| 
 
 
    |  
      
        | 
          
            | Av: Per Adelsson | Datum: 
            December 2004 | Plats: 
            Göteborg |  |  
        | 
        Efter 24 timmars 
        snurrande/värmande så var det då äntligen dags att börja langa vax på 
        allvar.
 Först ner i maskinen var Cantate Domino med Oscars 
        Motett kör(SACD). Det finns många fina stycken på den skivan. En av de 
        absoluta favoriterna måste vara spår 11 Julsång även kallad "o helga 
        natt" med Marianne Mellnäs som sopran. Det är roligt att använda 
        körskivor som testskivor, man glömmer lätt att en kör består av väldigt 
        många röster och att dessa faktiskt måste vara skilda både i djup 
        och sidled... Nåväl, Freja lade ut en Domkyrkoorgel och faktiskt hela 
        domkyrkan i mitt rum på ett imponerande och trovärdigt vis. Mariannes röst var tydlig och framför kören 
        och det blev aldrig någon uppblandning mellan rösterna. På "Il est né le 
        divin enfant" får sopranerna en framträdande roll och här gick det 
        att "se"/höra de enskilda rösterna samtidigt som kyrkans rum fanns där.
 
 |  
        | 
        
         |  
        | Freja laddar på!
        (klickbar bild) |  
        | För att 
        inte bli allt för sakral så hoppade jag snabbt över till en annan av 
        mina favoriter just nu, Sara K och Chris Jones Live platta Are we 
        there Yet och låten "Stop those bells". Chris Jones brassar på med 
        sin gitarr i introt så att det inte finns något som helst tvivel om att 
        det är stålsträngat. Krispigheten fanns där och Saras röst är så där 
        lagom hes. Återigen är stereo och djupperspektivet tydligt. Jag har den 
        låten på StockFisch SACD sampler också så nästa låt var naturligtvis SACD varianten.
 Nu började det hända grejor... I SACD-läget framträdde det fler 
        detaljer i Chris gitarrljud och Sara blev ytterligare lite intimare. Om 
        man skulle försöka sig på en generalisering så blev det mer 
        detaljerat och tydligare över hela registret men den effekten var tydligast i 
        diskantområdet. Huruvida det är ett allmängällande omdöme vad det gäller SACD/CD-skillnaden på Freja är svårt att 
        avgöra med den korta lyssningen och så få skivor, men just nu känns det nog som att 
        det är ett genomgående drag.
 
        När jag väl hittade den skillnaden mellan 
        CD och SACD var det dags att rada upp alla SACD plattor som huset kunde 
        uppbringa och bara njuta. "Vaquero" från 
        Opus3, Tiny Island åkte på, mmmm... Mycket njutbara detaljer i 
        den inspelningen. Diana Kralls When I look into Your eyes hamnade 
        i släden, snygga pianoanslag och riktigt fin röst. Så där höll jag på i 
        några timmar tills det blev dags att faktiskt testa maskinen igen... 
        Jag tog 
        fram mitt "hemliga vapen", Sarah Brightman. Det som gör Sarahs 
        plattor så intressanta är  att Sarahs röst är "ren" och  
        innehåller mycket energi, det vill säga  rösten har mycket lite 
        övertoner och skall uppfattas som "ren" utan en massa "gnissel" och 
        svävningar. Nåväl, i med Time to say good bye i släden och sedan 
        är det bara att luta sig tillbaks och lyssna. Freja klarade det med 
        glans, Sarahs röst var klar och framlyft, precis som det skall vara. 
        Symfoniorkestern som ligger i bakgrunden och "ruvar" är precis så där 
        mäktig och "stabil" som man kan uppfatta det när man själv sitter i 
        salongen.  |  
        |  | 
        Ryktet 
        säger att Freja egentligen skall vara en multimaskin utan 
        videokretsar. Så för att testa hur mycket mulitmaskin Freja egentligen 
        är så lekte jag lite med skivor med olika format. Freja accepterade 
        alla typer av skivor som jag hade; CD, SACD, DVD, DVD-A och MP3. Men 
        DVD-A och DVD fick jag aldrig start på, de laddade men sedan gäller det 
        att veta hur menystrukturen är upplagd på dem för man har ju ingen skärm 
        att titta på. Att bara trycka play funkade inte för mig. MP3 däremot 
        fick jag start på helt utan problem. Nu är jag ingen MP3-fanatiker och kan 
        väldigt lite om det formatet. Men jag komprimerade ihop några skivor 
        till 192 kbit/s med ett freewareprogram som jag laddade ner från www.freeware.com. 
        Jag använde sedan Nero för att lägga dem på en skiva. Det fungerade utan några som 
        helst problem och Freja spelade på så glatt så.  |  
        | MP3...(klickbar 
        bild) |  
        | 
          
        Många 
        skivor blev det under de 3 dygnen. När jag och Bernt suttit och lyssnat 
        på vinyl en kväll slog vi över till Frejan. Den vanliga 
        reaktionen, den att man inte vill lyssna på en stund för att det låter 
        "konstigt" i jämförelse med vinylen infann sig aldrig. Bernts kommentar 
        efter en låt på Krall SACD-skivan var "det 
        där var ju inte alls så pjåkigt!". Bernt satte fingern precis 
        på den känslan jag själv hade, den där  vanliga "digitala hårdheten" som man kan uppfatta efter 
        att ha kört en stunds vinyl och sedan växlar över till digitala medier 
        var helt enkelt inte lika framträdande som vanligt. 
         
        Till slut
 Det är 
         
        en mycket intressant spelare som Advantage släpper. Möjligheterna 
        till framförallt SACD och med en "bonus" i fler format är högintressant, 
        vem vill inte ha en bra bruksmaskin (lägg i en MP3-skiva så har du 
        musik för festen till långt in på småtimmarna) och ett finåk i samma 
        maskin?
 Nu är detta enbart ett första intryck från min sida och jag har 
        fått alldeles för lite tid med maskinen för att kunna fälla några 
        definitiva och tvärsäkra omdömen, men med det i baktanke så: Freja är 
        en högupplöst maskin som tar fram otroligt mycket detaljer ur skivorna. 
        Det finns en ordentlig basbotten men också en skir och välupplöst 
        diskant.  Dynamiken finns där men likaväl är det inget "fläskåk" 
        som inte kan spela med fingertoppskänsla när det påkallas. Kort sagt, 
        Freja känns väldigt sann när man lyssnar genom den. Jag tycker att 
        maskinen är bra, till och med ordentligt bra. Den är avsevärt mycket 
        bättre än mina egna maskiner. Prisvärdhet och rekommendationer är alltid 
        svårt, men om du är på jakt efter en CD/SACD-spelare i 24.500:- 
        kronorsklassen bör du ta en lyssning och bilda dig en 
        egen uppfattning.
 
        Vänligen,Per "Pac" Adelsson
 |  
        | Fakta testskivor: Cantate Domino:
        Oscars Motett kör (8-22359-07762-1)
 Are We There Yet?: 
        Sara K & Chris Jones (4-013357-603028)
 Closer to the Music:
        StockFisch records (4-013357-400320)
 Tiny Island: OPUS3
        (CD19824)
 When I look into Your eyes: Diana Krall 
        (0-44006-53742-9)
 Time to say good bye: Sarah Brightman 
        (7-88410-066-5)
 Med flera...
 | 
        
         | Fakta anläggning: Per's anläggning när 
        denna lyssning genomfördes:
 Källor: Michel Gyrodec, 
        Sony SCD777ES, Xindak SCD2
 Högtalare: Quad ESL63
 Förstärkare: BAT VK20 incl RIAA, Vitus 
        Audio RIAA, Audio Reserach PH5
 Kablar: MIT MH750 plus, Silk MkII, Jorma Design JPC2.5
 Akustik: DIY tubetraps
 
 Mer info:
 HiFi Consult;Svensk distributör av Advantage, Bladelius
 Mårten Centre;  
        
        Tack för lånet av Freja!
 Bladelius Design Group; 
        
        Tillverkaren...
 |  
        | 
        Advantage Freja 
        (klickbar bild) |  
        | Sida 1 Sida 2 
 © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their 
        owners. All Rights Reserved
 |  |  |