Av:Per "Pac" Adelsson |
Datum:
Maj 2004 |
Plats:
Marstrand |
|
I slutet på
Maj i år blev jag inbjuden till en diskussions/informationskväll med Jim
Shannon, Marknadschef på Transparent Audio. Vi var många som tog chansen
att åka ut till ett sommarskönt Martstrand för att höra på Jim och få en
liten inblick i hur Transparent resonerar när de utvecklar sina kablar.
Det var jag, HiFi & Musik, Euphonia Audioforum samt några av
Transparents återförsäljare i Sverige som tagit chansen att komma och
lyssna till Jim. |
Marstrand
visade sig från sin bästa sida denna eftermiddag och kväll. Själva lokalen som vi blivit bjudna till
var Marstrands Strandvärn som är en del i den befästningsbyggnation som
Sverige genomförde på Marstrand efter freden i Roskilde år 1658. Mer om
Marstrand och dess böljande historia kan man läsa på Kungälvskommuns
hemsidor.
Transparent har agerat i HiFi-branchen i
många år. De är idag 34 personer och säljer i 59 länder. De började som import och försäljnings/marknadsföringsbolag
för Electrocompaniet, Jeff Rowland och Well tempered i USA i början på 1980-talet. Efter något år
började de även med marknadsföring och försäljning för MIT-cables. När
MIT tittade över sin produktion i mitten på 80-talet fick de ett
erbjudande att börja producera och att också vara med i
utvecklingsarbetet åt MIT. Samarbetet med MIT sprack 1992. Transparent hade då en
kabelproduktionsanläggning och mycket know-how runt kabelutveckling så
de bestämde sig för att börja utveckla och bygga kablar i sitt eget namn och på den vägen är det. |
|
|
|
|
Sommarskönt Marstrand |
Idag
är Transparent etablerat som ett av de
stora företagen inom kablage för Audio & Video marknaden. Själva ser de
sig som ett företag i "the business of connectivity" så de satsar på att
i framtiden ta fram sammakopplingsdon även för andra ändamål än rent
audio, tex så kanske de i framtiden även kommer att tillhandahålla
firewire och wireless lösningar eller som Jim uttryckte det "We are in
the business of quality connectivity". |
|
|
Jim
började sin
information med att dra grunderna till Transparent's teknologi. Det finns en grundlig genomgång att läsa på deras hemsida under
rubriken "Techtalk" så
här skummar jag bara lite på
ytan. Transparent bygger sina kablar på bla dessa två grundteser: - Kablar i en Audioanläggning är lika bra
antenner som signalförmedlare och följaktligen måste de designas så att så lite
som möjligt av de störningar som finns runt en anläggning tar sig in i
kablarna. - Det finns inga perfekt terminerade audio kablar så det
finns alltid ett visst mått av reflektioner inuti kabeln som stör, dessa
måste tas om hand. Transparent
tar sig an problemen på många olika sätt och med ett brett spektrum
av "verktyg". Jim pratade mycket om ytfinhet på kardelerna i kabeln,
kopparkvalitetens inverkan,
skärmning, kabelgeometrier, isolationsmaterial och slutligen också om
deras RCL-nätverk. RCL står för "Resistor, Capacitans and Inductance"
vilket på ren svenska blir motstånd, kapacitans och induktans. Det är
följdaktligen ett litet avstämt nätverk med passiva komponenter som
finns i Transparent's berömda "lådor på magen". På frågan om vilken
fråga som är den vanligaste när Jim är ute och representerar Transparent
spricker Jim upp i ett brett leende och säger "What's in the box?". Så
det är uppenbarligen fler än vi i de Nordiska länderna som undrar varför
en kabel behöver
en "låda på magen"... |
|
|
Jim och
några av hans kablar |
Sida 1 Sida 2
© Hififorum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved
|