dock med att man använder långa kablar [värt att nämna är dock att detta är beräknat enligt regeln att kabeln inte under drift får överstiga en tempratur på 70 grader (C)] men jag tycker inte att det finns någon anledning att snåla på grenuttagen om man har dem till att mata utrustningar för flera tusen kronor) quote: Detta liknar det kontinuitets-test som skall utföras på elektriska anläggningar vid installation/ombyggnad. Jag har för vana att utföra detta test med skyddsjorden för att se till att i den mån något skulle gå fel så uppfyller apparaten krav för personskydd. Jag skall i fortsättningen tillämpa detta även på signal-jord. Nu ska jag inte tråka ut er längre. Dock måste jag bara säga att detta varit en oerhört givande tråd att läsa, denna kan förhoppningsvis hjälpa till att rädda resterna av mitt projekt-arbete. (en 6T9 UL-PP rörförstärkare)
Reply author: Vox Den här gamla tråden hjälpte mig igår med att bli av med 50 Hz-brummet i mitt nybyggda RIAA-steg för MC-puppor. HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/ © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters |