Av: Micke Y & Pac |
Datum:
December & Januari |
Plats: Stockholm &
Göteborg |
|
Ben Harper
– Welcome to the cruel world - är en mycket läckert inspelad skiva med
ett torrt mycket rent ljud och CR5 återger verkligen vart enskilt
instrument klingar ut i studion. De gör det bättre än väldigt många
högtalare jag hört. Ett anslag på en trumma blir verkligen ett anslag med en
tydlig skillnad mot ljudet som klingar ut i studion. Det blir ett bump
istället bblluummmmp i första anslaget (nu kan ni sluta skratta) för att
sedan följas av tystnad om det är så på skivan eller ljudets sakta
avklingning i studion.
Linda Ronstadt
har gjort flera mycket bra inspelade skivor och på ”Feels like home”
finns två spår jag brukar använda för att bedöma ljudkvalitet. Det är
”High sierra” och ”After the gold rush” där båda är ganska lugna spår
med mycket röster och kör tillsammans med ett myller av små detaljer.
CR5 lockar fram de mycket snyggt arrangerade körerna och de små
skillnader som finns mellan var röst samtidigt som pianot är stort och
maffigt som det ska. Ännu bättre blir det om du spelar lite högre för då
får du mer dynamisk kontrast och ännu tydligare skillnader. Högtalarna
både inbjuder till och gillar det. |
Basavstämningen
tror jag kommer att passa ni som bor i betonghus utan möjlighet att ösa
in en massa basabsorbenter i varje hörn. Ni kommer att få vettig bas men
utan de problem som lite generösare nivå och utsträckning kan ge.
Eftersom elementen stoppar lite snabbare än vad många är vana vid så
upplevs basen lite ”torrare” än vanligt och kan verka lite återhållen.
Vill du ha full nivå djupt ner ibland syntbasar och orgelpipor då behövs
det en sub som komplement.
Sweetspot är ganska bred i mitt rum och fler lyssnare kan få ett vettigt
ljud även om de är bäst mitt emellan. CR5 målar upp en ljudscen som är
bättre på bredd än djup och i mitt rum täcker de hela frontväggens bredd
c:a 1m utanför var högtalare. Ganska imponerande med andra ord.
CR5 gillar lite effekt och vill gärna spela lite högre än
låga nivåer för att vakna till liv riktigt. Med 100W av god kvalitet klarar
man både röj och stora orkestercrescendos. |
|
|
Ordentliga terminaler |
Hemma hos Per/Pac
Det
hann bli 2005 innan högtalarna landade hos mig och tyvärr, eller tack
och lov, så han snön både försvinna och komma igen ett par gånger innan jag fick baxat in högtalarna i mitt rum.
Baxa, jo det känns så när man bär omkring på dem. Trots lådans litenhet
väger de en hel del. När Micke snackade om sina lyssningsintryck kändes
det riktigt spännande att få chansen att ställa upp CR5 i mitt rum. Att
Mickes och mitt lyssningsrum skiljer sig ganska drastiskt är ingen
överdrift. Micke har ett akustikbearbetat musikdedicerat betongrum och jag har ett
vardagsrum i en träkåk med gips på väggarna. En av de sakerna som gjorde
att jag var extra intresserad av just CR5 var banddiskanten. Både
Bernt Jansson
och
Dahlberg är stora bandförespråkare och
det är svårt att inte ta intryck av två verkliga entusiaster. :) |
|
|
Nåväl, jag fick baxat upp högtalarna i
mitt rum och började justera för att de skulle hamna rätt. Jag fick
flytta, vinkla och vrida ganska länge innan jag fick en bra placering av
lådorna. Det slutade med att bafflarna stod på rak linje med varandra
och följaktligen hamnade högtalarna med kraftig toe-out i mitt rum
Först
ut på skivtallriken var PinkFloyds "Dark side of the moon", en av mina
absoluta favoriter som jag försöker att inte slita ut men det är
svårt... Tack och lov har jag några ex och på beg. marknaden dyker det
upp bra ex med jämna mellanrum. Money är en rolig
låt med mycket som händer. I början kommer ett "katchiiingggg" från en
kassaapparat. Det är som gjort för en banddiskant. Otroligt mycket luft
och en lätt och mycket verklighetstrogen klocka klingade. Hmmm, mitt
intresse väcktes ordentligt.
Nästa skiva ut var "Cassandra Wilson sings
standards". En mycket intressant sångerska som verkligen omfamnar Jazzen
och gör den på sitt eget sätt. Sättningen på denna plattan är ganska
gles och man får möjlighet att lyssna på de akustiska instrumenten
ganska fristående och inte att förglömma, Cassandras röst... Återigen
visar CR5 upp ett otroligt fint mellaregister och diskant. Det
blev väldigt många skivor både CD, SACD och Vinyl innan jag kopplade ur
högtalarna. En kväll hade jag några kompisar och tillika forum-medlemmar på middag och fick
chansen att inhämta fler åsikter. Byggkvaliten på högtalaren är riktigt
fin och samtliga som varit på besök har blivit imponerade av dem. De är smäckra
och snygga, WAF (Wife Acceptance Factor) nämndes mer än en gång. |
Band och
rör... |
Till slut
Arum Cantus Country Rhyme 5
är en snygg och mycket välbyggd högtalare med ett lyxigt utseende. Tack vare den
avrundade toppen och att lådan är djupare än bred upplevs de mindre än
många andra golvhögtalare. Finishen är mycket hög och de
kommer att pryda sin plats i vilket vardagsrum de än ställs in i.
Ljudet
är rent, klart och luftigt. Basen är ett område där de är lite speciella och
ställer höga krav. För att prestera ordentligt behöver den ordentligt med kraft.
75 högkvalitativa watt räcker inte alls för att det skall börja svänga
ordentligt i basen. Det behövs mycket effekt och av god kvalitet för att det
skall släppa.
De är välupplösta i basen och alla detaljerna finns där. Men de släpper aldrig
riktigt loss om de inte får mycket effekt. Utan ett ordentligt
stöd i slutsteget känns de lite "stumma" i basområdet.
Diskant och mellanregister är mycket välupplösta och de
spelar upp en mycket bra stereobild som placerar saker både i sid- och djupled
under förutsättning att man är noggrann med placeringen
och de är aldrig tröttande utan det är bara till att skyffla skivor.
Kort sagt, det är en vacker högtalare med många plus.
|
Fakta |
Mickes anläggning när
denna lyssning genomfördes:
Källor: Bel Canto Dac 1
& Teac VRDS X1
Högtalare: Aurum Cantus Country Rhyme 5, Gradient Evidence MkII Förstärkare:
LC-Audio Zapsolute MkIV Kablar: CN Ljudteknik Placebo, Goertz Alphacore MI2,
nätkablar från CN Ljudteknik och van Evers Akustik:
Membranabsorbenter, Diffusorer och Panelabsorbenter |
Pers anläggning när
denna lyssning genomfördes:
Källor: Michel Gyrodec,
Sony SCD777ES, Xindak SCD2
Högtalare: Aurum Cantus Country Rhyme 5, HFLS1 Förstärkare: BAT VK20 incl RIAA, Vitus
Audio RIAA, Lehmann Silvercube, Bat VK75, eAR1001 Kablar: MIT MH750 plus, Silk MkII,
DIY interconnects, Jorma Design JPC2.5 Akustik: DIY tubetraps
Mer info om Country Rhyme 5:
Golden Age
Music;Svensk distributör |
Sida
1 Sida 2
© Hififorum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved |