rannagarden
Reportage-Harry
2006

Datum: November 2007

Plats: Vedum


 

-Hey Paco, vad tänker du på?
-Jag tänker på DSD-signal, 15kg highend-komponenter och en dröse ingenjörer från Sony. Lägg allt i en låda och skaka om...


Sony SCD555ES SACD/CD

 

(klickbar bild!)

Det nya landet...

Med nytt millennium kommer nya tider, nya lösningar och ny teknik. SACD skulle bli ett nytt medium som skulle förnya sättet att fånga och återge musik. De stora pådrivarna och tillika skaparna av detta nya medium, var de båda elektronikjättarna Philips och Sony. Den sistnämnda, traditionsbunden att erövra världen med välljud, bestämde sig för att skapa det dragdjur som skulle visa vägen för audiofiler världen runt vad denna nya teknik kunde åstadkomma. Detta mynnade ut i ett monster till maskin; den jättelika SCD-1. Utvecklingsteamets tacksamma mantra var "Kosta vad det kosta ville". Några ord som besannades i så hög grad att man ganska snart blev tvungna att låta tekniken framtagen för SCD-1 vaskas ner i en lättare och billigare modell som skulle göras mer tillgänglig för massorna. För att skära historien kort fick en av flaggskeppets efterkommande småbröder namnet SCD555ES.

ES-beteckningen motsvarar dåvarande och nuvarande prestigeserien från SONY. Trippelfem fick ärva en del av flagg-skeppets lösningar plus att det tillkom några egna. I grunden en rak musikförmedlare. Inget tjafs, bara ren stereo. Det var år 2000 och som sagt - nya tider.

En transport med guld och ädelstenar

Anti-tjafset, värdigheten och satsningen från Sony återspeglas rakt igenom konstruktionen. Ett exempel på detta är baksidan som inte erbjuder några hemligheter även för den som bara är ytligt bevandrad med liknande apparater. Nätbrunn, analogt ut, en digital koax intill en optisk. Vänder man sig till fronten finner man den inte riktigt lika spartansk men ändå ren och överskådlig. De få landmärken som finns är representerade med estetiskt och kvalitativt tacksamma reglage. On/Off, Play, Stop, Paus, Open/Close och spårval/sök via Sonys lite speciella ratt för ändamålet. Jag känner också att jag vill nämna den hörlursutgång som finns för den som har behov av sådant. Några exotiska inslag döljer sig dock under ökensolen. Digital Out för att kunna stänga ned de digitala kretsarna i syfte att optimera analog återgivning. SACD/CD för att kunna välja lager på de vanliga hybridskivorna, och slutligen Filter, vilket med en enkel förklaring innebär att man kan välja mellan fem stycken förinställda frekvensgångar/dämpningar av signalen.
Det första jag reagerar på vid mer konkret handpåläggning är massiviteten. 16kg cd-spelare. Jisses! Byggkvalitén är inte extrem, men på valda delar en bit över mid-fi. Knackar man i bottenplattan eller sidorna märks det att där finns mycket gods för att ge en bra grundstabilitet och dämpning. Maskinen kanske inte är helt skottsäker, men kan ändå vara något att kasta sig bakom när kulorna börjar vina. Transporten i sig ger mig också ett leende på läppen så här i plastens tid. Tacksamt robust, snabb och med tyst precision. Betjäningen av spelaren över lag kändes mycket trevlig och den var intuitivt lätthanterlig. En blick inuti apparaten avslöjar dock exakt vilket arvegods den här diligensen är lastad med. Det här är något i hästväg.
 

       

Sony satsar på glitter, guld och diamanter när man lättar på förlåten...(klickbara bilder!)

 

Dubbla R-core transformatorer; en till signalbehandling och en till mekaniken, nog för att driva en lagom förstärkare. Elna Silmic och Nichicon Audio högkvalitétselektrolyter. Även högkvalitétsmotstånd från Riken Ohm och en konstruktion runt slädmekaniken i paritet med bottenplattans tjocka material för att åstadkomma rigiditet och säkrare avläsning av skivan. Det har alltså bränts en hel del krut på the best of the best och det märks att Sony siktat högt. Det är lätt att förblindas av allt glitter som guldfebern sätter in. Dags att närma sig det ljudliga...
 

Till fler Artiklar

Sida 1 Sida 2

 


© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners.
All Rights Reserved