Av: Per "Pac" Adelsson Datum: September -04

Plats: Göteborg & Örebro

Det plingade till i min telefon, "Hej det är Robban...". Redan vid "Hej"-et började jag ana vad som komma skulle. För ett tag sedan så snackade jag med Robban på Audio Concept om att jag skulle få chansen att koppla in en alldeles speciell förstärkare, som han är importör för, i min anläggning. Nåväl Robban och jag snackade lite om ditt och datt, sedan kom det, "Du, vi har ju snackat lite om de där monoblocken. Om du har tid nu så kan du komma och hämta dem och ha dem en stund". De orden som sakta sjönk in var "hämta" och en "stund".

Okej, det kanske inte är helt fair att börja historien på mitten, så jag backar ca ett och ett halvt år när jag för första gången hörde talas om den förstärkaren som denna artikeln kommer att handla om. Det var en kompis till mig som läser mycket utländsk HiFi-press som en dag var väldigt uppe i varv, "Nu har Harry Pearson på The Absolute Sound (TAS) utsett VÄRLDENS BÄSTA slutsteg!".
I mina öron lät det helt otroligt att någon skulle kunna utse en produkt till "världens bästa", det betyder ju att man tittat på allt i hela världen inom den produktkategorin... Detta måste kollas! Vid närmare efterforskning så var det nog som så att min kompis varit lite väl monochrome i sin tolkning av vad som skrivits, det står nämligen "
Perhaps once in a decade an amplifier comes along that achieves an entirely new level of musical realism, one that forces the reviewer to redefine the state of the art in reproduced sound. Such a basic monophonic amplifier, and from an unexpected source, is the Hurricane from Antique Sound Labs of China (Hong Kong). It is capable of producing 200 watts, and they are the sort of tube watts that suggest an even higher power. Given its performance, I wouldn't have been surprised to see a pair of these monoblocks to carry a price tag of $20,000, or more. At $4,400 the pair, it is beyond the valley of a bargain- a virtual steal.". Det vill säga, HP tycker att det är en förstärkare som omdefinierar vad som är "bra", den flyttar ribban så att säga. Kan man vara annat än nyfiken på en sådan förstärkare??? Det gör mig väldigt nyfiken i alla fall...

 Jo då, nog kan jag komma och hämta dem och ha dem en stund!!!
 


Ett namn som "Hurricane" förpliktigar. Slår man upp orkan på någon vädersite så kan man läsa "Orkan - Vindstyrka över 32,6m/s (>117 km/h.). Fartyg i sikte försvinner bakom vågbergen; havsytan är i sin helhet täckt av vitt skum som även uppfyller luften". Det är alltså inte en lätt liten bris vi pratar om utan en naturkraft. Och den har de döpt sitt slutsteg efter, förpliktigar var ordet!

Jag hade ryggskott när Bernt och jag var uppe i Stockholm och hämtade stegen. Att bära dessa monoblocken med dålig rygg är inget jag kan rekommendera. De väger duktigt i bakändan där alla transformatorerna och drosslarna sitter. Den gamla devisen "tung HiFi" får en ny betydelse om man samtidigt försöker marklyfta ett av dessa monoblocken.

Så, nog lever de upp till "Hurricane" vad det gäller vikten!

ASL Hurricane (Klickbar bild)


Om vi går in på det lite mera tekniska så har varje monoblock 8 stycken KT88'or och tre stycken 6SN7'or. Just de monoblocken jag fick låna var utrustade med Robban's dyrare rörsats bestående av Tesla´s KT88'or och 6SN7'or från Billington. Det går att koppla om mellan Triod- och Pentodläge med en liten om kopplare. Slutrörens bias ställer man enkelt med hjälp av den inbyggda displayen på fronten och justerskruvar som sitter längs sidorna. Varje rör har sin egen justerskruv och det känns befriande enkelt att göra justeringen med detta systemet.
Att ha ett enkelt bias-justeringssystem är ganska viktigt om man skall få maximalt med välljud ur förstärkaren och ändå se till att rören överlever länge.

Det där med att ha en digital display på fronten är nog upp till var och en om man tycker om eller inte. Jag hade föredragit en lösning där displayen antingen var en analog mätare eller en löstagbar sak som man enbart kopplar in när den behövs. Jag fick en kommentar av en kompis om att det var fräckt. Som sagt, det är den personliga smaken som styr

Jag missade att titta inuti stegen och kan därmed inte säga exakt vad de tre transformator-"bulorna" innehåller, men en gissning vore att det är en utgångstransformator, en drossel för spänningsregleringen och en nättransformator. 

Triod - Pentod omkoppling (Klickbar bild)


Monoblocken levererar 200W kontinuerlig effekt och de går i Klass AB. Det finns rejäla anslutningsmöjligheter för högtalarkablarna som tar både bananer och gafflar. Man får bra grepp på dem när man drar åt, så att det blir ordentligt med kraft på gafflarna om man har sådana. Jag har WBT-bananer på mina kablar och de fick bra grepp hålen på terminalerna.
I övrigt finns RCA ingången, en säkring och kraftkabelingången på blockens baksidor. Jag blev lite förvånad över att det inte fanns någon balanserad ingång på dem. I denna prisklassen brukar man kunna köra både balanserat och obalanserat, men inte på Hurricane.

Trots att blocken jag fick låna är demo-prylar som har åkt in och ut ur många audiofil-anläggningar var de mycket fräscha och nästan helt repfria vilket är ett gott betyg till materialvalen. Byggkvalitén är bra med justa materialval och de har en mycket bra ytbehandling. Aluminiumen är reptålig och lacken är stark.

Baksidan

Det är ganska bra att man valt slitstark ytbehandling med tanke på att vi snackar om ett par monoblock som kostar 55.000:- Skr exklusive Robban's rörsats. Rörsatsen kostar enl. uppgift nästan 15.000:- Skr så hela härligheten landar runt 70.000:- Skr.

Kort sagt, det är ett par rejält byggda 200W AB kopplade KT88-steg som skall sättas ordentligt på prov.

Sida 1 Sida 2 Sida 3
 
 © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved