Ett samtal om utvecklingsarbetet med ett unikt
högtalarprojekt - Mårten Design Coltrane
Mårten Design http://www.martendesign.com/ har funnits sedan 1998 och är i
mångt och mycket ett familjeföretag: Leif Mårten Olofsson är grundare, chefs-konstruktör
och designer, Jörgen är marknadsansvarig, Lars-Jerker är ansvarig för grafisk
design, hemsida och marknadsföring. Rolf är ansvarig för logistik och tar tillsammans
med Anders Bäckström hand om monteringsverkstad och lager i Lidköping. Övriga
moment i verksamheten är utlagda på entreprenad hos underleverantörer och konsulter.
Två företag i andra branscher finns i sfären runt Mårten Design, Göteborgsbaserade
bokförlaget Familjen Olofsson, http://www.familjenolofsson.com/ och Londonbaserade web-designbyrån
Blue Monkey Ltd, http://www.bmonkey.com/
Följande text är samtal som
tog plats i soffan hemma hos Leif Olofsson, ett par kvällar hösten 2002, i
pauserna mellan olika musikstycken spelade på Leifs hemanläggning som givetvis
inkluderar ett par Coltrane. Modellen Coltrane hade världspremiär under
Arkenmässan i Göteborg september 2002. En internationell lansering av Coltrane
och Mårten Design (som hittills funnits i Sverige, Norge och Danmark) sker under
2003, med start på CES - mässan i Las Vegas.
Samtalen är nedtecknade och
samanställda i intervjuform november 2002 av Jörgen Olofsson för publicering på
http://www.hififorum.nu/
Coltrane från Mårten
Design |
Leif Mårten Olofsson, hur kom du på tanken med att
utveckla Coltrane?
Alla som arbetar med ljudåtergivning när nog en
dröm om att konstruera något som går utöver det vanliga, att göra något
kompromisslöst, att helt enkelt åstadkomma något som är ”världens bästa ”. Detta
har ju något av pojkdröm över sig men denna drift är också lite av en, måhända
naiv, sporre för att se hur långt man kan komma. Denna gång ville vi verkligen
tänja på gränserna för att se hur långt det gick att komma ljud-, design- och
materialmässigt. Det är ju också så att genom att använda nya material i de
olika beståndsdelar en högtalare består av – huvudsakligen element, kabinett och
delningsfilterkomponenter - så kan man driva utvecklingen framåt och nå längre
än vad man gjort tidigare.
Ta det från
början…
Från början ville vi helt enkelt göra en högtalarmodell till
ungefär halva priset av vad nu Coltrane till slut kom att kosta. Den var en
vidareutveckling av de tankegångar som fanns verkställda i modell Miles, som
hade funnits på marknaden något år.
Men Miles har
en väl en annan princip än Coltrane och har dessutom sjutumsbasar i stället för
Coltranes niotummare?
Ja vår huvudleverantör av högtalarelement Thiel
& Partner hade just fått fram dessa niotummare och jag som konstruktör såg
nu möjligheten att kunna få fram en trevägs fullregisterhögtalare bestyckad
enbart med element från dem.
Miles är en s.k. två och en halv-vägs
konstruktion och Coltrane är en trevägskonstruktion. Genom att använda ett rent
fyratums mellanregisterelement i stället för ett sjutums element som kombinerat
mellanregister- och baselement, minskar distorsionen i det viktiga
mellanregisterområdet. Där återges t ex mycket av rösthantering, pianoklang,
virveltrumma och mycket annan information.
Allt
detta tas om hand av det lilla fyratumselementet, men hur arbetar de dubbla
baselementen?
Coltranes två baselement hanterar enbart information
under 250 Hz (båda arbetar upp till denna nivå) och återger med fullgod dynamik
toner ända ner till 20 Hz, medan Miles stannar på 32 Hz. Mycket av
rumsinformationen (alltså upplevelsen av rummet i ljudbilden) som ju är viktig
för att återge en inspelning på ett korrekt sätt, ligger i detta låga register.
Det kan dock inte nog understrykas att denna bas måste vara helt ren för annars
riskerar den att grumla till ljudbilden och många gånger göra mer skada än
nytta. Därför behövs den stora kon-arean i det registret.
Miles från Mårten Design och träprototyp
Coltrane |
Men först fanns det en trä-variant av
Coltrane?
Vi gjorde först en träprototyp av Coltrane bestyckad med två
basar, ett mellanregisterelement och en keramisk diskant, samtliga från Thiel
& Partner. Och detta var nog egentligen vad vi först hade tänkt oss, för
ljudmässigt var den riktigt lyckad. Vi visade den faktiskt på en mässa i
Köpenhamn våren 2000 och fick många positiva reaktioner för det rena och
välbalanserade ljudet från mässbesökarna.
Thiel
& Partners element ingår i alla Mårten Designs konstruktioner, vad är det
som gör att ni valt arbeta med dessa?
Vi har redan från starten 1998,
när vi började producera högtalare mer kommersiellt, intresserat oss för deras
element. Jag tycker de kombinerar det bästa ur de dynamiska högtalarnas värld
med ljudbild och upplösning ur panelhögtalarnas värld. Denna kombination av
dynamik och snabbhet tillsammans med upplösning och detaljrikedom kan om man
behandlar elementen på rätt sätt, ge ökad närvarokänsla och värme och dessutom
spela med fantastisk musikalitet. De har bara en nackdel, förutom att de ställer
stora krav på konstruktion och komponentsammansättning, och det är att de är
dyra i inköp. Vi har trots detta valt att använda deras element även i vår
instegs-modell. Det kanske inte är smart ur ett strikt ekonomiskt perspektiv men
å andra sidan är det av betydelse att man kan känna igen den speciella karaktär
som dessa element ger, i alla våra modeller.
Som
konstruktör är det förstås stimulerande att använda denna typ av
element?
Ja, jag är attraherad av den air av kompromisslöshet dessa
element utstrålar. Det går helt enkelt inte att lura dem att spela bra med
mediokra material. De återger mycket precist det som kommer in i dem och det är
för mig som konstruktör den viktigaste egenskapen ett element kan ha. Det ger
verkligen en hörbar skillnad om man byter från en komponent till en annan även
om dessa mäter likvärdigt.
Hur stor del av
konstruktionsarbetet är mätningar för dig?
Jag tillhör den grupp av
konstruktörer som inte lägger så stor vikt vid mätkurvor och datorsimulationer.
Simuleringar och mätningar har man stor nytta av speciellt i inledningsskedet av
en ny konstruktion, men man får inte övervärdera mätningar längre fram i
konstruktionsprocessen. Då måste det vara lyssnandet som dominerar. Det
huvudsakliga lyssningsarbetet gör jag i ensamhet men för att undvika att jag
vänjer mig vid ljudet jag nått fram till och tar det som referens för hur det
skall låta, har jag valt en metod för att undvika hemmablindhet. I detta skede
tar jag hjälp av en referensgrupp som kommer och ger omdömen när jag gjort
förändringar i avstämning och komponentval. Jag väger referensgruppens
subjektiva omdömen mot min egen (givetvis också subjektiva) uppfattning och
fattar sedan beslut om hur jag sedan skall gå vidare i processen. Jag har inte
mycket till övers för den stil som man ibland kan möta, där konstruktören ”vet”
att hans konstruktion är ”världsbäst”, just för att hans skapelse mäter perfekt.
Jag tycker också att mätningar är viktiga och man kan definitivt inte bortse
från dem, men man får inte heller se mätvärden som självändamål. Bara för att en
högtalare inte mäter riktigt optimalt, behöver det inte betyda att konstruktören
misslyckats utan kanske att han valt en personlig stil och prioriterat vissa
egenskaper, som han kommit fram till genom lyssning.
Men varför stannade inte utvecklingsarbetet av Coltrane med
trä-varianten?
Nej, för det dök upp ett nytt diskantelement från Thiel
& Partner där membranet var tillverkat i ren diamant. Detta material är det
enda som är ännu styvare än de befintliga keramerna och jag kunde helt enkelt
inte motstå att prova detta. Det slumpade sig så dessutom att det hade samma
mått som det element vi hittills använt så det var enkelt att bara byta.
Berätta om första gången du kom i kontakt med
diamantdiskanten…
Jag brukar spela på våra prototyper i min hemmiljö
dels för att kunna maximera lyssningstiden och även för att utröna hur de
fungerar i en vanlig bomiljö. När vi först fick diamantdiskanterna levererade
låg jag sjuk, med ganska hög feber, men kunde trots att jag inte mådde bra inte
låta bli att byta ut de keramiska diskanterna på en gång i trä-prototyperna, som
jag hade uppställda i mitt lyssningsrum. Jag trodde inte mina öron – med några
enkla handgrepp hade jag helt plötsligt fått fram något oerhört – en högtalare
som, trots att diskanterna var helt oinspelade, lät mycket bättre än vad jag i
min vildaste fantasi kunnat föreställa mig. Jag sprang helt enkelt genom väggen
när jag febersjuk hörde välbekanta Jeanette Lindström (sång) och Steve
Dobrogoscz (piano) för första gången med Coltrane bestyckad med diamanter.
Men det räckte inte med denna
uppgradering?
Hittills hade jag trott att diamantdiskanterna bara
skulle bli ett intressant – och dyrbart – experiment. Något som möjligtvis
skulle kunna tillfredställa min egen perfektionism, men inte trodde jag att det
skulle finnas kommersiellt intresse av en så pass dyrbar produkt. Det jag
plötsligt insåg var att Coltrane, i o m detta enkla handgrepp med att byta
diskantelement, plötsligt blev en högtalare som ljudmässigt klassade ut allt jag
hittills hade hört.
Men efter att den första euforin lagt sig (och febern
hade sjunkit något) insåg jag att det pris som Coltrane med diamantdiskant nu
betingade inte motsvarades av Coltranes yttre, rent designmässigt. Trä-Coltrane
byggdes i en dubbel MDF-board 2x19 mm med viskoelastiskt lim emellan, men var
ganska klumpig och tung (110 kg st). Dessutom hade vi sedan tidigare funderingar
på att byta material i själva kabinettet.
Diskantmembran i ren diamant från Thiel &
Partner |
Vad är det tekniskt som gör diamantdiskanten så
attraktiv?
Genom att membranet är tillverkat av det styvaste material
som vi känner till, existerar inga resonanser över huvud taget inom det hörbara
området. Första resonansen hamnar vid 100 kHz och det får ökad betydelse nu när
vi närmar oss ett bredare genombrott för SACD och DVD-Audio, som har ett
betydligt utökat frekvensomfång gentemot CD-formatet. Inte ens med dessa format
riskerar vi att få lida av den stygga tredjetons-distorsionen inom det hörbara
området.
Mätmässigt är distorsionen så låg i detta element att den knappt
går att mäta upp den över huvud taget. Jämfört med vad som i övrigt finns att
tillgå på den öppna marknaden är skillnaden distorsionsmässigt avgrundsdjup.
Det man slås av när man lyssnar till karaktären på
diskanterna är en märklig upplevelse - att man inte hör den?
Ja så kan
man faktiskt uppleva det. När det är tyst på inspelningen finns det inget som
låter eller skramlar, det är tyst. Och det är aldrig riktigt tyst i andra
diskantelement och det är det som man kan uppleva som den stora skillnaden. Det
kan verka ironiskt att man pratar om tystnad i ljudåtergivningssammanhang, men
så fungerar det i realiteten att det är frånvaron av distorsion man hör. (Eller
inte hör eller hur katten det nu blir…)
Du har
aldrig uppskattat rent fysiskt stora högtalare?
Nej min grundläggande
filosofi vad det gäller storlek och placeringsbarhet av mina konstruktioner är
att dessa skall kunna användas i vanliga rum där (mer eller mindre) vanliga
människor skall kunna vistas. (dvs. bo och leva)
Något av det värsta jag vet
är dessa ”monster” till högtalare som tränger undan allt mänskligt i sin närhet
och ställer så stora krav på lyssningsrummet att så få i realiteten kan använda
dem att det i mina ögon blir ren absurditet. Det finns högtalare som måste ha
fyra meters takhöjd och det finns högtalare som skall vara placerade si och så
många meter från bak- och sidovägg för att tillnärmelsevis spela enligt sin
kapacitet och sedan ställs de ändå 30 cm från bakvägg i ett alldeles för litet
rum.
Vad är din uppfattning till skillnad från
andra konstruktörer?
Jag tror jag har en mer funktionalistisk
inställning till det hela. Våra högtalare skall alla kunna spela optimalt i
vanliga rum och gärna i ganska små rum. Våra kunder har trots att Mårten Design
inte är något lågprismärke precis, vanliga lägenheter och små hus med alldeles
vanliga vardagsrum där musikanläggningen står bredvid TV:n och där vanliga
soffgrupper med tillhörande bord osv. finns. Det perfekta rummet finns, enligt
mitt sätt att se, inte i verkligheten. Högtalaren måste konstrueras efter hur
verkligheten ser ut och motsatsen är i praktiken ogörligt.
Och detta gäller även toppmodellen Coltrane?
Coltrane
kan man spela med mycket bra resultat även i rum mindre än 20 m2 och det finns
möjlighet att reglera basområdet efter rummet med en ratt nere vid terminalerna.
Det finns dock inget egentligt ”nolläge” utan man får helt enkelt anpassa
basnivån till rummet +-1dB.
Coltranes
baksida |
Men du kan väl inte på fullt allvar mena att Coltrane
köps av normala människor?
Helt normala och vid sina sinnens fulla
bruk är de med all sannolikhet inte men skämt åsido, vem vill inte verkställa
sina drömmar och verkligen ge sig hän åt något så sinnligt som en förstklassig
musikupplevelse.
Du jämför ibland hifi med andra
områden?
Ja, det tycker jag är relevant att göra. En högtalare av
Coltranes kaliber kan man använda 365 dagar om året med största behållning. Säg
vilken seglare, bilfantast eller motorcyklist som kan göra det med sin kostsamma
hobby. Ofta används en segelbåt eller motorkryssare som kostar miljoner bara
några dagar per år och ingen idiotförklarar båtägaren för det. Jag äger själv
ett mycket fint sommarhus, som varje år kostar ansenligt i tid och pengar för
underhåll och där är jag nästan aldrig. Detta ganska irrationella beteende anses
helt normalt. Däremot om man köper exklusiv hifi kan man ganska ofta möta en så
stor oförståelse att det tangerar ren dumhet.
Finns
det andra fördomar mot de stackars audiofilerna?
Ibland hör man
påståendet – jag kan inte höra skillnad på min anläggning för 3000 kr och på en
anläggning som kostar 100 gånger så mycket, för mina öron är inte så förfinade.
Detta är förstås rent nys. Dessa människor har inte tagit sig den lilla tid som
behövs av lyssning och jämförelse för att inse skillnaden mellan medioker och
god ljudåtergivning. Man behöver inte vara byggd av något speciellt virke för
att uppskatta god ljudåtergivning och Mårten Designs kunder är vanliga
människor, med de mest skiftande bakgrunder, som helt enkelt har musik och hifi
som ett fritidsintresse.
Men varför är den breda
allmänheten så oförstående?
Jag ser faktiskt saken som ett
marknadsföringsproblem. Om hifibranschen hade en bråkdel av t ex bilbranschens
marknadsföringsbudget hade läget säkerligen varit ett annat. Men nu när
utvecklingen går mot att hembio hamnar i fokus i hemmen, märker jag att
intresset bland bredare folklager även för tvåkanalsljud ökar och det tycker jag
är mycket positivt. Hoppas nu att branschen som helhet tar möjligheten att
attrahera nya intressenter, förhoppningsvis även bland kvinnor, och medvetet
arbeta för att bredda intresset för god ljudåtergivning. Då måste man vara
försiktig så man inte skrämmer bort vissa grupper med en allt för teknisk och
besserwisser - aktig attityd. Vi bör alla påminna oss, då och då, om att det är
upplevelsen av musik som är det centrala i vår verksamhet. Och vem av oss äger
rätten att ha synpunkter eller rätten att kritisera en medmänniskas personliga
upplevelser av musik? Med detta menar jag givetvis inte att allt skall
tillrättaläggs och man alltid skall uppleva en musikinspelning på ett ”trevligt”
sätt – tvärtom egentligen.
Skall det inte vara
trevligt att lyssna på musik?
Det är klart att det nästan alltid är
trevligt med musiklyssning, men om man tar ett live-framträdande med en
jazzgrupp som ett exempel, låter detta inte hela tiden mjukt och tillrättalagt.
Ofta bombarderas trumhinnorna med riktiga ljudchocker, som när trummisen
verkligen går lös på trumsetet, när en saxofonton spricker eller med en kraftig
trumpetstöt. Finns dessa ljud - som kan upplevas som oangenäma - med på
inspelningen skall dessa givetvis återges av högtalaren. Detta att man vill
lyssna till ett mjukt och lättillgänglig ljud är en i o f s mänsklig brist, jag
upplever hos många hifi-entusiaster.
Du brukar
nämna livemusik i detta sammanhang..
Gå mer på livemusik är mitt enkla
råd till alla som är intresserade av musikåtergivning (och då helst i mindre
sammanhang där man kan höra instrumenten åtminstone till dels direkt från
källan, alltså musikerns instrument eller individuella förstärkare och alltså
inte allt ljud ur en jättestor PA-anläggning) och försök att använda livemusiken
som referens istället för det ljud du råkar ha i din hemanläggning.
Hemmablindheten är verkligen blind och vad jag förespråkar är en öppnare attityd
till nya upplevelser.
Sedan har vi ju kvaliteten på
inspelningarna också?
Ju mer välupplöst och ju fler detaljer
högtalarna kan förmedla utan färgningar ställer de i motsvarande grad krav på
kringutrustning och så även på det man stoppar in i cd-spelaren och den
inspelning och den procedur som sker innan cd-skivan rent fysiskt produceras. Om
högtalaren, anläggningen och rummmet i övrigt inte nämnvärt färgar ljudet från
cd-skivan hör man osminkat det som finns på skivan. Det är tyvärr ganska ofta
själva grundmaterialet, alltså skivorna, inte håller måttet. I Coltranes fall är
det dock inget större problem för på den nivån vet alla att stora krav ställs på
allt runt omkring. Men för våra övriga modeller som också har mycket välupplöst
ljud finns det ibland tendenser till besvikelse när någon åhörare får just sin
favoritskiva avklädd, på ett sätt han inte hört tidigare på någon av våra
modeller. Å andra sidan belönas lyssnaren desto mer, när det som alltid borde
fungera verkligen fungerar, och man genom att alla detaljer återges korrekt i
sitt sammanhang kommer närmare själva musiken - en närvarokänsla som ger en
förhöjd musikalisk upplevelse.
Slutsatsen av detta
resonemang blir...
Verkligheten är inte alltid vacker och mina
konstruktioner förskönar inte utan återger verkligheten, åtminstone som jag
upplever den.
Det var en lång utvikning, men nu
tillbaks till kabinetterna på Coltrane...
Ja, nu hade vi alltså en
högtalare som lät som en ”miljon dollar” men som utseendemässigt inte höll
måttet och dessutom var den för stor. Vi funderade då på om det fanns andra
material som kunde användas och nu kunde vi tänka oss att lägga mer pengar på
detta område. För vi insåg också att det fantastiska ljud vi nu uppnått skulle
kunna bli ännu bättre med förbättrat yttre skal.
Hur
viktig är kabinettet i en högtalarkonstruktion?
Lådan är oerhört
viktig. Det är svårt att gradera i procent men man kan med en välbyggd, avstyvad
och stum kabinettskonstruktion göra enormt mycket för ljudbilden.
Kan du ge exempel?
Det som gör t ex Wilson till en så
framgångsrik konstruktör och som gör den speciella ljudbild som är
karaktäristiskt för hans skapelser, är enligt mitt sätt att se till övervägande
del beroende av kabinetternas form men framförallt materialet de är byggda av. I
Wilsons fall använder de ett corianliknade, helt portätt och stumt material som
är mycket tungt material rent viktmässigt, därav de separerade delarna i
lådorna.
Jag sökte ett material som inte var så tungt och som man kan forma
som jag ville till en spännande och annorlunda form.
Hur kom du i kontakt med kolfiber?
Genom en slump
hittade jag detta material. En god vän till mig, som har en butik som säljer
exklusiva badrum, kom fram till mig en dag och visade ett prov på ett nytt
tvättställ som han funderade på att börja producera. Det var uppbyggt av en
kolfiberkomposit och det var gjutet i mjuka runda former och med imponerande
finish. Han sa till mig att ”det här kan la du bygga högtalare av, det vore la
fräckt”.
Jag kände på materialet, det var mycket lätt och jag trodde nog
knappast det var möjligt att få fram det vi sökte i detta lätta laminat. Men
trots allt hade fröet såtts och jag började ändå fundera på om man skulle kunna
använda detta till högtalarkabinett. Jag började forska i det hela och upptäckte
att kolfiberlaminat-kompositer har ett otroligt brett användningsområde.
Sedan lät du utföra tester?
Ja vi fick
tillverkat en enkel provlåda som vi monterade in ett baselement i och gjorde en
del mätningar på. Jag upptäckte då att det otroligt styva kolfiberlaminatet var
helt vibrationsfritt i en stor del av frekvensområdet, utom vid en punkt som var
materialets egenresonans. Det var inte helt olikt det sätt som de keramiska
membranen i Thiel & Partners element uppför sig på. Alltså helt
uppbrytningsfritt utom vid en punkt - egenresonansen. Om det går att dämpa
egenresonansen i membranen så måste det gå att dämpa resonansen i
kolfiberlaminatet, resonerade jag. Genom många prov och olika kombinationer av
olika material kom vi fram till en sandwich som fungerade tillfredställande.
Det är ju dessutom en väldigt speciell form på
Coltranes kabinett...
En av kolfiberns stora fördelar är att man är
nästan helt fri att formge det som man önskar. Vi hade nu nått så långt att mina
ritningar var klara och min ambition var att designa ett kabinett som först och
främst var optimerat ur en ljudmässig aspekt och på den estetiska sidan
formgiven med unika och exklusiva linjer. Efter att det roliga men tidsödande
design- och konstruktionsarbetet med att bestämma formen på låda, baffel och
innanmäte kom vi då till punkten att det var dags att konstruera ett verktyg att
gjuta kabinetterna med.
Magnus på Formtech arbetar med att optimera formen
av Coltranes kolfiberkabinett i programvaran
IceM. |
Det är alltså en lång procedur att få fram dessa
kabinetter?
Ja, först måste vi göra en avancerad cad-ritning i IceM,
som är ett extremt program som används inom bilindustrin och för dataanimationer
inom hollywoodfilmer, efter mina handritade ritningar. En sak som vi inte själva
hade kompetens till utan killarna på Formtech här i Göteborg hjälpte oss med.
Efter cad-ritningen färdigställande var det så dags att fräsa en s.k. plugg,
dvs. en exakt form av Coltranes utsida fast fräst i ett speciellt plastmaterial,
även den tillverkad av Formtech. Därefter lackas pluggen innan arbetet med
själva verktygen kan påbörjas.
Vad tillverkas formverktyget i för
material?
Formverktyget tillverkas i kolfiberlaminat och det bör vara
tillräckligt för en modell i Coltranes prisläge. Är det frågan om massproduktion
måste man tillverka mer hållbara gjutverktyg i massivt aluminium. Sedan sker en
komplicerad process rent produktionsmässigt (där både värme och vaccum används)
innan det färdiga kabinettet är klart för efterarbete med lack och därefter för
montering av högtalarens innanmäte.
Motsvarade
slutresultatet dina förväntningar?
Nu föll de sista bitarna på plats,
högtalaren blev fullständigt osynlig i ljudbilden och jag är uppriktigt
överraskad över hur väl detta material fungerar och förvaltar det som de extremt
högpresterande elementen får fram. Vår förhoppning var att genom att byta
lådmaterial från den klumpiga mdf-boarden till den smidiga kolfiberlaminaten
åstadkomma en blygsam förbättring. Men förväntningarna överträffades med råge
redan första gången vi fick kolfiberprototyperna att spela.
Nu är det
framförallt den klart utmejslade, nästan fysiska ljudbilden som slår en först
när man lyssnar på Coltrane och den kan man i mångt och mycket tacka själva
materialet för. Tilläggas bör att Coltrane idag väger runt 50 kg
styck.
Detta om kabinetten men sedan finns det en
baffel också...
Ja, vi valde att arbeta med massivträ i baffeln som
även den har en nästintill ideal form rent akustiskt, med sin rundade form och
avfasade kant. Vi använder 2 x 3 cm massivträ med viskoelastiskt lim i mitten.
En beprövad teknik som vi använder oss av i flera av trämodellerna vi
producerar. Baffeln fästes sedan med tre genomgående bultar som går genom
förstärkta avstyvningar inne i kabinettet.
Lasse på Nya Varvets Snickeri med
Coltranes baffel i massiv amerikansk valnöt |
De ser ganska traditionella ut
framifrån...
Jag tyckte även att det kunde passa att knyta an till en
tradition av vackert träarbete i högtalarsammanhang i kontrast till de mer
innovativa och hightech-aktiga inslag som kanske ändå överväger i
Coltrane.
Vad finns det att säga om
delningsfilter?
Jag är ingen vän av branta filter, då jag tycker att
de i de flesta fall minskar dynamik och upplösning. Åtminstone i kombination med
keramerna från Thiel & Partner. Däremot vill jag i möjligaste mån undvika
användandet av s.k. sugkretsar. Det kan vi göra genom trevägskonstruktionen i
Coltrane. Där hamnar elementens egenresonans en bra bit utanför det använda
området. I de övriga modellerna som är tvåvägskonstruktioner måste vi använda
sugkretsar i bas/mellanregisterelementen då elementens egenresonans i dessa fall
ligger för nära delningsfrekvensen.
Och
komponentval?
I Coltrane är det möjligt att använda ett förhållandevis
enkelt andra ordningens filter och det är förhållandevis få komponenter som
behövs. Vi använder de bästa som marknaden har att erbjuda, som t ex
kondensatorer som MIT RTX, Mcap Supreme, kopparfoliespolar och resistorer från
Mundorf samt en speciellt utvecklad teflonringkärnespole med extremlåg
serieresistans.
Lite hokuspokus-grejer används
också?
Ja, inte kan man göra en riktig modern hightech konstruktion
utan lite nyandlig woodoo. Vad som avses är givetvis de lite kontroversiella
Quantum Purifiers från Jack Bybee, som vi har låtit fästa baktill på varje
element. Ärligt talat vet jag inte exakt vad de åstadkommer rent tekniskt men
det är ingen tvekan om vad de gör för dynamiken och renheten i klangen
ljudmässigt. Försöken med dessa Purifiers blev så lyckade att dessa nu ingår som
en permanent del av konstruktionen.
Leif Mårten Olofsson demonstrerar Coltrane på
Arkenmässan i Göteborg, där världspremiären skedde september
2002 |
Hur känns det nu när projektet Coltrane nu tas emot av
hifi-världen?
Jag har levt med detta projekt i tre år - och då menar
jag verkligen 24 timmar om dygnet. Och det är fantastiskt roligt att det nu är
så enormt stort intresse för Coltrane och Mårten Design som highend-producent.
Jag vill även passa på att här personligen tacka alla som hjälpt och stöttat
oss i detta arbete. Ingen nämnd men ingen är heller glömd. Det är åtskilliga
personer. Allt från underleverantörer som på entusiasm presterat mer än vad de
debiterat, återförsäljare och samarbetspartners, vänner, familj och kollegor som
varit inblandade på varierande sätt i olika stadier av utvecklingsarbetet eller
som på andra sätt har stöttat mig och Mårten Design.
Det är ju ändå så att
det är en så pass långdragen, kostsam och komplicerad process att driva ett
projekt i den här digniteten att man helt enkelt är beroende av sin omgivning
för att lyckas.
Det tackar vi som varit inblandade
för...
Avslutningsvis; alla Mårten Designs
modeller är uppkallade efter jazzlegender, vad betyder jazzen och dess stora
profiler för dig egentligen?
Många tror att jag är en jazzkännare ända
ut i fingerspetsarna men så är faktiskt inte fallet. Det är helt enkelt coola
namn att döpa högtalare till. Miles, Mingus, Monk och Coltrane låter ju lite
fräckare än t ex VR 4, eller hur? Skämt åsido är jazzen den musik som ligger mig
varmast om hjärtat och det beror nog till dels på att det finns gott om goda
inspelningar att tillgå inom denna genre, samt att vi har en högklassig
jazzklubb (Nefertiti) i Göteborg, som jag besöker så ofta jag kan. Jag
uppskattar också den klangmässiga och musikaliska dynamik och mångfald man kan
hitta inom jazzen, men vill med detta inte utesluta andra genrer som jag gärna
lyssnar på genom ett par Coltrane.
Coltrane från Mårten design |
Texten är
sammanställd av Jörgen Olofsson, bildbearbetning och layout Lars Olofsson,
november 2002 för http://www.hififorum.nu/