| 
             
            
              
            (klickbar 
            bild!) 
             | 
            
             
            
            Det nya landet... 
            
            
            Med nytt millennium kommer nya tider, nya lösningar och ny teknik. 
            SACD skulle bli ett nytt medium som skulle förnya sättet att fånga 
            och återge musik. De stora pådrivarna och tillika skaparna av detta 
            nya medium, var de båda elektronikjättarna Philips och Sony. Den 
            sistnämnda, traditionsbunden att erövra världen med välljud, 
            bestämde sig för att skapa det dragdjur som skulle visa vägen för 
            audiofiler världen runt vad denna nya teknik kunde åstadkomma. Detta 
            mynnade ut i ett monster till maskin; den jättelika SCD-1. 
            Utvecklingsteamets tacksamma mantra var "Kosta vad det kosta ville". 
            Några ord som besannades i så hög grad att man ganska snart blev 
            tvungna att låta tekniken framtagen för SCD-1 vaskas ner i en 
            lättare och billigare modell som skulle göras mer tillgänglig för 
            massorna. För att skära historien kort fick en av flaggskeppets 
            efterkommande småbröder namnet SCD555ES.  
             | 
           
         
          
         
        
            
            ES-beteckningen motsvarar dåvarande 
            och nuvarande prestigeserien från SONY. Trippelfem fick ärva en del 
            av flagg-skeppets lösningar plus att det tillkom några egna. I 
            grunden en rak musikförmedlare. Inget tjafs, bara ren stereo. Det 
            var år 2000 och som sagt - nya tider. En transport med guld och ädelstenar 
        
        Anti-tjafset, värdigheten och satsningen från Sony återspeglas rakt 
        igenom konstruktionen. Ett exempel på detta är baksidan som inte 
        erbjuder några hemligheter även för den som bara är ytligt bevandrad med 
        liknande apparater. Nätbrunn, analogt ut, en digital koax intill en 
        optisk. Vänder man sig till fronten finner man den inte riktigt lika 
        spartansk men ändå ren och överskådlig. De få landmärken som finns är 
        representerade med estetiskt och kvalitativt tacksamma reglage. 
        On/Off, Play, Stop, Paus, Open/Close och 
        spårval/sök via Sonys lite speciella ratt för ändamålet. Jag känner 
        också att jag vill nämna den hörlursutgång som finns för den som har 
        behov av sådant. Några exotiska inslag döljer sig dock under ökensolen.
        Digital Out för att kunna stänga ned de digitala kretsarna i 
        syfte att optimera analog återgivning. SACD/CD för att kunna 
        välja lager på de vanliga hybridskivorna, och slutligen Filter, 
        vilket med en enkel förklaring innebär att man kan välja mellan fem 
        stycken förinställda frekvensgångar/dämpningar av signalen.  
        Det första jag reagerar på vid mer konkret handpåläggning är 
        massiviteten. 16kg cd-spelare. Jisses! Byggkvalitén är inte extrem, men 
        på valda delar en bit över mid-fi. Knackar man i bottenplattan eller 
        sidorna märks det att där finns mycket gods för att ge en bra 
        grundstabilitet och dämpning. Maskinen kanske inte är helt skottsäker, 
        men kan ändå vara något att kasta sig bakom när kulorna börjar vina. 
        Transporten i sig ger mig också ett leende på läppen så här i 
        plastens tid. Tacksamt robust, snabb och med tyst precision. 
        Betjäningen av spelaren över lag kändes mycket trevlig och den var 
        intuitivt lätthanterlig. En blick inuti apparaten avslöjar dock exakt 
        vilket arvegods den här diligensen är lastad med. Det här är något i 
        hästväg.
         
  
  
  
 
  
  
  
         
        Sony satsar på glitter, guld och diamanter när 
        man lättar på förlåten...(klickbara bilder!)   
          
            | 
 
Dubbla R-core transformatorer; en till 
signalbehandling och en till mekaniken, nog för att driva en lagom förstärkare. 
Elna Silmic och Nichicon Audio högkvalitétselektrolyter. Även 
högkvalitétsmotstånd från Riken Ohm och en konstruktion runt slädmekaniken i 
paritet med bottenplattans tjocka material för att åstadkomma rigiditet och 
säkrare avläsning av skivan. Det 
har alltså bränts en hel del krut på the best of the best och det märks att Sony 
siktat högt. Det är lätt att förblindas av allt glitter som guldfebern sätter 
in. Dags att närma sig det ljudliga... 
   | 
           
         
         |